2018-09-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Instämmer. Trådens första sidor har många intressanta inlägg där man anar att folk med viss kännedom skrivit. Jag är också av den tron att mordet inte bara haft en GM även om det rent fysiskt kanske bara utförts av en person. Om någon av makarna D är GM, så ser jag det som osannolikt att de så tajta som de visar sig nu, skulle ha varit mördare bara en av dem.

På något sätt känns det utifrån vad de visar upp nu som att de står enade och då mest troligt stått enade även inför att LW skulle dö. HD som initiativtagare att röja undan den tänkta rivalen och smolken i glädjebägaren. SD som utförare för att kunna återgå till idyllen med HD under hennes föräldrars blida ögon och ekonomiska resesponsring samt geocachbarnvaktande. Förefaller som ett rimligt scenario? Man undrar vad postaren av det tidiga inlägget känner till om makarna D?
Men vilket är motivet, om de har planerat det tillsammans? Att planera att mörda någon och sedan genomföra det är oerhört kallblodigt. Det gör inte vem som helst. Att mörda av hat eller hämnd eller pengar eller rädsla eller frustration är en annan sak.
Om HD hatade LW så fruktansvärt pga SD's otrohet. Ja, det kan jag förstå. Samt att SD skulle kunna bli ursinnig på LW om hon t ex retar upp honom och hotar att förstöra hans äktenskap.
Men om de båda är överens så finns inget av de motiven. Då måste det vara någonting annat som LW visste, eller på något sätt hotade parets tillvaro så till den milda grad att hon måste mördas. Detta tror jag inte ett ögonblick på.
Aldrig i livet. Det enda scenario jag kan tänka mig som inbegriper de båda, är att någon av dem råkade döda LW och den andra hjälpte till efteråt, av lojalitet eller kanske lite egna skuldkänslor till det inträffade. Men att sedan visa upp en helt obekymrad fasad i månader efteråt. Då skulle båda i sådana fall vara psykopater.
Jag känner att man inte bara kan beskriva vad som är praktiskt möjligt utan man måste leva sig in i vad det innebär att döda en annan människa. Det krävs ett riktigt allvarligt motiv för det.
Citera
2018-09-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Men vilket är motivet, om de har planerat det tillsammans? Att planera att mörda någon och sedan genomföra det är oerhört kallblodigt. Det gör inte vem som helst. Att mörda av hat eller hämnd eller pengar eller rädsla eller frustration är en annan sak.
Om HD hatade LW så fruktansvärt pga SD's otrohet. Ja, det kan jag förstå. Samt att SD skulle kunna bli ursinnig på LW om hon t ex retar upp honom och hotar att förstöra hans äktenskap.
Men om de båda är överens så finns inget av de motiven. Då måste det vara någonting annat som LW visste, eller på något sätt hotade parets tillvaro så till den milda grad att hon måste mördas. Detta tror jag inte ett ögonblick på.
Aldrig i livet. Det enda scenario jag kan tänka mig som inbegriper de båda, är att någon av dem råkade döda LW och den andra hjälpte till efteråt, av lojalitet eller kanske lite egna skuldkänslor till det inträffade. Men att sedan visa upp en helt obekymrad fasad i månader efteråt. Då skulle båda i sådana fall vara psykopater.
Jag känner att man inte bara kan beskriva vad som är praktiskt möjligt utan man måste leva sig in i vad det innebär att döda en annan människa. Det krävs ett riktigt allvarligt motiv för det.
Om det nu är SD som är GM.
Jag tror att paret SD/HD kan ha triggat varandra länge vad gäller LW. Kanske hade LW något på SD som gjorde att det fick ett förskräckligt slut (jag tror inte att det var ett planerat mord).
Citera
2018-09-18, 09:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, giftemål är ju en logisk anledning till namnbyte. Men fick för mig att någon skrev att det inte var detta som låg bakom, därav frågetecknen. Men osäker själv om jag minns rätt här.

Har letat i tråden, men hittar inte det jag letar efter nu.
Vet med bestämdhet att detta har utretts i tråden av någon.
Som jag minns det (men lita inte på mig! Haha) fanns det helt logiska förklaringar till de olika efternamnen.

Hittade det här, men tror att det finns en till grävare (om någon minns eller orkar gräva vidare från
Cloudedcrystalbeam 12/7-18:

"Lite SD historia:

Född i Västerås 1974.

Föräldrar:

F-ED och VMD, bor i Västerås.

Syskon:

AEÅ, född 1971, bor i Västerås, efternamnsbyte i samband med vigsel 2005

MA född 1976, bor i Västerås, efternamnsbyte 2012

AD född 1977, bor i Västerås

SD bor i Västerås 1974-1997

1997 flyttar SD in hos HD i Örebro

Därefter har SD och HD bott tillsammans på några olika adresser i Örebro.
"
Citera
2018-09-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Att somna och vakna till mysten Mordet på Softis - ett verkligt mysterium som måste följas med tålamod.
Vaknar för tidigt och kastar mig på luren och loggar in för att se om någon grävt fram ny fakta eller har det lodats i det vi vet sen länge?
Funderade på SD:s och HD:s liv, var de bott, vilka vänner kan berätta om de verkar normala eller konstiga. Har de egentligen några riktiga vänner utanför sitt stora intresse geocaching o s v?

Funderar på var de levt innan Örebro. Kommer på att jag tror mig minnas att jag läste i en geo-logg att SD nämner att paret har bott i Uppsala en tid. Kan vara fel på minnet dock. Funderade vidare på om HD kan ha gått sjuksköterskeprogrammet där?
Vad det gäller studier och SD, så tippar jag att han gått på Mälardalens Högskola, men i vilket program?
I dessa funderingar, så hoppas jag det finns trådläsare som kan berätta hur SD och HD uppfattas av andra - normala och trevliga eller upplevdes de som märkliga?
Detta har ända från första början varit ett mysterium. Ingen verkar känna vare sig SD eller HD från tidigare. SD verkar ha fallit ner från himlen som vuxen. Hur är det med barnen, som Tjackarismyg försökte fiska om. Ingen verkade känna dem heller. De har sin ständiga kaninhoppning, men mer? Var finns barnen nu? De går väl i skolan och kan inte följa med runt i Europa på vuxenlekar.
Bor någon i HD's hus? Bor någon i LW's länga överhuvudtaget? Det kan väl inte vara så svårt att köra förbi och se om det lyser i fönstren.Om jag bodde i Örebro skulle jag åka runt bland husen varje dag och se hur saker och ting verkar ligga till.
Citera
2018-09-18, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om det nu är SD som är GM.
Jag tror att paret SD/HD kan ha triggat varandra länge vad gäller LW. Kanske hade LW något på SD som gjorde att det fick ett förskräckligt slut (jag tror inte att det var ett planerat mord).
Jag håller med. Om det är SD som är gärningsman så kan det inte vara planerat. Det måste vara i ett raserianfall. Det tror jag att egentligen vem som helst kan råka ut för, med tillräckligt stor psykisk belastning. Men fortsättningen får jag inte ihop ändå. SD har ju ett jobb, de har barn. Ingen av dem är någon underlig kuf som t ex Billy. Det absolut vanligaste i ett sånt här fall är att GM själv ringer 112 för att få hjälp, när sinnet har lugnat sig och han inser vad som har hänt. Det näst vanligaste är att han bryter ihop under förhören och visar var kroppen finns och hur allt har gått till, för få slut på ångesten.
Citera
2018-09-18, 09:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Här håller jag med dig fullt ut.

Man kan nog blanda ihop begreppet svartsjuka som motiv.
SDs och HDs eventuella svartsjukemotiv handlar i grunden om två helt olika saker och att de skulle enas i detta mycket kallhamrade mord utifrån sina olika motiv, har jag väldigt svårt att tro. Det krävs att man först kommer till en punkt att man pratar om detta och sedan utför det. Det blir nog väldigt svårt att komma till den punkten med så vitt olika perspektiv och motiv.

Den ena har förmodligen ett starkt kontrollbehov (som eskalerat över tid- det förstår man utifrån anmälningarna = allvarliga varningssignaler att personen inte klarar av att styra sig längre. detta är inget tecken på riktig kärlek, eller på äkta svartsjuka, utan ett allvarligt och osunt tecken på en person som har ett kontrollbehov so kan liknas vid stalkerbeteende när det eskalerat.).

Den andra kan eventuellt känna riktig svartsjuka. Detta pga av vad person 1 har gjort. Att då samarbeta utifrån detta är nog extremt svårt, kräver en avsevärd kyla från båda och har ett pris som jag tror att de om de skulle tänka efter inte på något vis uppväger resultatet.

Så mycket enklare att göra som man verkar (?) ha gjort. HD begär att SD upphör med sitt förhållande till LW, tar ut skilsmässa och flyttar om det inte fungerar/ tilliten undergrävd.
Citera
2018-09-18, 09:58
Medlem
Tänker på EGTs teorier om ML som en svartsjuk gärningsman. Han skulle ju möjligen kunna passa in på uppgifterna om ett ”ex till LW som hon hade en seriös relation men som togs slut pga hans sexuella läggning och som hon fortsatt vara VÄN med”. Den andra möjliga exrelationen är JH från församlingen men jag har inte sett något om att de har en fortsatt vänskapsrelation. Jag får en känsla av att ML var en genuin och numera platonisk vän till LW. Det finns fina bilder där han deltar i tyst minut för LW. Men samtidigt undrar jag vem som var den intima relationen som LW nämnde för sh Holmes i nov 2017, i min hjärna har det varit ML. Men kanske var det fortfarande SD? Synd att Sh Holmes var så finkänslig och inte rotade mer
Citera
2018-09-18, 10:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Att somna och vakna till mysten Mordet på Softis - ett verkligt mysterium som måste följas med tålamod.
Vaknar för tidigt och kastar mig på luren och loggar in för att se om någon grävt fram ny fakta eller har det lodats i det vi vet sen länge?
Funderade på SD:s och HD:s liv, var de bott, vilka vänner kan berätta om de verkar normala eller konstiga. Har de egentligen några riktiga vänner utanför sitt stora intresse geocaching o s v?

Funderar på var de levt innan Örebro. Kommer på att jag tror mig minnas att jag läste i en geo-logg att SD nämner att paret har bott i Uppsala en tid. Kan vara fel på minnet dock. Funderade vidare på om HD kan ha gått sjuksköterskeprogrammet där?
Vad det gäller studier och SD, så tippar jag att han gått på Mälardalens Högskola, men i vilket program?
I dessa funderingar, så hoppas jag det finns trådläsare som kan berätta hur SD och HD uppfattas av andra - normala och trevliga eller upplevdes de som märkliga?

SD verkar i alla fall ha spelat sänka skepp med familjen när han var yngre:

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=669bb777-1dc4-4483-8e26-777bf99a82fc
Citera
2018-09-18, 10:04
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag håller med. Om det är SD som är gärningsman så kan det inte vara planerat. Det måste vara i ett raserianfall. Det tror jag att egentligen vem som helst kan råka ut för, med tillräckligt stor psykisk belastning. Men fortsättningen får jag inte ihop ändå. SD har ju ett jobb, de har barn. Ingen av dem är någon underlig kuf som t ex Billy. Det absolut vanligaste i ett sånt här fall är att GM själv ringer 112 för att få hjälp, när sinnet har lugnat sig och han inser vad som har hänt. Det näst vanligaste är att han bryter ihop under förhören och visar var kroppen finns och hur allt har gått till, för få slut på ångesten.

Finns minst en situation bakåt i tiden där SD haft svårt att kontrollera sin ilska viket resulterade i en skada på handen/armen. Så att detta är ett mord utlöst av ilska eller raseri tror jag ligger nära sanningen.
Citera
2018-09-18, 10:08
Medlem
Citat:

Håller med om att det är vanligast, så om det är SD och en oplanerad handling, har han nog en förmåga att förtränga sådant han gjort men helst haft ogjort. Jag har mött ett flickebarn som var sådan. Hon verkade vara helt säker på att det inte var hon som... mycket mer än någon som ljuger. I hennes fall var det, enligt BUP, ett svar på ett barndomstrauma.
Citera
2018-09-18, 10:09
Medlem
Citat:
Som Du skriver, det mest vanliga är att GM ringer 112... har inte hänt i detta fall och en GM finns bevisligen, frågan är vem.

Det är väl inte helt ovanligt heller att GM nekar in i det sista... och inte bryter ihop.

Jag tror att en GM i ett tillstånd att kunna göra någon så illa varken tänker på jobb eller barn (hoppas och tror dessutom att det inte kan hända vem som helst som Du skriver... de flesta har nog ändå en spärr).
Citera
2018-09-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Tänker på EGTs teorier om ML som en svartsjuk gärningsman. Han skulle ju möjligen kunna passa in på uppgifterna om ett ”ex till LW som hon hade en seriös relation men som togs slut pga hans sexuella läggning och som hon fortsatt vara VÄN med”. Den andra möjliga exrelationen är JH från församlingen men jag har inte sett något om att de har en fortsatt vänskapsrelation. Jag får en känsla av att ML var en genuin och numera platonisk vän till LW. Det finns fina bilder där han deltar i tyst minut för LW. Men samtidigt undrar jag vem som var den intima relationen som LW nämnde för sh Holmes i nov 2017, i min hjärna har det varit ML. Men kanske var det fortfarande SD? Synd att Sh Holmes var så finkänslig och inte rotade mer
Jag tror ju fortfarande mer på JS i sådana fall. Ensamstående, har känt LW tidigare, flyttar till Örebro efter hastigt uppbrott från förhållande, samarbetsproblem. Han bor dessutom nära den plats som polisen är intresserad av.
Jag säger det igen. Jag har själv haft en stalker som stod utanför i mörkret och stirrade. Han hade räknat ut hela vår framtid och blev både bestört, förvånad och väldigt arg när jag inte var med på noterna. En manlig bekant till mig fick till slut skrämma iväg honom när han som vanligt hade fattat posto utanför mitt fönster. Då började han skicka hotfulla mail med historier om kvinnor som hade förolyckats för att de inte uppskattade "en vän". Jag polisanmälde och mina grannar hjälptes åt att hålla koll. Det här var inte en vanlig familjefar utan en lite udda person. Då hade jag inte förstånd att bli rädd på riktigt, men om det hände idag skulle jag nog fundera på att flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in