2018-09-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Svammel! Andra håller ju med på med sina hypoteser.
Vi geocachar och träffar folk. Sitta framför datorn är inte en prioriterad uppgift.
Om du känner dig utanför, prova geocaching!

Kör du med geocaching och "jag tror"-teorier här på Fb samtidigt?
Citera
2018-09-16, 19:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Finns det synvittnen med tidpunkter så skulle SD sitta inne, det gör han inte, så jag utgår från att det är nått annat.

Jag tror att MV hört att dom kollar tidpunkter. Sedan sätter han in det mot SD, utan bekräftelse, likt blodspåren i LW:s hem.

Jag tror dom kollat ML:s tider från Västerås ToR.
Som jag skrev, skulle det vara SD så är dom nere på att förklara sekunder på den sträckan.
Är det SD dom kollar, så skulle väl han åberopat alibi på sin dator eller vad det nu är, vilket han inte gjort.

Jag märker att du har bristande slutledningsfömåga. Det behövs en helhetsbedömning av vittnesmål. Du kan inte få någon sannolikt häktad endast på att "Astrid såg en man kl 23.50 gåendes på bron." Vad andra vittnen säger och huruvida det fanns fler folk som rörde sig i området, och vad en misstänkts mobil blivit positionerad, är säker som behöver utredas. Ditt resonemang att SD borde vara häktad på sannolika skäl bara utifrån att ett vittne kan tidsbestämma vad denne sätt, haltar något otroligt.
Citera
2018-09-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ok, så hon låter en potentiell mördare gå lös i väntan på att hennes pussel ska bli klart?

Låter ju helt sanslöst om de uppgifter du har lämnat ikväll stämmer, "sannolika skäl" har ju passerats för länge sedan, finns ju ett flertal som suttit häktade på mindre grunder än vad som presenterats här i tråden.

Det är inte så förbannat svårt att få någon häktad i Sverige så något känns allvarligt fel fortfarande.

Det finns samtidigt en poäng med att låta en misstänkt vara ute i friheten. Man har självklart span på han kommer inte kunna mörda ytterligare någon person. Men han kan avslöja sig själv genom att kontakta vissa personer eller röra sig i ett visst område.
Citera
2018-09-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns samtidigt en poäng med att låta en misstänkt vara ute i friheten. Man har självklart span på han kommer inte kunna mörda ytterligare någon person. Men han kan avslöja sig själv genom att kontakta vissa personer eller röra sig i ett visst område.

Förstår jag dig rätt nu, att MGM får ränna runt i skogarna för att utredarna vill att han ska avslöja sig själv? Vad hände med all "jättemycket" och två misslyckade försöka till sannolika? Vad mer exakt anser du att man har på den nu misstänkte? Då menar jag inte teorier utan mer konkret.

Kan någon nämna en dömd mördare som fått lalla runt under så här lång tid med span på sig?
Citera
2018-09-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ni två verkar ha några ganska samstämmiga uppgifter.
  • Bl a blodet i och utanför LWs "lägenhet":
https://www.flashback.org/sp64375561

• Även denna uppgift om att UW vistats hemma under mordnatten verkar ni båda suttit inne med. Det har ju varit mycket frågor runt just UWs vistelse under 14-15/5.

Blir lite konfunderad.
Hur mycket kan det läcka under en och samma förundersökning? (Ni som följt med i tidigare fall, kanske har erfarenhet?)

Har ni möjligtvis samma källa?
Båda två, Flixa och Moralens Väktare, ni har ju båda två varit tidigt med i tråden:

Moralens Väktares första inlägg i tråden 19/5- 18
Flixas första inlägg här 22/5- 18

Har inte följt tråden så extremt noga, så jag vet inte om det enbart är dessa två inlägg som är samstämmiga och jag har inte kollat vidare.

Reagerar mest på dessa två informationsläckor att och ni båda två valt att inte gå in på uppgiften om UWs whereabouts under natten.

Misstror er inte, mer en stilla undran.

Sen funderar jag lite också över var LimeTime tagit vägen?

Jag vet inte om du fått svar på din fråga tidigare. Jag var ifrån och försöker läsa ikapp tråden. Men jag kan avfärda att vi har samma källa eller att vi är bekanta med varandra. Men det är inte så konstigt att uppgifter blir samstämmiga om dom har en sanning bakom sig. Och mina uppgifter är inget påhitt.
Citera
2018-09-16, 20:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Jad får inte ihop ditt resonemang riktigt, i de fall jag har följt här på Flashback och på andra ställen så vill utredare och åklagare ha MGM inlåst till varje pris, de vill absolut inte ha MGM lös och ledig, drällandes omkring och hitta på mera djävulskap.

Span är ytterst personalkrävande så jag tvivlar på att de haft resurser för att hålla MGM under uppsikt i fyra månader, det här fallet går ju mot alla normer som är kända om nu åklagare och utredare jobbar som du beskriver.

Jag förstår inte riktigt vad de håller på med om jag ska vara ärlig, fick ju onda aningar när de failade andra gången i Tingsrätten med sin häktningsförhandling, dina uppdateringar för hur läget är stillar inte min oro, snarare tvärsom, den ökar.
Citera
2018-09-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Gör inte det du är mer än välkommen tillbaka ty fakta behövs verkligen. (strunta i knäppgökarna som dras till såna här fall som flugor till skit)

Har du kanske några tankar om efterlysningen av midnatts- tantvittnet som setts på trägårdsmässan?
Har lagt fram en tes om att efterlysningen är avsedd att minska trovärdigheten i ett från MGM uppgivet vittne vilket väl inte är ovanligt? Vi har haft huvudbry över att hon trots bra signalement och stora ansträngningar är förvunnen.

Du är inne på ett intressant spår. Men om du kommer ihåg så efterlyser man även 2 tjejer som skulle vart ute och gått i området. Nu är det bara min hypotes. Men dom två tjejerna är någonting som SD uppgivit att han skulle ha stött på när han själv var ute. Och det för att slå sönder utredarens påstående att SD skulle rört sig via motorvägen upp bakom cykelväg och genom skogen till hemmet. När det gäller den äldre kvinnan så har hon enligt uppgift lämnat information som rör SD och det skulle vara till nackdel för SD om hon kom fram.

Varför har jag då den här hypotesen? 🤔
Jo, för polisen vet exakt vilka mobiltelefoner som varit aktiva i området och skulle dessa två tonåringar vara ute och gå utan sina mobiler.
Nää, det är verkligen inte troligt. Och man har kollat upp samtliga nummer och kartlagt dom. Så det skulle betyda att det rört sig två tonårstjejer genom det aktuella området utan mobiler. Som ingen har sett eller hört.
Föga troligt! Därav min tro att SD lämnat uppgifter om dessa två tonårstjejer för att skapa sig ett alibi.

Vi får avvakta och se i förundersökningen.
Citera
2018-09-16, 20:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Finns det synvittnen med tidpunkter så skulle SD sitta inne, det gör han inte, så jag utgår från att det är nått annat.

Jag tror att MV hört att dom kollar tidpunkter. Sedan sätter han in det mot SD, utan bekräftelse, likt blodspåren i LW:s hem.

Jag tror dom kollat ML:s tider från Västerås ToR.
Som jag skrev, skulle det vara SD så är dom nere på att förklara sekunder på den sträckan.
Är det SD dom kollar, så skulle väl han åberopat alibi på sin dator eller vad det nu är, vilket han inte gjort.

Självklart har de kollat tidpunkter noga för inte bara alibi utan för att det ska stämma "hela vägen" i ett händelseförlopp med vittnen och aktiviteter som har hänt.

Och självklart har de kollat upp eventuella andra personer som skulle kunna ha haft motiv och kontrollerat deras alibi.

Och som du själv tar upp kanske det finns en springande punkt; en tid då SD befunnits vara hemma vid sin dator.

Denna tidpunkt är möjligen så slimmad att det med tidpunkten för skriken är "nästan" omöjligt att hinna hem.

Men hur vet du att han inte har har "åberopat alibi" för detta?
Vilket vilken oskyldig människa som helst skulle göra dessutom.

Eller sitter han bara och ler i mjugg när de presenterar tidpunkterna?

Tyvärr misstänker jag att varken LWs eller SDs mobil varit påslagna under den mycket snabba sprintlöpningen som skett efter mordet. Jag visade tidigare att avståndet var bara lite drygt en kilometer. Skulle tro att SD skulle kunna vara hemma igen inom 5-6 minuter.

Isf borde man väl kunnat följa mastuppkopplingarna på ett ungefär?

Kanske han t.om räknade ut det på vägen hem, att om han satte sig vid datorn direkt skulle detta kunna vara ett alibi?
Citera
2018-09-16, 20:28
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Hon gjorde en polisanmälan ju... (byxorna neddragna)
Som SD erkände och berättade hans syn och input för polisen. Han tog inte ens in en försvarare. Hans uppgifter stämde i sak vad LW anmält. Det var inte ord mot ord.

Jo, LW gjorde en obehaglig handling, medan SD agerade obehagligt (leker med ord, ordvalen är metaforiska).
Detta lede ju till att deras affär avslöjades för HD, för 1,5 år sedan. Känns so att han borde hunnit besinna sig.

Ditt påstående att ”Hans uppgifter stämde i sak vad LW anmält. Det var inte ord mot ord” stämmer inte med vad som framgår i nedläggningsbeslutet.

Från artikel i Metro:
Händelsen ska ha utspelat sig den 10 januari förra året i samma område som Lena Wesström hittades död. Senare samma dag ringde hon till polisen och sade sig vara tveksam till om hon ville fortsätta att medverka i utredningen. ”Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, går att läsa i dokumenten.
Några dagar senare ringde Lena Wesström åter till polisen, och meddelade att hon ville medverka i utredningen. Dokumenten innehåller hela åtta sidor med fotografier av skador som ska ha uppkommit i samband med den misstänkta misshandeln. Mannen förhördes i juni förra året, men i september beslutade åklagaren att lägga ner utredningen.

I nedläggningsbeslutet finns att läsa att mannen har ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”.

https://www.metro.se/artikel/uppgift-om-tidigare-våld-förhörde-mannen-tog-nackgrepp-på-lena-wesström
Citera
2018-09-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, jag vill nog ha MGM sittandes åtminstone på "sannolika skäl" innan jag tror att den här utredningen rullar på som den ska, det du har skrivit ikväll gör ju att det verkar helt sanslöst att de inte har plockat in MGM igen, de har "sannolika skäl redan, finns ingen vinst med att vänta.

Åtalet behöver ju inte komma direkt, MGM får väl vänta den sedvanliga tiden i sitt häkte, det är ju den normala gången.

Hela utredningen har hackat efter att man bytte ut Peter Springare och hans chef.
Så tro inte allt som skrivs i tidningen om att åklagaren säger att det inte har påverkat utredningen. Det stämmer inte. Man tappade både fart och kompetens. Men nu rullar det på igen så det kommer en lösning. Det är min övertygelse.
Citera
2018-09-16, 20:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag vet inte om du fått svar på din fråga tidigare. Jag var ifrån och försöker läsa ikapp tråden. Men jag kan avfärda att vi har samma källa eller att vi är bekanta med varandra. Men det är inte så konstigt att uppgifter blir samstämmiga om dom har en sanning bakom sig. Och mina uppgifter är inget påhitt.

Tack för svar även om min fråga har redan är inom mig själv redan besvarad!
Tror på er båda!
Nu verkar det som att jag själv måste läsa ikapp!
Citera
2018-09-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har man via mastuppkopplingar kunnat se hans rörelser under natten? Bostadsområdet är ju ganska tättbebyggt.

Och hur går det med de tekniska analyserna? Har man kunnat få fram något mer som kan kopplas till mgm?

Förstår att detta kan vara frågor som du av utredningsskäl inte kan svara på.

Utan att avslöja för mycket så har man full koll på vilka mobiltelefoner som befunnit sig i området och vilka som rört på sig. Så har man exempelvis vart ute och gått så har man sett det eller om någon cyklar genom området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in