2018-09-18, 19:56
Medlem
Våld mot tjänsteman.

Tjena, kompisar!

Nu är det såhär att jag var ute och betedde mig efterblivet i lördags, och hamnade i lite bråk med vakten. Mitt minne sviker mig men vad jag vet så har jag slagit vakten (tror jag utdelat ett slag som träffat honom, inget ”allvarligt”). Sen har jag kämpat emot när dom brottat ner mig lch satt på handfängelse.
Nu är det ju så att jag med all rätta är anmäld för våld mot tjänsteman och om jag förstod det rätt så var de rubricerat med att jag ”utdelat slag och sparkar”. Kan säga att jag är den av mig och vakten som är mest blåslagen också, om det spelar någon roll.

Jag är 21 år, ostraffad, fast anställning, alltid skött mig osv osv... vad tror ni det bli för påföljd? Har läst lite och vad jag hittar så verkar dagsböter mest troligt, men har även läst om folk som fick samhällstjänst och så. Jag vill ju absolut inte hålla på och göra någon motanmälan eller gå till rättegång, hur sannolikt tror ni det är att det går så långt? Är det strafföreläggande som är aktuellt eller vad tror ni som har lite koll?
Citera
2018-09-18, 20:00
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oaj
Tjena, kompisar!

Nu är det såhär att jag var ute och betedde mig efterblivet i lördags, och hamnade i lite bråk med vakten. Mitt minne sviker mig men vad jag vet så har jag slagit vakten (tror jag utdelat ett slag som träffat honom, inget ”allvarligt”). Sen har jag kämpat emot när dom brottat ner mig lch satt på handfängelse.
Nu är det ju så att jag med all rätta är anmäld för våld mot tjänsteman och om jag förstod det rätt så var de rubricerat med att jag ”utdelat slag och sparkar”. Kan säga att jag är den av mig och vakten som är mest blåslagen också, om det spelar någon roll.

Jag är 21 år, ostraffad, fast anställning, alltid skött mig osv osv... vad tror ni det bli för påföljd? Har läst lite och vad jag hittar så verkar dagsböter mest troligt, men har även läst om folk som fick samhällstjänst och så. Jag vill ju absolut inte hålla på och göra någon motanmälan eller gå till rättegång, hur sannolikt tror ni det är att det går så långt? Är det strafföreläggande som är aktuellt eller vad tror ni som har lite koll?
Blir ett smärtfritt straff för en smäll . Påföljden ja , dagsböter och möjligen ett skadestånd till snubben . Jobbigaste i fallet är väl rättegången i så fall .
Citera
2018-09-18, 20:02
Medlem
rebekks avatar
Skulle tippa på samhällstjänst, beror kanske lite på hur ruffigt det faktiskt var också.
Att du rent teknisk är mer blåslagen är vakten säger inte mkt, de kan påstå att de var nödvändigt då du gjorde motstånd osv, då de har/hade rätt att "låtsas gripa" dig.

Förlikning borde def. gå, om du går med på det villsäga.

DOCK: I detta fall har du rätt till ett juridiskt ombud gratis, så be om en och ta snacket där först.
Citera
2018-09-18, 20:04
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Tjena, kompisar!

Jag var i samma ålder och ostraffad när jag blev dömd för våld mot tjänsteman. Fick 80 dagsböter.

z
Citera
2018-09-18, 20:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tjena, kompisar!

(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.
Citera
2018-09-18, 20:16
Medlem
Citat:
Tjena, kompisar!

blir nog bara en del böter för så fort dom ser att du inte har några tidigare dumheter bakom dig så brukar dom vara rätt snälla kolla bara på mig

hamnat i rätten 2 gånger för stöld första gången vart väll grov stöld och olovligt körning
andra gången vart väll ringa stöld

blev bara lite böter men jag har ju gjort mängder av grejer som jag alldrig åkt dit för och 2 rätt allvarliga saker man vart misstänkt för men slapp undan i brist på vittnen och bevis

så du borde klara dig rätt bra men det blir ju tomt i plånboken ett tag framöver
Citera
2018-09-18, 21:06
Medlem
Asså, i bästa fall som jag ser det åker jag på några tusenlappar i dagsböter.. vet inte alls hur mycket det kan bli men det lär väl inte bli några 20.000? I värsta fall om man läser lite så är det ju finkan i 6 månader, men det känns ju sjukt långsökt...
Har aldrig varit olydig så jag har fan ingen koll på sånt här.. någon som vet hur processen troligtvis kommer se ut? Får jag någon kallelse till något? Rättegång? Anything?
Citera
2018-09-18, 21:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Asså, i bästa fall som jag ser det åker jag på några tusenlappar i dagsböter.. vet inte alls hur mycket det kan bli men det lär väl inte bli några 20.000? I värsta fall om man läser lite så är det ju finkan i 6 månader, men det känns ju sjukt långsökt...
Har aldrig varit olydig så jag har fan ingen koll på sånt här.. någon som vet hur processen troligtvis kommer se ut? Får jag någon kallelse till något? Rättegång? Anything?

Efterverkningarna av din "knepiga lördag" beror på vilket jobb du har. Har du en tjänst där sådant beteende (våld) är oacceptabelt, kan det vara slut på den karriären. (Exempelvis jobb inom vård/skola/omsorg, eller om du själv har ett väktaryrke eller liknande).

Men om du som du skriver, enbart har begått "denna dumhet", så är det rätt okej för de flesta arbetsgivare, förutom då vissa yrkesgrupper då där våld aldrig accepteras. -Upp till din arbetsgivare, i princip. -Om du förklarar det bra, vill säga.

Rent juridiskt, så blir det väl dagsböter antagligen, möjligen samhällstjänst. Beror helt på hur rätten bedömer ditt brott. Men en våldsdom är aldrig bra att ha i registret, även om det är så att säga en "engångsföreteelse"..
Citera
2018-09-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Efterverkningarna av din "knepiga lördag" beror på vilket jobb du har. Har du en tjänst där sådant beteende (våld) är oacceptabelt, kan det vara slut på den karriären. (Exempelvis jobb inom vård/skola/omsorg, eller om du själv har ett väktaryrke eller liknande).

Men om du som du skriver, enbart har begått "denna dumhet", så är det rätt okej för de flesta arbetsgivare, förutom då vissa yrkesgrupper då där våld aldrig accepteras. -Upp till din arbetsgivare, i princip. -Om du förklarar det bra, vill säga.

Rent juridiskt, så blir det väl dagsböter antagligen, möjligen samhällstjänst. Beror helt på hur rätten bedömer ditt brott. Men en våldsdom är aldrig bra att ha i registret, även om det är så att säga en "engångsföreteelse"..

Förstår allt detta, dom enda funderingarna jag har är juridiska. Alltså är fängelse helt uteslutet tror ni? Jag är hantverkare så rent yrkesmässigt är det väl ändå åt det ”bättre” hållet i den här situationen.. fan jag är nojjigare än jag vet inte vad
Citera
2018-09-18, 21:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Förstår allt detta, dom enda funderingarna jag har är juridiska. Alltså är fängelse helt uteslutet tror ni? Jag är hantverkare så rent yrkesmässigt är det väl ändå åt det ”bättre” hållet i den här situationen.. fan jag är nojjigare än jag vet inte vad

Svenska straff är rätt sällan hårda, men eventuella "yrkesförbud" kan slå betydligt hårdare.

Om du är hantverkare, så är det nog hyfsat lugnt på "jobbsidan", det straffrättsliga beror på hur mycket du våldförde dig på tjänstemannen, och hur hårt rätten bedömer detta.

Väldigt knepigt att förutsäga på förhand, men rätten består av människor givetvis, och förklarar du ungefär för rätten som du gjort här på Flashback, tror jag att rätten "visar nåd före rätt", och inte straffar dig så illa som du befarar.

Tror faktiskt att du ska oroa dig mer över ditt eget beteende än hur "arg" rätten blir. (I klarspråk: Sluta bli "döfull" eller hur det nu låg till.)

-Ta böterna som lärdomspengar!

Vill du fördjupa dig, finns rättsfall hur svenska domstolar dömt i liknande fall.

(Har inte läst hela målet där, så jag får väl lämna en "brasklapp"). Men våld mot tjänsteman är aldrig "bra" om man så säger..
Citera
2018-09-18, 22:00
Medlem
Citat:
Antalet dagsböter beror på brottet. Hur stor varje dagsbot är beror på din inkomst.
Citera
2018-09-19, 03:39
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Antalet dagsböter beror på brottet. Hur stor varje dagsbot är beror på din inkomst.
Beräkna dagsböter https://rakna.net/berakna/dagsboter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in