Citat:
Ursprungligen postat av
Baldstone
Av en slump knackade polisen på efter jag precis tänt på en joint. De skulle utreda något lägenhetsbråk bredvid och dök alltså upp av en slump. På bordet hade jag 4 trippar LSD. Någon kunnig/erfaren som vet vad jag kan vänta mig för straff?
Det är inte säkert att du kommer behöva träffa en övervakare eller lämna prov och sånt, då krävs det att du får skyddstillsyn vilket är osannolikt.
Urinprov kan dock bli aktuellt om du har körkort och vill behålla det. Det avgör transportstyrelsen, deras utslag kan påverkas av kriminalvårdens utlåtande.
Troligen slutar det som det sades i din tidigare tråd med böter och villkorlig dom, där villkorlig dom mer eller mindre innebär att du får vara extra försiktig under tiden - eller allra bäst drogfri om du pallar det, de lär knappast punktmarkera dig dock så du löper inte direkt nån större risk att torska efteråt än innan.
Det kommer även bli rättegång så gör dig beredd på det, inte skitkul men i såna här fall så går de i stort sett enbart på bevisning och dömer schablonmässigt så det är inte jättedramatiskt.
Du kommer troligtvis även behöva genomgå en personutredning med nån från kriminalvården där de frågar dig om din drogvanor och levnadsförhållanden, se till att ge ett städat intryck så kommer det gå bra. Det här är dock ett vanligt brott och utgången kommer inte påverkas så mycket av vad du säger eller gör sålänge du inte säger nåt skitdumt.
Det värsta i det hela enligt mig är att skiten hänger kvar i 10 år, vilket kan påverka dina möjligheter till jobb när du är klar med dina studier.
Du har mina sympatier, tyvärr krävs det ibland rätt lite för att man ska torska. Jag gjorde det också pga ren otur, jag har alltid varit försiktig.
//tripportreat