2018-09-20, 19:40
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Kolla vilka kurser som utbildningen kräver och ta dem?
Hittar inte riktigt den informationen någonstans. Hittar enbart "Matematik C och Samhällskunskap A eller Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2 (Områdesbehörighet 4 eller A4 med undantag för Engelska B eller Engelska 6)" men utöver det finns ingen annan info, verkar vara natur med mycket inslag av matte/biologi/fysik/Kemi ?
Citera
2018-09-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Ska komplettera mina ämnen på komvux mot datavetenskap. Vilka ämnen är då bäst att välja ?

Beror på hur din situation ser ut i dagsläget. Om du saknar allmän behörighet (slutbetyg / gymnasieexamen) så får du ordna det, vilka kurser du behöver beror på vad du har för typ av betyg och vad du saknar. Kort sagt; prata med SYV.

Om du saknar särskild behörighet så läs kurserna som krävs, det är väl dom kurserna du räknade upp.

Om du måste läsa massa frivilliga kurser för att få ihop behörighet så satsa på matte i första hand. Matte 5 är användbart så läs så mycket du kan. Det finns även massor av programmeringskurser på komvux du kan söka. Programmering 1 och 2, Webbprogrammering, CAD 1 och 2 osv.
Citera
2018-09-22, 02:39
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Vad är en vanlig ingångslön för en nyutexaminerad systemvetare?

Är den högre eller lägre beroende på om man sysslar med programmering eller inte?

28-30k har jag hört. Det kan ju bli högre om du har relevant erfarenhet/kodat tidigare.
Citera
2018-09-23, 18:49
Medlem
BlackAdderIIIs avatar
Citat:
Är det vanligt att man pluggar systemvetenskap för att sedan inte jobba med utveckling, utan inom andra icke-tekniska IT-områden?

Det är det vanligaste. Krav, Test, Projektledning, UX-design, Datamigrering, Scrum Master osv... rätt olika jobb där det finns många systemvetare. Men det kan ändå vara bra att räkna med att man kan behöva programmera på sitt första jobb.
Citera
2018-09-28, 09:48
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
28-30k har jag hört. Det kan ju bli högre om du har relevant erfarenhet/kodat tidigare.
Jag har nästan 35 000 i månaden i ingångslön som systemvetare direkt från högskolan utan erfarenhet. Sysslar inte med programmering. Låter som jag fick en bra ingångslön då.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackAdderIII
Det är det vanligaste. Krav, Test, Projektledning, UX-design, Datamigrering, Scrum Master osv... rätt olika jobb där det finns många systemvetare. Men det kan ändå vara bra att räkna med att man kan behöva programmera på sitt första jobb.
Citera
2018-09-29, 03:27
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Jag har nästan 35 000 i månaden i ingångslön som systemvetare direkt från högskolan utan erfarenhet. Sysslar inte med programmering. Låter som jag fick en bra ingångslön då.

Är det i Stockholm?
Vad jag har hört är 35k vad som är mer vanligt med en master.
Citera
2018-09-29, 18:05
Medlem
Despats avatar
Citat:

Vad är det du sysslar med om man får fråga?
Citera
2018-09-29, 18:21
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testicula
När du är färdig om 4-5 år kommer du att kunna välja och vraka bland jobb med skyhöga löner. Precis som det var för ett par år sedan under dot-com bubblans glansdagar.
Inge honom inte falska förhoppningar. Nyexade utan erfarenhet får inga skyhöga löner. Kanske inte ens får jobb inom sitt område. Kan vara lågkonjunktur om 5 år.
Citera
2018-09-29, 22:57
Medlem
Citat:
Vad är en vanlig ingångslön för en nyutexaminerad systemvetare?

Är den högre eller lägre beroende på om man sysslar med programmering eller inte?

Tog examen 2016, sökte jobb i Malmö. Såhär såg det ut för mig:

Ingångslön på ett stort amerikanskt bolag: 27 000 SEK
Bytte jobb efter 1,5 år till ett litet bolag: 32 000 SEK
Bytte jobb efter ytterligare ett halvår: 40 000 SEK

Det gäller nog att ha lite is i magen. Förvänta dig ingen hög lön direkt efter examen, inte som programmerare i varje fall, och någon hög lön är du sannolikt inte värd heller. Ta ett jobb där du kan lära dig så mycket du kan, och byt sedan arbetsgivare. Det är i regel svårt att förhandla upp sin lön speciellt mycket, och det som avgör mest är såklart vilken lön du går in på. I takt med att du byter arbetsgivare och samlar mer erfarenhet har du ett starkare förhandlingsläge.

Hade detta varit i Stockholm hade jag nog begärt minst +10k på mitt andra och tredje jobb dock, med hänsyn till levnadskostnaderna där. I Malmö kan man dock bo billigt.
Senast redigerad av Salva25g 2018-09-29 kl. 23:01.
Citera
2018-10-01, 12:24
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Är det i Stockholm?
Vad jag har hört är 35k vad som är mer vanligt med en master.
Ja, Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Vad är det du sysslar med om man får fråga?
Affärssystem kan man säga.
Citera
2018-10-21, 23:49
Medlem
Hur översätts denna utbildning utomlands? Är det något att gå om man endast vill jobba utomlands?
Citera
2018-10-22, 11:12
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske.
Hur översätts denna utbildning utomlands? Är det något att gå om man endast vill jobba utomlands?

Systems Science är titeln/namnet på engelska. Vet inte hur det ser ut med att få jobb utomlands men jag skulle gissa på att man har goda chanser, IT borde vara en av de branscherna som är mest internationella. Men återigen, jag har ingen vidare koll. Det är bara min kvalificerade gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in