2018-09-12, 20:40
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du har en poäng i att även SD gått som katten kring het gröt när det gäller begreppet etnicitet. Den här beröringsskräcken tror jag beror på att de är rädda för att bli beskyllda för att vara rasister. De flesta rasister använder ju - felaktigt - ordet etnicitet som liktydigt med genetiskt ursprung.

AfS är dock inte bättre på den här punkten. De talar också om svenskar och svenskhet utan att klargöra vad de egentligen menar. Såvitt jag förstått accepterar de dock inte SD:s öppna svenskhet, vilket i förlängningen leder till ett rasistiskt etnicitetsbegrepp.

Jag är inte heller helt hundra på deras definition, om de nu har någon, men nog bör det finns ett ganska stort spann här, där vi har öppen svenskhet i ena änden och sluten i den andra. I förra fallet kan vem som helst bli svensk genom något slags överenskommelse, i det senare kan ingen bli svensk. Den senare hållningen blir omöjlig i slutändan, såvida man inte har en närmast gammeltestamentlig motsvarighet till svenskhetsbegreppet med två ursprungliga svenskar i en nordisk edens lustgård. Alla känner vi till att våra förfäder vandrade in hit från annat håll en gång i tiden och att det efterhand har förekommit fler tillskott utifrån, om än mest i blygsam skala. Men det måste ju finnas olika steg däremellan, t.ex. att (först) en invandrares barn eller barnbarn generellt får anses svenska, att närbesläktade folk som invandrat snabbare kan betraktas som svenska, etc. Det blir liksom lite fånigt om man bara har att välja mellan Åkesson och Hitler.

Jag såg en diskussion mellan Jordan Peterson och Douglas Murray helt nyligen där jag tycker att de själva skapade en liknande dikotomi. De framhävde att vi lärt halva läxan från 1900-talet, som är att identitetspolitik högerut leder till nazism medan dito vänsterut är mer oklart definierad i vår kultur. Även om jag tycker frågeställningen är intressant och har poänger så var de alldeles för snabba med att avfärda all nationell medvetenhet som farlig. Det är en ny tid nu med nya faror som kräver att vi utforskar våra sinnen och vår identitet ordentligt. Det finns ingen anledning att tro att inte nationella idéer skulle kunna utvecklas, precis som exempelvis marxismen tog sig nya former i postmodernismens klädnad.
Citera
2018-09-12, 20:55
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Som du nämner i din egen post ovanför denna.
Media tillsätter - media avsätter. Svårare än så är det inte.
Oavsett retorik hade det mot valresultatet för Afs inte gjort någon skillnad.

Att ängsligt börja dagtinga med sina övertygelser med opportunistiska förtecken är inget som hjälper till om man vill bilda och fösa opinion framför sig. Om man nu tycker parlamentarismen är något att fortsättningsvis bygga vidare på har Afs all anledning se framtiden med tillförsikt an.
Tiden arbetar för Afs räkning - likväl som de demografiska klusterbomberna gör för socialdemokraterna. Under förutsättning Afs bibehåller sin retorik då.

Jag försöker verkligen noggrant med att inte få den instinktiva reaktionen som nationalister ofta får vid mindre lyckade valresultat - vi var för radikala, vi måste bli mjukare i retoriken, vi måste klä oss bättre osv. Men den här gången trampade man faktiskt snett i förhållande till det jag tror var avsikten. Vad jag tror det beror på har jag utvecklat tidigare. Any way, ska inte tjata mer om det här. Jag kommer att fortsätta följa partiet och hoppas att de kommer med nya friska tag till EU-valet. Partiprogrammet är på många sätt utmärkt (plattskatten bör man dock skippa, det lockar få och skrämmer fler utav de som ens förstår vad det är) och det finns verkligen en bra grund att bygga på här.

Det här valet var lite av en blackpill men jag tar med mig det faktum att över en miljon svenskar röstade på SD. Trots att det är ett jävla skitparti så kan man inte förneka symboliken i det. Det är ett uttryck för etniskt medvetande, ljummet och smaklöst förvisso, men likväl är det så.
Citera
2018-09-12, 21:01
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Jag är inte jude. Det är komiskt att ni antisemiter alltid tar för givet att de som säger emot er är judar.

Det är å andra sidan tragiskt för AfS att de inte lyckades hålla rent mot antisemitismen. Sannolikt har de därmed bränt sina möjligheter att någonsin ta sig in i svenska valda församlingar.

Så klart inte. Du gör bara en perfekt imitation. Men säg hur det kan finnas antisemitism när det egentligen inte finns en etnisk grupp som entydigt kan definieras som judar? För du är ju väldigt noga med att påpeka det kriteriet för svenskar. Kan väl aldrig vara så att du kör med dubbla måttstockar?
Citera
2018-09-12, 21:06
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Jag försöker verkligen noggrant med att inte få den instinktiva reaktionen som nationalister ofta får vid mindre lyckade valresultat - vi var för radikala, vi måste bli mjukare i retoriken, vi måste klä oss bättre osv. Men den här gången trampade man faktiskt snett i förhållande till det jag tror var avsikten. Vad jag tror det beror på har jag utvecklat tidigare. Any way, ska inte tjata mer om det här. Jag kommer att fortsätta följa partiet och hoppas att de kommer med nya friska tag till EU-valet. Partiprogrammet är på många sätt utmärkt (plattskatten bör man dock skippa, det lockar få och skrämmer fler utav de som ens förstår vad det är) och det finns verkligen en bra grund att bygga på här.

Det här valet var lite av en blackpill men jag tar med mig det faktum att över en miljon svenskar röstade på SD. Trots att det är ett jävla skitparti så kan man inte förneka symboliken i det. Det är ett uttryck för etniskt medvetande, ljummet och smaklöst förvisso, men likväl är det så.

Ja du tillhör de mer balanserade och de mer läsvärda här på flashback. Kan väl i förbifarten också nämna jag missat din tidigare analys. För övrigt instämmer jag helt i dina tankar om platt skatt.
Citera
2018-09-12, 21:16
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Så klart inte. Du gör bara en perfekt imitation. Men säg hur det kan finnas antisemitism när det egentligen inte finns en etnisk grupp som entydigt kan definieras som judar? För du är ju väldigt noga med att påpeka det kriteriet för svenskar. Kan väl aldrig vara så att du kör med dubbla måttstockar?

Det riktigt otäcka är att såna som du alltid, alltid drar in judarna och tror att alla andra definierar saker i förhållande till dem. Regulus får svara för sig själv men det är uppenbart att du drar saker flera steg för långt här.

Judebabblande är dessutom helt ointressant för den stora majoriteten av nationalistiskt lagda svenskar. Att hävda att Juden™ styr allt är så kontraproduktivt att det finns inte.

Jag kan garantera att jag är för ett mer rasrent Sverige än du är men eftersom jag inte tror på Juden™ så kommer såna som du eller Oyto att komma med fjantiga påhopp. Eftersom ni gillar konspirationer så tänker jag förutsätta att ni är judiska inflytelseagenter. Bara Juden™ kan spela 56D-schack på det sättet.
Citera
2018-09-12, 21:20
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism

De mindre intelligenta debattörerna här är totalt oförmögna att se hur vi behöver ta små, små steg framåt för att få befolkningen med oss. När jag har lyft att det inte kommer att gå att repatriera smutsfolk bara sådär kommer påhoppen och antydningarna om blackpillande.

Nåväl, låt oss se på valresultatet...

Framgent önskar jag att vi diskuterar utifrån vad som är möjligt. Vad slutmålet är hoppas jag vi är någorlunda överens om. Nu handlar det om taktik för att nå dit.
Citera
2018-09-12, 21:22
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
De mindre intelligenta debattörerna här är totalt oförmögna att se hur vi behöver ta små, små steg framåt för att få befolkningen med oss. När jag har lyft att det inte kommer att gå att repatriera smutsfolk bara sådär kommer påhoppen och antydningarna om blackpillande.

Nåväl, låt oss se på valresultatet...

Framgent önskar jag att vi diskuterar utifrån vad som är möjligt. Vad slutmålet är hoppas jag vi är någorlunda överens om. Nu handlar det om taktik för att nå dit.

Absolut Overton window är något som jag fått lära mig därför hade det varit bra om AFS kommit in som en motvikt till SD... för att ytterligare vidga det fönstret.
Citera
2018-09-12, 21:43
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
När jag ser er sitta och skriva sådant här tänker jag att ni inte gärna kan ha lyssnat så mycket på vare sig AfS eller NMR. NMR har en ojämförligt mycket hårdare retorik än AfS. Ett exempel från förra årets demonstration i Göteborg:

https://www.youtube.com/watch?v=ZnppVt53SE4&feature=youtu.be&t=24m32s

Det enda exemplet på verkligt aggressiv retorik från AfS sida som jag kan dra mig till minnes är Adam Bergs tal i Kungsträdgården. Det var inte bra. Men som jag har skrivit tidigare så berodde inte AfS misslyckande i valet på att partiet gjorde något fundamentalt fel, utan på att det just nu inte finns något större intresse för ett mer radikalt invandringskritiskt parti än SD. SD har sugit upp den invandringskritiska opinionen och neutraliserat den, istället för mobilisera den i syfte att kasta etablissemanget över ända.

Nej det var inte jämförbart, Vejdeland räknar upp en massa kategorier av svenskar som drabbats av massinvandringen och säger sedan att "han har en dröm" att ansvariga makthavare ska stenas till döds. Det är samma jargong som när man i NMR säger att de ska hänga politiker i lyktstolpar när de tagit makten.

AfS stod och hetsade öga mot öga mot invandrargäng under torgmötena. Det är en mer verklig konfrontation.
Citera
2018-09-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
ja just det AFS lär ha fått 1600 röster! toppen

Över 6 tusen röster just i detta nu och det lär bli runt 20 tusen när allt är klart. Lite mer kanske.
Citera
2018-09-12, 21:50
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det riktigt otäcka är att såna som du alltid, alltid drar in judarna och tror att alla andra definierar saker i förhållande till dem. Regulus får svara för sig själv men det är uppenbart att du drar saker flera steg för långt här.

Judebabblande är dessutom helt ointressant för den stora majoriteten av nationalistiskt lagda svenskar. Att hävda att Juden™ styr allt är så kontraproduktivt att det finns inte.

Jag kan garantera att jag är för ett mer rasrent Sverige än du är men eftersom jag inte tror på Juden™ så kommer såna som du eller Oyto att komma med fjantiga påhopp. Eftersom ni gillar konspirationer så tänker jag förutsätta att ni är judiska inflytelseagenter. Bara Juden™ kan spela 56D-schack på det sättet.

Ja, det är ju bra att du bistår Regulus i dennes envetna strävan att dela ut foliehattar till alla som överhuvudtaget påpekar löjligt uppenbara fakta. Men jag tror att du missat den poäng jag ville få fram. Nämligen den om dubbla måttstockar när det gäller synen på etnicitet. Det är liksom ganska relevant när diskussionen handlar om folkmord. Vilket den gjorde ursprungligen.
Citera
2018-09-12, 21:51
Medlem
Citat:
Du har en poäng i att även SD gått som katten kring het gröt när det gäller begreppet etnicitet. Den här beröringsskräcken tror jag beror på att de är rädda för att bli beskyllda för att vara rasister. De flesta rasister använder ju - felaktigt - ordet etnicitet som liktydigt med genetiskt ursprung.

AfS är dock inte bättre på den här punkten. De talar också om svenskar och svenskhet utan att klargöra vad de egentligen menar. Såvitt jag förstått accepterar de dock inte SD:s öppna svenskhet, vilket i förlängningen leder till ett rasistiskt etnicitetsbegrepp.
Måste säga att jag tycker att AfS:s syn på etnicitet och svenskhet är betydligt fräschare än SD:s "öppna svenskhet". Man försöker inte tvångsassimilera någon utan förespråkar invandring av människor från kompatibla kulturer. Då går det alldeles utmärkt att invandrare behåller sin ursprungskultur (så länge invandringen inte är av en omfattning som riskerar att göra ursprungsbefolkningen till en minoritet i sitt eget hemland). Något annat är knappast realistiskt heller. "Öppen svenskhet" är ett nonsensbegrepp, eftersom människor oerhört sällan ändrar identitet under sin livstid (såvida det inte handlar om människor som invandrat som små barn). Karl-Ove Knausgård uppfattar sig förmodligen i själ och hjärta som norsk, Arja Saijonmaa som finsk och Theodor Kallifatides som grek även om alla sedan länge bor i Sverige - och det är vackert så.

Kasselstrand utvecklar på ett nyanserat sätt hur han ser på etnisk svenskhet, kulturell svenskhet (t.ex. adoptivbarn) och medborgarskap:

https://www.youtube.com/watch?v=FxoeFie6rn8

SD vs AfS om "öppen svenskhet":

https://www.youtube.com/watch?v=0xKDkD8eroQ

Själv är jag en blandning av flera nordeuropeiska etniciteter, bland annat den svenska. Jag uppfattar mig inte som helsvensk utan som just en blandning, även om jag är svensk medborgare. Skulle jag flytta till Somalia skulle jag förbli nordeuropé. Jag skulle aldrig betrakta mig som somalier även om jag fick somaliskt medborgarskap. Inga konstigheter.
Citera
2018-09-12, 21:54
Medlem
Barbarmannens avatar
Jag som SD-troll tar avvstånd ifrån Karlsson. KOmmer han byta till AfS nu? För det han precis sade är något som vilken person som helst i AfS skulle kunnat sagt. Det är extremt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in