2017-07-21, 18:48
Medlem
mr.nymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
Finns en liknande film med Uwe Boll Rampage från 09 En man ute efter hämnd går runt avrättar folk.

En film om Breivik skulle gå om man fokuserar på vad som lede upp till Utöya, hur han blev den han slutligen blev parallellt med planeringen av terrorattacken.

Låter kanske som något.
Problemet med många sådana filmer är att de påstår att dem vet varför saker blev som det blev. När det egentligen är mer komplicerat än så.

Förstår du hur jag menar?
Citera
2017-07-22, 20:11
Medlem
Tror aldrig en sån film kommer att bli av, inte om den fokuserar på själva attackerna i alla fall. Att visa barn och ungdomar bli avrättade på bio/TV kommer aldrig gå med hänsyn till familjerna.
Citera
2018-02-20, 06:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Tror aldrig en sån film kommer att bli av, inte om den fokuserar på själva attackerna i alla fall. Att visa barn och ungdomar bli avrättade på bio/TV kommer aldrig gå med hänsyn till familjerna.

Filmen Utøya 22. juli (U – July 22 internationell titel) hade premiär på filmfestivalen i Berlin 19 februari 2018, i regi av Erik Poppe. Breivik visas aldrig i filmen

http://www.imdb.com/title/tt7959216/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2018-05-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Filmen Utøya 22. juli (U – July 22 internationell titel) hade premiär på filmfestivalen i Berlin 19 februari 2018, i regi av Erik Poppe. Breivik visas aldrig i filmen

http://www.imdb.com/title/tt7959216/?ref_=fn_al_tt_1

Det här är den ultimata filmen om dådet, den skildras i realtid och man är mitt inne i dådet.

NU förstår man att för ungdomarna var det mer än ett Islamistiskt terrordåd, 72 minuter är en väldigt lång tid och han sköt ideligen med pauser på kanske 5-8 minuter vardera och ingen kunde riktigt avgöra varifrån skotten kom.

Det är utöver ett vanligt terrorattentat och nu förstår jag till fullo varför Breivik är helt isolerad från yttervärlden. Sådana som han ska aldrig vinna.
Citera
2018-06-03, 22:09
Medlem
Greengrass är helt rätt regissör, hans dokumentär stil (skakig kamera) kommer passa perfekt.
Jag tycker dock att filmen borde utspelas i Norge på norska.
Citera
2018-09-07, 23:33
Medlem
Dark_drivers avatar
Utøa filmen 2018

Hej jag och en kompis såg Utøa filmen i går den var bra men den var jobbig att se den var otäck och obehaglig en del cener ur filmen har etsat sig fast i mitt huvud mår fortfarande dåligt filmen var riktigt verkeligstrogen jag brukar inte bli påverkad av filmer men denna fick mig att både känna otrolig ilska men även djup sorg kan rekommendera filmen till den med starkt psyke jag mår fortfarande dåligt nu dagen efter är speciellt vissa cener som jag inte kan glömma
Citera
2018-09-08, 00:11
Medlem
sommarlovs avatar
Jag skulle vilja ha ett uttalande av någon som sett filmen samt läst 2083 – A European Declaration of Independence!
Citera
2018-09-08, 00:15
Medlem
supremanics avatar
TS hur kan du veta att den var verklighetstrogen? Var du där? Kan den inte ha varit ett verk skapat och dramatiserat enbart för att ge dig dessa känslorna?
Citera
2018-09-08, 00:24
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Hej jag och en kompis såg Utøa filmen i går den var bra men den var jobbig att se den var otäck och obehaglig en del cener ur filmen har etsat sig fast i mitt huvud mår fortfarande dåligt filmen var riktigt verkeligstrogen jag brukar inte bli påverkad av filmer men denna fick mig att både känna otrolig ilska men även djup sorg kan rekommendera filmen till den med starkt psyke jag mår fortfarande dåligt nu dagen efter är speciellt vissa cener som jag inte kan glömma

Du kan ju se den här dokumentären om Oslo/Utoa Attacken så kanske det känns bättre.
Ole Dammegård "When Terror Struck Norway" https://youtu.be/JC4OWCKlF1Q
Citera
2018-09-08, 01:08
Medlem
Låter inte som någon film för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
TS hur kan du veta att den var verklighetstrogen? Var du där? Kan den inte ha varit ett verk skapat och dramatiserat enbart för att ge dig dessa känslorna?
Jag tror du har missuppfattat ordet, verklighetstrogens synonym är realistisk. Alltså att filmen är trovärdig, inte att den är en exakt filmatisering av vad som verkligen hände.
Citera
2018-10-10, 05:54
Medlem
Vobblers avatar
Idag dyker den väl upp på netflix.
Recensioner: https://www.metacritic.com/movie/22-july?ref=hp

En film om dagen är bra för magen, så det får bli den här i kväll.
Citera
2018-10-10, 09:40
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Idag dyker den väl upp på netflix.
Recensioner: https://www.metacritic.com/movie/22-july?ref=hp

En film om dagen är bra för magen, så det får bli den här i kväll.
Tydligen Åsne Seierstad som skrivit boken som filmen bygger på. Det är väl hon som rapporterade vädret i svensk tv för ett antal år sedan?

Edit:

För övrigt borde rubriken bytas ut då Matt Damon varken spelar Breivik eller är med i filmen.

Dessutom: Vet inte om jag är så taggad på den här filmen. Känns som ett osmakligt ämne att göra en film på.
Senast redigerad av BarryHero 2018-10-10 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in