2018-09-12, 15:02
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag fick intrycket att hon blev gravid vid 17 års ålder. Annars var väl myndighetsåldern vi tiden 21 år.
Jo, myndighetsåldern var 21 år fram till 1970-talet. Men det var inte alls ovanligt att unga kvinnor i äldre tid (med sin målsmans tillstånd) gifte sig innan de var så pass gamla. Tydligen ansågs de vara mogna nog att vara hustru och mor, men inte mogna nog att bestämma över sina egna liv. Vilket ju låter helt absurt idag, men det var inte så på 1920-talet (vilket var endast några år efter att gifta kvinnor fick vara myndiga). Även en stor del ogifta mödrar var naturligtvis under 21 år. Vissa av dem tog dock förstås inte hand om sina oäkta barn själva.

Citat:
Inte heller jag tycker att en abort hade varit till det bättre, men att möjligheten bör finnas för underåriga flickor som saknar möjligheter att ta hand om barnet, emedan en underårig människa inte kan åläggas samma ansvar som en myndig.
Adoption? En av min mammas mostrar adopterade en gång en pojke, och sedan kom det fram att hans biologiska mor var bara sexton år gammal. Idag är det en stor chans (eller risk, kanske jag skall säga) att hon skulle ha gjort en abort. Men nu fick hennes son i stället en god uppväxt hos mammas moster och morbror.
Senast redigerad av Furienna 2018-09-12 kl. 15:07.
Citera
2018-09-12, 15:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jo, myndighetsåldern var 21 år fram till 1970-talet. Men det var inte alls ovanligt att unga kvinnor i äldre tid (med sin målsmans tillstånd) gifte sig innan de var så pass gamla. Tydligen ansågs de vara mogna nog att vara hustru och mor, men inte mogna nog att bestämma över sina egna liv. Vilket ju låter helt absurt idag, men det var inte så på 1920-talet (vilket var endast några år efter att gifta kvinnor fick vara myndiga). Även en stor del ogifta mödrar var naturligtvis under 21 år. Vissa av dem tog dock förstås inte hand om sina oäkta barn själva.

Man fick väl "skriva till kungs" också för tillstånd, har jag för mig.

Citat:
Adoption? En av min mammas mostrar adopterade en gång en pojke, och sedan kom det fram att hans biologiska mor var bara sexton år gammal. Idag är det en stor chans (eller risk, kanske jag skall säga) att hon skulle ha gjort en abort. Men nu fick hennes son i stället en god uppväxt hos mammas moster och morbror.

Tvivelsutan en bättre lösning än abort.
Citera
2018-09-12, 16:07
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Man fick väl "skriva till kungs" också för tillstånd, har jag för mig.
Ja, det fanns ju också. Jag gissar dock på att en artonårig flicka på 20-talet kunde gifta sig utan att gå till kungs, om hon fick sin målsmans tillstånd.

Citat:
Tvivelsutan en bättre lösning än abort.
Men precis.
Citera
2018-09-12, 16:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ja, det fanns ju också. Jag gissar dock på att en artonårig flicka på 20-talet kunde gifta sig utan att gå till kungs, om hon fick sin målsmans tillstånd.

Det tycks som att man fick gifta sig från 18 års ålder med föräldrars samtycke, efter 1915. Så möjligen hade inte Astrid behövt gå till kungs med saken.
Citera
2018-09-12, 16:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag fick intrycket att hon blev gravid vid 17 års ålder. Annars var väl myndighetsåldern vi tiden 21 år.

Inte heller jag tycker att en abort hade varit till det bättre, men att möjligheten bör finnas för underåriga flickor som saknar möjligheter att ta han om barnet, emedan en underårig människa inte kan åläggas samma ansvar som en myndig.
Blir det skillnad på fostrets människovärde om mamman är myndig?
Bestäm dig om det är moralen eller embryot dom är viktigast.
Citera
2018-09-12, 22:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Blir det skillnad på fostrets människovärde om mamman är myndig?
Bestäm dig om det är moralen eller embryot dom är viktigast.

Det finns två värden att väga mot varandra. Fostrets värde och mammans värde. Det födda livet är värdefullare än det ofödda, men det ofödda är inte värdelöst och i normalfallet bör en påbörjad graviditet fullföljas. Det jag ser som rimliga undantag är medicinska skäl, t ex om moderns liv eller hälsa är hotat så går hennes välbefinnande före fostrets - en form av nödvärn kan man säga. Om graviditeten tillkommit genom våldtäkt eller motsvarande så har modern inget ansvar och kan således inte heller begäras bära något sådant. Om modern var underårig vid konceptionen så kan hon inte heller anses vara i kraft att bära ett sådant ansvar.

Det går således inte att hävda att fostrets värde i alla lägen trumfar moderns, utan man måste väga av och min våg utgörs av ansvarsfrågan.
Citera
2018-09-12, 22:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det finns två värden att väga mot varandra. Fostrets värde och mammans värde. Det födda livet är värdefullare än det ofödda, men det ofödda är inte värdelöst och i normalfallet bör en påbörjad graviditet fullföljas. Det jag ser som rimliga undantag är medicinska skäl, t ex om moderns liv eller hälsa är hotat så går hennes välbefinnande före fostrets - en form av nödvärn kan man säga. Om graviditeten tillkommit genom våldtäkt eller motsvarande så har modern inget ansvar och kan således inte heller begäras bära något sådant. Om modern var underårig vid konceptionen så kan hon inte heller anses vara i kraft att bära ett sådant ansvar.

Det går således inte att hävda att fostrets värde i alla lägen trumfar moderns, utan man måste väga av och min våg utgörs av ansvarsfrågan.
Exakt.
Fostrets värde är godtyckligt.
Olika tidsgräns beroende på vilka argument man själv föredrar.

Som du nog håller med om så värderar jag argumenten annorlunda än du, eller hur.?
Och det finns inget facit.
Citera
2018-09-12, 22:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Exakt.
Fostrets värde är godtyckligt.
Olika tidsgräns beroende på vilka argument man själv föredrar.

Som du nog håller med om så värderar jag argumenten annorlunda än du, eller hur.?
Och det finns inget facit.

Mitt facit är att det aborteras ca 20% av fostren varje år. Det går inte att försvara hur man än bär sig åt.
Citera
2018-09-13, 09:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Mitt facit är att det aborteras ca 20% av fostren varje år. Det går inte att försvara hur man än bär sig åt.
Varje abort är ett enskilt beslut.
Mängden är möjligen ett ekonomiskt bekymmer.
Citera
2018-09-13, 09:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Varje abort är ett enskilt beslut.
Mängden är möjligen ett ekonomiskt bekymmer.

Summan av de enskilda besluten får demografiska konsekvenser, för generationer framåt.
Citera
2018-09-13, 10:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Summan av de enskilda besluten får demografiska konsekvenser, för generationer framåt.
Du kan inte begära att kvinnor ska föda tre barn var.
Kinas ettbarnspolitik har övergetts.

Delad vårdnad, jag menar inte skilsmässa, av barnen ger fler barn, likaså föräldrapenning, o dagis. Allt som underlättar för föräldrar.
Citera
2018-09-13, 10:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du kan inte begära att kvinnor ska föda tre barn var.
Kinas ettbarnspolitik har övergetts.

Delad vårdnad, jag menar inte skilsmässa, av barnen ger fler barn, likaså föräldrapenning, o dagis. Allt som underlättar för föräldrar.

Det begär jag inte. Jag begär att man skall kunna hantera sin sexualitet och befinna sig i en sådan relation att man kan hantera om en oväntad graviditet uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in