2018-09-14, 10:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, absolut men vilken röra. Nu är ju kanske två domare borta ur rätten.
Det här känns så hemskt och obehagligt att jag tänker "Nautilus förbannelse".
Inte för att jag har någon rätt att uttala mig om denne domares allmänna hälsotillstånd innan denna kollaps, men kan inte undvika att tänka vissa tankar.
Stackars de som varit tvungna att ta del av alla vidriga detaljer i det här fallet. Hur härdad och proffesionell man än är så finns det nog en gräns för hur mycket fasansfull grymhet man klarar att ta in.
Tror inte det ens går att förstå hur mycket vidrigheter rätten fått se.
Vilken mardröm, bilder som etsar sig fast på näthinnan. Den ofattbara grymheten så svår att den blir obegriplig, det blir för mycket av allt.
Det här som hände i dag gör att jag känner mig ganska chockad och illamående.
Hoppas av hela mitt hjärta att allt går väl för domaren.
Citera
2018-09-14, 10:51
Medlem
Citat:
Kundbypigen i Danmark - Natascha och inte Sara.
Tack för svaret. Det var faktiskt en dum fråga! Jag skulle googla först, då, behövdes inte ställa frågan.
Citera
2018-09-14, 10:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Men rätten meddelade för en stund sedan att mannen är utom fara.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On9zjl/i-dag-kommer-hovrattens-dom-mot-mordaren-peter-madsen
Citera
2018-09-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja det här blev ju en onödigt dramatisk dag, huvva. Nåja huvudsaken är att personen blir återställd, skönt att höra att hen var vid medvetande när hen kördes iväg med ambulansen.

Ja, tur i oturen att domaren stod i blickfånget av mångas intresse! Snabb adekvat reaktion!
Bra jobbat av alla! Tack och lov är domaren på bättringsvägen.

Glad att inte Madsen smet i röran....
Citera
2018-09-14, 11:05
Medlem
PhDSalanders avatar
Hej allihop!

Inte följt rättegången men såg precis detta:

Är det något ni diskuterat?

Visst hade man väntat sig det, men så tidigt ändå , redan på Vestra Fängelset.
Obegripligt i vilket fall,

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/tvabarnsmamman-sa-upp-mig-for-att-kunna-fortsatta-ha-kontakt-med-peter-madsen/
Citera
2018-09-14, 11:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On9zjl/i-dag-kommer-hovrattens-dom-mot-mordaren-peter-madsen
Kanske sovit dåligt inför en oerhört viktig dag, vedervärdigt mord och så blev det för mycket.
Han ramlade ihop efter att Kirk tog upp detta:

" Omkring Kim Walls hjælpeløshed skal man forestille sig et klaustrofobisk rum, hvor hun har væ
ret forsvars- og værgeløs. Ingen kan forestille sig, hvilke tanker der er gået gennem hendes hoved." live bt

"På et tidspunkt må det have stået klart for hende, at hun ville dø. Imens er han fortsat. Han har udvist en særlig grad af hensynsløshed". live dr

"Man ska föreställa sig att i en klaustrofobisk ubåt sitta fastspänd med remmar. Hon var helt försvarslös". Så beskriver åklagaren Kim Walls situation.

"Som om det inte vore nog är jag helt säker på att Peter Madsen har filmat den här händelsen" fortsätter åklagaren och påpekar Madsens intresse för våldsporr och så kallade "snuffilmer".
Det har hittats en kamera i ubåten, men minneskortet saknas. Peter Madsens mobiltelefon är också försvunnen." live expressen

"- Voldtægt og manddrab straffet med livstid, læser anklageren op af en tidligere dom." live tv2

"Han forsøger at påvise, at det ikke er så usædvanligt igen at blive idømt livstid for et drab, hvor der også er tale om noget seksuelt.
En af de sager, som anklagern nævner,
handler om drab på et syv-årigt barn. En anden om voldtægt af en 17-årig pige, som bagefter blev dræbt. En tredje om en 22-årig kvinde, der blev dræbt efter et voldtægtsforsøg. En fjerde for et barnedrab på en otte-årig pige efter en sædelighedskrænkelse." live bt
Senast redigerad av develi 2018-09-14 kl. 11:08.
Citera
2018-09-14, 11:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hej allihop!

Inte följt rättegången men såg precis detta:

Är det något ni diskuterat?

Visst hade man väntat sig det, men så tidigt ändå , redan på Vestra Fängelset.
Obegripligt i vilket fall,

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/tvabarnsmamman-sa-upp-mig-for-att-kunna-fortsatta-ha-kontakt-med-peter-madsen/
Ja. Ända sen det kom i media 20 augusti.
Citera
2018-09-14, 11:15
Medlem
Reimers avatar
Hmm, vilken antiklimax det här blev, nu får vi se om rättegången måste tas om, börjar bli lite tunt med domare och nämndemän nu.

Annars så tyckte jag att Kirk tryckte på de rätta sakerna och gav exempel på när livstid har utmätts som straff även om det bara rör sig om ett offer.
Citera
2018-09-14, 11:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Kanske sovit dåligt inför en oerhört viktig dag, vedervärdigt mord och så blev det för mycket.
Han ramlade ihop efter att Kirk tog upp detta:

" Omkring Kim Walls hjælpeløshed skal man forestille sig et klaustrofobisk rum, hvor hun har væ
ret forsvars- og værgeløs. Ingen kan forestille sig, hvilke tanker der er gået gennem hendes hoved." live bt

"På et tidspunkt må det have stået klart for hende, at hun ville dø. Imens er han fortsat. Han har udvist en særlig grad af hensynsløshed". live dr

"Man ska föreställa sig att i en klaustrofobisk ubåt sitta fastspänd med remmar. Hon var helt försvarslös". Så beskriver åklagaren Kim Walls situation.

"Som om det inte vore nog är jag helt säker på att Peter Madsen har filmat den här händelsen" fortsätter åklagaren och påpekar Madsens intresse för våldsporr och så kallade "snuffilmer".
Det har hittats en kamera i ubåten, men minneskortet saknas. Peter Madsens mobiltelefon är också försvunnen." live expressen

"- Voldtægt og manddrab straffet med livstid, læser anklageren op af en tidligere dom." live tv2

"Han forsøger at påvise, at det ikke er så usædvanligt igen at blive idømt livstid for et drab, hvor der også er tale om noget seksuelt.
En af de sager, som anklagern nævner,
handler om drab på et syv-årigt barn. En anden om voldtægt af en 17-årig pige, som bagefter blev dræbt. En tredje om en 22-årig kvinde, der blev dræbt efter et voldtægtsforsøg. En fjerde for et barnedrab på en otte-årig pige efter en sædelighedskrænkelse." live bt
Vem som helst blir sömnlös enbart efter de två första citaten. Och tänk då att lyssna på allt detta och så kommer minnesbilderna upp på PM:s oerhörda vidrigheter. Ska mycket till för att inte låta sig påverkas för mycket, tror jag. Att kunna hantera allt det hemska.
Citera
2018-09-14, 11:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, vilken antiklimax det här blev, nu får vi se om rättegången måste tas om, börjar bli lite tunt med domare och nämndemän nu.

Annars så tyckte jag att Kirk tryckte på de rätta sakerna och gav exempel på när livstid har utmätts som straff även om det bara rör sig om ett offer.
Håller med. Ett tydligt fokus på planering, försvårande omständigheter om hur maktlös hon var och hur grymt och cyniskt han agerat.
Citera
2018-09-14, 11:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Vem som helst blir sömnlös enbart efter de två första citaten. Och tänk då att lyssna på allt detta och så kommer minnesbilderna upp på PM:s oerhörda vidrigheter. Ska mycket till för att inte låta sig påverkas för mycket, tror jag. Att kunna hantera allt det hemska.
Jag tycker att tillspetsad skruvmejsel på en halvmeter som inköptes i maj, mordplan att genomborras med spett genom tarmar och mage den 4 augusti ihop med äckelfilmen 16 timmar innan mordet säger allt. Han har sökt och sett på denna inspirerande film innan dess också, både på mobil och dator.
Äcklet har ju själv uppgett att snitten från örsnibbarna och på sidorna av halsen härrör från huvudkapning med kniv.
Citera
2018-09-14, 11:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Håller med. Ett tydligt fokus på planering, försvårande omständigheter om hur maktlös hon var och hur grymt och cyniskt han agerat.

Exakt, så rent logiskt borde domen stå sig, Bettina kan inte hitta några förmildrande omständigheter annat än att Madsen är ostraffad tidigare och att det endast var ett offer.

Kirk har ett bra läge och som han redan har sagt så finns det ett flertal fall där livstid har utdömts med endast ett offer inblandat.

Cynismen i planeringen och den totala hjälplösheten för KW borde räcka mer än väl för livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in