Citat:
Ursprungligen postat av
anayla
Naturligtvis är kvinnor mer benägna att vilja ta hand om gamla, sjuka och barn.
Det är naturligt! Vi söker oss till det.
Däremot är det onormalt som det är ordnat i Sverige år 2018...
Kvinnor som passar mycket bra som vårdare slits ut psykiskt framförallt pga arbetssituationen!
Och det drabbar de vårdbehövande.

Det behövs en mer familjär enhet.
Och istället för att ge er en värdig lön för mödan - som även skulle locka dit fler kollegor som i sin tur luckrar upp arbetsbördan - vill etablissemanget locka män till dessa yrken (och kvinnor till andra) och på så vis göra löneklyftan mellan könen symboliskt mindre (medan lönerna i den offentliga sektorn förblir lika ovärdiga).
Det är tragiskt att ni blir svikna och får nöja er med en slags symbolisk rättvisa i statistiken som politikerna själva tar elogen för.
I USA, och på en arbetsmarknad där folket själva sätter värdet på flera vårdyrken, så tjänar exempelvis en sjuksköterska i genomsnitt dubbelt så mycket som en byggarbetare. Inte ens den högsta lönen bland byggarbetare når upp till medellönen för en sjuksköterska i USA.
Det kan figurera som en måttstock för värdet som vi/folket själva sätter på ert arbete. Det hade varit en fröjd att betala dagens höga skatt och moms om det faktiskt gick till värdiga löner för samhällets viktigaste kärnyrken. Det hade känts genuint bra att stå på försäljargolvet i någon detaljhandel och veta att min lön... inte alls motsvarar din och dina kollegors (som den mer eller mindre skulle göra idag)... utan att ni tjänar omkring 20 000/månaden mer än mig.
Jag hade utan tvivel velat ha det så och jag är nog inte ensam.