Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 22:15
  #205
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Ja, det är skam på torra land. Röstade MED i landstingsvalet och det får bli MED för hela slanten nästa gång. Det går inte att göra någonting åt frågan utan att börja byta ut den gamla politiken och i dessa frågor lär knappast SD vara svaret.

Känns nästan som att en total privatisering av rubbet är det enda som kan få ordning på problemet. Väck med välfärden och så är varje man sin egen lyckas smed. Kombinerat med att stoppa invandringen.
Problemet är ju dock att vi får ett katastrofalt samhälle till slut..människor på gatan utan hem, droger, kriminalitet etc. Antagligen än värre än det redan är.
Nä ibland tänker jag bara att man får acceptera att mänskligheten är en samling nötter. För många som ska samsas. Jag kan inte komma på något samhällsstyre som skulle vara riktigt bra. Finns alltid förlorare i alla upplägg.
Citera
2018-10-15, 22:42
  #206
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Känns nästan som att en total privatisering av rubbet är det enda som kan få ordning på problemet. Väck med välfärden och så är varje man sin egen lyckas smed. Kombinerat med att stoppa invandringen.
Problemet är ju dock att vi får ett katastrofalt samhälle till slut..människor på gatan utan hem, droger, kriminalitet etc. Antagligen än värre än det redan är.
Nä ibland tänker jag bara att man får acceptera att mänskligheten är en samling nötter. För många som ska samsas. Jag kan inte komma på något samhällsstyre som skulle vara riktigt bra. Finns alltid förlorare i alla upplägg.
Det lär finnas en hel del pengar över om man rensar upp i den politiska lekstugan. Det största problemet är dock att hitta en annan sysselsättning åt dagens överflödiga tjänster.

En omfattande privatisering är ingen dum idé men jag kan inte beskriva motståndet i mig bättre än att det känns väldigt osvenskt.
Citera
2018-10-16, 07:56
  #207
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Det lär finnas en hel del pengar över om man rensar upp i den politiska lekstugan. Det största problemet är dock att hitta en annan sysselsättning åt dagens överflödiga tjänster.

En omfattande privatisering är ingen dum idé men jag kan inte beskriva motståndet i mig bättre än att det känns väldigt osvenskt.

Jag vet. Och sen är det ju även en baksida med privatisering såklart.
Polis, skola och sjukvård behöver vara lite styrt så att det inte ballar ur.
Idag är det dock urballat på andra hållet. Finns så sjukt mycket onödiga tjänster inom det offentliga. Det är inget problem att hitta tjänster åt de överflödiga byråkraterna, ut med dem på golvet, som resurser i skolan och förskolan. Även på sjukhus i viss mån.
Problemet är att man inte vill. Någon vill inte. Vem är någon?
Man hade kunnat rensa upp, få skolan att fungera bättre inom en månad om man bara hade vidtagit ett par enkla men inte så PKiga åtgärder.
Men det är det ingen som yppar. Inte en gång pratas det om vad som är de verkliga problemen.

Jag skulle bli politiker 😁
Citera
2018-10-16, 14:13
  #208
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag vet. Och sen är det ju även en baksida med privatisering såklart.
Polis, skola och sjukvård behöver vara lite styrt så att det inte ballar ur.
Idag är det dock urballat på andra hållet. Finns så sjukt mycket onödiga tjänster inom det offentliga. Det är inget problem att hitta tjänster åt de överflödiga byråkraterna, ut med dem på golvet, som resurser i skolan och förskolan. Även på sjukhus i viss mån.
Problemet är att man inte vill. Någon vill inte. Vem är någon?
Man hade kunnat rensa upp, få skolan att fungera bättre inom en månad om man bara hade vidtagit ett par enkla men inte så PKiga åtgärder.
Men det är det ingen som yppar. Inte en gång pratas det om vad som är de verkliga problemen.

Jag skulle bli politiker 😁
Jo, jag håller med men får väl förtydliga att jag föreställde mig en så kallad nattväktarstat. Det vill säga att medborgarna hade betalat för ett gemensamt skydd (polis, domstol, militär och så vidare).

Undrar också vem någon är. Och vilken trög apparat vi pratar om... de verkar inte ens försöka digitalisera sin verksamhet på flera håll. Papperssamhället borde ha varit över med undantag för äldre eller... nej, med undantag för en vissa äldre - med våra skatter, momssatser och arbetsgivaravgifter så borde den äldre generationen ha fått nog med datautbildning för länge sen. Men nej, inte ens Miljöpartiet trycker på punkten.

Sedan har vi svinnet och alla överflödiga samhällsprojekt. Vad vad det jag läste om här om dagen... jo, det visade sig att ett gäng kommuner hade köpt vanligt vägsalt under nio år och i tron om att det var ett specialmedel för snösmältning. Vad som borde ha kostat 200 000 fick en slutnota på 15 miljoner. Ett par kilometer cykelbana upp i rök på grund av ren inkompetens...


Det är hur mycket som helst. Hela landstingsverksamheten kan skrotas som mellanhand till våra samhällsinstanser. Idag kan vi överblicka och kommunicera med kommunernas behov betydligt enklare än förr och har helt andra möjligheter till att hantera samhällssystemen.

Politikerna lever med och på våra pengar som barn på en buffé. Äter sig själva proppmätta och slänger sedan halva tallriken för att ivrigt trycka i sig dessert.

Ja, man borde ha blivit politiker. Hade tagit ut en bråkdel av lönen. Karriärspolitik som fenomen borde inte ens finnas. Det är så vi får dessa distanserade och fetnackade värphönor på högsta ort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback