2018-07-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det ryska artilleriet var enormt och det besegrade de oskyddade finnarna. Just därför har Finland i dag ett betydligt mer artilleri än vad vi har. De har lärt sig den hårda vägen.

Pengar får inte komma i vägen för att få det bästa men inte heller för att få det antal pjäser vi behöver.
Det beror på vad du menar med det bästa. Det bästa för personalen eller det bästa vapnen. Pengar är alltid ett hinder. Men visst jag inget emot bra utrustning. Så därför kan vi köpa in K9 om vi vill ha banddrivet artilleri. Men då behöver vi köpa in K10 också. För drömma kan man ju göra.
Citera
2018-07-12, 10:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det beror på vad du menar med det bästa. Det bästa för personalen eller det bästa vapnen. Pengar är alltid ett hinder. Men visst jag inget emot bra utrustning. Så därför kan vi köpa in K9 om vi vill ha banddrivet artilleri. Men då behöver vi köpa in K10 också. För drömma kan man ju göra.

Indien har beställt 100 K9. Vilken tur att Indien inte längre behöver bistånd från Sida. Vi kan beställa 12st K10 till Gotland. Pris 40 miljoner styck.
Citera
2018-07-12, 12:49
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Om man resonera så att man kan göra saker med mer folk och mindre skydd för att det blir billigare är man på det sluttande planet. Ingen vill bli kanonmat längre, soldater kräver bra skydd och automatik om de ska hålla moralen högt.

Rörlighet är ett skydd i sig. Nu skall vi inte köpa in en mer primitiv artillerilösning än Archer, men om vi ändå resonerar om en 77BD-lösning så har den ett överlägset skydd gentemot varje dragen haubits genom sin avsevärt kortare omgrupperingstid, bara det är moralhöjande. Ser man sedan till att förarhytt och manskapshytt är splitterskyddade så är man tillräckligt långt framme avseende skyddsnivå.
Det blir som med Mjölner i förhållande till AMOS, tillräckligt bra, tillräckligt mycket billigare.
Hade man inte skrotat våra 77A hade jag krävt att man byggde 77AD av allihopa, men nu är inte det en möjlighet och då ska vi ha Archer 2, byggd på erfarenheterna från Archer och ett vapensystem i absolut världsklass per satsad krona och personalbehov, gärna med en serie om 24 bandhaubitsar utöver 96-120 hjulhaubitsar.
Citera
2018-07-12, 14:01
Medlem
Citat:
Indien har beställt 100 K9. Vilken tur att Indien inte längre behöver bistånd från Sida. Vi kan beställa 12st K10 till Gotland. Pris 40 miljoner styck.
Så köper vi det minsta önskemålet med 24st. Med K9 spar vi runt 500 miljoner. Eller två begagnade K9 på varje ny ARCHER. Som vi kan lägga på annat som också behövs.
Citera
2018-09-29, 21:47
Medlem
Jag har haft förmånen att se K9 på plats i Sydkorea, och då när flera bataljoner genomfört skarpskjutning samtidigt, då är man glad att man befunnit sig på rätt sida på skjutfältet.

Finland har som vanligt genomfört en lysande affär avseende försvarsmaterie - köpa bra för lägsta möjliga pris, tvärtemot vad vi brukar göra här i Sverige.

Angående stridsskjutningar så har jag i Sydkorea sett värre saker än vad jag någonsin sett tidigare, då har jag även erfarenhet av Svenska försvaret som felaktigt brukar påstås ha de skarpaste stridsskjutningarna i världen.
Har även deltagit i ett dussintals skarpa stridsskjutningar i USA, och de är inte sämre än vad man gjorde i Sverige på 1990/2000 talet när jag var anställd inom FM.

Och angående artilleri så ska USA i framtiden byta ut sina L/39 till L/58 på M109A7.
Senast redigerad av ArleighBurke 2018-09-29 kl. 22:29.
Citera
2018-09-29, 22:32
Medlem
Citat:
Så köper vi det minsta önskemålet med 24st. Med K9 spar vi runt 500 miljoner. Eller två begagnade K9 på varje ny ARCHER. Som vi kan lägga på annat som också behövs.
Det finns inga begagnade K9 att köpa , att Finland ( och Estland) får köpa pjäser är för att man vill öppna upp för affär med fabriksnya pjäser - och det kommer vi att se i framtiden.
Citera
2018-09-30, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
Det finns inga begagnade K9 att köpa , att Finland ( och Estland) får köpa pjäser är för att man vill öppna upp för affär med fabriksnya pjäser - och det kommer vi att se i framtiden.
Så detta stämmer inte alltså. Hur många K9 har Sydkorea? Nu tror jag de får nöja sig om de lyckas få köpa dem för 3 miljoner Euro styck.

"A new K9 weapon system costs in the vicinity of €6 million; however, our goal is to secure a good price, and that depends on results of negotiations,” Tsahkna said. Estonia is looking to buy 10-15 year-old howitzers the South Korean army is set to replace. Experts say such machines could cost half of what they were worth new or €2-3 million."
Citera
2018-09-30, 02:12
Medlem
Citat:
Så detta stämmer inte alltså. Hur många K9 har Sydkorea? Nu tror jag de får nöja sig om de lyckas få köpa dem för 3 miljoner Euro styck.

"A new K9 weapon system costs in the vicinity of €6 million; however, our goal is to secure a good price, and that depends on results of negotiations,” Tsahkna said. Estonia is looking to buy 10-15 year-old howitzers the South Korean army is set to replace. Experts say such machines could cost half of what they were worth new or €2-3 million."
Sydkorea har 1000-tals artilleripjäser och många är betydligt äldre än K9.När man tar bort pjäser så tar man först bort de äldsta, och där har Sydkorea pjäser som är över 50 år gamla.
K9 är de pjäser man tar bort sist.

Att man säljer begandade pjäser till Finland och Estland är för att öppna upp för nya affärer.
Citera
2018-09-30, 10:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vet jag inte, men de är ständigt med i olika krig och offrar soldater nästa varje dag. Kanske är de mer villiga till personliga uppoffringar för de ser det ju som att de försvarar USA oavsett var de är och strider. Sedan tor jag USA kan tänka lite annorlunda för det har i allmänhet ett stort övertag i eldkraft och behöver inte riskera att få lika mycket eld och splitter över sig som vi i Sverige med vår potentielle fiende.

Finnarna offrade 1000 man per dag under den ryska offensiven i Karelen innan de gick med på vapenvila. Det ryska artilleriet var enormt och det besegrade de oskyddade finnarna. Just därför har Finland i dag ett betydligt mer artilleri än vad vi har. De har lärt sig den hårda vägen.

Pengar får inte komma i vägen för att få det bästa men inte heller för att få det antal pjäser vi behöver.
Finland tog stryk i Karelen pga klantigt agerande från försvarsledningen. Kraftiga signaler om en massiv rysk uppbyggnad fanns. Hade man agerat utifrån det och dragit tillbaka 95 % av trupperna från främsta linjen så hade finnarna antagligen kunnat rädda Viborg.
Artilleri är slagfältets mest effektiva försvars och anfallsvapen. Att ha gott artilleri ger en flexibilitet vid försvarsstrid.
Citera
2018-09-30, 10:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sydkorea har 1000-tals artilleripjäser och många är betydligt äldre än K9.När man tar bort pjäser så tar man först bort de äldsta, och där har Sydkorea pjäser som är över 50 år gamla.
K9 är de pjäser man tar bort sist.

Att man säljer begandade pjäser till Finland och Estland är för att öppna upp för nya affärer.
Så det finns begagnade pjäser att köpa 🙄
Citera
2018-10-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så det finns begagnade pjäser att köpa 🙄
Eller så är det läs svårigheter.
Citera
2018-10-02, 12:00
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Och det lyckades ju genom att Norge köper nya. Nu har man starka referenser från utvecklade länder, förutom tidigare.

https://www.tu.no/artikler/na-er-det-klart-dette-blir-norges-nye-artilleri/414850

(Indien har kommit överens om lokaltillverkning. Polen har en hybrid med K9 torn och annat chassie och Turkiet har en modifierad egenproducerad modell)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in