Citat:
Ursprungligen postat av
Velot
De klimatförändringar som är mest betydande vad gäller orkaner är hur kusterna drabbas. Om det blir dubbelt så många orkaner ute till havs, men ingen tar sig till land så är det en rätt bra förändring. Om motsatsen sker så är det en dålig förändring. Det totala antalet orkaner globalt säger ingenting om skadorna. Vädersystemen kan skifta så att skadorna blir större eller mindre, oavsett hur många orkaner som snurrar runt ute till havs. Därför är orkaner som når kusten en bra indikator över hurvida klimatförändringarna är skadliga eller inte.
Vilken väg tar ovädren?
Här finns en bild som visar hur "hurricanes" rört sig i Atlanten under de senaste 150 åren.
Sjöfart, mellan Cap Verde och ungefär Bermudatriangeln riskerar att drabbas.
Karibien är ett högriskområde. Människor bor ju där, men i huvudsak avråds turister från att resa dit under orkansäsongen, ungefär juli/augusti till mitten av november. I synnerhet om resan innebär vistelse till havs.
USA's fastland är kanske relativt förskonat i jämförelse med Karibien?
https://oceanservice.noaa.gov/news/historical-hurricanes/
Klimat och oväder...
Frågan som är speciellt relevant här i klimattråden är ju om ovädrens beteende förändras med klimatet. Det gäller ju intensitet, vilken väg ovädren tar, vilka nederbördsmängder dom lämnar ifrån sig, m.m.
Ännu så länge tycker jag att det är svårt att dra säkra slutsatser. Det tråkiga är ju samtidigt att om t.ex. fenomenet att ovädren "parkerar" vid, eller rör sig långsamt nära kusten, blir vanligare så blir ju skadorna stora. Harvey 2017 uppskattas ha orsakat skador i Houston-trakten för minst 100 miljarder USD, kanske uppåt 200 miljarder USD. Som jämförelse uppskattas förbifart Stockholm kosta ca 30 miljarder SEK eller ca 3,4 miljarder USD. Man kan göra ungefär 50 förbifart Stockholm för vad Harvey har kostat medborgare och samhället i Houston.
Även om USA är ett större och rikare land än vårt, så uppfattar jag det som att många människor drabbades hårt. Tur i oturen med Florence var att det inte finns några stora städer där den stora nederbördsmängden föll. Återstår ännu att se vilka skadorna är, när vattnet rinner undan och skadorna kan utvärderas. Florence gjorde ju i stort sett "en Harvey".
Tänk på vad 1000 mm regn över Washington DC under ett dygn skulle orsaka! Som ett exempel. Staden blir ju förlamad om det kommer ett par centimeter snö!
Vilken väg tar kategori 5-ovädren?
Jag var tvungen att förflytta mig med bil ett gott stycke där ett förvisso avtagande, men ändå strax innan, kategori-5 oväder dragit förbi ungefär 12-20 timmar tidigare. Faran var ju i stort sett över, men förödelsen var sådan att den är svår att beskriva.
Här finns lite sammanfattande om atlantiska kategori 5-oväder.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Category_5_Atlantic_hurricanes
–