2018-09-04, 23:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minstorasorg
A-kassa som dömd för brott?
Om en person först har ett arbete tillräckligt länge för att ha rätt till A-kassa och sedan döms för brott, består rätten till A-kassa då? Spelar det någon roll om personen fick sparken på grund av domen/rättegången eller blev uppsagd innan något brott ens misstänktes?
Om orsaken till uppsägningen är brott eller inte spelar ingen roll. Det väsentliga är om du blir uppsagd på grund av skäl som beror på dig själv, alltså allt som inte faller under benämningen arbetsbrist. Följden kan bli avstängning från ersättning i 45 ersättningsdagar.

Se 43b§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera
2018-09-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om orsaken till uppsägningen är brott eller inte spelar ingen roll. Det väsentliga är om du blir uppsagd på grund av skäl som beror på dig själv, alltså allt som inte faller under benämningen arbetsbrist. Följden kan bli avstängning från ersättning i 45 ersättningsdagar.

Se 43b§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Återinträder rätt till A-kassa efter 45 dagar i så fall?

Och om personen först blev uppsagd av andra skäl, till exempel automatisering eller tidsbegränsad anställning, påverkas inte A-kassan om personen senare döms för brott? Inte ens om brottet begicks under tiden anställningen fanns (men lagfördes senare)?
Citera
2018-09-05, 19:06
Medlem
JackSm1ths avatar
Min syster får a-kassa, 716 kr/dag, dvs 537 kr/dag efter skatt, eller 2685 kr/vecka.
Hennes arbetsgivare kan inte ge henne full tid just nu, så hon får arbeta 27 timmar/vecka om hon vill.
Men om hon jobbar 27 timmar/vecka får hon inte stämpla upp till 40 timmar, dvs 13 timmar. Jobbar hon 27 timmar får hon 0 kr i a-kassa.

Hon tjänar 140 kr i timlön. 27 * 140 = 3780 kr före skatt, eller 2835 efter skatt.
Alltså en skillnad på 150 kr mot a-kassan. Om hon jobbar 27 timmar får hon alltså 5,55 kr mer per timma! Tror ni att hon är sugen på att jobba 27 timmar för 150 kr mer i fickan? Nooooo
Citera
2018-09-06, 18:32
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det hela verkar något oklart. Enligt en del information räcker med att den arbetssökande skrivs ut från Af efter att anställningen avslutats, och skriver in sig igen (tidigast nästa dag), för att a-kassan ska bli nöjda. I sådant fall påverkas inte arbetsgivaren, förutsatt att anställningen avslutats, undantag är i så fall exempelvis om en anställning med stöd gått från heltid till deltid och den sökande vill söka ersättning från a-kassan för den del hen inte jobbar.

Mer problematiskt tror jag att det är för en del arbetssökande, vars SGI kan påverkas om dom skrivs ut från Af.

Tja!

Du verkar påläst med det här med A-kassa och vad som gäller så jag har en fråga till dig. Jag började få a-kassa för typ en månad sedan efter 45 dagars karens osv i vilket fall som helst blev jag erbjuden ett nytt jobb idag, deltidsanställning 8h/vecka . Tror du det kommer påverka min A-kassa negativt på något sett förutom att jag ej kan stämpla dem dagar då jag kommer arbeta?. Kanske låter luddigt men hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2018-09-06, 23:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn
Tja!

Du verkar påläst med det här med A-kassa och vad som gäller så jag har en fråga till dig. Jag började få a-kassa för typ en månad sedan efter 45 dagars karens osv i vilket fall som helst blev jag erbjuden ett nytt jobb idag, deltidsanställning 8h/vecka . Tror du det kommer påverka min A-kassa negativt på något sett förutom att jag ej kan stämpla dem dagar då jag kommer arbeta?. Kanske låter luddigt men hoppas du förstår vad jag menar.
Jag vill inte spekulera i hur din ersättning eventuellt påverkas, eftersom jag inte känner till specifika detaljer. Mitt råd är att du frågar din a-kassa, som kan ge dig besked utifrån hur det ser ut i just ditt ärende.
Citera
2018-09-07, 20:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minstorasorg
Återinträder rätt till A-kassa efter 45 dagar i så fall?

Och om personen först blev uppsagd av andra skäl, till exempel automatisering eller tidsbegränsad anställning, påverkas inte A-kassan om personen senare döms för brott? Inte ens om brottet begicks under tiden anställningen fanns (men lagfördes senare)?
Varför ska en persons a-kasseersättning påverkas av om ett brott begås? Förklara gärna logiken i det, och ange var du hittar regelstöd. För mig låter det helt världsfrånvänt att om jag är arbetslös och döms för en rattfylla som ägde rum under den tid jag hade arbete. Hur får du ihop det - hur kan du få de regelverk som reglerar arbetslöshetsförsäkringen till att även vara regelverk som reglerar påföljder för till exempelvis trafikbrott???
Citera
2018-09-19, 10:49
Medlem
hur mycket får man av alfakassan

är arbetslös och tänker regga mig på arbetsförmedlingen men också alfakassan.
- hur mycket får man i bidrag?
- hur mycket måste man betala alfakassan i månaden?
Citera
2018-09-19, 11:08
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
är arbetslös och tänker regga mig på arbetsförmedlingen men också alfakassan.
- hur mycket får man i bidrag?
- hur mycket måste man betala alfakassan i månaden?

Hur mycket du "får" beror på vad din lön varit då du arbetade.
Noll kronor om du aldrig arbetat, du måste uppfylla deras arbetsvillkor under en viss tid.
Du betalar 130:- i månaden om jag inte läser helt fel på deras hemsida.
https://www.alfakassan.se/Hem

Om du använder en sökmotor som ex Google och skriver in ordet Alfakassan. Så kommer denna sökmotor att visa en lista över länkar där Alfakassans hemsida ingår. Klicka sedan på deras länk och du kan be mamma att läsa det som står där och förklara svåra ord för dig.
Citera
2018-09-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Noll kronor om du aldrig arbetat, du måste uppfylla deras arbetsvillkor under en viss tid.

Om du använder en sökmotor som ex Google och skriver in ordet Alfakassan. Så kommer denna sökmotor att visa en lista över länkar där Alfakassans hemsida ingår. Klicka sedan på deras länk och du kan be mamma att läsa det som står där och förklara svåra ord för dig.
sjukt att man måste betala när man redan är arbetslös
tjänade mellan 10-15tusen när jag hade jobb i 4 månader
Citera
2018-09-19, 11:12
Medlem
Citat:

vill inte betala 130kr sen få veta att jag inte kommer få nått av dom
Citera
2018-09-19, 11:14
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
sjukt att man måste betala när man redan är arbetslös
tjänade mellan 10-15tusen när jag hade jobb i 4 månader

Du måste vara medlem då du arbetar. Har för mig att det måste vara minst 9månaders medlemskap och arbete innan du kan begära ut ersättning.
Citera
2018-09-19, 11:16
Medlem
Citat:
Du måste vara medlem då du arbetar. Har för mig att det måste vara minst 9månaders medlemskap och arbete innan du kan begära ut ersättning.
så om man är arbetslös (o snart kanske hemlös) är det socialen man kan få bidrag av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in