Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2018-10-12, 17:00
Medlem
wwrs avatar
JA blev ecuadoriansk medborgare dec 2017 och kan därmed inte överlämnas till UK (om man inte drar tillbaka medborgarskapet förstås).
https://www.rt.com/news/441046-ecuador-human-rights-assange/amp/
(Nytt för mig, men jag kan inte allt om detta.)
Senast redigerad av wwr 2018-10-12 kl. 17:04.
Citera
2018-10-12, 17:28
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
JA blev ecuadoriansk medborgare dec 2017 och kan därmed inte överlämnas till UK (om man inte drar tillbaka medborgarskapet förstås).
https://www.rt.com/news/441046-ecuador-human-rights-assange/amp/
(Nytt för mig, men jag kan inte allt om detta.)
Eller skriver ett nytt avtal...
Citera
2018-10-12, 17:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Eller skriver ett nytt avtal...
Det är ju faktiskt en möjlighet.
Det kanske räcker med en tilläggsklausul "Bestämmelsen omfattar alla utom de som heter Julian och arbetat på Wikileaks"

Jag gissar att han inte blir utlämnad. Men om USA bestämmer sig för att sätta maximal press på ett litet sydamerikanskt land (med dollar som valuta, om det nu påverkar) då undrar jag om de kan stå emot, i alla fall inte alla deras politiker.
Senast redigerad av wwr 2018-10-12 kl. 18:22.
Citera
2018-10-12, 18:08
Medlem
wwrs avatar
Stödet för Assange hos ecuadorianerna verkar inte så stort.

https://www.google.com/amp/s/mundo.sputniknews.com/amp/americalatina/201801171075507619-assange-ciudadano-ecuatoriano/
https://youtu.be/9bLtlGMtxbw
https://www.buzzfeed.com/purvithacker/esto-es-lo-que-los-ecuatorianos-piensan-sobre-julian-assange
Citera
2018-10-12, 18:29
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Stödet för Assange hos ecuadorianerna verkar inte så stort.
Det borde inte vara direkt förvånande att man i ett land där BNPC är 11.000 dollar inte gillar att man bränner miljontals dollar på en politisk flykting, från andra sidan jordklotet, ger honom medborgarskap och låter kostnaderna fortsätta rulla.

Den mer intressanta frågan hade varit hur stor andel utav befolkningen som är mer än ytligt insatt i frågan och hur stor andel utav dessa som i sin tur tycker att han borde skyddas rent principiellt? Jag gissar på att det är ungefär 16%.
Citera
2018-10-12, 18:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det borde inte vara direkt förvånande att man i ett land där BNPC är 11.000 dollar inte gillar att man bränner miljontals dollar på en politisk flykting, från andra sidan jordklotet, ger honom medborgarskap och låter kostnaderna fortsätta rulla.

Den mer intressanta frågan hade varit hur stor andel utav befolkningen som är mer än ytligt insatt i frågan och hur stor andel utav dessa som i sin tur tycker att han borde skyddas rent principiellt? Jag gissar på att det är ungefär 16%.
Sydamerikaner generellt struntar ganska mycket i européer tror jag man kan säga. (Jag har besökt bl.a Ecuador flera gånger medan han suttit på ambassaden men inte frågat om just det.)

Har det kostat så mycket? Man har upplåtit några rum på ambassaden. Jag vet inte om det är rätt att räkna hyran för rummen rakt av?

Edit: Han är australier men Wikileaks hostas i Sverige.
Senast redigerad av wwr 2018-10-12 kl. 19:27.
Citera
2018-10-12, 18:40
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Sydamerikaner generellt struntar ganska mycket i européer tror jag man kan säga. (Jag har besökt bl.a Ecuador flera gånger medan han suttit på ambassaden men inte frågat om just det.)

Har det kostat så mycket? Man har upplåtit några rum på ambassaden. Jag vet inte om det är rätt att räkna hyran för rummen rakt av?
Man verkar ha haft betydligt mer kostnader än bara själva lokalhyran.
https://www.engadget.com/2018/05/15/julian-assange-protection-ecuador-millions/
Citera
2018-10-12, 18:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Man verkar ha haft betydligt mer kostnader än bara själva lokalhyran.
https://www.engadget.com/2018/05/15/julian-assange-protection-ecuador-millions/

Jag skall läsa mer om detta senare. Men det låter mycket.

Källan är ju dessutom Assanges ärkefiende The Guardian.

Det är väl inte helt bekräftade uppgifter?

Och kostnaden för hans bredband sparar man ju in nu
Citera
2018-10-12, 18:47
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Jag skall läsa mer om detta senare. Men det låter mycket.

Källan är ju dessutom Assanges ärkefiende The Guardian.

Det är väll inte helt bekräftade uppgifter?

Och kostnaden föemhans bredband sparar man ju min nu
Det var första träffen på google. Jag ser dock ingen anledning att tvivla på uppgiften att man hade en extra säkerhetsdetalj första året och att den gick på cirka en miljon dollar. Sen har det utöver säkerhetskostnader naturligtvis skett en massa extra diplomatresor, juridiska utredningar och annat som inte är direkt kopplat till hans boendekostnad.
Citera
2018-10-12, 18:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det var första träffen på google. Jag ser dock ingen anledning att tvivla på uppgiften att man hade en extra säkerhetsdetalj första året och att den gick på cirka en miljon dollar. Sen har det utöver säkerhetskostnader naturligtvis skett en massa extra diplomatresor, juridiska utredningar och annat som inte är direkt kopplat till hans boendekostnad.
Jag ser all anledning att betvivla The Guardian, i sht om det handlar om JA Men jag har inte läst på om detta.

Däremot känner inte jag till varför Ecuador beviljade asyl i första hand (2012?) om nu det folkliga stödet för åtgärden inte är så stort?
Citera
2018-10-12, 19:05
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Jag ser all anledning att betvivla The Guardian, i sht om det handlar om JA Men jag har inte läst på om detta.

Däremot känner inte jag till varför Ecuador beviljade asyl i frsta hand (2012?) om nu det folkliga stödet inte är så stort?
Därför att det var en utrikespolitisk fråga som drevs utav dåvarande president. Hur ofta brukar man fråga befolkningen om råd i sådant?

När hade vi t ex senast folkomröstning i Sverige om en enskild utrikespolitisk fråga eller huruvida en namngiven flykting skall beviljas asyl eller ej?
Citera
2018-10-12, 19:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Därför att det var en utrikespolitisk fråga som drevs utav dåvarande president. Hur ofta brukar man fråga befolkningen om råd i sådant?

När hade vi t ex senast folkomröstning i Sverige om en enskild utrikespolitisk fråga eller huruvida en namngiven flykting skall beviljas asyl eller ej?
Bra svar
Undrar varför presidenten drev den frågan? En åtgärd som varken folket eller USA (NWO) gillar.

Landet får ju publicitet förstås. Och att sticka upp lite mot USA kan ju ibland visa "styrka" i hemmaopinionen, speciellt hos vänsterpresidenter.
Senast redigerad av wwr 2018-10-12 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in