2017-12-21, 23:32
Medlem
https://pbs.twimg.com/media/DRg6Vc2WAAEtNfy.jpg:large

Detta är ifrån Kanada, men ändå (deras premiärminister är ju "feminist")

fordons mekaniker 99% män. Gruvarbetare 99% män. Rälsarbete 98% män. Mekaniker för stora maskiner 98% män. murare 98% män

Ta nu en titt när det berör sjukvård,skolan,veterinärer och tandläkare i Kanada - omvänt varför?

Finns inga biologiska förklaringar, eller hur?

Av någon anledning så tvingas kvinnor till att arbeta med hygien,barn och hälsa- och ingen vet varför.
Medans männen med fysiska arbeten och maskiner.
Citera
2017-12-22, 00:21
Medlem
Sir Dwains avatar
Tja jag skulle främst förklara det med tradition, men traditioner kommer någonstans ifrån. Det var ändå inte så länge sedan som alla yrken var mansdominerade så saker förändrar sig, att tro att allt beteende är bestämt av biologin är demonstrativt felaktigt, om du inte tror att människor förändras stort på 100 år. Ta en sån sak som rytteri, det var en manlig hobby för inte så länge sedan, nu är det mest kvinnor som sysslar med det. Beror det på att biologin har förändrats eller kan du föreställa dig alternativa förklaringar?
Citera
2017-12-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Tja jag skulle främst förklara det med tradition, men traditioner kommer någonstans ifrån. Det var ändå inte så länge sedan som alla yrken var mansdominerade så saker förändrar sig, att tro att allt beteende är bestämt av biologin är demonstrativt felaktigt, om du inte tror att människor förändras stort på 100 år. Ta en sån sak som rytteri, det var en manlig hobby för inte så länge sedan, nu är det mest kvinnor som sysslar med det. Beror det på att biologin har förändrats eller kan du föreställa dig alternativa förklaringar?

Jo men ta brandkåren exempelvis, där kvinnor inte är byggda för arbetet- kvotering är svaret?!
Så PK är nog inte ens du. Jag är 191 cm och 110 kilo stor, jag har ej arbetat till mig denna längd eller vikt, det är tack vare mitt kön å gener, eller hur?
Rytteri var populärt förr i tiden bland män ja, men då hade de flesta med pengar en egen "häst", hästar användes inte bara för transport (offroad exempelvis), adeln och borgare använde dessa i jakt långt in på 1900-talet.
Så nu när hästen inte är en status symbol, inte används inom jakt eller transport- varför är det bara kvinnor som gillar hästar? Du ser inte många "män" som borstar och tvättar hästar på sin fritid.
Ja, precis.
Förresten, min pappa ägde två travhästar (delägare som tävlade i solvalla), säger inte att det är fel att äga hästar för män.

ps! min pappa lät hästarna bli avelshästar när de blev för gamla för trav, så ni kan vara lugna, jag tror de lever än idag ute på landet.

Glömde tillägga, att kvinnor söker arbeten med barn kanske helt enkelt beror på att de är naturligt att vilja ta hand om eller hjälpa barn.
Senast redigerad av quezen 2017-12-22 kl. 00:47.
Citera
2017-12-22, 01:14
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Jo men ta brandkåren exempelvis, där kvinnor inte är byggda för arbetet- kvotering är svaret?!
Så PK är nog inte ens du. Jag är 191 cm och 110 kilo stor, jag har ej arbetat till mig denna längd eller vikt, det är tack vare mitt kön å gener, eller hur?
Rytteri var populärt förr i tiden bland män ja, men då hade de flesta med pengar en egen "häst", hästar användes inte bara för transport (offroad exempelvis), adeln och borgare använde dessa i jakt långt in på 1900-talet.
Så nu när hästen inte är en status symbol, inte används inom jakt eller transport- varför är det bara kvinnor som gillar hästar? Du ser inte många "män" som borstar och tvättar hästar på sin fritid.
Ja, precis.
Förresten, min pappa ägde två travhästar (delägare som tävlade i solvalla), säger inte att det är fel att äga hästar för män.

ps! min pappa lät hästarna bli avelshästar när de blev för gamla för trav, så ni kan vara lugna, jag tror de lever än idag ute på landet.

Glömde tillägga, att kvinnor söker arbeten med barn kanske helt enkelt beror på att de är naturligt att vilja ta hand om eller hjälpa barn.

Det jag tycker du försöker säga här är att samhällsutvecklingen i övrigt påverkar könsrollerna. Då är vi överens.
Citera
2017-12-22, 01:50
Medlem
Citat:
Det jag tycker du försöker säga här är att samhällsutvecklingen i övrigt påverkar könsrollerna. Då är vi överens.

Absolut, men även biologi.

Jag tänker inte hävda att kvinnor inte kan bli gruvarbetare, arbeta med räls, maskiner eller bli takläggare... men det krävs ingen psykolog eller evolutionsprofessor för att lista ut varför kvinnor arbetar med barn och djur. Och nej, det behövs inte förändras, bara en sjuk individ som ej gillar folks egna val blir arg över det.

Och en sak till: jag är emot kvoteringen av män till veterinärer där det går nu 80 kvinnor mot 20 män per 100 student.
Senast redigerad av quezen 2017-12-22 kl. 01:52.
Citera
2017-12-22, 02:04
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Absolut, men även biologi.

Jag tänker inte hävda att kvinnor inte kan bli gruvarbetare, arbeta med räls, maskiner eller bli takläggare... men det krävs ingen psykolog eller evolutionsprofessor för att lista ut varför kvinnor arbetar med barn och djur. Och nej, det behövs inte förändras, bara en sjuk individ som ej gillar folks egna val blir arg över det.

Och en sak till: jag är emot kvoteringen av män till veterinärer där det går nu 80 kvinnor mot 20 män per 100 student.

Jag ser inget egenvärde i att ha en jämn könsfördelning på olika yrken. Jag tycker att om det är en stor övervikt av det ena eller andra könet så kan det vara värt att titta på om det finns något strukturellt hinder för det andra könet att slå sig in på den arbetsmarknaden. Om det sedan visar sig inte finnas något hinder så har jag inget problem med det, folk får välja vad de vill så klart.
Citera
2017-12-22, 07:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Män var intresserade av hästar förr då dessa var i stället för bilar, traktorer, skördetröskor och andra fordon. När det kom mer teknik lämnade männen hästarna, medan kvinnorna flyttade in i stället för att de såg hästarna som söta vänner, som de kunde gosa med och rita hjärtan och skriva hästens namn i. Hästar fyller alltså för kvinnor idag ett helt annat behov än för män för hundra år sedan.

Sedan finns det såklart, som med allt annat, beröringspunkter mellan könen: i den brittiska överklassen har t.ex. både män och kvinnor ridit och jagat i alla tider (när det gäller jakt dock med en övervikt av män). Men detta - att ha råd med sådana nöjen som att ha en ridhäst, och att kunna sitta rak i sadeln och se stolt och nedlåtande ut - är en klassmarkör och inte en könsmarkör.
Citera
2017-12-22, 07:51
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Det var knutet till krig.
Nu är det inte det.
Citera
2017-12-22, 07:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Det var knutet till krig.
Nu är det inte det.

Ja DET glömde jag i mitt svar ovan. Självklart handlade det om kavalleriet också! Men även att bönder använde arbetshästar på åkrarna och till timmerkörslor, och andra liknande manliga arbeten.
Citera
2017-12-22, 08:08
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja DET glömde jag i mitt svar ovan. Självklart handlade det om kavalleriet också! Men även att bönder använde arbetshästar på åkrarna och till timmerkörslor, och andra liknande manliga arbeten.
Ja, mäns intressen kan kortfattat sägas tillhöra fyra kategorier:
KRIG!
Jakt
Farligt
Tungt

Varav krigskategorin är totalt dominerande. Allt med kampmoment eller som kan användas inom krigsföring flockar män kring sig som inget annat.

Kvinnors kan kortfattat sägas tillhöra dessa kategorier:
BARN!
Socialt
Omhändertagande
Citera
2017-12-22, 08:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ja, mäns intressen kan kortfattat sägas tillhöra fyra kategorier:
KRIG!
Jakt
Farligt
Tungt

Varav krigskategorin är totalt dominerande. Allt med kampmoment eller som kan användas inom krigsföring flockar män kring sig som inget annat.

Kvinnors kan kortfattat sägas tillhöra dessa kategorier:
BARN!
Socialt
Omhändertagande

+ allt i hemmet: hushållsarbete, heminredning, pyssel, mys, klädtillverkning, matlagning, handarbete...
Citera
2017-12-22, 08:16
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
+ allt i hemmet: hushållsarbete, heminredning, pyssel, mys, klädtillverkning, matlagning, handarbete...
Sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in