2018-09-17, 18:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Aha. ALLT är avvikelser, ALLT är tecken på klimatförändringar. Check.
Troligen ja, men säker kan man förstås inte vara.
Citera
2018-09-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alla ni klimatförändringsvurmare. Kan ni förklara varför det i minst en veckas tid varit ca 5 grader svalare än normalt i första halvan av september?
SMHI håller inte med om påståendet. Det har inte varit kallare än normalt:
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/dailyTable.php?par=tmpAvvDay
Citera
2018-09-17, 18:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var vare sig mer eller mindre sakligt än ditt auktoritetsargument att man skall tro på Spencer för att han doktorerat i meteorologi. Vill du diskutera Spencers trovärdighet får du räkna med att man tar upp både det positiva och det negativa.
Fortfarande gäller lasternassummas beräkningar mot hans och inget annat. Inte i jämförelse med någon annan studie. Eller något annat Spencer har producerat.
Citera
2018-09-17, 18:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Har någon påstått att det skall sättas nya rekord hela tiden? Varför förväntar du dig det?

Vad vi kan vänta oss enligt klimatforskningen är att extremvädren blir fler och intensivare. Och vi ser ju att de blir fler och ibland blir det rekord, ibland blir det bara nästan rekord och ibland blir det som vanligt.
Men det är ju inget extremväder relativt sett jämfört med super-tyfoner som har varit betydligt mer förödande.
Citera
2018-09-17, 18:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men kära Xenonen: 100% ad hominem, 0% sakargument.
Jag tycker att detta är mycket relevant, eftersom du har ägnat en massa inlägg åt förtal av Rockström.

Du sätter alltså tilltro till en religiös fanatiker!!! Det förklarar ju kanske delvis varför Spencer så att säga kör sitt eget race i opposition mot hela klimatforskarvärlden.
En kristen tes är ju att tro kan förflytta berg. Och det är ju din attityd här också. Vifta bort alla olämpliga fakta, slutsatser utan fakta överhuvudtaget osv.
Citera
2018-09-17, 18:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
I södra Sverige skall det bli 20-25 grader de kommande dagarna. Det är nog också en avvikelse, tror jag. Det är just det som är klimatförändringar. Atmosfären är i obalans som beror på den ökande temperaturen.
Jag badade vid den här tiden i september 1967 tror jag året var. Hade klimatförändringarna slagit till redan då?
Citera
2018-09-17, 18:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Men det är ju inget extremväder relativt sett jämfört med super-tyfoner som har varit betydligt mer förödande.
Aha, du har alltså inte alls förstått definitionen av extremväder?
Citera
2018-09-17, 18:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Aha, du har alltså inte alls förstått definitionen av extremväder?
Tropiska stormar är liksom inget ovanligt väderfenomen så nej. Jämfört med vädret i Sverige, ja.

Sedan prata vi klimat här så vi kanske ska återvända till det.
Citera
2018-09-17, 19:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Tropiska stormar är liksom inget ovanligt väderfenomen så nej. Jämfört med vädret i Sverige, ja.

Sedan prata vi klimat här så vi kanske ska återvända till det.
Du tror alltså att extremväder handlar om att ett rekord sätts. Men så är det inte. Efter så många inlägg trodde jag nog att du visste bättre.
Jag föreslår att du läser detta ordentligt och naturligtvis resten an artikeln på länken:

Här är SMHI:s beskrivning av extremväder.
Citat:
Extremt väder

Klimatet består inte enbart av medelvärden och säsongsmässiga variationer. Även mer sällsynta händelser med extremt väder hör till klimatet. Extremer är ofta lokala även om t.ex. kraftiga stormar, värmeböljor och köldknäppar kan täcka stora arealer och även sträcka ut sig över tiden.

Det finns olika sorters klimatextremer. En del är våldsamma, till exempel ett häftigt ösregn eller en storm. Andra byggs upp genom att någon viss väderlek dominerar under en längre tid, till exempel en värmebölja eller osedvanligt kallt väder. En längre period med torka eller ihållande regnväder kan också leda till extrema förhållanden.

Sett var för sig behöver de enskilda dagarna som bygger upp en sådan längre klimatextrem inte vara extrema i sig, utan det är den sammantagna effekten som blir kännbar.

Klimatextremer kan definieras utifrån att de förekommer sällan (klimatologiskt är extrema) eller utifrån att de påverkar samhälle och miljö på ett kännbart sätt. I det senare fallet definieras klimatextremer utifrån de gränser som samhälle och miljö klarar utan att en allvarlig påfrestning uppstår.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/extremt-vader-1.5779
Citera
2018-09-17, 19:31
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Fortfarande gäller frågan beräkningar som gjorts på Flashback mot de av en doktor i meteorologi. Men jag kan utveckla frågeställning från ditt förra inlägg:

Då får jag fråga vilka beräkningar du syftar på. Allt jag ser är två olika dataset.
Citat:

Jag kan inte riktigt se något fel i att som indikation just räkna kat. 3+ orkaner som når USA.s kust. Säkert finns det bättre markörer och bättre metoder men som du vet så är observationerna av den globala aktiviteten av orkaner bristfällig om vi går tillbaka i historien. Vi hamnar i det läget att man under senare år haft betydligt mer precisa och heltäckande instrument att mäta det vilket då ger en missvisande snedfördelning över längre tidsperspektiv. Och precisa och heltäckande instrument har vi haft under för kort tid för att kunna dra några korrekta slutsatser om förändringar i frekvens och intensitet över tid.
Läs artiklarna istället. Spencers valda indikator indikerar inget annat än orkaner som hållit kat 3+ när de träffat USAs landmassa. Det är alltså vad de indikerar på. Det är alltså en mycket dålig indikator för hur klimatförändringen påverkar orkanaktivitet. Men en bra indikator för antalet orkaner som varit kategori 3+ över USAs landmassa. Den senare vet jag dock ej vad den har att göra med trådens ämne att göra. Trendlinjen ser jag som ett uppenbart försök att lura sådana som dig. Det har han lyckats bra med.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-09-17 kl. 19:34.
Citera
2018-09-17, 19:50
Medlem
Citat:
Jag badade vid den här tiden i september 1967 tror jag året var. Hade klimatförändringarna slagit till redan då?
Jag badade igår. Vad bevisar det? T o m om vattnet frusit finns det folk som sågar hål i det för att bada.
Citera
2018-09-17, 20:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Fortfarande gäller lasternassummas beräkningar mot hans och inget annat. Inte i jämförelse med någon annan studie. Eller något annat Spencer har producerat.

Jag tar din exceptionella fokusering på mig som en komplimang!

Men, för att se till fakta, så är det ju inte mina sammanställningar som du ifrågasätter. Det är ju data from NOAA som du inte tycker om.

Tror du att NOAA ingår i någon omfattande global konspiration som resulterar i de data som bl.a publiceras som/från NASA's GISTEMP, CRUTEM, NOAA/NCDC, Copernicus och RSS?

Vad händer med din världsbild om Spencer sent om sider kommer ut ur garderoben och erkänner att de jag nämner ovan, och som är samstämmiga, har rätt och att han själv, som kommer till ett avvikande resultat, har fel? Ska vi vara oroliga för dig?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in