2018-09-18, 12:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Gripen kan väl redan idag använda radarn i kombinationsläge, dvs att en grupp på upp till fyra Gripen kan länka sina radarsystem så att de gemensamt bildar "en stor radar"? Tillsammans kan de se mål som bara en radar inte hade kunnat upptäcka, och även låta några plan störsända medan andra följer. Hur stor yta gruppen kan sprida ut sig på bestäms väl av räckvidden på datalänken, men en hyfsat stor spridning på antennerna blir det. Oavsett vad det är för mål, kan jag tänka mig att det är aningen irriterande om en Gripen störsänder, två belyser, och en fjärde i passivt läge har skjutit robot lite från sidan av.Hur som helst är det väl inte troligt att en Gripen skulle vara begränsad till endast EN radarkälla eller sensor.

Planens system snackar med varandra hela tiden. Radarinformation utbyts säkert också, signalbehandlad till lagom nivå.
Citera
2018-09-20, 12:20
Medlem
janne3xs avatar
Det var en rysk dresserad Storskarv som fick Gripenplanet i Kallinge att störta

https://www.expressen.se/kvallsposten/dna-analys-visar-darfor-kraschade-jas-planet/
Citera
2018-09-20, 13:46
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Det var en rysk dresserad Storskarv som fick Gripenplanet i Kallinge att störta

https://www.expressen.se/kvallsposten/dna-analys-visar-darfor-kraschade-jas-planet/
Och nu hatar jag den skit/skade fågeln ännu mer, inte nog att den äter upp all fisk nu också stor riskfaktor för Gripen.
Citera
2018-09-21, 22:14
Medlem
Wishies avatar
Så. I en nära framtid (läs veckor) borde det vara dax för individ nr2 av E-versionen att få luft under vingarna. Nån som sitter inne med startdatum?
Citera
2018-09-23, 14:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Och nu hatar jag den skit/skade fågeln ännu mer, inte nog att den äter upp all fisk nu också stor riskfaktor för Gripen.

Där fick freds- och djurvännerna nya argument. Gripen är farlig för fågellivet runt baserna.
Citera
2018-09-23, 14:38
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Där fick freds- och djurvännerna nya argument. Gripen är farlig för fågellivet runt baserna.
Skit i vad dom säger. Skarv borde näst intill utrotas. Dom gör ingen nytta men ställer till med desto mer problem.
Citera
2018-09-23, 21:16
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Skit i vad dom säger. Skarv borde näst intill utrotas. Dom gör ingen nytta men ställer till med desto mer problem.
Det är så jä_la patetiskt, finner f_n inga ord, dessutom läste jag häromdagen att ökad skyddsjakt har fått nobben både för skarv och säl. Det är ingen koll på någonting, obeväpnade sämsta obevakade gränserna i hela Europa, allt är kört. Varför slår inte nån från det militära hammaren i bordet?!
Sorry, lite off topic.
Citera
2018-09-24, 05:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det är så jä_la patetiskt, finner f_n inga ord, dessutom läste jag häromdagen att ökad skyddsjakt har fått nobben både för skarv och säl. Det är ingen koll på någonting, obeväpnade sämsta obevakade gränserna i hela Europa, allt är kört. Varför slår inte nån från det militära hammaren i bordet?!
Sorry, lite off topic.

För att skarven är en skyddad art, den finns med i EUs fågeldirektiv. Flygvapnet får väl flytta från Ronneby så att skarvarna inte blir skadade när de flyger eller störda när de utför sin huvudsyssla vilken verkar vara att skita.

De skiter så mycket och så illa att växtligheten förändras där de bor.
Citera
2018-09-24, 21:27
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
För att skarven är en skyddad art, den finns med i EUs fågeldirektiv. Flygvapnet får väl flytta från Ronneby så att skarvarna inte blir skadade när de flyger eller störda när de utför sin huvudsyssla vilken verkar vara att skita.

De skiter så mycket och så illa att växtligheten förändras där de bor.
Hoppas jag läser ironin rätt.
Men att dom är 'skit-maskiner' råder det inga tvivel om!
Hörde på ej oberoende politiska SR P1 häromdan, att skarven ska ses som en nyttofågel, dom skiter så mycket på våra kobbar och skär, dom gynnar den biologiska mångfalden. Jag blev chockad och är i chock! Fullständigt livsfarligt för svensk avition att blunda för problemet, så är det när landet drivs av cucks!
Citera
2018-09-24, 21:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Hoppas jag läser ironin rätt.
Men att dom är 'skit-maskiner' råder det inga tvivel om!
Hörde på ej oberoende politiska SR P1 häromdan, att skarven ska ses som en nyttofågel, dom skiter så mycket på våra kobbar och skär, dom gynnar den biologiska mångfalden. Jag blev chockad och är i chock! Fullständigt livsfarligt för svensk avition att blunda för problemet, så är det när landet drivs av cucks!
Nu drar du lite väl stora växlar för en enda olycka. Gripen har ändå flugit en jäkla massa timmar utan att tidigare ha kolliderat med några skarvar. Nästa gång kanske det är en mås, en gås eller en häger. Ska vi utrota dessa fåglar också för att skydda flygplanen?

Nä, detta är inget vettigt argument i skarvdebatten utan den får föras med mer jord- och havsnära argument istället.
Citera
2018-09-27, 01:49
Medlem
nousernameneededs avatar
Hur svenskt är egentligen gripen? Är det inte väldigt få delar i det planet som är svenskt?

https://medier.talentum.com/ponIltIpIv-1457453290/media/tu11ta-grafik_miljarder_jas_1000.jpg/binary/original/grafik_miljarder_jas_1000.jpg

Tänker på denna bilden... om jag inte missförstår denna bilden så gör väl detta att vårat gripen plan skulle bli i stort sätt värdelöst om vi nu i teorin skulle hamna i en väpnad konflikt med någon utav dessa länder? Eller är jag helt ute o cyklar då jag har 0 koll på detta.
Citera
2018-09-27, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Hur svenskt är egentligen gripen? Är det inte väldigt få delar i det planet som är svenskt?

https://medier.talentum.com/ponIltIpIv-1457453290/media/tu11ta-grafik_miljarder_jas_1000.jpg/binary/original/grafik_miljarder_jas_1000.jpg

Tänker på denna bilden... om jag inte missförstår denna bilden så gör väl detta att vårat gripen plan skulle bli i stort sätt värdelöst om vi nu i teorin skulle hamna i en väpnad konflikt med någon utav dessa länder? Eller är jag helt ute o cyklar då jag har 0 koll på detta.

Jag tycket du är ute och cyklar . Vi har redan våra Gripen plan. Blir det en väpnad konflikt så är bygget du inte en Gripen på 1-2 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in