2018-09-15, 19:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag förnekar att kokande vatten på en motor blir till is , men inte till ånga som är vad contrails ser ut att vara , från mitt perspektiv.. då contrails försvinner på cirka 30 sekunder.. och dom är spikraka som att vinden inte påverkar ångan på samma sätt som den påverkar moln.

Ånga är väte och syreatomer som har skilsmässa.. och dom blir båda osynliga när dom har separerat i syre och vätgas.
Vattenånga är osynligt, så det kan det inte vara oavsett om de separerat eller ej.

Det förklarar varför contrails är osynliga en bit bakom planet, det är dör att ångan inte hunnit kondensera till vatten och omedelbart frysa till iskristaller, som ibland blir kvar på himlen, precis som cirrusmoln.
Citera
2018-09-15, 19:27
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag förnekar att kokande vatten på en motor blir till is , men inte till ånga som är vad contrails ser ut att vara , från mitt perspektiv.. då contrails försvinner på cirka 30 sekunder.. och dom är spikraka som att vinden inte påverkar ångan på samma sätt som den påverkar moln.

Ånga är väte och syreatomer som har skilsmässa.. och dom blir båda osynliga när dom har separerat i syre och vätgas.
Men, såg du inte hur det kokande vattnet frös och bildade moln när man slängde ut det i kall luft? Jag länkade precis.
Citera
2018-09-15, 19:32
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Att det ska vara så väldans svårt då
Vi försöker en gång till, svara nu på frågan denna gång!

Förnekar du att mycket hett vatten/kokande vatten bildas till iskristaller när den kastas ut i kall luft vid ca -20 grader eller kallare?

Måste veta vart du står någonstans i denna punkt.
Citera
2018-09-15, 22:21
Medlem
Citat:
Nej. Att du är så jävla totalblåst att du inte har koll på ens en sån här detalj förvånar ingen, men när ska det gå upp för dig att du är en enfaldigt arrogant vetenskaplig analfabet och illitterat?

Du är faktiskt helt diskvalificerad från att diskutera atmosfäriska fenomen. Ånga är vatten i gasform. En blandning mellan syre (förslagsvis molekylärt som syrgas) och väte (ditto) kallas knallgas, i synnerhet om blandningen är stökiometrisk. När knallgas brinner blir askan vatten. O2 + 2H2 -> 2H2O.

Du vet inte hur vetenskapliga data ser ut och du är därför även totalt diskvalificerad när det kommer till påstådd "dokumentation" eller "bevis".
Citera
2018-09-16, 00:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Ånga är vatten i gasform. Molekylerna svävar mera fritt än vad dom gör i vätska eller fast form men väte och syreatomerna har inte separerat från varandra. Är vätet och syret separerat så är det knallgas och inte ånga.
Citera
2018-09-17, 16:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Här ligger problemet i din logik... du skriver att ånga kan frysa till is trots att väte och syremolekylerna är i skilsmässa när vatten har blivit ånga.. så ångan kan inte bli is eftersom ångan måste vara vatten innan den kan frysa till is.
Det pågår ingen skilsmässa. Vattenånga är vatten i gasform, på samma sätt som is är vatten i fast form. När vattenånga kyls ned bildas vatten, när vatten kyls ned bildas is.

Citat:
Alla som har kokat vatten i en kastrull vet att ånga syns när den stiger ur kastrullen.
Nej, det är vatten som syns. Så fort den osynliga ångan lämnar kastrullen kyls den ned så att små synliga vattendroppar bildas.

Citat:
Chemtrailsförnekarna står fast vid teorin om en molnsprutande kastrull på nordpolen eftersom ånga kan frysa till is enligt dom som inte kan fysik, utan tror på teorier istället.
Att ånga kan kylas till vatten, som i sin tur kan kylas till is är ett faktum.

Citat:
Alla som kokat vatten vet om att ångan blir osynlig när väte och syreatmoerna har skiljts sig för då blir ångan osynlig fast det är väte och syre som ångan förvandlades till och därför försvann ångan efter några sekunder.
Alla som har grundläggande kunskaper i fysik vet att vattenånga är osynlig.
Citera
2018-09-17, 16:17
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det pågår ingen skilsmässa. Vattenånga är vatten i gasform, på samma sätt som is är vatten i fast form. När vattenånga kyls ned bildas vatten, när vatten kyls ned bildas is.

Men nu VET vi att ångan föesvinner även om vi kokar vatten på nordpolen.

Vi har alltså aldrig observerat ånga förvandlats tillbaka till vatten för att sen frysa till iskristaller som liknar moln.. ute i öppna luften.. eller inne.

Vad får dig som chemtrailsförnekare att påstå att ånga kan förvandlas till vatten och sen frysa till is som bildar moln, trots att vi aldrig nånsin observerat det på något annat sätt?

Contrails försvinner efter cirka 30 sekunder eftersom det är ånga som dunstar.. det finns inga contrails som kan få sin ånga att förvandlas till vatten och sen frysa till is.. det går inte till så i fysikens värld.
Citera
2018-09-17, 16:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Vi har alltså aldrig observerat ånga förvandlats tillbaka till vatten för att sen frysa till iskristaller som liknar moln.. ute i öppna luften.. eller inne.

Vad får dig som chemtrailsförnekare att påstå att ånga kan förvandlas till vatten och sen frysa till is som bildar moln, trots att vi aldrig nånsin observerat det på något annat sätt?

Contrails försvinner efter cirka 30 sekunder eftersom det är ånga som dunstar.. det finns inga contrails som kan få sin ånga att förvandlas till vatten och sen frysa till is.. det går inte till så i fysikens värld.
Skulle du koka vatten där det är -60 grader kallt (så som det kan vara på dom höjder där jetflygplan flyger) så skulle du se att det bildas ikristaller som inte dunstar bort på 30 sekunder.
Citera
2018-09-17, 16:26
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Märkligt, jag gjorde experiment att ”fånga” ånga för att kyla net det till vatten. Det gjorde jag i Kemin i klass 8 när jag var 14 år! Har du inte gått grundskolan???

Nå, väntar förövrigt på svar om du förnekar att mycket varmt/kokande vatten bildas blixtsnabbt till iskristaller om den ”kastas” ur i ca -20 grader celsius eller kallare.
Citera
2018-09-17, 16:27
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Att det ska vara så väldans svårt då
Vi försöker en gång till, svara nu på frågan denna gång!

Förnekar du att mycket hett vatten/kokande vatten bildas till iskristaller när den kastas ut i kall luft vid ca -20 grader eller kallare?

Måste veta vart du står någonstans i denna punkt.

Påstår du att en flygplansmotor kastar ut vatten som blir is av kylan i luften?

Jag har bara observerat contrails och hur dom dunstar på 30 sekunder, och ser ut att vara ånga som dunstar i tomma luften genom att gå över från h2o, till en separerad väteatom och två syreatomer.. vilket gör att contrails försvinner.

Du kan inte få ånga att förvandlas tillbaka till vatten om du inte har nånting att kyla ner ångan PÅ som tex en vindruta.. nånting som inte finns i tomma luften och därför dunstar alltid ånga i tomma luften.. spelar ingen roll hur kallt det är.
Ångan måste samlas och kylas på ett ställe för att den ska gå tbx till vatten.

Vatten är ju trots allt en syreatom mer än väteatomen som dock båda blir osynliga i luft om dom var ånga i öppen luft.
Senast redigerad av KungPungPat 2018-09-17 kl. 16:37.
Citera
2018-09-17, 17:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Påstår du att en flygplansmotor kastar ut vatten som blir is av kylan i luften?

Jag har bara observerat contrails och hur dom dunstar på 30 sekunder, och ser ut att vara ånga som dunstar i tomma luften genom att gå över från h2o, till en separerad väteatom och två syreatomer.. vilket gör att contrails försvinner.

Du kan inte få ånga att förvandlas tillbaka till vatten om du inte har nånting att kyla ner ångan PÅ som tex en vindruta.. nånting som inte finns i tomma luften och därför dunstar alltid ånga i tomma luften.. spelar ingen roll hur kallt det är.
Ångan måste samlas och kylas på ett ställe för att den ska gå tbx till vatten.

Vatten är ju trots allt en syreatom mer än väteatomen som dock båda blir osynliga i luft om dom var ånga i öppen luft.
Du spottar ut dig din hemmagjorda fysik. Vätet och syret separerar inte i ånga. Vill du få vätet och syret att separera så måste du köra med elektrolys och då får du explosiv knallgas.
Citera
2018-09-17, 17:13
Medlem
Egentligen är det väldigt märkligt att inte fler pratar om detta, men jag antar att det är en sån grej som man inte märker ifall man inte själv ser efter och på tv m.m. får man ju knappast höra om detta förutom i ordalag som "galna konspirationsteorier" och liknande.

Men faktum är ju att om man går ut en molnfri och solig sommardag och tittar på himlen, ser man utan undantag flygplan som kommer och sprayar himlen med vad som under några timmar smetar ut sig till stora moln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in