2018-09-11, 18:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Tänk om tanten bara hittade på mannen utanför för att göra sig intressant. Hon trodde kanske inte att det skulle få några konsekvenser om hon kryddade upp verkligheten lite när hon pratade med människor som hon iaf inte skulle träffa igen. Hoppas isf att inte hennes vittnesmål är superviktigt.

Eller så fick hon i ett senare skede reda på att det var en granne hon känner som var där. Då kanske hon själv inte tycker att infon är väsentlig längre för polisen. Men då tänker hon fel
Citera
2018-09-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det verkar ha funnits åtminstone en person med namnet Peter, killen höll på med vernissage och fotoutställning på Trädgårdsdagen den 20 maj:

https://www.orebro.se/karlslund/programevenemang/evenemang/tradgardsdag.5.32b5a2ac16112bcc94f453.html
Hmm.. Men skulle polisen formulera sig en Peter i såna fall? Skulle det inte vara mer åt: Utställningen med den där Peter eller helt enkelt fotoutställningen?
Citera
2018-09-11, 18:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Intressanta funderingar. Givet placeringen av HD:s hus som jag förstått det, och de tus kärvänliga utlandsresa så måste ju en formalist tillstå att HD kan vara insyltad bigtime.

Fattas bara nu att den ena av dem tragiskt väljer att begå ”överdossjälvmord” i Amsterdam och sms:ar sitt avskedsbrev till den andre.

Det verkar ju f.ö. ganska klokt av polisen att gå ut med vittnesefterlysning efter att MGM lämnat landet...

Citat:
Bara inte allt tar en ände med förskräckelse. Somliga är lite överspända....

Ja, men jag ser det nog ändå som att de "farväl" som postats mer är liksom mycket en trollning av denna tråd. Och det är nog det som jag måste säga finner mest osmakligt med makarna Ds framfart i sommar. Oskyldiga eller skyldiga, visst kan man inse att en viss bitterhet måste få infinna sig mot denna tråd ifall de är det förstnämnda. Men jag har svårt att se hur de här lekfulla passningarna till tråden kan te sig respektfulla mot LW under rådande omständigheter, oavsett om de är oskyldigt anklagade eller ej. Det är som om hela världen kretsade kring dem och inte LW som mist sitt liv och hennes barn som mist deras mamma. Det är som att makarna D uppträder som att det är synd om dem mest av alla och de därför kan flina åt denna tråd och skapa lite drama när det behagar dem. Visst, luften är fri osv men är det fungerande empatiska människor som gör så efter att en granne, en pastor, en fd älskarinna, en bekant och en vän har dött under brutala omständigheter och en mördare går lös? Är makarna D helt oskyldiga så borde de ju också vara rädda för en helt random galning som går runt i Nya Hjärsta. De har ju barn att skydda för övrigt! Vet de om att de inte är mördarna eftersom att de är oskyldiga och att polisen då är helt inne på fel spår kan man ju tycka att de borde visa större oro, mindre tjo och tjim, mer försiktighet och kanske extra mycket tid att hålla koll på döttrarna ifall GM går lös i kvarteret. Men alla är vi tydligen olika och snart får jag väl veta att det inte spelar någon roll vad de gör osv, osv. Men de uppträder iaf i mina ögon alltför obrytt och det känns respektlöst mot LW.

Och som egentlig kommentar angående att det skulle hända något dramatiskt i Amsterdam så njae, tror knappast det funnits några sådana tecken hittills? Möjligen, skulle jag inte om jag var en av dem, vilja stå alltför nära en kanalkant och fundera över tillvaron. Användaren Ulljoh som jag tidigare nämnde spekulerade ju kring ifall det var HD som stod bakom mordet och SD som försökt skydda barnen och visst kan man ibland se något slags nervöst ansiktsuttryck i loggarna när SD fotat sig själv? Lite av en gisslansituation kanske varit hela sommaren, en slags terrorbalans där en av makarna vet vad den andra gjort och ingen riktigt litar på den andre utan man bara dunkar rygg alltmer ivrigt för att inte bli puttad utför kanten? Eller så har vi att göra med ett riktigt kallblodigt par som gjort detta öppet tillsammans och som Sh.Holmes spekulerar, nu njuter av vad de skördat? Spekulationer, spekulationer...
Citera
2018-09-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Frågan är: är HD en svag kvinna verkligen? Jag tycker att hon framstår som en ändå rätt stark person med stor integritet som lyckas uppbåda sådant uppvisat lugn och bekymmerslöshet trots rådande omständigheter. Liksom Ulljoh spekulerade tidigare i tråden så har jag länge undrat vem som egentligen är den psykiskt starka av makarna D. I min bok uppträder HD mer samlat och starkt än den mer extroverte SD som verkar i mer behov av bekräftelse från omvärlden om vad han skojar till det med. Jag får alltmer svårt att tro att en sådan som SD, som han framstår i loggar och annorstädes, klarat av att genomföra detta mord ensam och hålla tyst om det så länge på egen hand. Och jag börjar alltmer undra vem som varit drivande.

Hittills har jag spekulerat om motiv för flera och bortom makarna D även UWs exfru MH. Men alltmer får man väl börja förlika sig med att polisen har rätt, dock vill jag gärna att det synas ifall SD gjort detta ensam och vilken roll HD haft i det hela. Och jag utesluter inte att hon skulle kunna haft motiv och integritet nog att genomföra det själv eller få SD att göra det. Men så har jag bara loggar och tråden att utgå från och jag antar att det finns de i tråden som känner henne och vet mer än jag därför.
Tja du kan säkert ha rätt. Kanske var hon medberoende till sin stora baby. Hon hade 3 barn att ta hand om och kände sig tvungen. Mycket lustigt med denna skilsmässa och de verkar tajtare än nånsin. Hotet är borta och nu är de fria. Om det är så att båda eller en av dem är skyldiga så är det korkat att handla som de gör. Nog borde polisen och omgivningen också reagera på detta tycker man.
Kanske HD utåt verkar timid och skör men är den som drev SD att begå detta mord. Kvinnan iscensatte planen och marionetten utförde det.
Citera
2018-09-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ja, vi är många som nog reagerat på detta under sommaren. Alla skilsmässor ser inte dramatiska ut och innebär gråt och tandagnisslan, totala avståndstaganden och barn som skickas med papperslapp från vecka till vecka som enda kommunikation... men SDs och HDs skilsmässa är nog den tajtaste jag fått kännedom om.

De umgås ju mer än flertalet lyckliga gifta par kan det tyckas! Det grillas, det tältas, det är bilsemesterar, det är utlandsresor, det är utflykter, det citeras romantiska rader av Lundell för att beskriva den andra, det är fika och middagar med gemensamma vänner och släktingar... total idyllisk relation är det som visas upp. Å andra sidan har SD tidigare fått en skarp markering av kontaktförbud från HD vad gäller LW så helt friktionslöst och avspänt verkar det inte ha varit. Och de har separerat. De har ansökt om skilsmässa, mig veterligen har ingen i tråden postat att de ändrat sig och snart går väl fristen ut? Jag är egentligen fullkomligen ointresserad av deras privata relation. –Vilket nog de flesta av oss här i tråden är. Men jag försöker förstå den för jag undrar om de kunnat vara två bakom mordet på LW? Eller varför verkar de som världens tajtaste par nu efter att LW är mördad?
Överhuvudtaget är alla avspända och glada verkar det som. Men jag håller med om att detta är anmärkningsvärt. Skilsmässa med barn i tonåren brukar antingen vara av typen: Äntligen slipper jag den idioten från båda sidor, eller otrohet, gräl, gråt och uppbrott med dunder och brak.
Den här skilsmässan vekar unik och skulle man lämna in ett manus till en Tv-serie skulle nog inte ens femman ta emot det.
Bor de varannan natt och myser i dubbelsängen i varandras hus, eller står det ena tomt?
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-11 kl. 18:46. Anledning: felstavat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Det finns väl egentligen flera alternativ. Jag tror inte att marknads-episoden är konstruerad. Det här att damen letar efter en Peter. Det kan betyda att damen känner igen paret och säger: "Hej, har ni sett Peter?". I sådana fall är de bekanta och paret borde veta vem hon var. Alternativet är att damen går runt och letar efter Peter eftersom han har en tendens att villa bort sig. Då frågar hon okända om de har sett en som ser ut så och så och heter Peter. För mig känns uttrycket En Peter väldigt speciellt på svenska. Det måste finnas en anledning till att polisen gick ut med just detta i de kortfattade efterlysningarna.
Jag tror att det beror på att den här damen ofta letar efter Peter inte bara på marknaden. Och att det kan göra att fler tänker att det måste vara NN, hon som brukar leta efter Peter.
Återigen. Om denna dam är ett ögonvittne som både hört och sett GM, vore det alldeles för farligt för henne om polisen gick ut med hennes signalement. De har nog letat länge efter henne.

Det kanske var hennes hund som heter Peter.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det verkar ha funnits åtminstone en person med namnet Peter, killen höll på med vernissage och fotoutställning på Trädgårdsdagen den 20 maj:

https://www.orebro.se/karlslund/programevenemang/evenemang/tradgardsdag.5.32b5a2ac16112bcc94f453.html

Kan ju mycket väl vara så!
Att damen letat efter ”Peter” som i ”Peters utställning”. Lätt att höra fel eller minnas fel. Annars hade man väl att man letade efter sin vän/son/man och därefter förnamnet. Efteråt minns man bara namnet Peter.
Citera
2018-09-11, 18:48
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja du har rätt i att deras beteende är anmärkningsvärt för vanliga skilsmässopar. För ett par inlandat i ett mordfall blir det riktigt skruvat. Fel ord kanske men jag är faktiskt mållös. En snabb betraktelse skulle kunna vara att de tillsammans löste problemet och nu firar frukten av sitt samarbete. En annan ? Nä jag förstår inte.

Citat:
Vem som helst som tvingas stirra på makens snedsteg med vigselprästen varje dag borde ju kunna bli lite egen lätt. Och barnen som växer och börjar lägga ihop ett och ett.

Man undrar om det funnits en idé om att LW skulle/borde ha flyttat, men hon ändrat sig, och det grälats om det där. Eller att HD inget förstått förrän hon satt där, och att hon efter ett tag surnat till över något.

Det finns så många luckor kring polisens ageranden, av vilka vi fått kännedom om, kring HD. Även om hon skulle ha alibi just mordnatten så har hon ju tillåtits ha den gemensamma bilen efter mordet under t ex. Om hennes hus inte varit avspärrat och hon haft tillgång till bilen så finns det ju stora risker att polisen alltför enögt bara tidigt låst fast sig vid SD som ensam GM. HD gäckar. I mina ögon finns spekulativa alternativen ifall GM finns bland makarna D:

- SD mördade LW pga att LW hotade om att berätta mer saker för HD eller för att han var svartsjuk på någon inbillad ny pojkvän han trodde att hon hade. HD fick kännedom efteråt ihop med en ledsam historia som gjorde SD till offret vilket hon köpte och sedan hjälpte till att röja undan efter SD.

- SD och HD mördade LW tillsammans (se tidigare inlägg utifrån den något flummiga teorin baserat på Monica Zetterlunds sång Trubbel).

- HD övertalade, manipulerade SD att mörda LW utifrån otrohetsaffären/skuld/samvete. Ifall LW försvann skulle hon ta emot SD igen och de kunde leva lyckliga.

- HD mördade själv LW efter att ha sett SD snedda över innergården mot LWs altan den natten. SD fick hjälpa till att röja upp och blev så insyltad att han inte vågar annat än att spela med nu i sommar.

Finns det något, Lonnrot, som talar för att det var aktuellt för LW att flytta? Frågar av nyfikenhet ifall du tolkat något så? Det måste hursomhelst varit rätt spänt att bo så nära för HD och LW, ifall inte teorin om att de stöttat varandra efter SD stämmer.
Citera
2018-09-11, 18:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Det finns väl egentligen flera alternativ. Jag tror inte att marknads-episoden är konstruerad. Det här att damen letar efter en Peter. Det kan betyda att damen känner igen paret och säger: "Hej, har ni sett Peter?". I sådana fall är de bekanta och paret borde veta vem hon var. Alternativet är att damen går runt och letar efter Peter eftersom han har en tendens att villa bort sig. Då frågar hon okända om de har sett en som ser ut så och så och heter Peter. För mig känns uttrycket En Peter väldigt speciellt på svenska. Det måste finnas en anledning till att polisen gick ut med just detta i de kortfattade efterlysningarna.
Jag tror att det beror på att den här damen ofta letar efter Peter inte bara på marknaden. Och att det kan göra att fler tänker att det måste vara NN, hon som brukar leta efter Peter.
Återigen. Om denna dam är ett ögonvittne som både hört och sett GM, vore det alldeles för farligt för henne om polisen gick ut med hennes signalement. De har nog letat länge efter henne.

Eller om det hänvisade till utställaren (fotograf) på marknaden. Att hon letade efter ”Peter som har fotoutställningen”. Och att paret efteråt bara minns namnet Peter.
Citera
2018-09-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ja, men jag ser det nog ändå som att de "farväl" som postats mer är liksom mycket en trollning av denna tråd. Och det är nog det som jag måste säga finner mest osmakligt med makarna Ds framfart i sommar. Oskyldiga eller skyldiga, visst kan man inse att en viss bitterhet måste få infinna sig mot denna tråd ifall de är det förstnämnda. Men jag har svårt att se hur de här lekfulla passningarna till tråden kan te sig respektfulla mot LW under rådande omständigheter, oavsett om de är oskyldigt anklagade eller ej. Det är som om hela världen kretsade kring dem och inte LW som mist sitt liv och hennes barn som mist deras mamma. Det är som att makarna D uppträder som att det är synd om dem mest av alla och de därför kan flina åt denna tråd och skapa lite drama när det behagar dem. Visst, luften är fri osv men är det fungerande empatiska människor som gör så efter att en granne, en pastor, en fd älskarinna, en bekant och en vän har dött under brutala omständigheter och en mördare går lös? Är makarna D helt oskyldiga så borde de ju också vara rädda för en helt random galning som går runt i Nya Hjärsta. De har ju barn att skydda för övrigt! Vet de om att de inte är mördarna eftersom att de är oskyldiga och att polisen då är helt inne på fel spår kan man ju tycka att de borde visa större oro, mindre tjo och tjim, mer försiktighet och kanske extra mycket tid att hålla koll på döttrarna ifall GM går lös i kvarteret. Men alla är vi tydligen olika och snart får jag väl veta att det inte spelar någon roll vad de gör osv, osv. Men de uppträder iaf i mina ögon alltför obrytt och det känns respektlöst mot LW.

Och som egentlig kommentar angående att det skulle hända något dramatiskt i Amsterdam så njae, tror knappast det funnits några sådana tecken hittills? Möjligen, skulle jag inte om jag var en av dem, vilja stå alltför nära en kanalkant och fundera över tillvaron. Användaren Ulljoh som jag tidigare nämnde spekulerade ju kring ifall det var HD som stod bakom mordet och SD som försökt skydda barnen och visst kan man ibland se något slags nervöst ansiktsuttryck i loggarna när SD fotat sig själv? Lite av en gisslansituation kanske varit hela sommaren, en slags terrorbalans där en av makarna vet vad den andra gjort och ingen riktigt litar på den andre utan man bara dunkar rygg alltmer ivrigt för att inte bli puttad utför kanten? Eller så har vi att göra med ett riktigt kallblodigt par som gjort detta öppet tillsammans och som Sh.Holmes spekulerar, nu njuter av vad de skördat? Spekulationer, spekulationer...
Riktigt bra inlägg! Så sant så.
Citera
2018-09-11, 18:57
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Tja du kan säkert ha rätt. Kanske var hon medberoende till sin stora baby. Hon hade 3 barn att ta hand om och kände sig tvungen. Mycket lustigt med denna skilsmässa och de verkar tajtare än nånsin. Hotet är borta och nu är de fria. Om det är så att båda eller en av dem är skyldiga så är det korkat att handla som de gör. Nog borde polisen och omgivningen också reagera på detta tycker man.
Kanske HD utåt verkar timid och skör men är den som drev SD att begå detta mord. Kvinnan iscensatte planen och marionetten utförde det.

Citat:
Överhuvudtaget är alla avspända och glada verkar det som. Men jag håller med om att detta är anmärkningsvärt. Skilsmässa med barn i tonåren brukar antingen vara av typen: Äntligen slipper jag den idioten från båda sidor, eller otrohet, gräl, gråt och uppbrott med dunder och brak.
Den här skilsmässan vekar unik och skulle man lämna in ett manus till en Tv-serie skulle nog inte ens femman ta emot det.
Bor de varannan natt och myser i dubbelsängen i varandras hus, eller står det ena tomt?

Ja, det är märkligt. Inget är ju så klart svartvitt och relationer är komplexa. Det kan finnas såväl hat som kärlek som tvivel i en och samma relation. Dock så framstår ju, ifall man ska spinna vidare på manus-liknelsen, en slags oväntad dramaturgisk vändpunkt vid mordet. Innan dess så ger ju det vi vet skenet av att allt går utför för makarna Ds relation. Otroheten upptäcks, krav om kontaktförbud ställs av HD mot SD, separationen genomförs, skilsmässsan ansöks. Så långt så är det inget underligt alls. Det ser ut som de flesta trista skilsmässor pga otrohet. Sedan. Mord. SDs fd älskarinna blir mördad och han blir misstänkt av polisen för att vara GM. I ett normalt manus hade nu HD verkligen fått skäl att genomföra skilsmässan med stöd från alla sina tjejkompisar och föräldrar. Det hade blivit romantiska komedier med näsdukar och rött vin, skita i exet och tillbringa sommaren bara med barnen. Men vad händer? Istället vänder hela berättelsen och går åt andra hållet. Makarna D börjar företa sig resor direkt dagen efter mordet, de åker runt och har det trevligt, semestrar ihop och umgås supertajta. Som sagt, inte ens femman skulle ta emot det manuset. Så varför ser det ut på detta viset? Jag tror inte att HD tillhör de här kvinnorna som förälskar sig i kåkfarare och finner SD plötsligt mer spännande och intressant för att han är mordmisstänkt. Hur kan hon ens lita på honom om hon själv inte vet om att han har absolut alibi eller hon själv är GM? Jag är nog en smula trög måste jag tillstå men jag får detta inte riktigt att bli rimligt ifall HD är helt oskyldig själv. Eller så är hon verkligen oerhört lojal och naiv.
Citera
2018-09-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ja det är svårt att få ihop. Mitt intryck av HD är att det är en mycket knepig kvinna som vet precis vad som hänt. Tycker synd om dessa svaga kvinnor som inte lämnar en sån primitiv idiot till man. Hur orkar man leva med sig själv.
Synd att de har barn för de verkar mest bry sig om att leta burkar. Konstig tid vi lever i där de sk föräldrarna beter sig som barn i mångt och mycket.
Många sitter säkert på info men kniper igen. Samtidigt som våra skattepengar rinner ut till polis, NFC och rätten. Hoppas alla som vet något känner sig nöjda.
Hatet och föraktet mot LW lyser igenom ofta.
Vilka hemska människor ni har i Örebro.
Hoppas rättvisa kommer skipas.

Förlåt för lite off topic, men varje gång jag läser om "att leta burkar".
Det tänker jag, att HD och SD är som zigenare, dom också letar efter burkar

Håller med dig, att HD är en mycket knepig kvinna!

Hoppas med, att snart rättvisa kommer skipas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in