2018-10-11, 10:57
Medlem
Varför skriver ni så mycket om ord o poesi här? Är det Thereses avskedsbrev man analyserar eller? Vad är misstanken, mord eller självmord? Var det hon som skulle vittna?
Citera
2018-10-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Om det nu ens är hon själv som postat sista inlägget.

Aha, kan vara ett villospår
Citera
2018-10-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Är det bara jag som reagerat över att Tess nämnt ngt om "Andakt" i det sisa hon skrev?
Andakt hålls ju tex efter någons död?

Uppmanade Tess sina vänner att hålla Andakt eller skulle hon själv hålla detta?
Vet bara vad den där tokiga kvinnan som inte tar sina rabiestabletter skrev och det var inte ett fullständigt citat..
Är det någon av er som var bekanta med Tess som kan hitta det fullständiga citatet?

Om hon uppmanar sina vänner att hålla Andakt så skulle det kunna vara för att hon planerade att ta sitt eget liv?

Om hon skulle ut i skogen och tänka, reflektera eller liknande skulle det också kunna uttryckas som att hon själv skulle hålla Andakt.
Det är en form av meditation eller åminnelse i den kristna kyrkan.

Nej hennes sista fbinlägg handlar bara om att hennes vänner skulle vänta med andakt= tålmodigt på en sak hon höll på med som hon skulle berätta om snart. Självmord utifrån sista inlägget kan uteslutas.
Citera
2018-10-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Mycket bra! Har själv hört av mig till polisen angående ett försvinnande där jag ”inte sett något”. I det fallet hävdade kvinnans sambo att de bråkat och att hon rusat ut barfota från lägenheten. Jag satt utanför deras lägenhet och väntade på en pizza och kunde därför konstatera att ingen kvinna sprungit ut barfota under tiden. Visade sig senare att sambon mördat henne i badrummet. Att inte ha sett något eller någon kan vara den avgörande pusselbiten.

Hemsk historia, vad bra att du kunde bidrar till att det klarades upp den gången. Jättebra väldigt konkret exempel på varför 'jag såg inget' verkligen kan vara avgörande och hjälpa till!
Citera
2018-10-11, 11:26
Medlem
HateWrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aileen
Nej hennes sista fbinlägg handlar bara om att hennes vänner skulle vänta med andakt= tålmodigt på en sak hon höll på med som hon skulle berätta om snart. Självmord utifrån sista inlägget kan uteslutas.

Om du säger det så.
Vet inte om man ska hoppas på att det ena eller det andra stämmer.
På ett sätt mindre orättvist att dö som eget val men inte mindre tragiskt.
Hoppas i vilket fall som helst att hon fått ro nu.
Stackars liten.
Citera
2018-10-11, 12:08
Medlem
NW175s avatar
Jag hittade några offentliga inlägg på facebook som Tess skrivit till en SD-grupp eller SD-sida där hon använde ordet andakt i ett av de sista. Hon var upprörd över att inte få svar, men fick till slut till ett möte med lokala SDare på Sans Rival i Jakan, därefter skrev hon något om andakt och att hon skulle sammanställa svar. Har letat flera gånger men hittar inte tillbaka till de inläggen, förmodligen är de bortrensade. Sannolikt handlar hennes sista inlägg om det också, eller så använda ordet andakt flera gånger i olika betydelser.

Om det sista inlägget inte är överdrivet privat skulle det vara smakfullt om någon som har tillgång till det kunde dela det här på flashback. Inte för att rota i hennes privatliv utan för att det kanske skulle leda till nya tankebanor. För att förstå vad som har hänt Tess kan man behöva tänka utanför boxen och det tror jag folk som inte känner henne alls bäst kan bidra med. Men utan mer information riskerar vi att aldrig komma framåt utan får förlita oss till polisen som pga resursbrist snart kommer lägga hennes akt bland alla andra olösta dödsfall.
Citera
2018-10-11, 12:14
Medlem
NW175s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför skriver ni så mycket om ord o poesi här? Är det Thereses avskedsbrev man analyserar eller? Vad är misstanken, mord eller självmord? Var det hon som skulle vittna?

Tess gillade att skriva och det som nyligen citerades är flera år gammalt och absolut inget avskedsbrev. Finns mer på facebook för den som vill läsa mer av vad hon plitat ihop genom åren.

Tess skulle vittna, angående en misshandel hon var utsatt för 2017. Det står om den i tråden. Polisen utreder mord.
Citera
2018-10-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majorskan52
”Åh, idag har jag ORD i mina fingrar. Skrivardag! ❤

Man tar ett ord.
Kastar upp det i luften.
Blåser det högt, högt...
Som bubblor i skyn.
Håller det levandes, andandes...
Föder nya bubblor, omkring
Men låter mamman vara kvar.
Mamman, ordet.
Smakar det,
andas det,
älskar det.
Tonar, betonar det.
Ordet.
Som föddes av en tanke.
En känsla som var stor.
En känsla som cirkulerat ovan
tills det landat ner genom hjässan
ut i armarna och fingrarna
tills det till slut blivit
en jämn men oslät text.

Så är det att skriva för mig ❤

Tessilago”

Copyright Therese Karlsson
Lillskrutta 😢😢 hennes vackra dikter ❤️
Citera
2018-10-11, 12:53
Medlem
Detta är Tess sista inlägg 18 augusti:

Jag är nog lite chockad nu. Som ni vet har jag sökt SD för att fråga några frågor, helt opartiska.
Och idag gick jag förbi deras tält o förklarade att jag är skribent o vill ställa några frågor.

Genast gick de o hämtade ansvarig kommunpolitiker och han frågade mig om han fick bjuda mig på en kopp the på närliggande café. Jag hade bråttom men gick ändå med honom och tro nu mig!!!
Jag håller INTE med om deras politik eller partiprogram men att få ställa sakliga frågor och få sakliga svar är guld värt. Vi har dessutom tagit i hand och tackat för en värdig diskussion.
Jag är inte redo för min sammanställning men snart så!
Privata detaljer avslöjar jag aldrig, det finns inte i mitt hjärta, men offentliga saker ska alla ha del av.
Så syftet med detta är att sammanställa infon med vanlig svenska o inte pajer.

Vänta med andakt gott folk för jag har grävt djupt 😀👏

Tessilago ❤️
Citera
2018-10-11, 12:59
Medlem
NW175s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Detta är Tess sista inlägg 18 augusti:

Jag är nog lite chockad nu. Som ni vet har jag sökt SD för att fråga några frågor, helt opartiska.
Och idag gick jag förbi deras tält o förklarade att jag är skribent o vill ställa några frågor.

Genast gick de o hämtade ansvarig kommunpolitiker och han frågade mig om han fick bjuda mig på en kopp the på närliggande café. Jag hade bråttom men gick ändå med honom och tro nu mig!!!
Jag håller INTE med om deras politik eller partiprogram men att få ställa sakliga frågor och få sakliga svar är guld värt. Vi har dessutom tagit i hand och tackat för en värdig diskussion.
Jag är inte redo för min sammanställning men snart så!
Privata detaljer avslöjar jag aldrig, det finns inte i mitt hjärta, men offentliga saker ska alla ha del av.
Så syftet med detta är att sammanställa infon med vanlig svenska o inte pajer.

Vänta med andakt gott folk för jag har grävt djupt 😀👏

Tessilago ❤️

Tack! Det är samma inlägg jag läste någonstans på facebook.
Citera
2018-10-11, 13:35
Medlem
Tack! Efter att ha läst inlägget T gjorde på facebook får jag inte kännslan av att det har något med hennes försvinnande att göra.

Skulle en SD-politiker sitta och prata trevligt på ett fik för att någon sedan skulle inse att T hade någon typ av scoop som skulle vara allvarligt negativt? Det verkar helt skruvat. T var inte 'Uppdrag Granskning' och inte ens 'Uppdrag Granskning' har råkat illa ut på något allvarligare sätt vad jag vet. Då har UG ändå granskat grupper med mer välkänd våldsbenägenhet än vad en lokala SD-presstalesman kan antas ha.

SD-spåret som Spunkankan var förtjust i känns iskallt. I alla fall baserat på vad som stått i tråden.

Angående dessa ändlösa diskussioner om ordet 'andakt'. I sitt sammanhang är det tydligt att det inte betyder mer än 'ha tålamod, vänta och se - det kommer något spännande senare.'
Senast redigerad av flushbuch 2018-10-11 kl. 13:37.
Citera
2018-10-11, 13:40
Medlem
Den 15:e augusti skrev Tess detta i Sverigedemokraterna ut ur riksdagen på FB:

”Det är lite lustigt det här.
Som skribent vill jag gärna tala med de "stora" ledarna om några frågor jag har.
SD går ej att nå förutom på mail medans jag nu talat med vänsterpartiet i nästan en timma.
Är man verkligen så feg, att man ej kan ta ett enda jävla samtal, utan hänvisar till Åkessons mail?
Usch jag är så arg så jag kokar nu men vänsterpartiet vill jag ge en stor eloge till. Jag blev kopplad till riksdagen direkt och fick svar på alla mina frågor. Men SD går ej att nå.
Seriöst? Svar nej. =(

Fett arg, Tessilago”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in