Citat:
Ursprungligen postat av
StatligaTeleverket
Även jag är vänster egentligen, fast nationalistisk vänster om man säger så, typ.
Haha, ja. Jag är nog själv mer "gamla vänstern" än den liberala varianten som är vanlig nu. Mer arbetarmakt och rätt till utbildning och mindre rasifierade kroppar och intersektionella analyser av cisheteropatriarkatet så att säga. Sen vill jag förstås inte ha ett talibansamhälle eller Handmaid's Tale heller, men det finns det ju ingen i Sverige (utom just importerade riktiga talibaner) som förespråkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
StatligaTeleverket
Nu har jag dålig koll på t.ex. Frankrike, men skillnaden är väl att i Frankrike och England finns det fortfarande många väldigt homogena småstäder. I Sverige har ju en hel del städer fått en mångkulturell förvandling på bara några år. I Frankrike koncentreras allt i Paris, Marseille och andra storstäder, men jag har en vän som bor i en liten håla i Alsace och där finns det väldigt få invandrare.
Storbritannien känns väldigt kört dock, på grund av deras valsystem. Tories lär ju inte vakna även om det finns en del någorlunda vettiga (Jacob Rees-Mogg) och UKIP har kollapsat totalt efter Farage. Belgien är ett annat land som känns mer kört än Sverige.
Det är alltid bättre ute på landet, så det stämmer säkert. Jag har mest varit i Paris, och där är det verkligen hemskt. Jag blir alldeles ledsen och trött av det. Sen är fransmän (de jag har träffat i alla fall) rent allmänt mindre politiskt korrekta än svenskar, men landet känns verkligen mer förfallet. Jag hoppas förstås att det inte är försent, det finns mycket bra i Frankrike också. Bara synd att så mycket har blivit förstört.
Uttalar mig inte just nu om inrikespolitik i andra länder, det känns lite OT i AfS tråd. Jag håller rent allmänt med om att det ser rejält mörkt ut ute i (västra) Europa, och även USA för den delen. Vi som hör till de goda krafterna (alltså inte de Goda Krafterna™, utan de riktiga) får helt enkelt försöka göra vårt bästa på hemmaplan och sen hjälpa varandra så gott vi kan. På det sättet tycker jag det var positivt att AfS bjöd in utländska meningsvänner också idag, även om vissa av dem inte riktigt verkar ha fattat hela bilden. Även om just vadhannuhette från Belgien till exempel inte var någon vinstlott så är tanken god. Vi som vill ha förändring måste försöka jobba tillsammans.