2018-09-17, 09:44
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag har också sett alla avsnitten och håller inte med om att den skulle vara så välgjord. Konstiga klippbilder på snöklädda åkrar - som dåligt bildsatt radio.

Sen såg man ju, som en kompis noterade, att när Bergman läste JM:s brev i första avsnittet så läste han inte det man såg att det stod. Småsaker, visst, men sånt naggar förtroendet.

Såg avsnittet i går men det var för jävla rörigt; texter, musik och bilder/filmsekvenser på en och samma gång. Hade varit trevligt utan musik och och text horisontalt och vertikalt med en tidsaxel och en tidsaxel att följa. Nej det blir inget mer tittande på detta.
Citera
2018-09-17, 09:48
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Jodå, visst gjorde jag det! Då får din kompis kolla igen

Jag återberättade bara inte hela brevet, utan hoppade över en del i mitten där Johanna nämner att hon inte vill prata om Aki, för det var lite overflödig information att nämna där och då i första avsnittet. (Men sen tog hon förvisso självmant upp Akis död ändå under mötet, men det är en annan historia...)

Men allt jag återberättade stod självklart i brevet! Inget hittepå där inte!

/Nils

Jag blev tvungen att kolla igen och min kompis har faktiskt rätt. Man ser att det i brevet står ”i livets olika val” medan du läser ”alla val”.

En fråga om avsnitt ett: är du säker på att det som visades i bild när det stod ”Johanna Möllers kontor” är rätt ställe?
Min kompis hävdar stenhårt att det där inte är i Eskilstuna. Och visst var det i Eskilstuna Pangelius hade kontor?
Senast redigerad av Zissela 2018-09-17 kl. 09:53.
Citera
2018-09-17, 10:29
Medlem
imcereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag blev tvungen att kolla igen och min kompis har faktiskt rätt. Man ser att det i brevet står ”i livets olika val” medan du läser ”alla val”.

En fråga om avsnitt ett: är du säker på att det som visades i bild när det stod ”Johanna Möllers kontor” är rätt ställe?
Min kompis hävdar stenhårt att det där inte är i Eskilstuna. Och visst var det i Eskilstuna Pangelius hade kontor?

Jasså jaha, jag blev nog lite ordblind där då. Klart jag borde sagt rätt ord, men eftersom vi visar upp hela brevet i bild ser jag det nog som en petitess!

Allright, vet inte exakt vilken bild du talar om, men Pangelius hade kontor både i Eskilstuna och Arboga!
Citera
2018-09-17, 12:13
Medlem
Citat:
Jodå, visst gjorde jag det! Då får din kompis kolla igen

Jag återberättade bara inte hela brevet, utan hoppade över en del i mitten där Johanna nämner att hon inte vill prata om Aki, för det var lite overflödig information att nämna där och då i första avsnittet. (Men sen tog hon förvisso självmant upp Akis död ändå under mötet, men det är en annan historia...)

Men allt jag återberättade stod självklart i brevet! Inget hittepå där inte!

/Nils

Det finns mycket mer runt JM som är märkligt. T.ex ett av hennes fosterbarn som dog. Samt den äldre mannen som mördades på en parkeringsplats i Eskilstuna. Han hade visst ett finger med i asylbranschen. Vore kul om du kunde gräva i det. Jag har försökt men har inte den kunskapen som journalister har i att gräva.
Citera
2018-09-17, 15:03
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Jasså jaha, jag blev nog lite ordblind där då. Klart jag borde sagt rätt ord, men eftersom vi visar upp hela brevet i bild ser jag det nog som en petitess!

Allright, vet inte exakt vilken bild du talar om, men Pangelius hade kontor både i Eskilstuna och Arboga!
Måste fråga dig när du ändå är här varför du inte väntade ett tag tills JM funnit sig till rätta inne på anstalten och då försökt få till en intervju? Var ju en enorm besvikelse när du teasar i första avsnittet om en träff då man sitter ivrigt och väntar på detta för att sen inte få varken lyssna eller kolla, inspelning på ett eller annat sätt är väl inte omöjligt att få godkänt under ett besök nu när fallet är lite kallare? Hade gladeligen väntat en månad eller två på ett sista avsnitt bara för det och det hade gjort dokumentären revolutionär då allt som släpps enbart är en upprepning för oss som är det minsta insatta i fallet. Bra jobbat annars.
Citera
2018-09-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Måste fråga dig när du ändå är här varför du inte väntade ett tag tills JM funnit sig till rätta inne på anstalten och då försökt få till en intervju? Var ju en enorm besvikelse när du teasar i första avsnittet om en träff då man sitter ivrigt och väntar på detta för att sen inte få varken lyssna eller kolla, inspelning på ett eller annat sätt är väl inte omöjligt att få godkänt under ett besök nu när fallet är lite kallare? Hade gladeligen väntat en månad eller två på ett sista avsnitt bara för det och det hade gjort dokumentären revolutionär då allt som släpps enbart är en upprepning för oss som är det minsta insatta i fallet. Bra jobbat annars.

Hoppas verkligen på extramaterial med en filmad intervju. Även om man kan gissa ungefär hur det kommer gå till så hade det varit mycket intressant. Reagerade ungefär som du att det kändes lite snopet att mötet skedde i häktet där man inte får filma istället för att försöka få till något lite senare på en anstalt. Hon verkar ju vara väldigt glad för att prata med journalister och kanske ännu mer intresserad av att få ut en filmad intervju där hon får prata fritt på svt.
Citera
2018-09-17, 15:53
Medlem
Citat:

Har du känt något tvivel eller rädsla för att komma på kant med JM i.o.m denna dokumentär och att du nu faktiskt också har träffat henne? Det är inte en person jag skulle vilja ha som ovän, eller ens att hon känner till min existens om man säger så.
Citera
2018-09-17, 17:54
Medlem
Direktlogiks avatar
Såg dokumentären igår , JM borde få en diagnos och aldrig släppas ut i samhället något mer.
JM är dessutom väldigt dålig i sitt skådespel , undrar om hon förstår det?

Kontosaldona månaderna innan var skrämmande , fått en miljon av sin givmilde far och bara bränner av den snarast.
När sedan kontot var tomt , då var det dags att mörda lite.
Det kan inte vara många personer på denna planet som är kapabla att göra det JM uppenbarligen har gjort.
Citera
2018-09-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Såg dokumentären igår , JM borde få en diagnos och aldrig släppas ut i samhället något mer.

Skulle vara spännande att höra hur man resonerar kring JM. I snitt sitter en livstidsdömd 16år i fängelse. JM har inte bedömts ha en allvarlig psykisk störning och är i sig inte våldsam eller oskötsam. Däremot känns hon som en extremt farlig person att ha ute i samhället någonsin, men det är ganska abstrakt att få ner på papper varför. Hur ska man kunna bedöma om hon är kapabel att manipulera och utnyttja folk? Tror ni vi får se JM fri om 16år om hon sköter sig?
Citera
2018-09-17, 23:15
Medlem
Drozds avatar
Har försökt leta lite i tråden men hittar ingen info - stämmer det att ytterligare ett fosterbarn (utöver det som "drunklnade") i JM:s vårdnad omkommit? Det drunknar i snitt mindre än 10 barn per år i Sverige, så bara det är misstänkt. Det vore tjänstefel av polisen att inte utreda detta vidare om så var fallet.

Kan tänka mig att psykopaten/mörderskan JM tog sig an vårdnaden av dessa barn för ekonomisk vinning och sen fann dem för jobbiga och helt enkelt gjorde sig av med dem.
Citera
2018-09-18, 01:24
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Har försökt leta lite i tråden men hittar ingen info - stämmer det att ytterligare ett fosterbarn (utöver det som "drunklnade") i JM:s vårdnad omkommit? Det drunknar i snitt mindre än 10 barn per år i Sverige, så bara det är misstänkt. Det vore tjänstefel av polisen att inte utreda detta vidare om så var fallet.

Kan tänka mig att psykopaten/mörderskan JM tog sig an vårdnaden av dessa barn för ekonomisk vinning och sen fann dem för jobbiga och helt enkelt gjorde sig av med dem.

Jag tror att polisen i förhören med JMs mamma Anki frågar och Anki svarar att JM hade en "fosterflicka som dog sedan, det var så konstigt".....nästan ordagrant vad Anki sa. Det bör då ha hänt när JM bodde ihop med den 13-årige sonens pappa.

I tråden om JMs flyktingsex så finns det rätt tidigt i tråden några inlägg om JM som fostermorsa.

Det andra fosterbarnet som drunknade, lär ha varit pojken av ett tvillingpar pojke/flicka i förskoleålder från Vallentuna.

Med reservation för att mitt minne inte är perfekt.

Edit: Rättat stavfel.
Citera
2018-09-18, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
JM är dessutom väldigt dålig i sitt skådespel , undrar om hon förstår det?

Kontosaldona månaderna innan var skrämmande , fått en miljon av sin givmilde far och bara bränner av den snarast.
När sedan kontot var tomt , då var det dags att mörda lite.
Det kan inte vara många personer på denna planet som är kapabla att göra det JM uppenbarligen har gjort.

Misstänker att polisens noggranna genomsnokande av JMs konton även hänger samman med ett intresse för eventuella utbetalningar till personer som skulle kunna ha hjälpt till vid ett mord på AP och vid misshandeln av flyktingpojkarna.

Det kan även finnas sådana utbetalningar i företagets bokföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in