Alltså, alla som spammar om att införa marknadshyra som någon slags lösning. Både byggsidan och hyresgästsidan flaggar ju för problem som hyffsat tydligt påvisar att det inte är marknadshyra som är lösningen.
Byggföretagen flaggar för att marknaden är mättad, både på dyrare bostadsrätter (
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/byggkris-i-host-svart-att-salja-nybyggda-bostadsratter) men också på nyproducerade hyresrätter. Det var svårt att hitta en artikel som inte var paywallad runt det här, men det fanns artiklar om tomma hyresrätter i nyproduktion i lokaltidningar från Borås till Haparanda när jag sökte lite. Sen får jag väl komma med egen Göteborgs empiri om att jag vet att det är svårt att hyra ut tvåorna och treorna i Eriksberg och ettorna vid Svingeln, som låg på 12/15/9k i månadshyra.
Så totalt sätt, så finns det ingen efterfrågan på lägenheter i det övre spannet på bostäder i verken stora eller små städer. Det är liksom ingen kö för att få en trea för 15000 i månaden, det är bara ett krav på 30-60k i inkomst för familjen.
Sen så finns det en rapport utförd åt hyresgästföreningen, som kanske inte är mest opartisk men det är en extern utredare som har undersökt, som bedömmer att hyran i storstadsregionerna skulle gå upp "för en tvårumslägenhet i Stockholms kommun skulle landa på i genomsnitt 50 procent, i Göteborg på mellan 32 och 50 procent". Nej, det skulle inte bara vara i centrum. Rapporten visar att samtliga förorter i Göteborg skulle få höjda hyror. Samma sak för pendlingsorterna.
Så sammantaget finns det ingen marknad för dyra nybyggen, dyra hyreslägenheter over all eller för dyra bostadsrätter. Så jag har jäkligt svårt att se hur marknadshyror som höjer hyrorna skulle lösa något av dom där problemen. Är tanken att det ska stoppa urbaniseringen och få folk att flytta ut på landet igen? För att flytta kostnaden till hyresgästen för att få igång byggandet funkar ju bara om hyresgäster vill och kan bo i lägenheterna som skulle produceras och det vill dom inte ens idag.