Citat:
Ursprungligen postat av
populopidus
Det är den här förbannade generaliseringen som är så jävla illa. Jag har en flickvän från Kroatien som nyligen fått permanent uppehållstillstånd (pga att vi är med i EU). Hon jobbar hårdare än gemene svensk och när hon inte jobbar sliter hon hemma med att lära sig svenska - och längtar efter att få börja på SFI. Hon vill verkligen bli en del av vår nation, assimileras och bli svensk. Hon flyttade hit för 5 månader sedan men har redan lyckats med allt detta och bidrar till välfärden mer än de bittra socialfallen som verkar utgöra majoriteten i den här tråden.
Ska hon behöva vänta i 10 år för att bli svensk medborgare som AfS vill? Hon, som är Europé, vill bidra och redan bidrar till välfärden?
Och hon är inte ensam. Det finns stora problem och vissa folkgrupper är absolut svårare än andra att integrera. Det ska inte vara möjligt att komma hit, få PUT, leva på socialbidrag + andra bidrag för resten sin vistelse här. Detta tror jag dom flesta svenskar egentligen tycker och det är det här vi måste komma åt. De som inte bidrar och inte heller har ambitionen att göra det ska ut. Kriminella invandrare ska ut också. Men de som kommer hit och verkligen anstränger sig för att bli en del av det svenska samhället, och tar skitjobben som varken du eller jag skulle kunna tänka oss - ska de in i generaliseringsloopen och kastas ut också för att dom är invandrare?
AfS har visserligen fokuserat på MENA + rumänerna, men i mycket grova drag generaliserat invandrare och menat på att de är en homogen grupp soffliggare och bidragsmyrslokar. Detta ser svensken igenom och tycker ej är okej. De flesta SD:are jag känner har inget emot invandrare så länge dom assimileras eller i alla fall integreras. Däremot är det väldigt få som är emot öppna gränser, och här har de flesta partierna blivit striktare. Och med tanke på vart fokus legat under denna valrörelse är dom tvungna att ta till ytterligare krafttag nu för att minska risken för att utomparlamentariska grupper som NMR ska få större fäste, samt givetvis motverka ytterligare ökning av SD:s väljarbas.
Nej, ingen ska kastas ut för att man är invandrare. Jag har aldrig sett någon företrädare för AfS generalisera invandrare till en enda stor grupp, var har du fått det ifrån? Kan du ge en länk till ett sådant uttalande?
Sen det här med medborgarskap, svenska folket har en väldigt skev syn på medborgarskap. Man behöver inte vara medborgare för att få vara i landet. Jeff Ahl använder ofta ordet "gäst", vilket är ett ord jag själv har använt i flera år. Gäster behandlar man väl, men om de inte sköter sig så får de lämna. Som gäst har man i gengäld varken samma rättigheter eller skyldigheter som en medborgare. Man har ingen rättighet att bli svensk medborgare; medborgarskapet är en belöning som de som vill och strävar efter att bli en del av folket ska få. Är det något man visar på fem månader? Är det något man visar på 10 år? Var går gränsen rent kunskapsmässigt om Sverige och svenskarna? Svårt att säga, men dagens system har uppenbarligen varit alldeles för slappt.
Angående "skitjobb", jag tycker att de enda "skitjobben" är de som inte tillför något värde och det är både tråkigt och farligt om svensken i gemen ser sig som för fin för att utöva vissa yrken. Ja, nu hycklar jag delvis då jag själv inte vill ha flera yrken. Men i mitt fall vore det - utan att skryta - ett stort resursslöseri om jag skulle ägna mig åt städ, dagis, sophämtning eller liknande. Därför har det fallit sig väldigt naturligt att jag idag har ett "finare" jobb med trevliga karriärmöjligheter. Men jag ser absolut inte ner på dem som har "skitjobb", ej heller ser jag ner på "skitjobben" som sådana. Hade jag fått välja mellan soc eller "skitjobb" så väljer jag utan tvekan "skitjobb".