2018-09-18, 08:41
Medlem
imcereals avatar
Längre framöver kommer jag säkert berätta mer om arbetet med dokumentärserien och övriga iakttagelser om det finns intresse, men tillsvidare är det som är sagt i dokumentären det som vi valt att säga Men eftersom jag svarar på frågor i sociala medier kan jag såklart svara på några frågor här också .

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det finns mycket mer runt JM som är märkligt. T.ex ett av hennes fosterbarn som dog. Samt den äldre mannen som mördades på en parkeringsplats i Eskilstuna. Han hade visst ett finger med i asylbranschen. Vore kul om du kunde gräva i det. Jag har försökt men har inte den kunskapen som journalister har i att gräva.

Jag frågade spaningsledaren Per Z om fosterbarnet som (mycket sparsamt) figurerar i utredningen. Dom hade fått uppgifter om ett barn som Johanna tidigare tagit hand om hade dött och utredde det. Verkade absolut inte som att han försökte dölja något eller att det fanns nåt som inte blivit löst. Man hittade helt inget som spårades till JM. Barnet dog ett år senare, alltså utan någon koppling till JM.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har du känt något tvivel eller rädsla för att komma på kant med JM i.o.m denna dokumentär och att du nu faktiskt också har träffat henne? Det är inte en person jag skulle vilja ha som ovän, eller ens att hon känner till min existens om man säger så.

Nä, egentligen inte... Det finns nog folk Johanna är surare på än mig Om inte åklagaren känner nån rädsla eller hotbild så gör absolut inte jag det heller. Men det är klart, lite sur är hon kanske över vissa delar jag återberättade, men det är inget hon kan haka upp sig på tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Måste fråga dig när du ändå är här varför du inte väntade ett tag tills JM funnit sig till rätta inne på anstalten och då försökt få till en intervju? Var ju en enorm besvikelse när du teasar i första avsnittet om en träff då man sitter ivrigt och väntar på detta för att sen inte få varken lyssna eller kolla, inspelning på ett eller annat sätt är väl inte omöjligt att få godkänt under ett besök nu när fallet är lite kallare? Hade gladeligen väntat en månad eller två på ett sista avsnitt bara för det och det hade gjort dokumentären revolutionär då allt som släpps enbart är en upprepning för oss som är det minsta insatta i fallet. Bra jobbat annars.

Jag förstår frustrationen, men det gick helt enkelt inte att jobba så. Johanna satt ju kvar häktad lång tid efter jag träffade henne. Jag skickade ytterligare ett brev till henne där jag tackade för samtalet och erbjöd henne att hon väldigt gärna får berätta det hon sa till mig, framför en kamera när hon väl är flyttad till anstalt. Hon svarade aldrig på det brevet, vilket var något förvånande ändå. De tidigare breven jag hade skickat svarade hon på direkt. Jag har väl en misstanke att hon började lägga mer fokus på att ställa upp för dessa journalister/advokater som ska hjälpa henne med sin resningsansökan istället. Det var nog mer värdefullt för henne att ställa upp för dem som kanske kan hjälpa henne, en att "bara" berätta sin historia för mig/oss.

Så, det gick inte att bygga serien kring att hon eventuellt, kanske skulle ställa upp i ett senare skede och att anstalten (som vi inte visste vilken det skulle bli) automatiskt skulle godkänna ett filmat besök (vilket dom inte har någon skyldighet till).

Även om vi i sista sekund hade fått till en filmad intervju, så är det inget man kastar in som några lösryckta citat i slutet av serien. Då måste man ändå låta henne få svara utförligt på vissa frågor och berätta det hon tycker är viktigt och det hade krävt ett nytt tänk och en mycket omfattande omklippning.

Det var först nu i juli man fick reda på att hon skulle placeras i Ystad och då var vi mitt uppe i att färdigställa avsnitten.

Så på den vägen är det. Förstår som sagt om det kanske var snopet, men på något sätt var det också bra att inte låta henne få mer uppmärksamhet än vad hon förtjänar. Hon fick all möjlighet att berätta sin historia under tingsrätten och vi har ju med väldigt många delar därifrån. Så det fick bli det + ett återberättande från mig...
Citera
2018-09-18, 10:56
Medlem
jag saknar i dokumentären flera saker. Bland annat att analysera psykiska hälsan hos Möller. Kunde ha bytt ut intervjuer med journalister till psykologer istället. Möllers advokat kom undan med befängt uttalande om att rättegången inte var juste. Hon borde fått motfrågor ifall hon bestred bevis. Väldigt läskig advokat i mitt tycke. Sedan är det inte korrekt beskrivning om hur och varför Mohammad kom till Sverige. Han är ingen flykting.
Senast redigerad av bohonos 2018-09-18 kl. 11:01.
Citera
2018-09-18, 12:17
Medlem
Bara 5 avsnitt kvar för oss som inte vill gå händelserna i förväg ...

Känns som om SvT anammat ett recept från kommersiell TV (inklusive reklamkanalen TV4).
4:an satsade på MADSEN istället och blev ju klara med sina program lite tidigare.
Citera
2018-09-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Har försökt leta lite i tråden men hittar ingen info - stämmer det att ytterligare ett fosterbarn (utöver det som "drunklnade") i JM:s vårdnad omkommit? Det drunknar i snitt mindre än 10 barn per år i Sverige, så bara det är misstänkt. Det vore tjänstefel av polisen att inte utreda detta vidare om så var fallet.

Kan tänka mig att psykopaten/mörderskan JM tog sig an vårdnaden av dessa barn för ekonomisk vinning och sen fann dem för jobbiga och helt enkelt gjorde sig av med dem.

Jag la in en del av ett polisförhör med Anki Möller för en knapp månad sen där jag visade den delen i samtalet då polisen frågade Anki vad hon visste om barnen. Gå bakåt och leta bland mina inlägg ; kursiv stil, kanske 25-30 rader.
Citera
2018-09-18, 13:04
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Bara 5 avsnitt kvar för oss som inte vill gå händelserna i förväg ...

Känns som om SvT anammat ett recept från kommersiell TV (inklusive reklamkanalen TV4).
4:an satsade på MADSEN istället och blev ju klara med sina program lite tidigare.

Jag fuskade och såg hela serien på Play i går. Mycket fakta och bra research, men upplägget var i högsta grad kommersiell TV. Halvsliskig inspelning á la amerikanska skräpdokumentärer, som man normalt inte ser på SVT.
Citera
2018-09-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Nä, egentligen inte... Det finns nog folk Johanna är surare på än mig Om inte åklagaren känner nån rädsla eller hotbild så gör absolut inte jag det heller. Men det är klart, lite sur är hon kanske över vissa delar jag återberättade, men det är inget hon kan haka upp sig på tycker jag.

Fast att åklagaren inte känner sig obekväm med situationen säger kanske mer om henne än verkligheten .
En annan sak som hade varit intressant är mer intervjuer med närstående och bekanta. Gjordes det något försök till större intervjuer med någon sån? Du hade något telefonsamtal och lite mail, men inget större. Nekade folk till medverkan när du frågade? Hur var det med familjen, inget syskon eller liknande som ville vara med? Någon kontakt med mamman?
Citera
2018-09-19, 00:54
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag blev tvungen att kolla igen och min kompis har faktiskt rätt. Man ser att det i brevet står ”i livets olika val” medan du läser ”alla val”.

En fråga om avsnitt ett: är du säker på att det som visades i bild när det stod ”Johanna Möllers kontor” är rätt ställe?
Min kompis hävdar stenhårt att det där inte är i Eskilstuna. Och visst var det i Eskilstuna Pangelius hade kontor?

Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Jasså jaha, jag blev nog lite ordblind där då. Klart jag borde sagt rätt ord, men eftersom vi visar upp hela brevet i bild ser jag det nog som en petitess!

Allright, vet inte exakt vilken bild du talar om, men Pangelius hade kontor både i Eskilstuna och Arboga!

Var detta i avsnitt 1? Bara sett det avsnittet än så länge men minns en mörk, stor byggnad. Kan någon bekräfta vilken stad denna byggnad finns i? Försökt googla utan resultat.

För övrigt, tack för ett mycket bra program imcereal, ser fram emot att se resten.
Citera
2018-09-19, 09:50
Medlem
Midnightcamis avatar
En stilla undran om man inte har möjlighet att bläddra igenom 3000 sidor - hur tror man att Aki bragts om livet?
Jag tänker att dödsorsaken är drunkning, då antar jag att man tror att någon hållt fast hans huvud under vatten etc, men borde det inte uppstå avvärjningsskador av något slag om man ska dränka en stor karl? Speciellt om detta skett i ett badkar eller dylikt, han lär väl ha vevat med armarna och om han blev fasthållen lär han väl ha tryck/blåmärken?
Citera
2018-09-19, 09:57
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
En stilla undran om man inte har möjlighet att bläddra igenom 3000 sidor - hur tror man att Aki bragts om livet?
Jag tänker att dödsorsaken är drunkning, då antar jag att man tror att någon hållt fast hans huvud under vatten etc, men borde det inte uppstå avvärjningsskador av något slag om man ska dränka en stor karl? Speciellt om detta skett i ett badkar eller dylikt, han lär väl ha vevat med armarna och om han blev fasthållen lär han väl ha tryck/blåmärken?
Jag har för mig, men kan minnas fel, att det pratades om alkohol och bensodiazepiner.

I övrigt kan man kalla avsnitt 4 för: "Brygga från en drönare", herreguud vad många drönarklipp det var på den bryggan, kändes som flera hundra...
Citera
2018-09-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami

Dödsorsaken var i princip kvävning men man kunde inte med säkerhet säga om denna kvävning orsakats genom drunkning eller på annat sätt. Man såg lungpåverkan som är typisk vid drunkning men som kan uppstå vid vissa andra typer av kvävning. Kroppen hittades där det var mellan 1 och 1,5 m djupt.

Man hittade inga andra skador på kroppen. Inga andra droger än alkohol hittades i blodet. Alkoholhalten var inte så hög att han borde ha varit ostadig.

Mycket få kiselalger hittades i lungorna och andra organ vilket togs som ett bevis på att han inte drunknat i sjön där man uppmätt mycket höga halter. Emellertid togs sjöproverna på annan plats och inte samma dag. Expertisen menade dock att det inte borde ha varit lägre halter på platsen vid dödstillfället, snarare högre eftersom han drunknade närmare land. Rätten ansåg dock inte att detta var säkerställt bortom rimligt tvivel. Ingen vet hur han dog.
Senast redigerad av Refraktor 2018-09-19 kl. 13:24.
Citera
2018-09-19, 16:48
Medlem
Stockholm1s avatar
Kan någon förklara Johanna Möllers agerande när hon ligger med 18-åriga ensamkommande? Vad är hon ute efter? Makt? Enligt mig är hon en kvinna som ser normal till helt okej ut och skulle kunna få ligga med svenska män med ordnade liv och en okej fysik.
Citera
2018-09-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm1
Kan någon förklara Johanna Möllers agerande när hon ligger med 18-åriga ensamkommande? Vad är hon ute efter? Makt? Enligt mig är hon en kvinna som ser normal till helt okej ut och skulle kunna få ligga med svenska män med ordnade liv och en okej fysik.
Fotsoldater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in