2018-09-29, 17:33
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är man mindre trovärdig om man byter uppfattning?
Generellt ja, men om man t.ex. har gjort felaktiga ställningstaganden utgående från otillräcklig kunskap så tycker jag att det är helt OK att rätta till det, när man har lärt sig. Hemma i Oklahoma hade nog Jim Bridenstine sällan varit i närheten av den kompetens som finns i NASA. Nu vet han helt enkelt bättre...
Bridensines utbildning var i ekonomi, psykologi och företagsekonomi (Cornell), så man kan ju förstå att han hade lite att lära inom området naturvetenskap, när han kom till NASA.
Bridensine är född i Ann Arbor, utanför Detroit, men har gått i skola i Jenks, Oklahoma.

Jag anmärker på hastigheten som tyder på att det handlar om att han har gett efter för påtryckningar snarare än lärt sig något nytt.
Citera
2018-09-29, 17:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det är det! Speciellt deras kristallkulor aka klimatmodeller:
Sitting alone at night in secret study;
it is placed on the brass tripod.
A slight flame comes out of the emptiness and
makes successful that which should not be believed in vain.

The wand in the hand is placed in the middle of the tripod's legs.
With water he sprinkles both the hem of his garment and his foot.
A voice, fear: he trembles in his robes.
Divine splendor; the God sits nearby.
Om du jämför klimatmodellerna med kristallkulor så skämmer du verkligen ut dig. Man kan inte ta dig på allvar.
Citera
2018-09-29, 17:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Om du jämför klimatmodellerna med kristallkulor så skämmer du verkligen ut dig. Man kan inte ta dig på allvar.
Det är inget annat än det faktiskt och det vet de själva. Därför kallar de resultaten för "projektioner" och inte "prognoser".

SISU helt enkelt.
Citera
2018-09-29, 17:47
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tycker det säger en del om Spencers syn på vetenskap när han anser sin heliga skrift vara mer trovärdig än över hundra års forskning. Det innebär i sig inte att han har fel, bara att man som lekman får vara mycket försiktig med att ha honom som auktoritet eftersom han på motsvarande sätt kan låta religion och ideologi stå över vetenskapen även i klimatfrågan.

Andra forskare som mer i detalj kan bedöma kvaliteten på Spencers arbeten är en annan sak, de behöver inte bry sig om hans religion, men för oss lekmän är han en dålig auktoritet.

Återigen handlar det om trovärdighet. Kan du avgöra om det Mörner säger om havsnivån är sant, eller ser du honom som auktoritet? Det jag läst av Mörner har varit långt ifrån övertygande, med photoshoppade bilder, ologiska argument etc.

Nyss var det inte relevant att Spencer var kreationist och Mörner tror på slagrutor, men nu är det plötsligt relevant att Happer är fysiker. Hur skall du ha det egentligen?

Jo, men då har du problemet att Lindzen är rätt ensam och har väldigt svårt att övertyga andra forskare om sina hypoteser. T o m Spencer har varit rätt kritisk mot hans artiklar på sin blogg.

Lindzens oortodoxa syn lär ha inletts med att han kom på en klurig hypotes för att förklara oväntade temperaturdata man fann i proxies från senaste istiden. Senare visade sig dessa data vara fel, men Lindzen höll fast vid sin hypotes om negativ återkoppling från moln och försöker tillämpa den på dagens klimat.

Om han tillämpar en religiös syn på evolutionen, och nöjer sig med det, så är det okej. Om han däremot förnekar vetenskapliga argument till förmån för den heliga boken så är det värre. Det finns inget krav på att samtliga ska vara pålästa om allt och mig veterligen yttrar han sig inte om evolutionen i sin roll som naturvetare.

Det går givetvis att finna tvivelaktigheter även hos Hansen, Schmidt, Mann, Dessler, Santer etc. om man vill det.
Citera
2018-09-29, 17:58
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det är bra att du verkar acceptera slutsatserna av artiklar som den jag länkade till i inlägget du besvarade här. Andra relevanta slutsatser som du inte påtalar i detta inlägget, men som jag antar att du skriver under på är att bredden på Bell - kurvan breddas (större standardavvikelse). Vi får alltså även värden längre från medelvärdet än tidigare som inte längre räknas som extrem väder/temperaturer så som det definieras att de ligger utanför två standardavvikelser.

Det inlägget du svarade på var främst riktat till arbetet som antydde att extremvädren inte ändrades, ty "extrem väder har vi alltid haft", vilket är sant, men med den klimatologiska referensperioden ökar de, som du också säger

I förhållande till den valda referensperioden ja. Det står väl till och med i artikeln att det finns motsvarande värmeperioder under 30-talet t.ex.

Skriver man inte också något i stil med att syftet inte är att påvisa AGW utan, med förutsättningen att det är människan som ligger bakom uppvärmningen, illustrera vad som händer i ett varmare klimat.

Oavsett allt så får man som vanligt ta fram det stora saltkaret.
Citera
2018-09-29, 18:10
Medlem
Citat:
Håller med och det är sunt med en vetenskaplig skepticism baserad på verkliga brister i en teori. Eller i metoder och instrument som alla dessa klimatmodeller och dess operatörer som predikar det kvasireligiösa klimathotsevangeliet.
Då gäller bara att man har sådan koll att man förstår verkliga styrkor och brister hos teorin och inte bara plockar ut varje brist i den som bevis för att den bara är skräp. Det är lite så kreationister jobbar. De letar efter brister (eller vad som går att övertyga en lekman om är en brist i teorin) och går vidare med att om evolutionsläran inte är perfekt så är det skapelseberättelsen som gäller och ni klimathotsförnekare är likadana.
Citera
2018-09-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nippleslip
Denna dokumentär förklarar ingående vad miljöbluffen handlar om . Sevärt för den som verkligen vill förstå varför det är en bluff, och hur det kunnat bli så fel i tänket.
Finns mycket skrivet om den där propagandafilmen. Du kan börja här:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Global_Warming_Swindle
Jag håller med vad du skriver, med reservation för att jag anser det är filmen som är bluffen, ett exempel på hur förnekarrörelsen arbetar.
Citera
2018-09-29, 18:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det är inget annat än det faktiskt och det vet de själva. Därför kallar de resultaten för "projektioner" och inte "prognoser".

SISU helt enkelt.
Ditt problem verkar vara att du inte förstår forskningen överhuvudtaget. Just detta att man INTE uttalar sig tvärsäkert om en massa saker, inte gör prognoser utan projektioner tyder på ett mycket moget förhållningssätt.
Klimatforskningen är relativt ny och den är mycket omfattande och komplex. Massiva forskningsinsatser de senaste decennier har gjort att man har kommit långt. Men det betyder ändå att stora osäkerheter återstår.

Om du vill ha tvärsäkra exakta prognoser, det verkar ju så, ja, då är det nog bättre att du lyssnar på andra.
För oss andra räcker det med projektionerna, de visar tillräckligt tydligt vilken framtid vi kan förvänta oss.
Citera
2018-09-29, 18:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag anmärker på hastigheten som tyder på att det handlar om att han har gett efter för påtryckningar snarare än lärt sig något nytt.

Det tog ju några månader i alla fall.
En person med total avsaknad av kunskaper i naturvetenskapliga ämnen, men med en akademisk utbildning i ekonomi, psykologi och företagsekonomi bör nog kunna lära sig att förstå grundläggande naturvetenskap på några månader.
Jim Bridenstine nominerades till befattningen på NASA 2017-09-01.

Så här citerades Jim 2018-06-06:
"I changed my view after reading a lot"

Jag är under alla omständigheter glad för NASA, USA och världen att Jim Bridenstine, i sin nuvarande position, med nyvunnen kunskap kommit till insikter som han inte hade tidigare.

De få klimatförnekare som jag stött på förefaller ha just avsaknaden av grundläggande kunskaper i och förståelse för naturvetenskap gemensamt.

Jag är övertygat om att företeelsen, att det förekommer "klimatförnekare", nästan uteslutande kan tillskrivas bristande kunskaper hos dessa. Därutöver finns ju här t.ex. en hel del som ifrågasätter klimatpolitiken, men det innebär ju inte nödvändigtvis att naturvetenskapliga fakta ifrågasätts.

Citera
2018-09-29, 18:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då gäller bara att man har sådan koll att man förstår verkliga styrkor och brister hos teorin och inte bara plockar ut varje brist i den som bevis för att den bara är skräp. Det är lite så kreationister jobbar. De letar efter brister (eller vad som går att övertyga en lekman om är en brist i teorin) och går vidare med att om evolutionsläran inte är perfekt så är det skapelseberättelsen som gäller och ni klimathotsförnekare är likadana.
Det motsatta gäller väl i allra högsta grad. Jag som icke-expert har synpunkter och är sunt skeptisk men som sådan så är jag medveten om att det finns en hel del hål i mina teorier.
Citera
2018-09-29, 18:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ditt problem verkar vara att du inte förstår forskningen överhuvudtaget. Just detta att man INTE uttalar sig tvärsäkert om en massa saker, inte gör prognoser utan projektioner tyder på ett mycket moget förhållningssätt.
Klimatforskningen är relativt ny och den är mycket omfattande och komplex. Massiva forskningsinsatser de senaste decennier har gjort att man har kommit långt. Men det betyder ändå att stora osäkerheter återstår.

Om du vill ha tvärsäkra exakta prognoser, det verkar ju så, ja, då är det nog bättre att du lyssnar på andra.
För oss andra räcker det med projektionerna, de visar tillräckligt tydligt vilken framtid vi kan förvänta oss.
Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Nej, klimatforskningen är långt ifrån en perfekt vetenskap. Vi har inte ens en sammanhängande förståelse av alla parametrar som styr klimatet. Därav bör man förhålla sig med stor skepsis till alla förutsägelser om framtida klimat och konsekvenserna av det.
Citera
2018-09-29, 18:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ja, det är det! Speciellt deras kristallkulor aka klimatmodeller:

Genom att kalla klimatmodeller för kristallkulor exponerar du din okunnighet om grundläggande fysik ock klimatlära.

Klimatmodeller speglar kända fysikaliska samband, men också andra faktorer, som påverkar klimatet. Dom är komplexa och kan delvis, men aldrig till fullo, verifieras. Dom förbättras efter hand vi lär oss mer om olika faktorer som påverkar klimatet, inklusive men också utöver CO2-halten i atmosfären. När det gäller verifiering, fram till nu, tycker jag att den första länken nedan är intressant, inte minst i ett "historiskt" perspektiv.
Samtidigt tycker jag att vi ska ha i åtanke att den beräknade "klimatkänsligheten" som ofta omtalas ändå har den stora osäkerhet som den har. Vi vet ungefär, men vi vet inte exakt.
IMHO är det obegåvat att säga att "eftersom vi inte vet exakt så vet vi ingenting".
Vi bör dra nytta av den kunskap som vi har på bästa möjliga sätt.

https://www.e-education.psu.edu/meteo469/node/141

https://www.ipcc.ch/ipccreports/1992%20IPCC%20Supplement/IPCC_Suppl_Report_1992_wg_I/ipcc_wg_I_1992_suppl_report_section_b.pdf

https://www.earthsystemcog.org/site_media/docs/DCMIP_42_GCM_validation_Rood.pdf

https://airs.jpl.nasa.gov/weather_and_climate_sciences/climate/model_validation

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in