Citat:
Men vilket är motivet, om de har planerat det tillsammans? Att planera att mörda någon och sedan genomföra det är oerhört kallblodigt. Det gör inte vem som helst. Att mörda av hat eller hämnd eller pengar eller rädsla eller frustration är en annan sak.Instämmer. Trådens första sidor har många intressanta inlägg där man anar att folk med viss kännedom skrivit. Jag är också av den tron att mordet inte bara haft en GM även om det rent fysiskt kanske bara utförts av en person. Om någon av makarna D är GM, så ser jag det som osannolikt att de så tajta som de visar sig nu, skulle ha varit mördare bara en av dem.
På något sätt känns det utifrån vad de visar upp nu som att de står enade och då mest troligt stått enade även inför att LW skulle dö. HD som initiativtagare att röja undan den tänkta rivalen och smolken i glädjebägaren. SD som utförare för att kunna återgå till idyllen med HD under hennes föräldrars blida ögon och ekonomiska resesponsring samt geocachbarnvaktande. Förefaller som ett rimligt scenario? Man undrar vad postaren av det tidiga inlägget känner till om makarna D?
På något sätt känns det utifrån vad de visar upp nu som att de står enade och då mest troligt stått enade även inför att LW skulle dö. HD som initiativtagare att röja undan den tänkta rivalen och smolken i glädjebägaren. SD som utförare för att kunna återgå till idyllen med HD under hennes föräldrars blida ögon och ekonomiska resesponsring samt geocachbarnvaktande. Förefaller som ett rimligt scenario? Man undrar vad postaren av det tidiga inlägget känner till om makarna D?
Om HD hatade LW så fruktansvärt pga SD's otrohet. Ja, det kan jag förstå. Samt att SD skulle kunna bli ursinnig på LW om hon t ex retar upp honom och hotar att förstöra hans äktenskap.
Men om de båda är överens så finns inget av de motiven. Då måste det vara någonting annat som LW visste, eller på något sätt hotade parets tillvaro så till den milda grad att hon måste mördas. Detta tror jag inte ett ögonblick på.
Aldrig i livet. Det enda scenario jag kan tänka mig som inbegriper de båda, är att någon av dem råkade döda LW och den andra hjälpte till efteråt, av lojalitet eller kanske lite egna skuldkänslor till det inträffade. Men att sedan visa upp en helt obekymrad fasad i månader efteråt. Då skulle båda i sådana fall vara psykopater.
Jag känner att man inte bara kan beskriva vad som är praktiskt möjligt utan man måste leva sig in i vad det innebär att döda en annan människa. Det krävs ett riktigt allvarligt motiv för det.