2018-10-09, 17:17
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aileen
Jag uppfattar inte det senaste inlägget som att hon vill vara ifred. Jag uppfattar det mer som att hennes fb-vänner ska vänta tålmodigt eller nåt i den stilen på att få höra hennes senaste grej hon hållt på med. (vet inte hur detaljerat vi får skriva om fbinlägg)
Om det nu ens är hon själv som postat sista inlägget.
Citera
2018-10-09, 17:23
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aileen
Jag uppfattar inte det senaste inlägget som att hon vill vara ifred. Jag uppfattar det mer som att hennes fb-vänner ska vänta tålmodigt eller nåt i den stilen på att få höra hennes senaste grej hon hållt på med. (vet inte hur detaljerat vi får skriva om fbinlägg)

Jag håller med.

Fast det finns även uppgifter i tråden om att Tess höll på med något slags politiskt eget projekt, det var ju liksom valtider.
Citera
2018-10-09, 17:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Tack. Tycker då det är märkligt att ingen vill dela från hennes vägg. Vill man inte få fram vad som hände? Finns otroligt duktiga detektiver på flashan.

Ja, absolut.

Många påstår sig skydda både Tess integritet och sin egen......från nyfikenhet. Men jag tror att de flesta här på Flashback faktiskt vill hjälpa till att få fast mördare och annan kriminalitet. och inte av nyfikenhet om Tess och hennes liv.
Citera
2018-10-09, 18:53
Medlem
Det kan finnas massa goda skäl till varför man väljer att inte dela saker från det facebook-konto T hade här. Lägger ingen värdering i det, men bara ett förtydligande.

Det är inte att bryta mot Flashbacks regler att dela sådant här. Det förekommer utan problem i många trådar.

Flashback har hårda regler för att skydda sina användares anonymitet. Man får inte spekulera i eller avslöja flashback-anvädares riktiga identiteter här. Den regeln påverkar inte alls Facebook och andra sociala media. Alla känner redan till identiteten på trådens huvudperson, så där finns ingen anonymitet att bevara.

Det kan ändå, som sagt, finnas skäl att inte dela sådant här, men vad gäller Flashbacks regler är det helt ok.
Citera
2018-10-09, 18:59
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, absolut.

Många påstår sig skydda både Tess integritet och sin egen......från nyfikenhet. Men jag tror att de flesta här på Flashback faktiskt vill hjälpa till att få fast mördare och annan kriminalitet. och inte av nyfikenhet om Tess och hennes liv.

Jag berörs & vill vara till hjälp. Jag har själv anhörig som varit försvunnen & vän som varit borta länge & hittats avliden. Antar att jag själv har grejer obearbetade då jag själv råkat illa ut någon gång. Man gottar sig inte i andras elende mer att man vill vara behjälplig.
Sedan är det lite som att läsa en deckare "live". Det pågår lixom, man får klura lite. Man har ofta fel när man klurar men intressant att läsa, lära, förstå. Vissa saker kan man aldrig förstå & vill man inte förstå. Denna händelse som nu gäller Tess får mig att tänka på sagan om Tuvstarr.
Citera
2018-10-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Jag berörs & vill vara till hjälp. Jag har själv anhörig som varit försvunnen & vän som varit borta länge & hittats avliden. Antar att jag själv har grejer obearbetade då jag själv råkat illa ut någon gång. Man gottar sig inte i andras elende mer att man vill vara behjälplig.
Sedan är det lite som att läsa en deckare "live". Det pågår lixom, man får klura lite. Man har ofta fel när man klurar men intressant att läsa, lära, förstå. Vissa saker kan man aldrig förstå & vill man inte förstå. Denna händelse som nu gäller Tess får mig att tänka på sagan om Tuvstarr.

Bra skrivet. En regel jag försöker hålla mig till om jag postar i den här typen av väldigt sorgliga trådar är ungefär så här: Om jag själv hade varit T, någon anhörig eller någon av hennes vänner, hade jag då själv varit ok med innehållet eller spekulationen.

Jag hoppas att den här tråden allt som allt gör mer nytta än skada. Det finns ju många exempel på hur FB-trådar gjort verklig nytta, så varför inte.
Citera
2018-10-09, 19:41
Medlem
Jag förstår inte varför man skriver att Tess gjort inlägg på Facebook om att hon ville vara ifred ett tag.
Jag var vän med Tess o hon gjorde ett inlägg 18 augusti... 2 inlägg 17 augusti, 2 inlägg 16 augusti, 2 inlägg 15 augusti.. Osv.
Nästan alla handlade om politik o att hon sökt flera partimedlemmar för en åsikt.

Jag vet inte hur man lägger in skärmdumpar tyvärr..
Citera
2018-10-09, 20:28
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Bra skrivet. En regel jag försöker hålla mig till om jag postar i den här typen av väldigt sorgliga trådar är ungefär så här: Om jag själv hade varit T, någon anhörig eller någon av hennes vänner, hade jag då själv varit ok med innehållet eller spekulationen.

Jag hoppas att den här tråden allt som allt gör mer nytta än skada. Det finns ju många exempel på hur FB-trådar gjort verklig nytta, så varför inte.
Det är en del av vår omvärld & vår omvärld är liten & avstånden korta.
Sedan känns det lite som att man har "koll" på omvärlden när man håller sig uppdaterad. Vet att det är en falsk trygghet men iaf jag ger mig inte ut i skogen runt Arlanda för att plocka svamp direkt nu. Hade säkerligen inte gjort det annan tid heller pga alla föroreningar men ja ni fattar. Har man sett och varit med om mycket så vill man ha koll så att man inte kliver rätt in i elendet bara så där. Jag dömmer ingen varken brottslingar eller offer, däremot tycker jag att "samhället" är så fel i bland. Ingen människa vill egentligen göra någon annan människa illa. Det händer dock på grund av omständigheter som inte räknats med. Saker som bara hände utan att det går att förstå. Händelser som spårar ut, händelser som sker utan att det verkliga "jaget" är med. Så väldigt tragiskt för allt & alla. Jag har nära som varit både offer & brottsling. Det har varit en stor del av mitt liv, inte nu. Min tillvaro är sövande, det var den inte förr. Mina känslor fick fara berg & dalbana det gör dom inte i dag. Att läsa om Tess & delta i tråden är ett sätt för mig att betrakta det jag själv varit med om på avstånd i trygghet. Sedan vill man så klart att världen ska bli lite bättre. Kan jag bidra med någon slags förståelse för något eller någon slags förändring mot det bättre så blir jag nöjd. Man vill inte bidra med olycka kaos, förberåelse, sorg eller annat som får människor att må dåligt. Omvärlden och människan slutar aldrig att förvåna. All värme till alla drabbade.
Senast redigerad av greta-forveten 2018-10-09 kl. 20:31. Anledning: Stavfel
Citera
2018-10-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag håller med.

Fast det finns även uppgifter i tråden om att Tess höll på med något slags politiskt eget projekt, det var ju liksom valtider.
Hennes eventuella reportage om politiker vet jag inget och Spunkankans teori om SD-politiker som skulle tagit Tess av daga är vänsterfantasier.

Tess hade på sin facebook-sida "Om" att hon var höger. Det kan jag personligen bekräfta.

Hon var ingen feminist heller. Vad jag vet gick hon hårt åt alla metoo-feminister. Hon var realist.

Vi som träffade och kände Tess det sista året har haft många diskusioner om henne efter försvinnandet. En sak som vi diskuterat är att det inte behöver vara en man som tagit henne av daga utan kan vara en kvinna.

Svartsjuka är ofta en ingrediens när någon blivit mördad. Tess umgicks alltid med män av någon anledning. Hon verkade inte umgås med tjejer över huvud taget. Tyvärr drogs hon till "farliga män" enligt en av hennes kompisar, eller psykopater enligt honom.

Jag träffade henne inte långt före hennes försvinnande, en lördag på Allstars i Jakan. Hon satt vid bardisken när jag kom in och hon kramade mig. Det var inte mycket folk, hon jag och en till längst bort vid bardisken, en läskig typ. Efter en stund kom den läskige typen och sa något till Tess och försvann, kanske till toan men kom tillbaka. Han kom tillbaka och de försvann men jag vågade inte ens se på denna läskige man när han kom till bardisken och pratade med henne. Jag har ingen aning om vem han är men en läskig/farlig man som jag inte ville möta/utmana med blicken. Vad Tess och den mannen hade gemensamt skulle jag vilja veta.
Citera
2018-10-09, 21:21
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Hennes eventuella reportage om politiker vet jag inget och Spunkankans teori om SD-politiker som skulle tagit Tess av daga är vänsterfantasier.

Tess hade på sin facebook-sida "Om" att hon var höger. Det kan jag personligen bekräfta.

Hon var ingen feminist heller. Vad jag vet gick hon hårt åt alla metoo-feminister. Hon var realist.

Vi som träffade och kände Tess det sista året har haft många diskusioner om henne efter försvinnandet. En sak som vi diskuterat är att det inte behöver vara en man som tagit henne av daga utan kan vara en kvinna.

Svartsjuka är ofta en ingrediens när någon blivit mördad. Tess umgicks alltid med män av någon anledning. Hon verkade inte umgås med tjejer över huvud taget. Tyvärr drogs hon till "farliga män" enligt en av hennes kompisar, eller psykopater enligt honom.

Jag träffade henne inte långt före hennes försvinnande, en lördag på Allstars i Jakan. Hon satt vid bardisken när jag kom in och hon kramade mig. Det var inte mycket folk, hon jag och en till längst bort vid bardisken, en läskig typ. Efter en stund kom den läskige typen och sa något till Tess och försvann, kanske till toan men kom tillbaka. Han kom tillbaka och de försvann men jag vågade inte ens se på denna läskige man när han kom till bardisken och pratade med henne. Jag har ingen aning om vem han är men en läskig/farlig man som jag inte ville möta/utmana med blicken. Vad Tess och den mannen hade gemensamt skulle jag vilja veta.

Fråga honom. Han kan inte gärna döda någon nu och absolut inte dig. Då lär han torska dit för att ha något med Tess försvinnande att göra. Han låter som antingen en stammis eller en *blind date* Gör om ditt lördags besök samma tid och samma plats om och om igen. Ser du han igen så är han stammis och kände Tess därför. Ser du han aldrig mer så sitter du på mycket intressant info och bör få ditt minne nedtecknat. De gick ut å röka säkert, rökare gör det tillsammans.
Senast redigerad av greta-forveten 2018-10-09 kl. 21:33.
Citera
2018-10-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Fråga honom. Han kan inte gärna döda någon nu och absolut inte dig. Då lär han torska dit för att ha något med Tess försvinnande att göra. Han låter som antingen en stammis eller en *blind date* Gör om ditt lördags besök samma tid och samma plats om och om igen. Ser du han igen så är han stammis och kände Tess därför. Ser du han aldrig mer så sitter du på mycket intressant info och bör få ditt minne nedtecknat. De gick ut å röka säkert, rökare gör det tillsammans.
Om du går in på en bar/pub/restaurang och ser en läskig typ, kollar du då extra på dennes utseende?

Jag håller alltid en låg profil, full eller nykter, då jag vet att vi i Sverige idag har ingen trygghet öht. Rättssamhället har för länge sen abdikerat för brottssamhället. Den person som ställer upp för rättssamhället idag är en utsatt person. Alla kräver att man ska ställa upp men inget skydd finns för den som ställer upp. Jag har varit där förut och polisen och rättssamhället verkar leva på en annan planet. Jag vill hålla mig så långt som möjligt från dagens rättsupprätthållande myndigheter när de inte förstår vad verkligheten är för en vanlig människa.
Citera
2018-10-09, 22:10
Medlem
vemvisstes avatar
Den här tråden är ju helt otrolig.
Tess är stendöd, och uppenbarligen så var hon mest en pain in the ass.
Här frodas alkoholiserade så kallade vänner/väninnor som endast vill ha uppmärksamhet i vem som sörjer Tess mest.
Vem av er vinner ? Hon är död och ni bör kolla upp spunkankan för att få svar på vad som hände henne.
Vad gör spunkankan nu för att förhindra känslig information om henne och Tess att bli offentligt via Facebook just nu ?
Senast redigerad av vemvisste 2018-10-09 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in