Citat:
Ursprungligen postat av
oaj
Förstår allt detta, dom enda funderingarna jag har är juridiska. Alltså är fängelse helt uteslutet tror ni? Jag är hantverkare så rent yrkesmässigt är det väl ändå åt det ”bättre” hållet i den här situationen.. fan jag är nojjigare än jag vet inte vad
Svenska straff är rätt sällan hårda, men eventuella "yrkesförbud" kan slå betydligt hårdare.
Om du är hantverkare, så är det nog hyfsat lugnt på "jobbsidan", det straffrättsliga beror på hur mycket du våldförde dig på tjänstemannen, och hur hårt rätten bedömer detta.
Väldigt knepigt att förutsäga på förhand, men rätten består av människor givetvis, och förklarar du ungefär för rätten som du gjort här på Flashback, tror jag att rätten "visar nåd före rätt", och inte straffar dig så illa som du befarar.
Tror faktiskt att du ska oroa dig mer över ditt eget beteende än hur "arg" rätten blir. (I klarspråk: Sluta bli "döfull" eller hur det nu låg till.)
-Ta böterna som lärdomspengar!
Vill du fördjupa dig, finns rättsfall hur svenska domstolar dömt i liknande fall.
(Har inte läst hela målet där, så jag får väl lämna en "brasklapp"). Men våld mot tjänsteman är aldrig "bra" om man så säger..