2018-07-18, 01:39
Medlem
searchfunctions avatar
Söker serier som är likt The Terror.
Behöver inte vara historiskt eller skepp, utan mer atmosfären serien skapar. Hjälplösheten, desperationen, hoppet, ocensurerat, dilemman.. Tips?
Citera
2018-07-19, 04:49
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Söker serier som är likt The Terror.
Behöver inte vara historiskt eller skepp, utan mer atmosfären serien skapar. Hjälplösheten, desperationen, hoppet, ocensurerat, dilemman.. Tips?

Svårt att nämna någon serie som liknar The Terror, den var ju lite speciell.
Tänker inte nämna Lost. Vet att vissa skulle säga The Descent https://www.imdb.com/title/tt0435625 men det är ju en film och inte tv-serie.
En favorit är förstås The Leftovers https://www.imdb.com/title/tt2699128 som jag såg i år och är bland de bästa tv-serier jag sett
Citera
2018-07-28, 19:56
Medlem
rabbithearts avatar
Efterlyser bra kriminaldrama med psykologisk spänning. 🤓

Har sett klart miniserien Huset på Udden, baserad på Agatha Christies bok, som visas på tv4/C More. Rekommenderas verkligen! Det är flärdfulla miljöer, rika vackra människor med problem, förbjuden kärlek, mysterier och mord. Oh, the excitement! 🧐

Kollar även på Sharp Objects som är en tv-serie baserad på Gillian Flynns roman. Läskiga miljöer i småstad, obehagliga karaktärer, psykologisk spänning, kvinna i huvudrollen. Stekande sommarhetta...

Såg Indian Summer på SVT här om året. Vackert, klass, sensualitet, spänning.

Tycker mycket om filmatiseringen av boken Kvinnan på tåget, med Emily Blunt i huvudrollen. Gillade även filmen Gone Girl och tv-serien The Fall.

Är det någon som har något tips på tv-serie eller film som liknar ovanstående?
Gärna flärdfulla miljöer, spänning eller smutsig realism (typ brittisk crime) - helst där huvudpersonerna är lite udda och gärna en och annan psykopat!
Citera
2018-07-29, 11:55
Medlem
HenrikBerggrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart

Har sett klart miniserien Huset på Udden, baserad på Agatha Christies bok, som visas på tv4/C More. Rekommenderas verkligen! Det är flärdfulla miljöer, rika vackra människor med problem, förbjuden kärlek, mysterier och mord. Oh, the excitement! 🧐

Kollar även på Sharp Objects som är en tv-serie baserad på Gillian Flynns roman. Läskiga miljöer i småstad, obehagliga karaktärer, psykologisk spänning, kvinna i huvudrollen. Stekande sommarhetta...

Såg Indian Summer på SVT här om året. Vackert, klass, sensualitet, spänning.

Tycker mycket om filmatiseringen av boken Kvinnan på tåget, med Emily Blunt i huvudrollen. Gillade även filmen Gone Girl och tv-serien The Fall.

Är det någon som har något tips på tv-serie eller film som liknar ovanstående?
Gärna flärdfulla miljöer, spänning eller smutsig realism (typ brittisk crime) - helst där huvudpersonerna är lite udda och gärna en och annan psykopat!

Rekommenderar att du tittar in Mindhunter som finns på Netflix. Sen även True Detective. Enjoy!
Citera
2018-07-29, 17:39
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
[...]

Bloodline (2015-2017), mer av ett familjedrama än kriminaldrama men jag tror nog du kan uppskatta den. Utspelas i Florida så det är varmt och svettigt, passar ju onekligen bra i sommar!

https://www.imdb.com/title/tt3520702...nm_flmg_act_10
Citera
2018-08-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Tjena alla monsterdiggare! Jag har precis skaffat Netflix och undrar om någon har nåt tips på en bra serie som går där eller har nån annan serie som man inte har sett?
Sånt jag har sett och gillat är(utan inbördes ordning)
*Breaking bad
*Prison break
*Lost
*Homeland
*Desperate Housewives
*Dallas (nya och gamla)
*The Following
*The walking dead
*Rederiet
*Better call saul
*Fear the walking dead
*Z-nation (håller på att se den nu)
*Falk filmerna
*Twilight filmerna
*Millennium trilogin
Sånt jag sett men inte gillat:
*Games of thrones
*Mad men
*Dexter
*True Blood
*Oz
*The Wire
*The sopranos
*Black is the new Orange
Sen måste serierna ha ett slut om dom inte ännu pågår
Ska helst inte vara fristående avsnitt utan gärna med en cliffhanger
Tacksam för svar

Rekommenderar dig att ge Dexter en till chans, den äääär så bra!
Annars kan jag rekommendera dessa serier som finns på netflix:
Dark
Modern family
The fall
Mindhunter
Bron
Sons of anarchy
Prison break
Happy valley
How to get away with murder
Homeland
Marcella

Fler serier jag tycker du ska se som ej finns på nettan:
The handmaid's tale
Supernatural
Gåsmamman
Wentworth
The big bang theory
24
Mr merceders
Chicago fire

Har sett mycket fler serier än dessa, men detta är de som jag gillar bäst. Hoppas du hittar något som faller dig i smaken!
Citera
2018-08-19, 12:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MettaFock
Vill ha serier som är lik pretty little liars.. gärna lite mer thriller-aktigt med ”viktigast” är att det är lite high-schooligt, skvaller, tjejserie typ. Gossip girl, oC, one tree hill är redan sedda...
Jag har sett klart PLL på Netflix och jag måste säga att Riverdale kommer ganska nära. Mindre tjejsnack, mer action. Den är som PLL + Twin Peaks möter Archie /Acke-serien. Man måste dock nöta in första säsongen innan den känns lika mörk.
Citera
2018-08-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har sett klart PLL på Netflix och jag måste säga att Riverdale kommer ganska nära. Mindre tjejsnack, mer action. Den är som PLL + Twin Peaks möter Archie /Acke-serien. Man måste dock nöta in första säsongen innan den känns lika mörk.

Scream på Netflix är också hyffsat likt
Citera
2018-09-27, 00:39
Medlem
Go kväll!

Söker ny serie att glo på Gör två listor en på serien jag har gillat och en på serien jag aldrig riktigt fastnat för. Uppskattar om serien finns tillgänglig på Netflix eller Viaplay, fast har väl kollat igenom serierna där men kanske missat nåt guldkorn. Tack på förhand

Gillat:
Band of Brothers
Bron
The Wire
Stranger Things
Broadchurch
Twin Peaks
The Killing
Cardinal
Homeland (Mest de första säsongerna)
+ en massa skandinaviska deckare

INTE min smak:
Sons of Anarchy
Breaking Bad
Ozark
Citera
2018-09-27, 16:18
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking1990
Go kväll!

Söker ny serie att glo på Gör två listor en på serien jag har gillat och en på serien jag aldrig riktigt fastnat för. Uppskattar om serien finns tillgänglig på Netflix eller Viaplay, fast har väl kollat igenom serierna där men kanske missat nåt guldkorn. Tack på förhand

Gillat:
Band of Brothers
Bron
The Wire
Stranger Things
Broadchurch
Twin Peaks
The Killing
Cardinal
Homeland (Mest de första säsongerna)
+ en massa skandinaviska deckare

INTE min smak:
Sons of Anarchy
Breaking Bad
Ozark

Om du inte sett Fargo -serien så kolla in den. Såg precis 3e säsongen och den håller väldigt hög kvalité rakt igenom! Alla säsonger är fristående, men allt utspelar sig i samma universum så det finns starka kopplingar, återkommande karaktärer i viss mån etc. Men samtidigt skulle man utan problem kunna kolla på säsongerna i vilken ordning som helst egentligen. Serien, enligt mig, utforskar människans natur på ett väldigt... intressant och realistiskt sett. Den lämnar en även med många egna tankar och funderingar och eftersom alla säsongerna utspelar sig i samma universum så kan man många gånger diskutera fram realistiska svar på vad som händer utanför kameravinkeln, sas.

True Detective, (ffa säsong 1, stängde av säsong 2 ca 20min in i första avsnittet, men ska ge den en ny chans nu när det ska komma en 3e säsong). Två poliser som utreder ett ritualmord. Har för mig att jag även läst att True Detective och Game of Thrones är de serier som haft störst budget. (förmodar de menar säsong 1)

Och en svensk serie jag gillar skarpt:

Fasadklättraren, finns på SVT öppet arkiv. Handlar om en ung man, Fillip, som är duktig på att klättra som hamnar i fängelse.
Senast redigerad av Pyrokemi 2018-09-27 kl. 16:23.
Citera
2018-09-28, 00:01
Medlem
@pyrokemi

Tack för de tipsen, hört gott om båda serierna tidigare men aldrig blivit av att titta på dom mest pga. att dom inte funnits på de streamingtjänsterna jag haft. Kanske dags att skaffa HBO Nordic.

Ska kolla in fasadklättraren och se om de är något i min smak.
Citera
2018-10-01, 08:31
Medlem
Neroxxs avatar
Någon som har tips på serier om politik likt House of cards?

Även serier som gestaltar intressanta människor som valt en brottslig bana lik Narcos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in