2018-10-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Någon som har tips på serier om politik likt House of cards?

Även serier som gestaltar intressanta människor som valt en brottslig bana lik Narcos?

Har bara sett några avsnitt av House of Cards så vet inte riktigt likheten men jag gillade Designated Survivor den utspelar ju sig i Vita Huset kanske lite mer Action än House of Cards.
Citera
2018-10-03, 17:31
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Ser bara samma serier om & om igen, denna blandade kompott...

N1 The Sopranos
The Office Us
Game Of Thrones
Dexter
That 70's Show
South Park
True Detective S1
The Big Bang Theory
Trailer Park Boys
Mad Men

Serier jaa inte gillar och vägrar ge fler försök
LOST-BB-The wire-Weeds -Always Sunny in Philadelphia Scrubs Listan kan göras lång
men behöver kvalitet som bland mina favoriter, lätta att fastna för, intressanta karaktärer
Citera
2018-10-03, 17:41
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Ser bara samma serier om & om igen, denna blandade kompott...

N1 The Sopranos
The Office Us
Game Of Thrones
Dexter
That 70's Show
South Park
True Detective S1
The Big Bang Theory
Trailer Park Boys
Mad Men

Serier jaa inte gillar och vägrar ge fler försök
LOST-BB-The wire-Weeds -Always Sunny in Philadelphia Scrubs Listan kan göras lång
men behöver kvalitet som bland mina favoriter, lätta att fastna för, intressanta karaktärer

Ge både Peaky Blinders och Boardwalk empire ett försök.
Båda är crime drama där Peaky utspelar sig i England på 20-talet och Boardwalk i USA på 20-talet.
Citera
2018-10-03, 17:52
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Ge både Peaky Blinders och Boardwalk empire ett försök.
Båda är crime drama där Peaky utspelar sig i England på 20-talet och Boardwalk i USA på 20-talet.

bra prickat detta är serier i min smak men dessa 2 går lite för sakta, sett några säsonger. , mää
Citera
2018-10-03, 18:01
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
bra prickat detta är serier i min smak men dessa 2 går lite för sakta, sett några säsonger. , mää
Jag antar att BB är Breaking bad? men du kanske ändå kan ge Better Call Saul en chans. Tyvärr kan den även vara för seg för din smak. Jag antar att du även gett Sons of Anarchy, Oz och Band of Brothers chansen annars tycker jag du ska kolla in dessa. The walking dead är också en bra serie iaf de första säsongerna, nu har den tappat rejält och jag kollar enbart för jag vill se hur det slutar.
Har du inte sett Vikings så tycker jag du ska börja, är man intresserad av hur vikingarna levde och hur samhället såg ut runt 800-talet så är serien intressant även om den inte alltid är historisk korrekt.
Citera
2018-10-03, 18:18
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Jag antar att BB är Breaking bad? men du kanske ändå kan ge Better Call Saul en chans. Tyvärr kan den även vara för seg för din smak. Jag antar att du även gett Sons of Anarchy, Oz och Band of Brothers chansen annars tycker jag du ska kolla in dessa. The walking dead är också en bra serie iaf de första säsongerna, nu har den tappat rejält och jag kollar enbart för jag vill se hur det slutar.
Har du inte sett Vikings så tycker jag du ska börja, är man intresserad av hur vikingarna levde och hur samhället såg ut runt 800-talet så är serien intressant även om den inte alltid är historisk korrekt.

Jaa menar Breaking bad jaa,, självklara serier som Prison break,Band of brothers,OZ X-files etc
har man ju givetvis sett & älskar. SOA & The walking dead är töntiga men sett dem..
Better Call Saul där var nått nytt ser väldigt lovande ut & Vikings blir det Också
bara hört bra om den, Stort tack för hjälpen i torkan BTW vilka är dina Top 5 serier ?
Senast redigerad av Michael-ScarN 2018-10-03 kl. 18:34.
Citera
2018-10-03, 18:37
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Jaa menar Breaking bad jaa,, självklara serier som Prison break,Band of brothers,OZ X-files etc
har man ju givetvis sett & älskar. SOA & The walking dead är töntiga men sett dem..
Better Call Saul där var nått nytt ser väldigt lovande ut & Vikings blir det Också
bara hört bra om den Stort tack för hjälpen i torkan BTW vilka är dina Top 5 serier ?

Kom på några fler.

Hell on wheels - utspelar sig efter inbördeskriget och fokuserar på wilda western under dess storhetstid. Där handlar om en sydstatare som börjar jobba åt ett järnvägsbolag och små städer byggdes upp utmed järnvägen där familjer och arbetare bodde, dessa kallades just Hell on Wheels på grund av den stora laglösheten.

Gillar du historien om romarna och rom så kolla in Spartacus, det är den bästa serien om just den tidsepoken. Där man får följa allt från slavar till befälhavare i legionen.

Californication- här får vi följa Hank Moody som spelas av David Duchovny och gör det perfekt i rollen som en man som vill ha det enkelt men alltid komplicerar tillvaron. Mycket sprit en del droger och en mängd kvinnor i det soliga Kalifornien. En självhatande författare som inte gillar var samhället är på väg. Många som säger att rollen är inspirerad av legendaren Charles Bukowskis liv.

Ray Donovan var inget för mig men man kan dra tydliga kopplingar till Sopranos även om dessa såklart inte kan jämföras i kvalitet.

Mina topp fem oj det var inte en lätt fråga men måste jag göra någon form av rangordning så skulle den se ut ungefär såhär, dock svårt att jämföra olika genrer.

1. Sopranos
2. Oz
3. True Detective S1
4. Peaky Blinders / Mad men
5. Californication / The Office / Prison Break

Sen är det klart att serier som TPB, Vikings, The wire och Boardwalk empire ligger högt upp hos mig.
Citera
2018-10-03, 19:20
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
1. Sopranos
2. Oz
3. True Detective S1
4. Peaky Blinders / Mad men
5. Californication / The Office / Prison Break

Sen är det klart att serier som TPB, Vikings, The wire och Boardwalk empire ligger högt upp hos mig.

Du har bra smak "You don't s**t where you eat. And you really don't s**t where I eat."
Citera
2018-10-03, 21:28
Medlem
LFCYNWAs avatar
Får man fråga om tips angående serier som handlar om en specifik typ av karaktär, eller måste man alltid fråga om serier som liknar andar serier?

Jag söker en tv-serier där protagonisten eller en av birollerna lider av en psykisk sjukdom och missbrukar substanser eller lider av flera psykiska sjukdomar/psykisk ohälsa. När man får följa karaktären i serien som lider av detta så ska det vara en del av deras liv under stora delar av seriens gång och inte bara under något avsnitt.

Exempel så tänker jag på Martin Riggs i tv-serien Lethal weapon där han har förlorat sin fru som var gravid och lider av depression, självmordstankar, missbruk av alkohol och riskfyllt beteende/en sorts självskadebeteende. En annan som jag kommer att tänka på är huvudpersonen Jackie Peyton i Nurse Jackie.

Andra exempel är Skins där några i serien lider av Psykiska sjukdomar och olika missbruk. I Thirteen reasons why och Degrassi får vi följa elever som lider av psykisk ohälsa och där vissa fall leder till självmord. Degrassi uppfyller dock inte mina krav eftersom det bara är en liten del av serien som handlar om dessa ämnen men där det finns några karaktärer att jämföra med.
Citera
2018-10-03, 21:38
Medlem
Bordellmoderns avatar
Citat:
Får man fråga om tips angående serier som handlar om en specifik typ av karaktär, eller måste man alltid fråga om serier som liknar andar serier?

Jag söker en tv-serier där protagonisten eller en av birollerna lider av en psykisk sjukdom och missbrukar substanser eller lider av flera psykiska sjukdomar/psykisk ohälsa. När man får följa karaktären i serien som lider av detta så ska det vara en del av deras liv under stora delar av seriens gång och inte bara under något avsnitt.

Exempel så tänker jag på Martin Riggs i tv-serien Lethal weapon där han har förlorat sin fru som var gravid och lider av depression, självmordstankar, missbruk av alkohol och riskfyllt beteende/en sorts självskadebeteende. En annan som jag kommer att tänka på är huvudpersonen Jackie Peyton i Nurse Jackie.

Andra exempel är Skins där några i serien lider av Psykiska sjukdomar och olika missbruk. I Thirteen reasons why och Degrassi får vi följa elever som lider av psykisk ohälsa och där vissa fall leder till självmord. Degrassi uppfyller dock inte mina krav eftersom det bara är en liten del av serien som handlar om dessa ämnen men där det finns några karaktärer att jämföra med.
Legion och Elementary? Vet inte vad du gillar för serier så de här kanske är helt off.

Kom ju nån ny nu i somras där två tonåringar skulle resa och var tonåringar och led av psykisk ohälsa som ja förstod det som. End of the fucking world :

Citat:
James is 17 and is pretty sure he is a psychopath. Alyssa, also 17, is the cool and moody new girl at school. The pair make a connection and she persuades him to embark on a road trip in search of her real father.
Inte sett den men var ju högt rankat så.

Kan ju säga att Legion var en jävla överraskning då jag annars har sjukt svårt för Marvel och liknande. Det mesta utspelas på psykvård s ger väl en hint. Kan vara rätt jobbig/irriterande emellanåt däremot.
Citera
2018-10-03, 21:42
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordellmodern
Legion och Elementary? Vet inte vad du gillar för serier så de här kanske är helt off.

Kom ju nån ny nu i somras där två tonåringar skulle resa och var tonåringar och led av psykisk ohälsa som ja förstod det som. End of the fucking world :

Inte sett den men var ju högt rankat så.

Kan ju säga att Legion var en jävla överraskning då jag annars har sjukt svårt för Marvel och liknande. Det mesta utspelas på psykvård s ger väl en hint. Kan vara rätt jobbig/irriterande emellanåt däremot.
Inte direkt intresserad av Sci-Fi skulle ha skrivit det men annars är jag öppen för alla sorters serier bara den uppfyller mina krav. Tack för tipsen ska kolla in End of the fucking world.
Citera
2018-10-04, 11:56
Medlem
Neofytens avatar
Citat:

Mini-serien Patrick Melrose med Benedict Cumberbatch var grymt bra. Han lever ett rikt och privilegierat liv men det är ett fruktansvärt trasigt liv med mörka familjehemligheter, psykisk sjukdom och missbruk i alla dess former. Sägs vara lite halvt självbiografiskt, blev sugen på att läsa böckerna.

https://www.imdb.com/title/tt6586318/?ref_=nv_sr_1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in