• 5
  • 6
2018-10-16, 13:38
Medlem
likeabawzs avatar
Tyckte filmen var RIKTIGT bra faktiskt. Älskar hur man fick följa rättegången och samhällets reaktion på det hela.

Störde mig dock ordentligt på att den var på engelska? Varför inte göra den på norska? Kändes inte lika genuint.
Citera
2018-10-23, 04:20
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Tänkte inte se denna film, när jag sedan såg att den var baserad på Seierstads bok så bestämde jag mig för att kolla in den ändå eftersom boken är så enastående. Blev lite besviken, men mindre besviken än vad jag trodde att jag skulle bli. Först,Danielsen Lie (ABB) och Strand Gravli (Viljar) gör enastående insatser i filmen. Förstår dock inte, som många andra, varför alla nödvändigtvis skulle prata engelska.

Det fanns små detaljer som jag tyckte Greengrass fuckade up, som

men det är egentligen mindre viktigt. Det man gjorde bra är att man minimerade antal minuter på Utöya för att inte göra det till en shooterfilm och man framställde ABB som en psykopat utan att tvista hans ord eller handlingar utan bara genom att låta dem stå för sig själva. De hade kunnat gå in lite mer i att exploatera hans vansinne om Tempelriddarorden och att han trodde sig vara en del av ett nätverk som inte fanns, men i slutändan var det en bra punchline att poängtera att ingen vill försvara ABB trots att han trodde/tror att miljontals människor var/är på hans sida.

En detalj som hade kunnat lyfta Lippestads karaktär i filmen vore att visa en scen där han pendlar från rättssalen till sjukhuset där hans dotter låg, hon dog några år efter Utöyadådet men hade varit sjuk en längre tid. Det hade kunnat kopplas samman på något vis med

Citera
2018-10-23, 21:17
Bannlyst
Grym film och lättförstådd. Jag gillade rättegången bäst i filmen och det efter det allvarliga som hände. Intressant!
Citera
2018-10-23, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av likeabawz
Tyckte filmen var RIKTIGT bra faktiskt. Älskar hur man fick följa rättegången och samhällets reaktion på det hela.

Störde mig dock ordentligt på att den var på engelska? Varför inte göra den på norska? Kändes inte lika genuint.
Om det var på norska så skulle det varit i allra högsta grad mera trovärdigt.
Citera
2018-10-28, 21:39
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Började kolla på den men att dom snacka engelska pajade allt, stängde av efter halva.
Citera
2019-06-19, 19:25
Medlem
DeMo_Ds avatar
Bra film, så går det ibland när marxismen regerar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in