Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
18-09-17, 21:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tar din exceptionella fokusering på mig som en komplimang!

Men, för att se till fakta, så är det ju inte mina sammanställningar som du ifrågasätter. Det är ju data from NOAA som du inte tycker om.

Tror du att NOAA ingår i någon omfattande global konspiration som resulterar i de data som bl.a publiceras som/från NASA's GISTEMP, CRUTEM, NOAA/NCDC, Copernicus och RSS?

Vad händer med din världsbild om Spencer sent om sider kommer ut ur garderoben och erkänner att de jag nämner ovan, och som är samstämmiga, har rätt och att han själv, som kommer till ett avvikande resultat, har fel? Ska vi vara oroliga för dig?

Vad jag har sagt är att vår förmåga (alltså NOAA:s) att registrera stormar och oväder ständigt har förbättrats över tid under en relativt kort period klimathistoriskt så att använda dessa data för att dra några slutsatser blir i allra högsta grad missvisande. Möjligtvis är det en bra mätare på just vår förmåga att samla in data och hur den i mycket snabb takt har förbättrats under de senaste decennierna.

Förresten, det där med att endast ta åt sig av siffror man gillar och bekräftar ens hypoteser...
Senast redigerad av arbetet 18-09-17 kl. 21:15.
Citera
18-09-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Då får jag fråga vilka beräkningar du syftar på. Allt jag ser är två olika dataset.
Läs artiklarna istället. Spencers valda indikator indikerar inget annat än orkaner som hållit kat 3+ när de träffat USAs landmassa. Det är alltså vad de indikerar på. Det är alltså en mycket dålig indikator för hur klimatförändringen påverkar orkanaktivitet. Men en bra indikator för antalet orkaner som varit kategori 3+ över USAs landmassa. Den senare vet jag dock ej vad den har att göra med trådens ämne att göra. Trendlinjen ser jag som ett uppenbart försök att lura sådana som dig. Det har han lyckats bra med.

De klimatförändringar som är mest betydande vad gäller orkaner är hur kusterna drabbas. Om det blir dubbelt så många orkaner ute till havs, men ingen tar sig till land så är det en rätt bra förändring. Om motsatsen sker så är det en dålig förändring. Det totala antalet orkaner globalt säger ingenting om skadorna. Vädersystemen kan skifta så att skadorna blir större eller mindre, oavsett hur många orkaner som snurrar runt ute till havs. Därför är orkaner som når kusten en bra indikator över hurvida klimatförändringarna är skadliga eller inte.
Citera
18-09-17, 21:42
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
De klimatförändringar som är mest betydande vad gäller orkaner är hur kusterna drabbas. Om det blir dubbelt så många orkaner ute till havs, men ingen tar sig till land så är det en rätt bra förändring. Om motsatsen sker så är det en dålig förändring. Det totala antalet orkaner globalt säger ingenting om skadorna. Vädersystemen kan skifta så att skadorna blir större eller mindre, oavsett hur många orkaner som snurrar runt ute till havs. Därför är orkaner som når kusten en bra indikator över hurvida klimatförändringarna är skadliga eller inte.
Då får du visa hur klimatförändrimgarna påverkar orkanerna så att de inte når land. Att fler kraftiga orkaner bildas finns det goda belägg för. Någon mekanism som gör att de fler kraftiga orkanerna undviker land, orsakad av klimatförändringar ser jag gärna belägg för.
Citera
18-09-17, 22:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Vilken väg tar ovädren?
Här finns en bild som visar hur "hurricanes" rört sig i Atlanten under de senaste 150 åren.
Sjöfart, mellan Cap Verde och ungefär Bermudatriangeln riskerar att drabbas.
Karibien är ett högriskområde. Människor bor ju där, men i huvudsak avråds turister från att resa dit under orkansäsongen, ungefär juli/augusti till mitten av november. I synnerhet om resan innebär vistelse till havs.
USA's fastland är kanske relativt förskonat i jämförelse med Karibien?

https://oceanservice.noaa.gov/news/historical-hurricanes/

Klimat och oväder...
Frågan som är speciellt relevant här i klimattråden är ju om ovädrens beteende förändras med klimatet. Det gäller ju intensitet, vilken väg ovädren tar, vilka nederbördsmängder dom lämnar ifrån sig, m.m.
Ännu så länge tycker jag att det är svårt att dra säkra slutsatser. Det tråkiga är ju samtidigt att om t.ex. fenomenet att ovädren "parkerar" vid, eller rör sig långsamt nära kusten, blir vanligare så blir ju skadorna stora. Harvey 2017 uppskattas ha orsakat skador i Houston-trakten för minst 100 miljarder USD, kanske uppåt 200 miljarder USD. Som jämförelse uppskattas förbifart Stockholm kosta ca 30 miljarder SEK eller ca 3,4 miljarder USD. Man kan göra ungefär 50 förbifart Stockholm för vad Harvey har kostat medborgare och samhället i Houston.

Även om USA är ett större och rikare land än vårt, så uppfattar jag det som att många människor drabbades hårt. Tur i oturen med Florence var att det inte finns några stora städer där den stora nederbördsmängden föll. Återstår ännu att se vilka skadorna är, när vattnet rinner undan och skadorna kan utvärderas. Florence gjorde ju i stort sett "en Harvey".

Tänk på vad 1000 mm regn över Washington DC under ett dygn skulle orsaka! Som ett exempel. Staden blir ju förlamad om det kommer ett par centimeter snö!

Vilken väg tar kategori 5-ovädren?
Jag var tvungen att förflytta mig med bil ett gott stycke där ett förvisso avtagande, men ändå strax innan, kategori-5 oväder dragit förbi ungefär 12-20 timmar tidigare. Faran var ju i stort sett över, men förödelsen var sådan att den är svår att beskriva.

Här finns lite sammanfattande om atlantiska kategori 5-oväder.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Category_5_Atlantic_hurricanes

Senast redigerad av lasternassumma 18-09-17 kl. 22:20.
Citera
18-09-17, 22:26
Medlem
Citat:
Då får du visa hur klimatförändrimgarna påverkar orkanerna så att de inte når land. Att fler kraftiga orkaner bildas finns det goda belägg för. Någon mekanism som gör att de fler kraftiga orkanerna undviker land, orsakad av klimatförändringar ser jag gärna belägg för.

Det är snarare du som behöver bevisa förhållandet mellan det totala antalet orkaner och hur många av dessa som når land. Jag länkade till NOAA där alla orkaner som nått USA sen 1850 finns med. Jag har inte plottat datan, så jag vet inte vad trenden är, jag tog fram den för att det var ett mer relevant mått. Det du gör är ungefär som att beräkna längden på en person genom att kolla på dess skostorlek, istället för att bara mäta längden direkt.
Citera
18-09-17, 22:32
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det är snarare du som behöver bevisa förhållandet mellan det totala antalet orkaner och hur många av dessa som når land. Jag länkade till NOAA där alla orkaner som nått USA sen 1850 finns med. Jag har inte plottat datan, så jag vet inte vad trenden är, jag tog fram den för att det var ett mer relevant mått. Det du gör är ungefär som att beräkna längden på en person genom att kolla på dess skostorlek, istället för att bara mäta längden direkt.
Kraftigare orkaner innebär ökad risk, förutsatt att sannolikheten att de når land inte avtar. Det antar jag att du håller med om. Det första finns goda belägg för. Att sannolikheten avtar för att de når land är vad du aspirerar på här. Jag ser gärna belägg för detta. Jag har inte funnit någon studie som visar på att sannolikheten för dem att nå land förändras, varför en rimlig utgångspunkt blir att denna sannolikhet blir oförändrad. Att "bara" 2 orkaner nådde land som kategori 3+ handlar alltså i mina ögon om tur och inte om klimatförändringar. Att de blir kraftigare handlar däremot om klimatförändringar. Men jag tar gärna emot belägg från dig här om du sitter på några?
Senast redigerad av Trumpetflugan 18-09-17 kl. 22:38.
Citera
18-09-18, 14:46
Medlem
Trumpetflugans avatar
Inget publicerat ännu såklart med tanke på den snäva tidsramen. Men forskare från Stony Brook University och Lawrence Berkeley National Laborator har presenterat detta:

Citat:

For Hurricane Florence, we present the first advance forecasted attribution statements about the human influence on a tropical cyclone. We find that rainfall will be significantly increased by over 50% in the heaviest precipitating parts of the storm. This increase is substantially larger than expected from thermodynamic considerations alone. We further find that the storm will remain at a high category on the Saffir*Simpson scale for a longer duration and that the storm is approximately 80 km in diameter larger at landfall because of the human interference in the climate system.
https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/you.stonybrook.edu/dist/4/945/files/2018/09/climate_change_Florence_0911201800Z_final-262u19i.pdf

Relaterat publicerat material om Harvey:
Citat:
we conclude that global warming made the precipitation about 15% (8%–19%) more intense, or equivalently made such an event three (1.5–5) times more likely.*

http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa9ef2/meta

Citat:
The 60 member ensemble simulations suggest that post-1980 climate warming could have contributed to the extreme precipitation that fell on southeast Texas during 26–29 August 2017 by approximately 20%, with an interquartile range of 13%–37%.*
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aabb85/meta

Citat:
We find that human‐induced climate change*likely*increased the chances of the observed precipitation accumulations during Hurricane Harvey in the most affected areas of Houston by a factor of at least 3.5. Further, precipitation accumulations in these areas were likely increased by at least 18.8% (best estimate of 37.7%)

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/2017GL075888
Senast redigerad av Trumpetflugan 18-09-18 kl. 14:48.
Citera
18-09-18, 14:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Inget publicerat ännu såklart med tanke på den snäva tidsramen. Men forskare från Stony Brook University och Lawrence Berkeley National Laborator har presenterat detta:

https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/you.stonybrook.edu/dist/4/945/files/2018/09/climate_change_Florence_0911201800Z_final-262u19i.pdf

Relaterat publicerat material om Harvey:

http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa9ef2/meta

http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aabb85/meta

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/2017GL075888

Där har du teorin.
Lägg till Harvey och Florence så börjar det likna evidens...
Om Florence hade drabbat ett tätt befolkat område, som Harvey gjorde, så är jag övertygad om att det fått politiska konsekvenser.

USA är ett mångfacetterat land. Jag såg ett reportage med ett par kompisar från Florida som tagit sin lilla svävare på en trailer och åkt upp till Carolinas för att hjälpa till. Vid ankomsten hade dom genast börjat hjälpa till att evakuera utsatta. En sida av USA som jag uppskattar...
Jag hittade ingen video med detta nu, men det finns säkert.

Citera
18-09-19, 16:05
Medlem
Det tråkiga är väl att sverige ligger inte så bra till i mätningar. Vi är helt enkelt dåliga i miljöteknik. ( ref. en kanadensisk mätning från 20 år sedan ) Kan ju ha hänt en del förståss. Den andra grejen är utsläppen som är värre än vad det verkar. Sverige köper massa utsläppsrätter för att det ska se bra ut på papoer. Klimatsmart.

Sen har vi det här med stt sverige köper in sopor från england..Länder som sveroge och japan ( som köper sopor från kina ) skulle lätt kunna minska intäckterna och se till att siffrorna ser bättre ut i ett naffs. Alla miljöproblem går att trolla bort. Men påsopfronten gör sverige bra ifrån sig och glöm imte bort reningsanläggningen i st petersburg med svenska bidrag.
Citera
18-09-20, 20:38
Medlem
Citat:
Kraftigare orkaner innebär ökad risk, förutsatt att sannolikheten att de når land inte avtar. Det antar jag att du håller med om. Det första finns goda belägg för. Att sannolikheten avtar för att de når land är vad du aspirerar på här. Jag ser gärna belägg för detta. Jag har inte funnit någon studie som visar på att sannolikheten för dem att nå land förändras, varför en rimlig utgångspunkt blir att denna sannolikhet blir oförändrad. Att "bara" 2 orkaner nådde land som kategori 3+ handlar alltså i mina ögon om tur och inte om klimatförändringar. Att de blir kraftigare handlar däremot om klimatförändringar. Men jag tar gärna emot belägg från dig här om du sitter på några?

Jag vet ingenting om hur sannolikheten påverkas av global uppvärmning, jag bara sa att det är möjligt att den gör det och därför bör man tänka efter vilken data man använder. Om man är intresserad över hur kusterna påverkas av global uppvärmning och orkaner bör man kolla på "landfalling hurricanes". Om man är intresserad över hur sjöfarten påverkas bör man även inkludera alla orkaner till havs. Men eftersom du frågade efter om jag hade några belägg om sannolikheten påverkas att en orkar når land så googlade jag 2 minuter och hittade detta:

Citat:
The paper shows that the atlantic warm pool (AWP) affects the Atlantic TC track, in addition to the increase in the number of tropical cyclones (TCs). A large AWP shifts the TC genesis location eastward, so it increases the chance for a TC to move northward without making landfall in the United States.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1029/2011GL049265

Jag hittade artikeln från denna hemsida, https://nca2014.globalchange.gov/report/our-changing-climate/changes-hurricanes, där det står såhär:

Citat:
For example, fewer storms have been observed to strike land during warmer years even though overall activity is higher than average, which may help to explain the lack of any clear trend in landfall frequency along the U.S. eastern and Gulf coasts
Senast redigerad av Velot 18-09-20 kl. 20:41.
Citera
18-09-20, 23:20
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag vet ingenting om hur sannolikheten påverkas av global uppvärmning, jag bara sa att det är möjligt att den gör det och därför bör man tänka efter vilken data man använder. Om man är intresserad över hur kusterna påverkas av global uppvärmning och orkaner bör man kolla på "landfalling hurricanes". Om man är intresserad över hur sjöfarten påverkas bör man även inkludera alla orkaner till havs.

Är man intresserad över hur den globala uppvärmningen påverkar orkaner bör man titta på både land falling och icke land falling. Och när man vill se hur de påverkar landområden globalt bör man ta med landområden globalt och inte bara USA. (jag förstår faktiskt inte varför (just) USA verkar användas som referens för detta diskussionsämne)
Citat:

Men eftersom du frågade efter om jag hade några belägg om sannolikheten påverkas att en orkar når land så googlade jag 2 minuter och hittade detta:

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1029/2011GL049265

Jag hittade artikeln från denna hemsida, https://nca2014.globalchange.gov/report/our-changing-climate/changes-hurricanes, där det står såhär:
Dessa tackar jag för! För (just) USAs del verkar det kanske bli färre men värre orkaner.
Citera
18-09-21, 22:10
Medlem
lasternassummas avatar
När var Nordpolen senast isfri?
Om ungefär 15-20 år, ungefär den här tiden på året, så kommer Norra Ishavet att vara i huvudsak isfritt. Om uppvärmningen fortsätter i ungefär samma takt som de senaste 40 åren.
När inträffade det senast? Lite svårt att säga säkert, men enligt den här texten är den mest accepterade teorin att istäcket funnits i ungefär 2 700 000 år.

http://www.agweek.com/news/weather/4302225-weather-talk-when-was-arctic-ice-free

Betyder det att så varm har inte Jorden varit på 2 700 000 år?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in