2016-07-06, 12:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hur aktuellt är röde baronen luftstrider när moderna korthållsrobotar kurvar ut allt som flyger?

Med moderna motmedel händer det rätt ofta att robotar missar. Akan finns det inga motmedel mot annat än att flyga ā la röde baronen.
Citera
2016-07-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Med moderna motmedel händer det rätt ofta att robotar missar. Akan finns det inga motmedel mot annat än att flyga ā la röde baronen.
Eller att dra därifrån.
Citera
2016-07-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hur aktuellt är röde baronen luftstrider när moderna korthållsrobotar kurvar ut allt som flyger?
Med hjälmsikte kan du dessutom låsa och skjuta utan att ligga efter den du skjuter på, håller den på att kurva ut dig kan du fortfarande skjuta robot så länge du kan vrida huvudet tillräckligt åt höger/ vänster, det ger rimligen striden en annan dimension.
Först in bakom kommer vinna så länge roboten fungerar som det är tänkt.

Uppenbarligen verkar det ju vara aktuellt då alla nya flygplan och uppgraderingar av äldre plan i Ryssland och väst får mer pulver. Är övertygad om att inge pilot i världen skulle tacka nej till bättre acceleration, stigförmåga och svängprestanda som bättre t/w förhållande erbjuder.
Citera
2016-07-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nu handlar ju såväl fart som svängprestanda om aerodynamik minst lika mycket som dragkraft/vikt. Går det att flyga snyggt och prydligt genom svängen behövs inte alls lika mycket motor som om du sladdar dig igenom. Gripen är aerodynamiskt en ovanligt lyckad design.

Jag vet att gripen är en aerodynamisk fullträff. Tyvärr kommer inte flygplanet till sin fulla rätt när det är undermotoriserat. Äldre och konstruktioner har möjlighet att ut manövrera gripen, framför allt genom att stiga vertikalt då gripen kommer att tappa sin fart medans motståndarna kan fortsätta accelerera samt får upp farten snabbare efter kraftiga manövrar.

Mer pulver ger ju också möjlighet att hålla högre fart utan ebk också. Är tämligen övertygad om att en Gripen E med 120kn motor skulle ha en ordentlig supercruice förmåga.
Citera
2016-07-11, 23:14
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Jag vet att gripen är en aerodynamisk fullträff. Tyvärr kommer inte flygplanet till sin fulla rätt när det är undermotoriserat. Äldre och konstruktioner har möjlighet att ut manövrera gripen, framför allt genom att stiga vertikalt då gripen kommer att tappa sin fart medans motståndarna kan fortsätta accelerera samt får upp farten snabbare efter kraftiga manövrar.

Mer pulver ger ju också möjlighet att hålla högre fart utan ebk också. Är tämligen övertygad om att en Gripen E med 120kn motor skulle ha en ordentlig supercruice förmåga.

Om vi jämför dragkraft/viktförhållande med 20kg bränsle per kN dragkraft, samt ett tons vapenlast,
så ser det ut som följer för ett antal existerande och kommande flygplan:

Fpl 39C - 0,87
Fpl 39E - 0,93 (förutsatt 8 tons tomvikt)
F/A-18E - 1,04
Su-30 - 1,06
F-16C - 1,07
Fpl 39E med F414 EPE - 1,07 (förutsatt samma vikt som med F414G)
F-35A - 1,08
Rafale - 1,11
Su-35S - 1,15
MiG-35 - 1,16
EF 2000 - 1,17
F-22 - 1,18
F-15C - 1,20
PAK-FA - 1,20-1,32
(med 147 respektive 167kN-motorer och förutsatt att tomvikten hamnar runt 18 ton)
F-15E - 1,28

Om USA skulle dra igång produktionen av F-22 igen (vilket har diskuterats officiellt i USA)
och förser F-22B med F135-motorer, så kan dragkraft/viktförhållandet de hamna runt 1,35-1,40.

PAK-FA, F-22, F-15C+E, EF2000 och Rafale får således ett högre dragkraft/viktförhållande
OCH lägre vingbelastning vid ovan givna jaktlast än Fpl 39E.
Med F414 EPE så skulle man i.a.f. kunna matcha F-35 och F-16C
i dragkraft viktförhållande och nästan komma ikapp Rafale.
Samtidigt så skulle vingbelastningen öka (p.g.a. högre bränsletörst),
så en Fpl 39E EPE skulle vad gäller dragkraft/viktförhållande och vingbelastning,
vara i praktiken identisk med Su-30.
Citera
2016-07-12, 07:48
Medlem
koppen89s avatar
^ Hur stor bedömer du möjligheten vara att vi får se en framtida Grip med den uppdaterade EPE-motorn?
Citera
2016-07-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
^ Hur stor bedömer du möjligheten vara att vi får se en framtida Grip med den uppdaterade EPE-motorn?

För Sveriges del lär den vara noll, då flyga bränslesnålt har högre prio än maximal flygprestanda. Skulle dock kunna tänka mig att om Indien väljer Gripen till sina hangarfartyg så skulle EPE motorn vara intressant.
Citera
2016-07-12, 11:39
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Här har vi lite mer fakta om nya motorn för JAS 39E,
(tror inte jag sett i tråden innan)

http://www.geaviation.com/engines/docs/military/datasheet-F414-GE-39E.pdf

Att jämföra med denna,
(är det denna motor ni vill hellre vill nya Jas ska ha?)

http://www.geaviation.com/engines/docs/military/datasheet-F414-Enhanced.pdf
Senast redigerad av DragonOnWall8 2016-07-12 kl. 11:59.
Citera
2016-07-12, 17:47
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
För Sveriges del lär den vara noll, då flyga bränslesnålt har högre prio än maximal flygprestanda. Skulle dock kunna tänka mig att om Indien väljer Gripen till sina hangarfartyg så skulle EPE motorn vara intressant.

Ja det tänker jag också. Brasilien ser jag knappast som någon som heller skulle vara intresserad.
Undrar vilka modifieringar som skulle krävas, förutom luftintagen?

Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
(är det denna motor ni vill hellre vill nya Jas ska ha?

Vill och vill, det hade varit coolt. Men ja det är den
Citera
2016-07-12, 18:42
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Ja det tänker jag också. Brasilien ser jag knappast som någon som heller skulle vara intresserad.
Undrar vilka modifieringar som skulle krävas, förutom luftintagen?

Diverse bränslepumpar skulle behöva bytas
(om man inte har tagit tillräckligt med höjd redan innan).

Ur minnet så sitter huvudbränslepumpen på motorn,
så den ändras per automatik, men sedan så ska ju bränslet
fram till huvudbränslepumpen, m.h.a. transferpumpar.

OBOGS-system torde också påverkas.

Större luftintag (och luftkanal) kan även påverka andra delar av kärran.
T.ex. bränsletankar, nosvingarna, akan, huvudstället o.s.v.
Citera
2016-07-12, 21:06
Medlem
MBDA’s Meteor ble i går offisielt erklært operativt på Gripen med MS20.
The Swedish Air Force is now in its Initial Operational Capability phase with the Meteor.
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/175391/mbda%27s-meteor-bvraam-enters-service-with-swedish-af.html

Citera
2016-07-13, 00:19
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
MBDA’s Meteor ble i går offisielt erklært operativt på Gripen med MS20.
The Swedish Air Force is now in its Initial Operational Capability phase with the Meteor.

[url="http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/175391/mbda%27s-meteor-bvraam-enters-service-with-swedish-af.html[/URL]

Länken funkar ej (för mig)?
Nu kanske,
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/175391/mbda%27s-meteor-bvraam-enters-service-with-swedish-af.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in