2019-03-05, 20:42
Medlem
cmdQs avatar
Jag planerar att spöa en klottrare på fredag.
Vid flertalet tillfällen har en maskerad person klottrat på min husvägg.
Har fått nog nu då övervakningsfilmerna inte ger något.
Tänker tvätta bort skiten och sen campa i närheten på fredag kväll (eftersom det är då hen har för vana att klottra). Dyker idioten upp igen (vilket har vänt varje gång jag tvättat hittills) så tänker jag hoppa fram och bjuda på dom där andra bullarna.
Kan man hävda "självförsvar" fast man försvarar egendom och inte sig själv? "Egendomsförsvar"?

TL;DR
Jag planerar att begå brottet Misshandel men undrar om straffet kan mildras eftersom jag gör det för att skydda egendom från att saboteras.
Citera
2019-03-05, 21:09
Medlem
L8star
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Jag planerar att spöa en klottrare på fredag.
Vid flertalet tillfällen har en maskerad person klottrat på min husvägg.
Har fått nog nu då övervakningsfilmerna inte ger något.
Tänker tvätta bort skiten och sen campa i närheten på fredag kväll (eftersom det är då hen har för vana att klottra). Dyker idioten upp igen (vilket har vänt varje gång jag tvättat hittills) så tänker jag hoppa fram och bjuda på dom där andra bullarna.
Kan man hävda "självförsvar" fast man försvarar egendom och inte sig själv? "Egendomsförsvar"?

TL;DR
Jag planerar att begå brottet Misshandel men undrar om straffet kan mildras eftersom jag gör det för att skydda egendom från att saboteras.

Ja du kan ju alltid påstå att dom blev aggressiva och slog första 😅 men som sagt att bestämma sig för en misshandel och hålla det är väldigt svårt i praktiken iallafall för mig, sen beror det ju iofs på hur många och hur stora dom är tömmer nån en Montana black i ditt ansikte med fatcap så kommer det kännas vill jag lova 🤭 nejdå men dom slog första och gör en skadegörelse klart du ska agera. Lycka till
Citera
2019-03-11, 01:02
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Tror du behöver vässa läsförståelsen lite innan du svarar på fler frågor i detta forum.

Så vad har du för invändning mot mitt svar?
Citera
2019-03-17, 08:28
Medlem
Stor-Franks avatar
Hur lång är prövotiden efter avslutat straff?
Hittar inte mina papper men har för mig det stog 2år.
Kan det skilja mellan olika domar?
Mvh
Citera
2019-03-17, 20:07
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Hur lång är prövotiden efter avslutat straff?
Hittar inte mina papper men har för mig det stog 2år.
Kan det skilja mellan olika domar?
Mvh

Beror på vad det är för påföljd som valts. Prövotiden efter en villkorlig dom är två år.
Citera
2019-03-17, 20:37
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Beror på vad det är för påföljd som valts. Prövotiden efter en villkorlig dom är två år.
Ok. Skyddstillsyn med särskilda föreskrifter.
Hade för mig att det var 2år. Tack.
Citera
2019-03-17, 21:50
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Ok. Skyddstillsyn med särskilda föreskrifter.
Hade för mig att det var 2år. Tack.

http://lmgtfy.com/?q=skyddstillsyn+pr%C3%B6votid

Tre år.
Citera
2019-03-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Så vad har du för invändning mot mitt svar?

Se inlägg 6634. Har dock inga förhoppningar om att du kommer förstå.
Citera
2019-03-21, 21:21
Medlem
Av en slump knackade polisen på efter jag precis tänt på en joint. De skulle utreda något lägenhetsbråk bredvid och dök alltså upp av en slump. På bordet hade jag 4 trippar LSD. Någon kunnig/erfaren som vet vad jag kan vänta mig för straff?
Citera
2019-03-21, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baldstone
Av en slump knackade polisen på efter jag precis tänt på en joint. De skulle utreda något lägenhetsbråk bredvid och dök alltså upp av en slump. På bordet hade jag 4 trippar LSD. Någon kunnig/erfaren som vet vad jag kan vänta mig för straff?

Böter och kanske villkorlig dom som de andra skrev.

Böter kommer landa på ca 2000:- för de går alltid efter inkomst och du hade bara csn som inkomst.

Villkorligt du får träffa och kanske pissa i ett år.

Försök att få böter direkt istället för böter och villkorlig dom.
Citera
2019-03-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Böter och kanske villkorlig dom som de andra skrev.

Böter kommer landa på ca 2000:- för de går alltid efter inkomst och du hade bara csn som inkomst.

Villkorligt du får träffa och kanske pissa i ett år.

Försök att få böter direkt istället för böter och villkorlig dom.

Ok. Tack för rakt svar! Uppskattar det
Citera
2019-03-21, 23:16
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldstone
Det är inte säkert att du kommer behöva träffa en övervakare eller lämna prov och sånt, då krävs det att du får skyddstillsyn vilket är osannolikt.

Urinprov kan dock bli aktuellt om du har körkort och vill behålla det. Det avgör transportstyrelsen, deras utslag kan påverkas av kriminalvårdens utlåtande.

Troligen slutar det som det sades i din tidigare tråd med böter och villkorlig dom, där villkorlig dom mer eller mindre innebär att du får vara extra försiktig under tiden - eller allra bäst drogfri om du pallar det, de lär knappast punktmarkera dig dock så du löper inte direkt nån större risk att torska efteråt än innan.

Det kommer även bli rättegång så gör dig beredd på det, inte skitkul men i såna här fall så går de i stort sett enbart på bevisning och dömer schablonmässigt så det är inte jättedramatiskt.

Du kommer troligtvis även behöva genomgå en personutredning med nån från kriminalvården där de frågar dig om din drogvanor och levnadsförhållanden, se till att ge ett städat intryck så kommer det gå bra. Det här är dock ett vanligt brott och utgången kommer inte påverkas så mycket av vad du säger eller gör sålänge du inte säger nåt skitdumt.

Det värsta i det hela enligt mig är att skiten hänger kvar i 10 år, vilket kan påverka dina möjligheter till jobb när du är klar med dina studier.

Du har mina sympatier, tyvärr krävs det ibland rätt lite för att man ska torska. Jag gjorde det också pga ren otur, jag har alltid varit försiktig.

//tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2019-03-21 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in