2018-09-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
sjukt att man måste betala när man redan är arbetslös
tjänade mellan 10-15tusen när jag hade jobb i 4 månader
Du kommer inte få ett skit din curlade skitunge! Jobbat för lite och inte ens varit med i a-kassan. Tänk lite för fan!
Jobbigt att bli stor?
Citera
2018-09-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Du kommer inte få ett skit din curlade skitunge! Jobbat för lite och inte ens varit med i a-kassan. Tänk lite för fan!
Jobbigt att bli stor?
jobbade 3 månader tidigare iår också men på annat jobb. sen några månaders arbetslöshet innan nästa jobb

om man har skrivit in sig på arbetsförmedlingen ska man få ersättning har jag hört
Citera
2018-09-19, 11:25
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
jobbade 3 månader tidigare iår också men på annat jobb. sen några månaders arbetslöshet innan nästa jobb

om man har skrivit in sig på arbetsförmedlingen ska man få ersättning har jag hört

Innan du börjar ett arbete så går du med i en Akassa ex Alfakassan eller någon fackförenings a-kassa.
Sedan får du arbeta ihop en så att du kvalificerar dig för en ersättning, oftast runt 9 månaders arbete.
Missar du att betala så mister du rätten till ersättning. Likaså om du inte kan bevisa att du aktivt söker arbete då du är arbetslös.

Så räkna med 130:- i månaden under resten av din livstid. Oavsett om du arbetar eller inte.
Citera
2018-09-19, 11:32
Medlem
Är inte Alfakassan lite som sossbidrag? Och den är väl bara att gå med i när man blir arbetslös och skriver in sig på arbetsförmedlingen. 6 dagars karens läser jag på hemsidan. Behövs inget medlemskap innan arbetslöshet.
Citera
2018-09-19, 11:52
Medlem
Strongmanx2s avatar
Varför är det så svårt för ungdomar att använda Google?

Som andra redan svarat, du måste ha arbetat minst 80tim per kalendermånad under en 6mån period för att vara berättigad ersättning.

I ditt fall är det försörjningsstöd/aktivitetsersättning som gäller, dvs existensminimum.
Ha de så kul!
Citera
2018-09-22, 21:01
Medlem
Inskriven som vikare. Sluta säga ja till pass och gå på A-kassa

Hej! Funderar på att bli vikarie på skola på heltid . Är med i a-kassan. Kan man sluta tacka ja till pass och skriva in sig som arbetslös och gå på a-kassa i 300 dagar och sen börja arbeta som vikarie igen ?
Eller måste man skriva ut sig från vikariejobbet?
Citera
2018-09-22, 21:17
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Funderar på att bli vikarie på skola på heltid . Är med i a-kassan. Kan man sluta tacka ja till pass och skriva in sig som arbetslös och gå på a-kassa i 300 dagar och sen börja arbeta som vikarie igen ?

1. Du måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och dom kommer kräva att du ska söka jobb och delta i aktiviteter.
2. Dom kommer kolla dig och du kan då inte tacka nej till jobb.

Så mitt svar på din fundering blir: det kommer inte gå att genomföra det du har tänkt dig.
Citera
2018-09-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10

Fungerar utmärkt så länge du uppfyllt kraven för a-kassan. En gång per månad lämna in aktivitetsrapport via BankID på arbetsförmedlingens hemsida.

Inga problem att fejka vilka jobb du sökt heller, 0 kontroll.
Citera
2018-09-22, 21:46
Medlem
OM dom nu gör en kontroll, och upptäcker att du tackat nej till jobb så ryker A-kassan. Du kan rentutav bli återbetalningsskyldig. Om det är värt det? Det är upp till dig.
Citera
2018-10-02, 00:29
Medlem
Har fått jobb där startdatum ligger fyra månader fram i tiden. Är tanken med systemet att jag nu ska söka endast kortvariga anställningar på 3-4 månader för tiden fram till dess (inom mitt gebit existerar i princip inga sådana jobb) -- eller ska jag ljuga för potentiella arbetsgivare på anställningsintervjuer och ta anställningen bara för att sedan säga upp mig innan jag påbörjar det nya jobbet?
Citera
2018-10-02, 19:36
Medlem
Tanken med systemet är att om du kan få ett jobb tidigare så ska du ta det jobbet istället. Dvs minimera den tid då du erhåller arbetslöshetsersättning.

Men praktiken är ju något helt annat.

Att få ihop 4-5 jobb/månad i aktivitetsrapporten som man "sökt" men inte får kan ju inte vara så svårt under 3-4 månader...?

Man kan t.ex. se till att endast söka jobb som man verkligen, verkligen vill ha (och skulle man få det så skippar man det andra jobbet). Eller så söker man jobb man knappt är kvalificerad för etc.
Citera
2018-10-10, 14:11
Medlem
Brain Damages avatar
Fråga - Om man vid en arbetsbristsituation tackar nej till ett erbjudet arbete/omplacering, anses man då ha orsakat sin egen arbetsbrist och får 45 dagars spärrtid, eller anser A-kassan att det är arbetsbrist ändå?
Senast redigerad av Brain Damage 2018-10-10 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in