Citat:
Ursprungligen postat av
neverhorse
Men vilket är motivet, om de har planerat det tillsammans? Att planera att mörda någon och sedan genomföra det är oerhört kallblodigt. Det gör inte vem som helst. Att mörda av hat eller hämnd eller pengar eller rädsla eller frustration är en annan sak.
Om HD hatade LW så fruktansvärt pga SD's otrohet. Ja, det kan jag förstå. Samt att SD skulle kunna bli ursinnig på LW om hon t ex retar upp honom och hotar att förstöra hans äktenskap.
Men om de båda är överens så finns inget av de motiven. Då måste det vara någonting annat som LW visste, eller på något sätt hotade parets tillvaro så till den milda grad att hon måste mördas. Detta tror jag inte ett ögonblick på.
Aldrig i livet. Det enda scenario jag kan tänka mig som inbegriper de båda, är att någon av dem råkade döda LW och den andra hjälpte till efteråt, av lojalitet eller kanske lite egna skuldkänslor till det inträffade. Men att sedan visa upp en helt obekymrad fasad i månader efteråt. Då skulle båda i sådana fall vara psykopater.
Jag känner att man inte bara kan beskriva vad som är praktiskt möjligt utan man måste leva sig in i vad det innebär att döda en annan människa. Det krävs ett riktigt allvarligt motiv för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Om det nu är SD som är GM.
Jag tror att paret SD/HD kan ha triggat varandra länge vad gäller LW. Kanske hade LW något på SD som gjorde att det fick ett förskräckligt slut (jag tror inte att det var ett planerat mord).
Jag säger inte egentligen emot dig här. Det jag menar är inte att det ska ha rört sig om någon detaljerad kommunicerad planering av gemensamt mord utan snarare som jag skrev om en händelseutveckling där man gav sitt tysta outtalade medgivande. Kanske kan också den gamla kärleken, eller iaf tryggheten i den, varit starkare än sveket dem emellan varpå det blev lättare att mörda LW än att fördela skulden rimligt på SD med sin egen del av otroheten. Svårt att beskriva vad jag försöker spåna, men menar nog att jag spekulerar litegrann som Tufsankatt är inne på här. Att de har triggat varandra länge kring LW. För även om jag började tänka kring mordet som rationellt så har jag ändrat mig kring detta på senare tid och börjat undra om det är möjligt att förstå det som ett rationellt, logiskt händelseförlopp eller om man snarare bör se det som en ond spiral där flera motiv möts på ett sjukt sätt. Det behöver inte finnas "det enda motivet", det kan vara en väv av omständigheter snarare där LW upplevdes för insyltad i GMs liv. Jag håller helt med dig Neverhorse om att motiven i sig för HD och SD inte låter förenliga, de borde inte i det läget ha litat på varandra eller just vänt sig till varandra då det var den upplevda kilen dem emellan som var problemet. Men tänker man så, så utgår man ju från en lugn logik för oss utomstående. Går något så långt som mord kanske GM(s) är så fast i sina egna spiraler att de tänker annorlunda spekulerar jag. Och sedan, vi vet ju nästan ingenting. Det kan ju vara som folk hintar och som Tufsan här funderar, kanske hade LW något som båda var intresserade av inte skulle bli offentligt. Vem vet?
Men, jag ska villigt erkänna att jag nog i princip tror mer på din linje att mordet skedde snabbt och ogenomtänkt och de sedan hjälptes åt att röja undan, än att de planerade i förväg. Det enda egentligen som fått mig att tänka det senare, ifall nu SD är GM, är att han/de lyckats hålla sig undan så länge och klarat sig hela sommaren. Det har gjort mig misstänkt att det trots allt var planerat. Men givetvis, det stämmer inte med det vi fått uppgifter om honom som person. Inte heller FP. Både hur han beskrivs och FP tyder på att det snarare var en konfrontation som spårade ur.