Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
18-09-12, 20:01
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Så du menar att jag har en sval relation till siffror? i mitt huvud
https://twitter.com/Myrannosaurus/status/1039558839274823680

Jag menar att du verkar vara konstant dyngrak.
Citera
18-09-12, 20:05
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
å tack!, men det är väl nyktra siffror?
Senast redigerad av Enmansdemo 18-09-12 kl. 20:07.
Citera
18-09-12, 20:08
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Alternativ för Sverige är på väg att få uppemot 20.000 röster. Med tanke på att partiet aldrig har ställt upp i några val tidigare och endast har existerat sedan början av det här året så ser det inte helt illa ut. Visst, 20.000 röster är inte ett godkänt valresultat (minst en procent hade gett godkänt enligt mig) men sanningen är att AfS är valets vinnare utanför riksdagen. Jag snackar naturligtvis inte om någon stor vinst men det finns något att bygga vidare på. Om man bortser från Sverigedemokraterna så lär ju AfS slutresultat bli det bästa valresultat ett uttalat nationalistiskt parti har åstadkommit i modern tid.

Hade AfS hamnat på ~3% hade jag hållit med dig. Men att inte ens komma upp i en halv procent ser jag knappast som någon vinnare. F! hamnade strax över 3% i förra valet, och vad hände nu? Helt borträknade trots att man har en stor organisation och budget. Anledningen att F! (som väl är) förvandlats till ett marginaliserat ickeparti är mest troligt att de andra partierna i allt större utsträckning börjat tala om feminism. Därför har F! spelat ut sin roll.

På samma sätt har M, KD, S anammat SD:s politik, börjat prata om de problem som finns med migration och integration. Man har stramat åt migrationspolitiken, man har lovat ytterligare krafttag och så vidare. Detta är med stor sannolikhet den främst orsaken till SD:s uteblivna valsuccé. Om de partier som kommer leda landet denna mandatperiod faktiskt håller vad de lovar, förbättrar situationen som ju alla utom tokvänstern inser är ohållbar kommer SD med största sannolikhet att minska vid nästa val. Och då kommer AfS (om de mot förmodan fortfarande existerar om 4 år) få ännu färre röster.

Skulle situationen bli värre kommer SD mest troligt att vässa sin retorik och öka, och det är i första hand till dem de svenska väljarna kommer att gå.

Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
AfS är framtiden.

Med en laguppställning som Kasselstrand, Ahl, Hahne, Ohlsson så är framtiden säkrad.

Gut mit Uns.

Då måste de i så fall mogna ordentligt och ändra sin retorik. Återvandringsverket var dessutom ingen lyckad taktik, för att inte säga fullständigt korkad. Gemene man är trött på bilbränder, gruppvåldtäkter etc men man vill inte att välfungerande och integrerade invandrare ska skickas tillbaka. Nu kommer du kanske svara att detta inte heller är vad AfS ämnar att göra, men även jag som via sociala medier (främst YT) följt AfS och deras talare och faktiskt lyssnat på vad de sagt kan säga att detta inte framkom tydligt.

T ex vrålade Jeff Ahl vid minst ett tillfälle att "bär du slöja, ska du ut!". Ja, det är taget ur sin kontext eftersom han radade upp fler saker som skulle innebära att man åker ut, men likförbannat sa han detta. Det kommer ALDRIG att fungera och gå hem i stugorna. AfS framstod som ett rasistiskt, närmst fascistiskt parti inte långt från fd SvP och ND. Sådana partier kommer aldrig att få fäste i Sverige.
Citera
18-09-12, 20:08
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Tackar, men det är väl nyktra siffror?

Adressera inte mig mer, jag fick nog av dig för längesen.
Citera
18-09-12, 20:10
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Hade AfS hamnat på ~3% hade jag hållit med dig. Men att inte ens komma upp i en halv procent ser jag knappast som någon vinnare. F! hamnade strax över 3% i förra valet, och vad hände nu? Helt borträknade trots att man har en stor organisation och budget. Anledningen att F! (som väl är) förvandlats till ett marginaliserat ickeparti är mest troligt att de andra partierna i allt större utsträckning börjat tala om feminism. Därför har F! spelat ut sin roll.

På samma sätt har M, KD, S anammat SD:s politik, börjat prata om de problem som finns med migration och integration. Man har stramat åt migrationspolitiken, man har lovat ytterligare krafttag och så vidare. Detta är med stor sannolikhet den främst orsaken till SD:s uteblivna valsuccé. Om de partier som kommer leda landet denna mandatperiod faktiskt håller vad de lovar, förbättrar situationen som ju alla utom tokvänstern inser är ohållbar kommer SD med största sannolikhet att minska vid nästa val. Och då kommer AfS (om de mot förmodan fortfarande existerar om 4 år) få ännu färre röster.

Skulle situationen bli värre kommer SD mest troligt att vässa sin retorik och öka, och det är i första hand till dem de svenska väljarna kommer att gå.

Då måste de i så fall mogna ordentligt och ändra sin retorik. Återvandringsverket var dessutom ingen lyckad taktik, för att inte säga fullständigt korkad. Gemene man är trött på bilbränder, gruppvåldtäkter etc men man vill inte att välfungerande och integrerade invandrare ska skickas tillbaka. Nu kommer du kanske svara att detta inte heller är vad AfS ämnar att göra, men även jag som via sociala medier (främst YT) följt AfS och deras talare och faktiskt lyssnat på vad de sagt kan säga att detta inte framkom tydligt.

T ex vrålade Jeff Ahl vid minst ett tillfälle att "bär du slöja, ska du ut!". Ja, det är taget ur sin kontext eftersom han radade upp fler saker som skulle innebära att man åker ut, men likförbannat sa han detta. Det kommer ALDRIG att fungera och gå hem i stugorna. AfS framstod som ett rasistiskt, närmst fascistiskt parti inte långt från fd SvP och ND. Sådana partier kommer aldrig att få fäste i Sverige.

Det går inte att ta dig på allvar när du påstår att migrationspolitiken har stramats åt.
Citera
18-09-12, 20:19
Medlem
Finns det någon länk till AfS låt som innehåller textraden "Sveriges återvandringsparti"? Alltså inte Kiwi:s låt utan den andra som jag har hört vid vissa tillfällen.
Citera
18-09-12, 20:20
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Så du menar att jag har en sval relation till siffror? i mitt huvud
https://twitter.com/Myrannosaurus/status/1039558839274823680

De har inte räknat klart än, har du svårt att läsa eller?

Räkningen är inte klar än.
Citera
18-09-12, 20:21
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Det går inte att ta dig på allvar när du påstår att migrationspolitiken har stramats åt.

Här kommer ett axplock av vad man gjort och säger sig planera göra (detta gäller Sossarna, Moderaterna vill gå ännu längre):

1. Den nya och mer restriktiva asyllagstiftningen ligger fast. De rättsakter som nu förhandlas i EU om gemensamma regler för bland annat uppehållstillstånd, mottagandevillkor och identifiering ska sedan införas i Sverige. Då kommer Sverige inte att ha vare sig mer eller mindre generösa regler än andra EU-länder.

2. Gränskontrollerna som i dag gäller till november 2018 ska gälla så länge behovet finns. Sverige ska verka i EU för rätten att ha dessa kontroller. Om behovet uppstår ska Sverige stå redo att utöka kontrollerna.

3. S vill återinföra centrala mottagningar för asylsökande på ett antal platser i landet innan dessa placeras i kommuner. Målet är att förkorta handläggningstider, förstärka säkerheten och öka återvändandet för de som får avslag.

4. Dagens modell med eget boende (EBO) rivs upp. Det ska ersättas med ett system som motverkar segregation – som ett första steg i de kommuner och områden där trångboddhet och den sociala problematiken är som störst.

5. Kraftigt utökade åtgärder för att säkerställa asylsökandes identitet. Polisen, Migrationsverket och Rättsmedicinalverket ska få utökade befogenheter för att säkerställa en mer rättssäker process och kortare handläggningstider.

6. Fler förvarsplatser och ökade befogenheter att placera i förvar av säkerhetsskäl eller av identitetsskäl.

7. Tiden för förnyad asylansökan efter avslag fördubblas från fyra till åtta år. S vill också förlänga tiden med återreseförbud om man inte lämnar landet frivilligt efter avslag.

8. Möjligheten för kommuner att ge försörjningsstöd för den som har fått avslag avskaffas. I dag betalar ett antal kommuner ut pengar till människor som inte har rätt att vistas i landet och det minskar återvändandet och undergräver tilltron på rättssamhället.

9. Möjligheten till att få uppehållstillstånd för arbete om man har kommit som asylsökande och fått avslag på asylansökan avskaffas eller minskas kraftigt. Uppehållstillståndet för arbete ska ges för att ett jobb behöver utföras och det saknas folk i Sverige som kan göra det.

10. Öka stödet till säkerhet och humanitära förhållanden i flyktingläger utanför Europa. Vi vill stärka Sveriges bidrag till detta men också se till att det blir en ännu högre prioritet utanför EU och världssamfundet.

11. Alla länder som vi ger bistånd till eller som Sverige ger viseringslättnader (till exempel diplomater och affärsresande) till ska behöva ta emot egna medborgare som fått avslag på asylansökan.

12. Internationell människosmuggling ska bekämpas hårdare. S vill ytterligare förstärka det internationella polis- och säkerhetssamarbetet. Dagens straff i Sverige för människosmuggling är som lägst två veckors fängelse, eller 6 månaders fängelse vid grovt brott – dessa straff behöver skärpas.

13. Det internationella kvotflyktingsystemet inom FN ska utökas. Ansvaret behöver fördelas på fler länder och fler människor ska kunna återvända till sina hemländer under trygga och säkra förhållanden.

14. Sverige ska vara pådrivande för att stödja fler länders kapacitet att ta emot asylsökande.

----

Detta var från maj månad, och efter det har man pratat om ytterligare åtgärder. Man vet att den allmänna opinionen är införstådd med att man fört en misslyckat migrations- och integrationspolitik och vi får hoppas att man tar till ytterligare krafttag.
Citera
18-09-12, 20:27
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:

Tror mer på tung tobak.

Den slutliga rösträkningen är knappt påbörjad.
Citera
18-09-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atlantisx
Finns det någon länk till AfS låt som innehåller textraden "Sveriges återvandringsparti"? Alltså inte Kiwi:s låt utan den andra som jag har hört vid vissa tillfällen.
https://youtu.be/bGKdIMF6u1c (Denna tror jag du menar med Kasselstrand)

https://youtu.be/CaYx8sMs5tM (Denna version som vevats flitigast när jag kollat)
Senast redigerad av .pimm. 18-09-12 kl. 20:39.
Citera
18-09-12, 20:34
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood

Där säger jag inte emot dig.

Retoriken var för hård.

Ibland behöver man bara säga "halva sanningen" av det man vill säga så räcker det.

Retoriken var för hård, för lite fokus på skattesänkningar, yttrandefrihet, fri företagsamhet, nattväktarstaten, antikorruption, minska offentliga sektorn.
Citera
18-09-12, 20:39
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
AfS sade aldrig något som var av den kalibern däremot skruvade man ju gärna upp stämningen och körde med BSS-paroller.

Alldeles oavsett så träffade AfS helt fel i sin retorik om man ville vara ett nationalpopulistiskt parti. Jag har mycket svårt att se att motsvarande alternativ i andra länder har hållit på sådär.

Antagligen har de dragit på sig en nazistämpel som kommer att förfölja dem i fortsättningen. Man spårade ur helt enkelt och hanterade inte sin position på något vettigt sätt.

P.S jag har personligen inga problem med retoriken, talen eller slagorden men försöker se det ur en någorlunda normal svennes ögon.

Som du nämner i din egen post ovanför denna.
Media tillsätter - media avsätter. Svårare än så är det inte.
Oavsett retorik hade det mot valresultatet för Afs inte gjort någon större skillnad. En något nedtonad retorik av mer lågmäld karaktär skulle INTE genererat fler röster, snarare färre. Det är min övertygelse.

Att ängsligt börja dagtinga med sina övertygelser med opportunistiska förtecken är inget som hjälper till om man vill bilda och fösa opinion framför sig. Om man nu tycker parlamentarismen är något att fortsättningsvis bygga vidare på har Afs all anledning se framtiden med tillförsikt an.
Tiden arbetar för Afs räkning - likväl som de demografiska klusterbomberna gör för socialdemokraterna. Under förutsättning Afs bibehåller sin retorik då.
Senast redigerad av 167-steg-kvar 18-09-12 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in