2018-05-08, 17:59
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Lögner igen.
Jag tänker inte bläddra bakåt i en tråd med tusentals inlägg för att hitta dina fabler.
Har du något vettigt att presentera så varsågod.

Vi är många som sett kondensationsstrimmor hela våra liv. Postplan kallade jag det när jag var liten på 70 talet. Vet inte var jag fick det från men jag hade bilden av att det var postens plan man såg när man såg flygplan så pass högt upp att man inte ens kunde höra ljudet. Och efter sig lämnade de långa, långa kondensationsstrimmor. Inte ens då var det något konstigt. Jag visste ju att det var kallt där uppe och att både bilar och jag själv lämnade kondens efter mig när det var kallt.

Om man kallar alla bevis som presenteras för lögner så har man förbrukat rätten att använda ordet "vettig". Då är man för alltid förlorad i sina egna schizofrena feber dimmor.
Citera
2018-05-08, 18:06
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vi är många som sett kondensationsstrimmor hela våra liv. Postplan kallade jag det när jag var liten på 70 talet. Vet inte var jag fick det från men jag hade bilden av att det var postens plan man såg när man såg flygplan så pass högt upp att man inte ens kunde höra ljudet. Och efter sig lämnade de långa, långa kondensationsstrimmor. Inte ens då var det något konstigt. Jag visste ju att det var kallt där uppe och att både bilar och jag själv lämnade kondens efter mig när det var kallt.

Om man kallar alla bevis som presenteras för lögner så har man förbrukat rätten att använda ordet "vettig". Då är man för alltid förlorad i sina egna schizofrena feber dimmor.

Du får gärna slänga fram några av dessa bevis då, för än så länge lyser de med sin frånvaro.
Och taktiken att försöka dumförklara någon annan brukar oftast vara en skörd av det egna sinnets verkliga jag.
Så.. innan du sliter ditt hår i frustration och dreglar i ilska medan du försöker formulera ett ”vettigt” svar så tycker jag att du plockar fram lite hårda bevis, det är det enda som kan rädda dig just nu.
Citera
2018-05-08, 18:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Du får gärna slänga fram några av dessa bevis då, för än så länge lyser de med sin frånvaro.
Och taktiken att försöka dumförklara någon annan brukar oftast vara en skörd av det egna sinnets verkliga jag.
Så.. innan du sliter ditt hår i frustration och dreglar i ilska medan du försöker formulera ett ”vettigt” svar så tycker jag att du plockar fram lite hårda bevis, det är det enda som kan rädda dig just nu.

Bevis har presenterats om och om igen. Du klarar inte av de i ditt skeva sinnestillstånd och kallar vi vi presenterat för lögner. Vad sägs om att du istället kommer med bevis på att de bevis som faktiskt presenterat faktiskt är lögner? Vad i allt som presenterats är felaktigt? Vi har visat att kondensationsstrimmor funnits så länge det funnits flygplan. Var är felaktigheterna? De finns på bild i böcker från 70 talet. Var det någon som på den tiden bestämde sig för att någon 50 år senare inte skulle tro på att det inte fanns flygplan då och bestämde sig för att photoshoppa in lite kondensationsstrimmor bara för säkerhets skull? Är det logiskt för dig? Eller ens realistiskt? Gå till närmsta bibliotek om du inte klarar av internet. Det finns garanterat böcker med bilder på kondensationsstrimmor där som är långt äldre än vad du påstår fenomenet är.
Citera
2018-05-08, 18:42
Medlem
Förlåt men en dum fråga från en som inte förstår? Vad skulle syftet vara med att sprida s.k. Chemtrails? Ni som tror/vet att fenomenet existerar, vad är i så fall meningen med det?
Citera
2018-05-08, 19:16
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Bevis har presenterats om och om igen. Du klarar inte av de i ditt skeva sinnestillstånd och kallar vi vi presenterat för lögner. Vad sägs om att du istället kommer med bevis på att de bevis som faktiskt presenterat faktiskt är lögner? Vad i allt som presenterats är felaktigt? Vi har visat att kondensationsstrimmor funnits så länge det funnits flygplan. Var är felaktigheterna? De finns på bild i böcker från 70 talet. Var det någon som på den tiden bestämde sig för att någon 50 år senare inte skulle tro på att det inte fanns flygplan då och bestämde sig för att photoshoppa in lite kondensationsstrimmor bara för säkerhets skull? Är det logiskt för dig? Eller ens realistiskt? Gå till närmsta bibliotek om du inte klarar av internet. Det finns garanterat böcker med bilder på kondensationsstrimmor där som är långt äldre än vad du påstår fenomenet är.

Visst har det funnits kondensationsstrimmor så länge det funnits flygplan, vem påstår nåt annat. Dock är det skillnad på strimmor som försvinner omedelbart eller efter ett litet tag jämfört med chemtrails som blir kvar på himmelen tills det blir för mörkt att se mer och som smetas ut och ser helt overkligt ut samt blir som ett rutnät på himmelen.

Det finns mängder med exempel på både chemtrails och vanliga strimmor och du behöver inte leta länge i tråden eller på google och youtube för att hitta övertygande bevis på att det visst pågår något där uppe son du vägrar inse.

Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Förlåt men en dum fråga från en som inte förstår? Vad skulle syftet vara med att sprida s.k. Chemtrails? Ni som tror/vet att fenomenet existerar, vad är i så fall meningen med det?

Ett exempel är att det är mycket fint pulver av metaller som tex alluminium som man sprayar i atmosfären för att använda haarp-anläggning och liknande. Du kan söka på haarp så ser du vad det hadlar om.

Man har också kunnat mäta upp mer alluminium i marken och grundvattnet på en del platset, än vad som borde finnas där naturligt och alzheimers, demenssjukdomar ökar vilket kan kopplas till alluminium som tagits upp av hjärnan.
Citera
2018-05-08, 19:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Lögner igen.
Jag tänker inte bläddra bakåt i en tråd med tusentals inlägg för att hitta dina fabler.
Har du något vettigt att presentera så varsågod.

Jag presenterade massor med bevis till dig så sent som igår. Men visst, jag kan repetera ett bevis:

I boken "Clouds of the World" från 1972 kan vi läsa:
"the trails may last for many hours"
https://www.metabunk.org/debunking-contrails-dont-persist-with-a-study-of-70-years-of-books-on-clouds.t3201/

Så jo, det finns massor med bevis för att k-strimmor har funnits sedan lång tid tillbaka. Bland annat finns de beskrivna i en bok från 1972.

Citat:
Lögner igen.
Jag tänker inte bläddra bakåt i en tråd med tusentals inlägg ...

Det är synd för hade du gjort det så hade du inte dragit fram samma gamla nonsens som har diskuterats i 10 år.
Citera
2018-05-08, 19:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Visst har det funnits kondensationsstrimmor så länge det funnits flygplan, vem påstår nåt annat. Dock är det skillnad på strimmor som försvinner omedelbart eller efter ett litet tag jämfört med chemtrails som blir kvar på himmelen tills

Du har gått på en av myterna runt chemtrails, myten att iskristaller alltid förångas på minuter.

I själva verket vet vi att det inte förhåller sig på det viset och beviset är lika enkelt som uppenbart: Cirrusmoln består av samma iskristaller som finns i contrails.
Cirrusmoln finns på samma höjd och i samma metrologiska förutsättningar som contrails.
Och eftersom cirrusmoln kan bestå i timmar kan självklart även contrails bestå i timmar.

Faktum är att iskristaller smälter och förångas när det är varmt och torrt, är det kallt och fuktigt kommer de att förbli iskristaller. (Vilket torde vara uppenbart om man har bott i Sverige under vintern.)

Dessutom har vi massor med bevis för att kvardröjande contrails har funnits långt innan ens "chemtrails" var uppfunnet. Vad sägs till exempel om följande citat från boken "Clouds and Weather" från 1969:
They sometimes dissapear quickly, but on other occasions persist for a long time.

Citat:
Det finns mängder med exempel på både chemtrails och vanliga strimmor och du behöver inte leta länge i tråden eller på google och youtube för att hitta övertygande bevis på att det visst pågår något där uppe son du vägrar inse.

Hemskt ledsen att göra dig besviken men det finns absolut inga som helst bevis för chemtrails.
Att någon dåre i ett YT-klipp påstår att det är chemtrails är inget bevis för att det verkligen är chemtrails.

Citat:
Man har också kunnat mäta upp mer alluminium i marken och grundvattnet på en del platset, än vad som borde finnas där naturligt ...

Aluminium är det 3:e vanligaste ämnet i marken.
Och en stor bidragande orsak till att aluminiumet fälls ut är försurning - inte "chemtrails".

Så här skriver t.ex Länsstyrelsen i Värmland:
Den främsta orsaken till skadorna tycks vara att försurningen medför ökade halter av aluminium i en form som är giftig för många arter.
http://www.lansstyrelsen.se/Vasternorrland/Sv/miljo-och-klimat/vatten-och-vattenanvandning/kalkning/forsurning/Pages/default.aspx
Citera
2018-05-08, 21:02
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Visst har det funnits kondensationsstrimmor så länge det funnits flygplan, vem påstår nåt annat.

Typ alla "chemtrail" entusiaster här. Men du vet bättre. Creds.

Citat:
Dock är det skillnad på strimmor som försvinner omedelbart eller efter ett litet tag jämfört med chemtrails som blir kvar på himmelen tills det blir för mörkt att se mer och som smetas ut och ser helt overkligt ut samt blir som ett rutnät på himmelen.

Det kan se overkligt ut men det är inget konstigt egentligen med det vi ser. Hur strimmorna ser ut beror på höjden de bildas. Förhållandena och temperaturerna skiljer sig stort. Jämför med din andedräkt. En småkylig sommarnatt kan du knappt se den. Ju kallare det är desto mer ser du den. Och om du slänger en kopp med kokhett vatten upp i luften när det är minus 40 så skapar du ett moln på marknivå.
Rutnät ser ut som gator i luften och det är precis vad de är. Flygplan flyger i flygkorridorer. Vinden flyttar hela strimman och när nästa plan kommer bildas en strimma parallellt med den första. Vissa platser är väldigt väl trafikerade med korridorer som korsar varandra. Det ger rutnät.

Citat:

De är inte övertygande bevis för mig. För det finns inget i såna klipp som inte kan förklaras med det jag vet om kondensationsstrimmor och flygplan.

Citat:
Ett exempel är att det är mycket fint pulver av metaller som tex alluminium som man sprayar i atmosfären för att använda haarp-anläggning och liknande. Du kan söka på haarp så ser du vad det hadlar om.

Haarp handlar inte om vad du tror. Vad det nu är. Alla konspirationsteorier om Haarp är bara skrönor. Finns ingen substans i det. Haarp och metalldamm hör inte ihop helt enkelt.
Man kan använda aerosoler till att studera de övre atmosfärslagren. Men det finns ingen anledning att använda aluminiumdamm till det.

Citat:
Man har också kunnat mäta upp mer alluminium i marken och grundvattnet på en del platset, än vad som borde finnas där naturligt och alzheimers, demenssjukdomar ökar vilket kan kopplas till alluminium som tagits upp av hjärnan.

Aluminium finns överallt naturligt. Det vore mer onaturligt om det inte fanns något aluminium alls. Men att det lakas ur mer aluminium ur marken är en väldigt väl känd process. Det beror faktiskt på luftburna aerosoler. Dessa kommer dock inte från flygplan utan från så gott som alla andra förbränningskällor inom transport och industri. Dessa producerar både kväveoxider och svaveloxider som försurar marken. Försurningen är orsaken. Inte flygplan.

Länken aluminium - alzheimers är inte klar. Det är inte hälsosamt att andas in aluminiumdamm, visst. Men metalliskt aluminium är inte vad som finns i marken. Det är aluminiumjoner. Jag bestrider alla påståenden om att luften är fullt av aluminiumdamm.
Citera
2018-05-08, 21:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Är det verkligen det bästa du kan komma med?
Och ”bevisen” du postade tidigare var nog snarare till fördel för min tés än din.

Vi släpper diskussionen här, det får vara en viss nivå om vi ska kunna ha ett vuxet samtal.

Men återkom gärna om du hittar några riktiga bevis som stödjer dina fabler så kan vi bolla vidare.

Jag har som sagt redan presenterat massor med bevis för att kvardröjande contrails har förekommit i mer än 60 år. Filmer, böcker, vittnesmål...

Att du väljer att blunda för detta är lite märkligt men å andra sidan helt ointressant. Det viktiga för mig är att få andra läsare att förstå att du har fel. Och att du har fel är ställt utom rimligt tvivel för vilken normalbegåvad läsare som helt.

Citat:
Tro mig när jag säger att ordet kondensstrimmor är ett påhitt efter 2000-talet.

Vilket motbevisas av att contrails omnämns i böcker från så tidigt som 50-talet. Som t.ex i boken
"International Cloud Atlas" från 1975:
"Contrails are clouds which form in the wake of an aircraft..."
https://library.wmo.int/pmb_ged/wmo_407_en-v1.pdf
Citera
2018-05-08, 22:38
Medlem
Varenda människa vet väl att flygplan på hög höjd lämnar kodensstrimmor efter sig? Det är väl inget man måste bevisa? Jag minns kondensstrimmor efter flygplan sedan jag var liten. För min del handlar det om 70-talet. Hur ska jag bevisa att jag såg dem då? Tanken har inte ens slagit mig att jag någon ska bevisa att jag såg dem.

Bevisbördan ligger på den som tror att det är annat än kondensstrimmor!
Citera
2018-05-09, 07:47
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Typ alla "chemtrail" entusiaster här. Men du vet bättre. Creds.

Det kan se overkligt ut men det är inget konstigt egentligen med det vi ser. Hur strimmorna ser ut beror på höjden de bildas. Förhållandena och temperaturerna skiljer sig stort. Jämför med din andedräkt. En småkylig sommarnatt kan du knappt se den. Ju kallare det är desto mer ser du den. Och om du slänger en kopp med kokhett vatten upp i luften när det är minus 40 så skapar du ett moln på marknivå.
Rutnät ser ut som gator i luften och det är precis vad de är. Flygplan flyger i flygkorridorer. Vinden flyttar hela strimman och när nästa plan kommer bildas en strimma parallellt med den första. Vissa platser är väldigt väl trafikerade med korridorer som korsar varandra. Det ger rutnät.

De är inte övertygande bevis för mig. För det finns inget i såna klipp som inte kan förklaras med det jag vet om kondensationsstrimmor och flygplan.

Haarp handlar inte om vad du tror. Vad det nu är. Alla konspirationsteorier om Haarp är bara skrönor. Finns ingen substans i det. Haarp och metalldamm hör inte ihop helt enkelt.
Man kan använda aerosoler till att studera de övre atmosfärslagren. Men det finns ingen anledning att använda aluminiumdamm till det.

Aluminium finns överallt naturligt. Det vore mer onaturligt om det inte fanns något aluminium alls. Men att det lakas ur mer aluminium ur marken är en väldigt väl känd process. Det beror faktiskt på luftburna aerosoler. Dessa kommer dock inte från flygplan utan från så gott som alla andra förbränningskällor inom transport och industri. Dessa producerar både kväveoxider och svaveloxider som försurar marken. Försurningen är orsaken. Inte flygplan.

Länken aluminium - alzheimers är inte klar. Det är inte hälsosamt att andas in aluminiumdamm, visst. Men metalliskt aluminium är inte vad som finns i marken. Det är aluminiumjoner. Jag bestrider alla påståenden om att luften är fullt av aluminiumdamm.

Det du skriver vet jag redan och det är samma argument som man får av skeptiker hela tiden men det känns väldigt svagt.

Med det sagt så vill jag ändå säga tack för ett mycket bra inlägg med välartad argumentation och tack för att du håller dig till sakfrågan. Som du vet så har dom flesta skeptiker här i tråden inget annat att komma med än nonsens och dumförklaringar så det uppskattas när det dyker upp lite vettigare svar i diskussionen.

Alltså jag har sett både själv med egna ögon och på bilder samt videos och det är just det att väder, värme/kyla, höjd osv är inte vad som skapar det här utan det blir samma resultat oavsett och även i värmen på samma höjd kan det dyka upp vanliga strimmor som ändå försvinner vare sig det gör det på minuter eller timmar men chemtrails varar mycket längre tid.

Jag skrev aldrig att alluminium inte finns naturligt i marken osv, det vore ju helt korkat men som jag skrev så mättes mängder som inte bör finnas där naturligt och din förklaring köper inte jag, du köper inte min så där står vi fast.

Jag tror att du är lite naiv när det kommer till haarp, du köper den officiella förklaringen utan att tveka. Samma anläggningar men med andra namn finns även i Sverige och runt om i världen och en del av användandet är för geoengineering.
Senast redigerad av UndeadNinja 2018-05-09 kl. 07:49.
Citera
2018-05-09, 09:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Alltså jag har sett både själv med egna ögon och på bilder samt videos och det är just det att väder, värme/kyla, höjd osv är inte vad som skapar det här

Är det inte?
Hur kom du fram till den slutsatsen?
Kan du länka till några bilder/videos där det framgår att det inte handlar om väder?

Vädret varierar mycket med höjd, det är helt enkelt inte samma väder på marken som det är på 10km höjd. T.ex var det igår ovanför Stockholm t.ex -62 grader på FL390 men -19 grader på FL180
http://www.flyingineurope.be/aviation_weather_maps.htm

Vid den ena höjden kan det skapas contrails men inte vid den andra.

Citat:
även i värmen på samma höjd kan det dyka upp vanliga strimmor som ändå försvinner vare sig det gör det på minuter eller timmar men chemtrails varar mycket längre tid.

Det där med "samma höjd" är intressant.
Jag har sett en hel del klipp där det påstås att planen är "på samma höjd" utan att man förklarar hur man vet det. Hur vet du att planen är på samma höjd?

Flygplan finns i en massa olika storlekar, t.ex så är en B777 över 60m lång medan en B737 är 30 meter. Det betyder i sin tur att om dessa plan ser lika stora ut uppe i himlen så är det större planet dubbelt så högt upp, det handlar mao om att 777:an är på 10 km höjd medan den mindre 737:an är på 5km höjd. Vilket i sin tur betyder att det ena planet befinner sig i -62 grader medan det andra i -19.
Senast redigerad av madtop 2018-05-09 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in