2018-09-11, 14:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är inte omöjligt, vi får väl se.
Tror du att det var en slump att han åkte till USA en dag efter frisläppandet då han var anhållen? En slump att han inte har alibi? En slump att han hade haft en affär och strulig förbindelse med en granne som hittades mördat i samma område?

Du uttrycker dig spydigt så du kanske vet något vi andra inte vet.
Ja, det ser faktiskt ut som om de här omständigheterna har sammanfallit på ett sätt som kan ha varit oturligt för SD. Och nej, jag vet inget mer om fallet än det som har framgått av media och den här tråden.
Citera
2018-09-11, 14:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man får lite konstiga vibbar.
Kanske bara är en "blinkning" till oss/polisen?
Ja han behagar skämta med oss
Nån som vet vad det är för ”smycke”?
Citera
2018-09-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det ser faktiskt ut som om de här omständigheterna har sammanfallit på ett sätt som kan ha varit oturligt för SD. Och nej, jag vet inget mer om fallet än det som har framgått av media och den här tråden.

Ja verkligen otur för SD, särskilt om de inte lyckas få fast GM eller avföra SD från utredningen.
Jag för min del säger som GW, jag tror inte på slumpen
Citera
2018-09-11, 14:15
Medlem
Linxieloos avatar
Tänk om tanten bara hittade på mannen utanför för att göra sig intressant. Hon trodde kanske inte att det skulle få några konsekvenser om hon kryddade upp verkligheten lite när hon pratade med människor som hon iaf inte skulle träffa igen. Hoppas isf att inte hennes vittnesmål är superviktigt.
Citera
2018-09-11, 14:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Motivet för mordet kan för oss vara lika dunkelt som i en grotta.
Men jag har i nuläget en gm som trolig och jag utgår från att motivbilden handlar om FÖRLORAD KONTROLL.

En del kallar det svartsjuka...

Inte ofta man begriper varför andra personer mördar någon.
För mig känns det obegripligt och så fruktansvärt hemskt att jag försöker och försöker förstå.

Jag byter ibland ut huvudpersonerna här i tråden.
Att LW är någon som jag håller av, att gm är någon jag känner väl (trodde jag).
Det är då jag blir alldeles kall av skräck.

Det är viktigt för samhället (för oss alla) att begripa mekanismerna bakom varför mord sker.
För utredningen kan motivbilden kanske ge en fingervisning vilken typ av gm det kan röra sig om.

Jag tror dock inte att LW var så stridbar i denna situation när hon blev dödad.
Kanske hennes "stridbarhet" (som du väljer att kalla det, jag kallar det mänsklig rättighet att få välja vilket liv man vill leva och med vem man vill ha ett förhållande med) blev hennes död i förlängningen.

Jag tror att hon blev "påtvingad" en kontakt med sin baneman. Han kom för att han vill ha kontroll...

Om du kallar en dödskamp för att LW var stridbar, ja då får du kalla det så då.
Man har väl rätt för att kämpa för sitt liv utan att det kallas för att vara "stridbar"?

Det är du som lägger negativ värdering och skuld i ordet stridbar jag gör det inte. Om det för dig känns bättre och inte ska förknippas med skuld byter jag gärna ut ordet till påstridig och viljestark så kanske du håller med mig det var egenskaper som präglade LW såväl i cachandet som socialt? En stark kvinna som inte vek ner sig om du så vill?

Jag vågar i detta skede bestämt påstå att det är denna sida som av GM setts som motiv att obehärskat mörda LW.

Att förstå skeendet som lett fram till mordet är INTE att skuldbelägga offret utan är alltid av nöd tvunget för att lagföra gärningsmannen. Det är ofta huvudförhandlingen störs av anhörigas emotionella invändingar när dom av den
anklagade motiven så berörs. Likväl måste den oberörbara frågan ändå beröras.

F.ö. förstår jag inte hur man tror man hedrar avlidna genom att förneka dom sidor bara för att man man själv värderat dom mindre smickrande .
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-11 kl. 14:42.
Citera
2018-09-11, 14:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Cykeltjejerna:
Hur kommer det sig att polisen ens vet om dessa?
Det är troligen inte dalaan. Massa inlägg där dom beskriver sin åktur och att dom inte ser nått, o.s.v.

Ett vittne på i detta område som ser tjejerna gå med sina cyklar och hör av sig till polisen? Ja, det är tänkbart. Jag lutar åt att det är polisen som knackar dörr och någon säger att hen sett dessa tjejer. Den grova tidpunkten lutar ju åt ett vittne som försöker minnas en dag långt tidigare.

Varför knackar polisen alls dörr i det området?
Om vi leker med SD som GM, vad gör han åt det hållet. Hur kommer sedan hennes mobil bakom hans hus? Den var ju pejlingsbar fam till skogen, så ett grovt rörelsemönster borde finnas då.
Om det inte är SD, varför ned i det området och sedan vända tillbaka med hennes mobil?

Jag får inte ihop om tjejerna skulle mot Vivalla hållet, då viker man inte av där.
Däremot så kan dom kommit FRÅN Vivalla området, gått längs Apelvägen och vikt in på Videvägen. Men då ska dom till en fastighet i direkt anslutning i korsningen, om rörelsemönstret skulle vara naturligt, och vara identifierade av polisen direkt (tycker man).

Fetade: tveksamt om man öht minns ngt sådant om de inte setts i samband med eller efter skriket. Eller om ngn annan, sekundär tilldragelse kopplar ihop dem i minnet. Alternativt att vittnet reflekterat över tjejerna redan dagen för försvinnandet men sen inte hört av sig förrän poliserna knackade dörr.

Men om vittnet inte gjort kopplingen mellan flickornas väg och försvinnandet omedelbart så skulle jag säga att det inte går att minnas dem i efterhand. Vittnet måste alltså allra minst ha följt dem med blicken (kanske känt igen dem till utseendet) och adderat något tanke i stil med att det är bra att de inte går ensamma utan två-och-två, för då är man säkrare, eller de har nog varit på bio och kommit den eller den vägen — för att sedan associera till dem igen nästa dag när försvinnandet blev känt.

Alternativt hört skriket och sedan tittat ut.
Citera
2018-09-11, 14:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, eller så "förnyar" de äktenskapet? Notera den symboliska inskriptionen på SD's bild den 7/9 från (troligtvis) Harlingen, Nederländerna. Plus loggtextens enda ord.

Någon gång runt den 5 september av bilder/loggar att döma.

Okej. Man får utgå från att polisen kände till detta. Efterlysningen sker alltså när man vet att MGM är utomlands...

Ska jag gå helt efter min djupa kännedom i äventyrsfilmer och Johanna Möller så har den efterlysta gamla damen flytt fältet i sin trimmade tvåfärgade DeuxCV med förhoppningen att till tonerna av kents ”den vänstra stra*den” hinna återförenas med sin ungdomskärlek i Paris — men med SD/HD hack ihjäl i deras fabriksåterställda gräsgröna 244 DL från 1977.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-11 kl. 15:30.
Citera
2018-09-11, 15:00
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja han behagar skämta med oss
Nån som vet vad det är för ”smycke”?

det är inget smycke utan en så kallad TB eller trackable "ett resande kryp" som det finns en hel del av ute i omlopp bland cacher och cachare, och dem "reser" från cache till cache

just denna som bilden är på ägs av någon cachare i spanien
Citera
2018-09-11, 15:06
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Tror du att det var en slump att han åkte till USA en dag efter frisläppandet då han var anhållen?

nej det var fortfarande ingen slump att han åkte på en långt innan planerad resa till USA
(som han och HD hade fått i julklapp enligt folk i tråden)
att det var en julklapp är inget jag vet, men vet att dem skulle åka på gigat i USA
Citera
2018-09-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
nej det var fortfarande ingen slump att han åkte på en långt innan planerad resa till USA
(som han och HD hade fått i julklapp enligt folk i tråden)
att det var en julklapp är inget jag vet, men vet att dem skulle åka på gigat i USA

Neeej, men kanske ingen slump att SD konfronterade LW innan han skulle åka. Om han nu gjorde det.

Gudars, måste du anstränga dig för att missförstå eller är du trög
Citera
2018-09-11, 15:13
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Neeej, men kanske ingen slump att SD konfronterade LW innan han skulle åka. Om han nu gjorde det.

Gudars, måste du anstränga dig för att missförstå eller är du trög

kommenterade det du skrev, där stod inget om att han konfronterat henne, om han nu gjort det
läs själv vad du skrivit
Citera
2018-09-11, 15:17
Medlem
Om jag vore en gråhårig tant på ca 70 år som bodde granne med LW och kanske sett GM, skulle jag vara väldigt rädd för att ge mig till känna. Det går ju en mördare lös!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in