2018-10-10, 22:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fråga - Om man vid en arbetsbristsituation tackar nej till ett erbjudet arbete/omplacering, anses man då ha orsakat sin egen arbetsbrist och får 45 dagars spärrtid, eller anser A-kassan att det är arbetsbrist ändå?
Du kommer sannolikt åka på antingen att du tackat nej till erbjudet arbete eller att du orsakat din arbetslöshet. Vad som är arbetsbrist avgörs av arbetsgivaren.

Lite mer info:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-du-blir-uppsagd-pa-grund-av-arbetsbrist
https://www.verksamt.se/driva/anstalla/uppsagning/arbetsbrist
Citera
2018-10-11, 00:44
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du kommer sannolikt åka på antingen att du tackat nej till erbjudet arbete eller att du orsakat din arbetslöshet. Vad som är arbetsbrist avgörs av arbetsgivaren.

Lite mer info:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-du-blir-uppsagd-pa-grund-av-arbetsbrist
https://www.verksamt.se/driva/anstalla/uppsagning/arbetsbrist
Misstänkte att det var så. Tack för snabt svar!
Citera
2018-10-11, 11:26
Medlem
Citat:
Fråga - Om man vid en arbetsbristsituation tackar nej till ett erbjudet arbete/omplacering, anses man då ha orsakat sin egen arbetsbrist och får 45 dagars spärrtid, eller anser A-kassan att det är arbetsbrist ändå?
I slutändan så kommer det bero på vad arbetsgivaren fyller i som orsak till anställningens upphörande på arbetsgivarintyget. Det finns normalt fyra alternativ:
  • Uppsägning p.g.a. arbetsbrist
  • Avslutat tidsbegränsad anställning
  • Den anställdes egen begäran
  • Annan orsak - ange vad
Jag ser det inte som osannolikt att du kommer bli "uppsagd p.g.a. arbetsbrist" och således inte får någon spärrtid om du inte går med på omplacering. Kanske kan du kolla med arbetsgivaren? Alternativet är ju "annan orsak" och att de där skulle fylla i att du tackat nej till erbjudet arbete.
Citera
2018-10-11, 13:10
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xex
I slutändan så kommer det bero på vad arbetsgivaren fyller i som orsak till anställningens upphörande på arbetsgivarintyget. Det finns normalt fyra alternativ:
  • Uppsägning p.g.a. arbetsbrist
  • Avslutat tidsbegränsad anställning
  • Den anställdes egen begäran
  • Annan orsak - ange vad
Jag ser det inte som osannolikt att du kommer bli "uppsagd p.g.a. arbetsbrist" och således inte får någon spärrtid om du inte går med på omplacering. Kanske kan du kolla med arbetsgivaren? Alternativet är ju "annan orsak" och att de där skulle fylla i att du tackat nej till erbjudet arbete.
Det handlar inte om mig.

I AG-intygets position 8 ska man ange om den uppsagde erbjudits fortsatt arbete och om denne accepterat eller nekat erbjudet arbete. I mitt "tänkta exempel" finns acceptabelt arbete att erbjuda men AT vill inte ha det. Om AG är sanningsenlig och anger detta i intyget riskerar troligen AT en förlängd spärrtid precis som Bunny skrev och som jag misstänkte. Vill man som AG "hjälpa" en AT att slippa spärrtiden mörkar man alltså detta jobberbjudande men man ska då veta att man kringgår LAS och faktiskt medverkar till försäkringsbedrägeri.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av AG-intyg infodel
8 Erbjudande om fortsatt arbete
Om den anställde erbjudits arbete anges vilken anställningsform och vilken omfattning. Glöm inte att ange om den anställde accepterat eller inte. Om den anställde inte accepterat ett erbjudande anger du det datum då den anställde tackade nej till erbjudandet.
Senast redigerad av Brain Damage 2018-10-11 kl. 13:21.
Citera
2018-10-11, 20:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Om alternativet är 45+7 dagars spärrtid så skulle jag accepterat erbjudandet samt satt igång och aktivt att leta efter ett nytt jobb. Är man någorlunda positiv och framåt så hittar man alltid något som säkert är både bättre betalt och mer stimulerande... Dessutom känns det ganska skönt att kunna gå in till chefen och säga upp sig ;-)
Citera
2018-10-11, 20:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om alternativet är 45+7 dagars spärrtid så skulle jag accepterat erbjudandet samt satt igång och aktivt att leta efter ett nytt jobb. Är man någorlunda positiv och framåt så hittar man alltid något som säkert är både bättre betalt och mer stimulerande... Dessutom känns det ganska skönt att kunna gå in till chefen och säga upp sig ;-)
Håller helt med dig, det skulle jag också ha gjort men jag kan faktiskt förstå personen i det aktuella exemplet också. Ingen kul sits att hamna i (som alltså inte är jag).
Citera
2018-10-30, 19:53
Medlem
Angående arbetsvillkoret när a-kassan räknar ut hur mycket man jobbat senaste året;
Hur hanteras vanlig sjukfrånvaro (max 5 dagar per tillfälle)? Är det att likställa med att ha jobbat som vanligt? Och hur är det med semester? Har läst om detta men få inte riktigt klarhet i frågan då det förekommer både Ja och Nej-sägare.

Jag frågar därför att jag undrar om jag kommer uppfylla ett arbetsvillkor då jag arbetat 7 månader i sträck, 160+ timmar per månad MEN har haft semester nio veckor totalt (med semesterlön och tillägg) samt totalt tre veckors sjukfrånvaro med sjuklön. Har varit med i samma a-kassa flera år.
Citera
2018-10-30, 19:59
Medlem
Jag jobbar 80%.
Trivs med det då jag tycker jag gör bättre ifrån mig med 5-6 timmars arbetsdag.
Låglöneyrke men jag har så jag klarar mig.

Då gör arbetsgivaren om arbetspassen till att bli 9 timmar långa! (lunch inräknad).
Obekväm arbetstid men kvinnoyrke så knappt skillnad på att det är sen kväll eller dag eller helg.
Jag sa till arbetsgivaren at jag vil bara jobba 80%.
Då säger arbetsgivaren att jag kan tvingas jobba 100% men bara 4 dagar i veckan typ så det blir 80% sammantaget..
Jag vill inte! Jag orkar inte, gammal trött o sliten.
Om jag säger upp mig och går för att jag inte orkar dessa niotimmars fruktansvärt slistsamma pass då blir jag utan a-kassa hur länge?
Kommunal.
Citera
2018-10-30, 22:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag jobbar 80%.
Trivs med det då jag tycker jag gör bättre ifrån mig med 5-6 timmars arbetsdag.
Låglöneyrke men jag har så jag klarar mig.

Då gör arbetsgivaren om arbetspassen till att bli 9 timmar långa! (lunch inräknad).
Obekväm arbetstid men kvinnoyrke så knappt skillnad på att det är sen kväll eller dag eller helg.
Jag sa till arbetsgivaren at jag vil bara jobba 80%.
Då säger arbetsgivaren att jag kan tvingas jobba 100% men bara 4 dagar i veckan typ så det blir 80% sammantaget..
Jag vill inte! Jag orkar inte, gammal trött o sliten.
Om jag säger upp mig och går för att jag inte orkar dessa niotimmars fruktansvärt slistsamma pass då blir jag utan a-kassa hur länge?
Kommunal.
45 ersättningsdagar. Se 43 b § första punkt. Sen tillkommer de vanliga 6 karensdagarna som alla som påbörjar en ny ersättningsperiod får. De hittar du i 21 §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera
2018-10-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Angående arbetsvillkoret när a-kassan räknar ut hur mycket man jobbat senaste året;
Hur hanteras vanlig sjukfrånvaro (max 5 dagar per tillfälle)? Är det att likställa med att ha jobbat som vanligt? Och hur är det med semester? Har läst om detta men få inte riktigt klarhet i frågan då det förekommer både Ja och Nej-sägare.

Jag frågar därför att jag undrar om jag kommer uppfylla ett arbetsvillkor då jag arbetat 7 månader i sträck, 160+ timmar per månad MEN har haft semester nio veckor totalt (med semesterlön och tillägg) samt totalt tre veckors sjukfrånvaro med sjuklön. Har varit med i samma a-kassa flera år.

Betald semester betraktas som vanligt förvärvsarbete i a-kassans uträkningar.

Hur det är med sjukfrånvaro kan jag inte svara på. Det kan vara så illa att ju mer sjuk du varit senaste 12 mån, desto mindre kommer du få i inkomstbaserad a-kassa.
Citera
2018-11-01, 06:08
Medlem
Undrar en sak till.

Alla som pratar om att "alla har 300 dagar..." jag förstår det inte? Ta min sambo som exempel. Hen är med i fackförbundet Vision samt a-kassan vision och har dessutom tilläggsinkomstförsäkring vilket om jag förstått det rätt ger 180+100 dagar med 80% av tidigare lön som a-kassa vid arbetslöshet.

Men läser man på akassans hemsida skriver de 300 dagar. Så vad händer med de 20 sista dagarna? Vad gäller?! Dessutom förstår jag inte om det är akassan vision eller fackförbundet eller båda som betalar upp till 280/300 dagar i fallet med min sambo?

https://vision.se/Medlem/Forsakringar/Inkomstforsakring/
https://www.akassanvision.se/Villkor/om-ersattningen/
Citera
2018-11-01, 07:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Undrar en sak till.

Alla som pratar om att "alla har 300 dagar..." jag förstår det inte? Ta min sambo som exempel. Hen är med i fackförbundet Vision samt a-kassan vision och har dessutom tilläggsinkomstförsäkring vilket om jag förstått det rätt ger 180+100 dagar med 80% av tidigare lön som a-kassa vid arbetslöshet.

Men läser man på akassans hemsida skriver de 300 dagar. Så vad händer med de 20 sista dagarna? Vad gäller?! Dessutom förstår jag inte om det är akassan vision eller fackförbundet eller båda som betalar upp till 280/300 dagar i fallet med min sambo?

https://vision.se/Medlem/Forsakringar/Inkomstforsakring/
https://www.akassanvision.se/Villkor/om-ersattningen/
Det är Akassan Vision som betalar ut ersättningen

Är man medlem i Akassan Vision så ingår 180 dagars ersättning med 80% av lönen i Visions inkomstförsäkring från Bliwia man kan utöka skyddet upp till 280 dagar med en tilläggsförsäkring. Man måste ha varit medlem i 12 månader och man kan max få ut 80.000 i månaden.

Resterande dagar antingen 120 eller 20 upp till 300 dagar får hen max 760 min 365 kr per dag beroende på din tidigare inkomst och anställning.

Är man fortsatt arbetslös efter 300 dagar blir man inskriven i ett program hos arbetslöshetsförmedlingen och får ersättning av försäkringskassan max 760 min 365 kr per dag beroende på sin tidigare inkomst och anställning.

Ersättningen är omgärdad av ytterligare regler och villkor beroende på om man jobbat heltid eller deltid och om man jobbat kontinuerligt, så för att vara 100% säker på att man får rätt bör man ha ett ifyllt arbetsgivarintyg eller själv veta med sig att man varit medlem i en akassa med tilläggsförsäkring och jobbat full tid hela det senaste året.

Det tillkommer alltid 7 dagars karens (vardagar) där man inte får någon ersättning, har man sagt upp sig själv tillkommer 45 dagar totalt 52. Dessa dagar räknas inte av från de 300.

All information får hen när hen skriver in sig på arbetsförmedlingen första dagen efter att arbetet upphört.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-11-01 kl. 07:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in