Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-17, 17:25
  #11233
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du spottar ut dig din hemmagjorda fysik. Vätet och syret separerar inte i ånga. Vill du få vätet och syret att separera så måste du köra med elektrolys och då får du explosiv knallgas.

OM ångan försvinner i tomma luften så säger väl fysiken att syreatomerna har separerat från väteatomen som gjorde den synlig, för att ta plats bland alla andra syreatomer i luften?

Jag säger inget om fysik som att 60 minusgrader skapar kokande kastruller som sprutar molnpelare..

för den fysik jag pekar på är den fysik som vi alla kan observera.. och jag tror inte på er eller nån som vill att jag ska tro på något obevisat och otestbart istället för att observera de fysiska bevis som jag kan observera och ha kunskap om från tester som bevisar nånting.

Visst kanske det är ologiskt att ångan skulle skapa väte men enligt bevisen så försvinner ju ångan ut i tomma luften, precis som när man ser contrails dunsta på cirka 30 sekunder.
Citera
2018-09-17, 17:39
  #11234
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Men nu VET vi att ångan föesvinner även om vi kokar vatten på nordpolen.
Nja, själva ångan ”försvinner”, men materialet (vattnet) övergår (kondenserar) till annat tillstånd, först vätska, sedan till fast form (is).

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vi har alltså aldrig observerat ånga förvandlats tillbaka till vatten för att sen frysa till iskristaller som liknar moln.. ute i öppna luften.. eller inne.
Andas på något kallt så ser du hur vattenångan i utandningsluften kondenserar ”tillbaka” till vatten. Det är så destillerat vatten tillverkas. Vattnet kokas och ångan kyls ned till vatten igen.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vad får dig som chemtrailsförnekare att påstå att ånga kan förvandlas till vatten och sen frysa till is som bildar moln, trots att vi aldrig nånsin observerat det på något annat sätt?
Jag är ingen chemtrailsfönekare, det finns inget att förneka angående påståenden utan bevis. Se ovan, detta observeras dagligen.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Contrails försvinner efter cirka 30 sekunder eftersom det är ånga som dunstar.. det finns inga contrails som kan få sin ånga att förvandlas till vatten och sen frysa till is.. det går inte till så i fysikens värld.
Ibland ”försvinner” kondenserad ånga snabbt, ibland långsamt. Det beror på luftens temperatur och fuktighet. Precis som moln, så kan kondensstrimmor bli kvar i timmar. Förklara i annat fall vad moln består av och hur de kan bestå i timmar.
Citera
2018-09-17, 17:45
  #11235
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Egentligen är det väldigt märkligt att inte fler pratar om detta, men jag antar att det är en sån grej som man inte märker ifall man inte själv ser efter och på tv m.m. får man ju knappast höra om detta förutom i ordalag som "galna konspirationsteorier" och liknande.

Men faktum är ju att om man går ut en molnfri och solig sommardag och tittar på himlen, ser man utan undantag flygplan som kommer och sprayar himlen med vad som under några timmar smetar ut sig till stora moln.
Kondensstrimmorna är moln producerade av vattnet i flygbränslet + avgaser. Anledningen till att det inte talas så mycket om detta är det inte talas värst mycket om moln i allmänhet. Förutom i väderrapporter förstås, men där spelar inte kondensstrimmorna så stor roll, de är isammanhaget för små och lokala för att påverka vädret.
Citera
2018-09-17, 17:46
  #11236
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Ibland ”försvinner” kondenserad ånga snabbt, ibland långsamt. Det beror på luftens temperatur och fuktighet. Precis som moln, så kan kondensstrimmor bli kvar i timmar. Förklara i annat fall vad moln består av och hur de kan bestå i timmar.

För moln är inte het ånga.

Moln bevisar inte att het ånga kan förvandlas till vatten och sen till is utan att ha en vattendestillerare som kyler ner ångan så den blir vatten igen. Jag destillerar svenskt kranvatten för att undvika klorin och metaller.

Het ånga i öppen luft har alltid försvinnit.. men enligt chemtrailsförnekare så föddes "kvarliggande het ånga" efter elfte September då tredje världskriget började.. och chemtrailsvetare tror att de kvarliggande ångorna är något som heter chemtrails.. för att vi aldrig har hört talas om kvarliggande heta ångor i öppen luft.
Citera
2018-09-17, 17:50
  #11237
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Påstår du att en flygplansmotor kastar ut vatten som blir is av kylan i luften?

Jag har bara observerat contrails och hur dom dunstar på 30 sekunder, och ser ut att vara ånga som dunstar i tomma luften genom att gå över från h2o, till en separerad väteatom och två syreatomer.. vilket gör att contrails försvinner.

Du kan inte få ånga att förvandlas tillbaka till vatten om du inte har nånting att kyla ner ångan PÅ som tex en vindruta.. nånting som inte finns i tomma luften och därför dunstar alltid ånga i tomma luften.. spelar ingen roll hur kallt det är.
Ångan måste samlas och kylas på ett ställe för att den ska gå tbx till vatten.

Vatten är ju trots allt en syreatom mer än väteatomen som dock båda blir osynliga i luft om dom var ånga i öppen luft.

Är det ett medvetet val du gör när du inte vill svara på min fråga? Skulle vilja veta varför du så uppenbart väljer att gång på gång undvika att ge ett svar om du förnekar att mycket hett/kokande vatten bildas till iskristaller om man kastar vattnet i luft som är -20 grader celsius eller kallare...

En motfråga på det du nu skrev: hur bildas regn enligt dig.

Så nu har du två frågor:

Fråga A: förnekar du att mycket hett/kokande vatten bildas till iskristaller om man kastar vattnet i luft som är -20 grader celsius eller kallare?

Fråga B: Hur bildas regn enligt dig?

OM du nu unviker att svara på fråga A vet vi alla exakt varför.
Citera
2018-09-17, 17:58
  #11238
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
För moln är inte het ånga.
Det är inte kondensstrimmor heller, de är vattenånga som kylts ned till iskristaller.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Moln bevisar inte att het ånga kan förvandlas till vatten och sen till is utan att ha en vattendestillerase som kyler ner ångan så den blir vatten igen. Jag destillerar svenskt kranvatten för att undvika klorin och metaller.
Den kalla luften fungerar som ”vattendestillerare”.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Het ånga i öppen luft har alltid försvinnit.. men enligt chemtrailsförnekare så föddes "kvarliggande het ånga" efter elfte September då tredje världskriget började.. och chemtrailsvetare tror att de kvarliggande ångorna är något som heter chemtrails.. för att vi aldrig har hört talas om kvarliggande heta ångor i öppen luft.
Det beror på den ”öppna luftens” temperatur och fuktighet. Är det tillräckligt kallt kyls ångan till iskristaller.
Citera
2018-09-17, 18:08
  #11239
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Påstår du att en flygplansmotor kastar ut vatten som blir is av kylan i luften?
Nej, det är vattenånga som kastas ur motorn, som kondenseras till vatten som sedan fryser till is.

Hur tror du att moln bildas?
Citera
2018-09-17, 18:20
  #11240
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är inte kondensstrimmor heller, de är vattenånga som kylts ned till iskristaller.

Okej så varför dunstar iskristallerna efter 30 sekunder när jag ser på contrails?
Citera
2018-09-17, 19:09
  #11241
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Okej så varför dunstar iskristallerna efter 30 sekunder när jag ser på contrails?
Ibland är det inte så kallt så att iskristallerna blir kvar.
Citera
2018-09-17, 19:40
  #11242
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
OM ångan försvinner i tomma luften så säger väl fysiken att syreatomerna har separerat från väteatomen som gjorde den synlig, för att ta plats bland alla andra syreatomer i luften?

Jag säger inget om fysik som att 60 minusgrader skapar kokande kastruller som sprutar molnpelare..

för den fysik jag pekar på är den fysik som vi alla kan observera.. och jag tror inte på er eller nån som vill att jag ska tro på något obevisat och otestbart istället för att observera de fysiska bevis som jag kan observera och ha kunskap om från tester som bevisar nånting.

Visst kanske det är ologiskt att ångan skulle skapa väte men enligt bevisen så försvinner ju ångan ut i tomma luften, precis som när man ser contrails dunsta på cirka 30 sekunder.
Vattenånga är osynligt. Det som ses är när ångan kondenserat till extremt små vattendroppar. Att det inte längre syns är när vattendropparna åter dunstat till ånga. Det innebär inte att väteatomerna separerat från syreatomerna.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Okej så varför dunstar iskristallerna efter 30 sekunder när jag ser på contrails?
Hur länge contrailsen ligger kvar beror på dom atmosfäriska förhållandena. Ibland kan dom dunsta på 30 sekunder. Under andra förhållanden kan dom ligga kvar i timmar. I vissa förhållandena t ex på låg höjd så uppstår inga strimmor alls.
Citera
2018-09-17, 20:04
  #11243
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Fast man ser ju även kondensstrimmor och dom ser inte likadana ut som chemtrails.

Hur ser man skillnad på kvardröjande contrails och chemtrails?

Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Men faktum är ju att om man går ut en molnfri och solig sommardag och tittar på himlen, ser man utan undantag flygplan som kommer och sprayar himlen med vad som under några timmar smetar ut sig till stora moln.

Jag ser samma sak. Men jag är ganska övertygad om att det är contrails och cirrusmoln vi ser.
__________________
Senast redigerad av madtop 2018-09-17 kl. 20:06.
Citera
2018-09-17, 20:57
  #11244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Här ligger problemet i din logik... du skriver att ånga kan frysa till is trots att väte och syremolekylerna är i skilsmässa när vatten har blivit ånga.. så ångan kan inte bli is eftersom ångan måste vara vatten innan den kan frysa till is.
Ånga ÄR vatten och visst kan ämnen sublimera. På samma sätt förångas is, dvs försvinner genom evaporation.
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Alla som har kokat vatten i en kastrull vet att ånga syns när den stiger ur kastrullen.
Koka vatten>utbildning?

Idiot. Alla som har läst minsta lilla fysik vet att ånga är osynligt och kan faktiskt demonstrera detta i köket, medelst kokning.

Hade "koka vatten" varit förutsättningen för att förstå saker som entalpi, aggregationstillstånd och evaporering så hade givetvis all atmosfärskemi varit självklar sedan stenåldern.

Bara en idiot tror att den egna vardagserfarenheten ersätter fysik utan att komma på att allting liksom hade varit uppenbart redan på stenåldern...

Igen, att visa att ånga är osynligt och att det man i vardagligt tal kallar för "ånga" när vatten kokar i sak är en aerosol är busenkelt att visa vilket gör att din vardagserfarenhet är så missförstådd av dig själv att du inte ens själv vet vad du sett. Nästa gång du kokar vatten: titta efter! Noga!

Alla som är minsta bekant med ångmaskiner vet att... (t.o.m. när jag kör med dylika tramsargument så är dessa bättre än dina.)
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Chemtrailsförnekarna står fast vid teorin om en molnsprutande kastrull på nordpolen eftersom ånga kan frysa till is enligt dom som inte kan fysik, utan tror på teorier istället.
Nej. Varför ljuger du så mycket? Varför klarar du inte av att debattera med sakargument?

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Alla som kokat vatten vet om att ångan blir osynlig när väte och syreatmoerna har skiljts sig för då blir ångan osynlig fast det är väte och syre som ångan förvandlades till och därför försvann ångan efter några sekunder.
Rent svammel. Kokning ger fortfarande inte knallgas och detta faktum ändras inte hur genomkorkad du än vill framstå på detta forum. Också något som är tämligen lätt att demonstrera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback