2018-09-17, 16:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det är uppenbart att de inte går att jämföra eftersom de tittar på olika saker. Spencer enbart kat 3+ på USAs fastland och lasternassumma "major hurricanes" eller totalt antal stormar som är uppdelade i 3 kategorier/kolumner. Roy Spencer drar, eller åtminstone antyder en slutsats som inte stöds av det data han presenterar.
Mina pengar på Roy dock och inte på ett anonymt klimathotsskojartroll på Flashback.
Citera
2018-09-17, 16:40
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mina pengar på Roy dock och inte på ett anonymt klimathotsskojartroll på Flashback.
Du har ju facit i de länkar du fick om du vill veta hur den globala uppvärmningen påverkar orkanerna, som är den enda frågeställningen under topic för tråden, som kan uttolkas ur denna konversation. Länkar som du dessutom specifikt efterfrågade. En god idé är att du tittar igenom dem innan du spelar bort dina pengar.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-09-17 kl. 16:47.
Citera
2018-09-17, 16:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Men jag håller med ju. Håller du med att super-tyfoner är skadligare?
Du plockar körsbär som en idiot. Så nu påminner jag dig om att Mengkhut drabbade Filippinerna som en kategori 5. Det hade du redan förträngt.

Och den hade stor kraft när den träffade Hongkong:
The Hong Kong Observatory said Mangkhut was the most powerful cyclone to hit the city since 1979.

Men allt är väl ändå som vanligt, enligt dig.
Citera
2018-09-17, 17:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du har ju facit i de länkar du fick om du vill veta hur den globala uppvärmningen påverkar orkanerna, som är den enda frågeställningen under topic för tråden, som kan uttolkas ur denna konversation. Länkar som du dessutom specifikt efterfrågade. En god idé är att du tittar igenom dem innan du spelar bort dina pengar.
Fortfarande gäller frågan beräkningar som gjorts på Flashback mot de av en doktor i meteorologi. Men jag kan utveckla frågeställning från ditt förra inlägg:
Citat:
Inte kategori 3+ orkaner. Kategori 3+ orkaner som fortfarande är kategori 3+ orkaner när de når USAs fastland. Tycker du verkligen att detta är en representativ markör när vi ska undersöka hur de globala klimatförändtingarna påverkar orkaner på global skala? När vi istället skulle kunna titta på orkaner i ett globalt perspektiv exempelvis? Vore inte det ett bättre val av data?

Titta på länkarna istället. De är nog de bästa du har här. Men de verkar du helt ointresserad av. Av någon underlig anledning. Trots att du efterfrågade precis sådana.
Jag kan inte riktigt se något fel i att som indikation just räkna kat. 3+ orkaner som når USA.s kust. Säkert finns det bättre markörer och bättre metoder men som du vet så är observationerna av den globala aktiviteten av orkaner bristfällig om vi går tillbaka i historien. Vi hamnar i det läget att man under senare år haft betydligt mer precisa och heltäckande instrument att mäta det vilket då ger en missvisande snedfördelning över längre tidsperspektiv. Och precisa och heltäckande instrument har vi haft under för kort tid för att kunna dra några korrekta slutsatser om förändringar i frekvens och intensitet över tid.
Citera
2018-09-17, 17:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du plockar körsbär som en idiot. Så nu påminner jag dig om att Mengkhut drabbade Filippinerna som en kategori 5. Det hade du redan förträngt.

Och den hade stor kraft när den träffade Hongkong:
The Hong Kong Observatory said Mangkhut was the most powerful cyclone to hit the city since 1979.

Men allt är väl ändå som vanligt, enligt dig.
Den är ju nedgraderad och det har funnits super-tyfoner tidigare som har slagit till även mot Kina. Och jag har aldrig förnekat skadeverkningarna av Mangkhut; jag säger bara att det har funnits värre väderkatastrofer i regioner vid flera tillfällen tidigare.
Citera
2018-09-17, 17:35
Medlem
Citat:
Fortfarande gäller frågan beräkningar som gjorts på Flashback mot de av en doktor i meteorologi.
Om man inte föredrar att beskriva Spencer som styrelseledamot för konservativa tankesmedjan George C. Marshall Institute och rådgivare åt Cornwall Alliance for the Stewardship of Creation, en organisation som förnekar AGW på rent religiösa grunder. Det är ofta svårt att skilja på när Spencer uttalar sig som forskare, lobbyist eller religiös tokstolle. Jag har svårt att ta kreationister på allvar i någon vetenskaplig fråga.
Citera
2018-09-17, 17:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om man inte föredrar att beskriva Spencer som styrelseledamot för konservativa tankesmedjan George C. Marshall Institute och rådgivare åt Cornwall Alliance for the Stewardship of Creation, en organisation som förnekar AGW på rent religiösa grunder. Det är ofta svårt att skilja på när Spencer uttalar sig som forskare, lobbyist eller religiös tokstolle. Jag har svårt att ta kreationister på allvar i någon vetenskaplig fråga.
Men kära Xenonen: 100% ad hominem, 0% sakargument.
Citera
2018-09-17, 17:42
Medlem
Citat:
Men kära Xenonen: 100% ad hominem, 0% sakargument.
Det var vare sig mer eller mindre sakligt än ditt auktoritetsargument att man skall tro på Spencer för att han doktorerat i meteorologi. Vill du diskutera Spencers trovärdighet får du räkna med att man tar upp både det positiva och det negativa.
Citera
2018-09-17, 17:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Alla ni klimatförändringsvurmare. Kan ni förklara varför det i minst en veckas tid varit ca 5 grader svalare än normalt i första halvan av september?
Citera
2018-09-17, 17:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alla ni klimatförändringsvurmare. Kan ni förklara varför det i minst en veckas tid varit ca 5 grader svalare än normalt i första halvan av september?
I södra Sverige skall det bli 20-25 grader de kommande dagarna. Det är nog också en avvikelse, tror jag. Det är just det som är klimatförändringar. Atmosfären är i obalans som beror på den ökande temperaturen.
Citera
2018-09-17, 18:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
I södra Sverige skall det bli 20-25 grader de kommande dagarna. Det är nog också en avvikelse, tror jag. Det är just det som är klimatförändringar. Atmosfären är i obalans som beror på den ökande temperaturen.
Aha. ALLT är avvikelser, ALLT är tecken på klimatförändringar. Check.
Citera
2018-09-17, 18:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Den är ju nedgraderad och det har funnits super-tyfoner tidigare som har slagit till även mot Kina. Och jag har aldrig förnekat skadeverkningarna av Mangkhut; jag säger bara att det har funnits värre väderkatastrofer i regioner vid flera tillfällen tidigare.
Har någon påstått att det skall sättas nya rekord hela tiden? Varför förväntar du dig det?

Vad vi kan vänta oss enligt klimatforskningen är att extremvädren blir fler och intensivare. Och vi ser ju att de blir fler och ibland blir det rekord, ibland blir det bara nästan rekord och ibland blir det som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in