Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 23:36
  #39121
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Kanske snarare att det inte fanns några kritiska personer kvar? Inga vittnen?
Hur tänker du?

JM säger: "Hon [Johanna Möller] tycker också att det är 'synd att modern inte dog'. Då hade hon haft lättare att 'lämna det hela bakom sig och gå vidare.'

Jag tänker, att JM tänker, om båda dött så hade jag (=JM) fått ett rejält arv.

(8 miljoner var feltänk av mig, hon måste ju dela arvet med sin syster. Så 4 miljoner borde JM fått om båda föräldrarna dött i JMs mordplan.)
Citera
2018-02-15, 10:36
  #39122
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Hur tänker du?

JM säger: "Hon [Johanna Möller] tycker också att det är 'synd att modern inte dog'. Då hade hon haft lättare att 'lämna det hela bakom sig och gå vidare.'

Jag tänker, att JM tänker, om båda dött så hade jag (=JM) fått ett rejält arv.

(8 miljoner var feltänk av mig, hon måste ju dela arvet med sin syster. Så 4 miljoner borde JM fått om båda föräldrarna dött i JMs mordplan.)
Jag menade att JM hade tyckt det var lättare att gå vidare om det inte fanns någon som stod henne emot. Hon tyckte ju att det hade varit lättare för henne om AM dött.
Citera
2018-02-15, 12:56
  #39123
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nu har jag sett hela "Uppdrag granskning" ikväll, och Johanna Möller och Åsa Waldau måste ha samma personlighetsstörning. Precis lika livsfarliga båda två.

Off Topic. Åsa W borde också sitta inlåst (en annan tråd, jag vet.) Och så kanske det slutar, det verkar som en ny förundersökning pågår. Jag håller tummarna.
De skulle kunna vara två empatistörda, narcissistiska psykopatsystrar - både till personlighet och utseende. Så har jag alltid tyckt.
Har verkat i helt olika miljöer men på samma vis med maximalt manipulerande och utnyttjande av andra människor för egen vinnings skull med makt, kontroll och pengar som mål.
Som en av Åsas hårt nedtryckta medlemmar berättade, att om ÅW plötsligt ändrade inställninge till en och tyckte att man dög - då var det så fantastiskt att man upplevde som eufori och ett lugn.
På samma sätt har säkert personer i JM:s närhet känt, som hennes karlar, hennes vuxna barn m.fl - om hon plötsligt beter sig snällt och verkar nöjd med en - då kan man pusta ut, för ett tag.
Psykopatens sätt att knäcka andras självkänsla, göra dem mer fogliga - trycka ner, för att ibland ge dem en hint om hur underbart det kan kännas när JM är nöjd. Att hon bestämmer villkoren.

Andra likheter är också det sexuella utnyttjandet av personer i beroendeställning. Åsa kallade snygga karlar för "lyktstolpar" som var en slags ställföreträdare för Jesus där givetvis sex med Kristi brud ingick. JM är ju inte känd för något finlir direkt utan valde ut några av sina svartskallar och apor, som hon kallar dem själv, för att få tvångssex. Där Åsa kanske hotade med Helvetet för de som nekade henne sex eller inte hemlighöll det - där hotade JM med utvisning och misshandel. Steget till att kunna döda någon av dem var nog inte så långt om man tänker på den grova misshandeln av pojkarna sen.

Och båda dessa kvinnor är så förbannat självömkande när de själva ska rannsakas.
De har ju liksom bara hjälpt alla i deras närhet - varit allas ALLT.
Och nu ska alla elaka, avundsjuka "dummingar" skylla ifrån sig på dem.

Den ena har använt bibeln och Gud för att få åtkomst till makt och rikedomar och den andra har använt sin socionomexamen till detsamma, som för övrigt kan räknas som en "Gud allsmäktig" för vissa.

Lås in patrasket och låt dem lida helvetets alla kval med självömkan, ensamhet och vetskapen om att ingen längre bryr sig om dem och än mindre tycker om dem. Det enda som finns kvar är andra människors avsky och förakt för vad dessa två gjort mot andra människor.
Citera
2018-02-15, 14:22
  #39124
Medlem
SmygarBerits avatar
När var det domen skulle komma? Är helt inkompetent på att hitta i tråden
Citera
2018-02-15, 14:57
  #39125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
När var det domen skulle komma? Är helt inkompetent på att hitta i tråden
27/2 kl 14.00 kommer hovrättens dom.
Citera
2018-02-15, 22:31
  #39126
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Lås in patrasket och låt dem lida helvetets alla kval med självömkan, ensamhet och vetskapen om att ingen längre bryr sig om dem och än mindre tycker om dem. Det enda som finns kvar är andra människors avsky och förakt för vad dessa två gjort mot andra människor.
Ja.
Citera
2018-02-15, 22:41
  #39127
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jag menade att JM hade tyckt det var lättare att gå vidare om det inte fanns någon som stod henne emot. Hon tyckte ju att det hade varit lättare för henne om AM dött.
Precis. Då hade JM räknat med ca 4 miljoner i arv.
Citera
2018-02-16, 20:03
  #39128
Medlem
Reimers avatar
Snart bara tio dagar kvar innan dom faller, att det blir livstid för mordet på GM och mordförsöket på AM tar jag för givet men frågan är hur HR värderar A*i-delen, jag är lite orolig för att JM går loss från den.

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det ju så det är väl bara att härda ut för att sedan kunna lägga det här fallet bakom sig.
Citera
2018-02-16, 23:05
  #39129
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Snart bara tio dagar kvar innan dom faller, att det blir livstid för mordet på GM och mordförsöket på AM tar jag för givet men frågan är hur HR värderar A*i-delen, jag är lite orolig för att JM går loss från den.

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det ju så det är väl bara att härda ut för att sedan kunna lägga det här fallet bakom sig.
Detta fall är, precis som Schürrer-fallet, ett fall som jag kommer att ha svårt att lägga bakom mig. Men man gör det säkert med tiden. I mitt fall blev jag påmind om Schürrer pga av det här fallet.

Och om JM inte blir dömd för mordet på Aki, så lär vi (förhoppningsvis) bli påminda om det när nästa FUP blir offentlig.
__________________
Senast redigerad av Kallix 2018-02-16 kl. 23:11.
Citera
2018-02-17, 00:40
  #39130
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Detta fall är, precis som Schürrer-fallet, ett fall som jag kommer att ha svårt att lägga bakom mig. Men man gör det säkert med tiden. I mitt fall blev jag påmind om Schürrer pga av det här fallet.

Och om JM inte blir dömd för mordet på Aki, så lär vi (förhoppningsvis) bli påminda om det när nästa FUP blir offentlig.
En sak som jag undrat hela tiden det är om Aki kände sig hotad och rädd för sitt liv och att det var därför som han lät JM tvinga honom till b.la giftermålet, umgänge och den ödesdigra resan till Granliden?

Menar inte alldeles från början när de blev ett par, fick barn osv. Någon slags attraktion måste han ju ha känt då, men senare som allting utvecklade sig? Ok, mycket kan han ju ha "tvingat" sig till bara för att få vara med sina älskade små tvillingar, men det känns verkligen som att det är annat också.

Självklart har hon använt tvillingarna som utpressning och vapen mot honom - allt annat skulle vara olikt den JM vi känner. Men, hade hon fler "hållhakar" på honom? Vad hotade hon mer med än att hon kanske sa att hon kunde fixa så att han inte fick någon umgängesrätt med barnen - via sina soc.kontakter - om han inte gjorde som hon ville eller försökte lämna henne för ett nytt förhållande?
Andra hot som han behövde vara riktigt rädd för, sånt som kunde innebära en fara för hans liv, fanns det också med i bilden tro?

Om JM skulle ha något mera liv på sitt samvete, om det var hon som gav order om t.ex mordet på den äldre mannen som var inblandad i något företag i flyktingbranchen. Som, vad jag kan minnas, mördades på en parkeringsplats. Kan inte alls detaljerna om detta mord, tar det bara som ett exempel. Säg att något sånt har hänt och JM har berättat det för Aki så att han ska förstå vad hon är kapabel till, så att han ska förstå att hon inte kör med tomma hot. Sen har hon låtit honom förstå att vad som än händer så kan han inte få hjälp av polisen för hon har kontakter där så ingen skulle tro på honom. Han vet ju att hon varit ihop med en polis tidigare och att de t.o.m startade företag ihop så han inser att risken finns att hon har rätt där.

Aki är i en återvändsgränd, går varje dag som på nålar, är livrädd både för egen del och för tvillingarnas skull efter det hon berättat. Och han vet att det här vågar han inte berätta för någon, rädd för konsekvenserna om det skulle komma till JM:s vetskap.
Han är tillintedgjord, fångad i en fälla där hon bestämmer reglerna. Han mår fruktansvärt psykiskt dåligt av det här som han stänger inne, inom sig själv. Tar en dag i taget, orkar inte mer, tänker att han måste hålla hennes humör uppe.
Klart han måste följa en sista gång till Granliden.
Bara en sista helg med henne.
Hans sista helg, för alltid.

Är det någon som haft några liknande funderingar kring det här?
Citera
2018-02-17, 09:28
  #39131
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Detta fall är, precis som Schürrer-fallet, ett fall som jag kommer att ha svårt att lägga bakom mig. Men man gör det säkert med tiden. I mitt fall blev jag påmind om Schürrer pga av det här fallet.

Och om JM inte blir dömd för mordet på Aki, så lär vi (förhoppningsvis) bli påminda om det när nästa FUP blir offentlig.


Mja, om Johanna Möller frias från anstiftan så lär ju åklagaren få svårt att driva ett mordscenario i fallet som rör A*i, hela den delen står ju och faller på tesen att A*i blev mördad och att Johanna Möller anstiftade mordet, om inte HR slår fast att drunkningen var ett mord och att någon såg till att A*i skulle drunknade så tror jag att fallet inte kan drivas vidare.
Citera
2018-02-17, 09:39
  #39132
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
En sak som jag undrat hela tiden det är om Aki kände sig hotad och rädd för sitt liv och att det var därför som han lät JM tvinga honom till b.la giftermålet, umgänge och den ödesdigra resan till Granliden?

Menar inte alldeles från början när de blev ett par, fick barn osv. Någon slags attraktion måste han ju ha känt då, men senare som allting utvecklade sig? Ok, mycket kan han ju ha "tvingat" sig till bara för att få vara med sina älskade små tvillingar, men det känns verkligen som att det är annat också.

Självklart har hon använt tvillingarna som utpressning och vapen mot honom - allt annat skulle vara olikt den JM vi känner. Men, hade hon fler "hållhakar" på honom? Vad hotade hon mer med än att hon kanske sa att hon kunde fixa så att han inte fick någon umgängesrätt med barnen - via sina soc.kontakter - om han inte gjorde som hon ville eller försökte lämna henne för ett nytt förhållande?
Andra hot som han behövde vara riktigt rädd för, sånt som kunde innebära en fara för hans liv, fanns det också med i bilden tro?

Om JM skulle ha något mera liv på sitt samvete, om det var hon som gav order om t.ex mordet på den äldre mannen som var inblandad i något företag i flyktingbranchen. Som, vad jag kan minnas, mördades på en parkeringsplats. Kan inte alls detaljerna om detta mord, tar det bara som ett exempel. Säg att något sånt har hänt och JM har berättat det för Aki så att han ska förstå vad hon är kapabel till, så att han ska förstå att hon inte kör med tomma hot. Sen har hon låtit honom förstå att vad som än händer så kan han inte få hjälp av polisen för hon har kontakter där så ingen skulle tro på honom. Han vet ju att hon varit ihop med en polis tidigare och att de t.o.m startade företag ihop så han inser att risken finns att hon har rätt där.

Aki är i en återvändsgränd, går varje dag som på nålar, är livrädd både för egen del och för tvillingarnas skull efter det hon berättat. Och han vet att det här vågar han inte berätta för någon, rädd för konsekvenserna om det skulle komma till JM:s vetskap.
Han är tillintedgjord, fångad i en fälla där hon bestämmer reglerna. Han mår fruktansvärt psykiskt dåligt av det här som han stänger inne, inom sig själv. Tar en dag i taget, orkar inte mer, tänker att han måste hålla hennes humör uppe.
Klart han måste följa en sista gång till Granliden.
Bara en sista helg med henne.
Hans sista helg, för alltid.

Är det någon som haft några liknande funderingar kring det här?

Det råder nog inget tvivel om att Aki var rädd. Om det vittnar hans arbetskamrat som tyckte han skulle ta de funna tabletterna och ammunitionen till polisen när Aki visade i sin bagagelucka vad han hittat hemma i garaget.

Om det vittnar Akis syster som fått berättat att Johanna injicerat honom i Egypten.

Om det vittnar Akis text-konversationer med ex-frun "om du bara visste... Jag kan inte berätta..."

Om det vittnar den nya kvinnan i hans liv.

Ja, nog var han rädd. Annars hade han nog till slut berättat om det han antydde och stoppade med att "ingen skulle tro mig..."
Tvillingarna var hennes vapen, men antagligen visste Aki något riktigt allvarligt om Johanna som äventyrade hennes liv i frihet. Det ligger nog fler begravda i den här historien...

Det blir fler kapitel att vänta på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback