2018-09-06, 17:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
...

Förutom explosioner av skapelse , som big bang teorin, och medvetanden som du inte ser bevis för i bioLOGISKA system..
Bigbang är fortfarande enbart en beskrivning av universums expansion.
Det är ingen ”explosion av skapelse”, det har heller inget med biologisk mångfald att göra.

Citat:
vad tror du kan ha designat cellen och DNA-koder som evolutionerar biologiska system enligt DNA-kod och tillsamans med cellen?
Självirganiserande ökande komplexitet.

Citat:
Vad bevisar cellens och evolutionerande DNA för dig?..
Att avkommans DNA inte är exakt lika som och en blandning av föräldrarnas DNA. Det naturliga urvalet gallrar ut de ”bättre” avkommorna.

Citat:
att en explosion av skapelse måste ha varit framme och designat meninglösa livsformer som ateisten kan använda för att förslava?
Bigbang är fortfarande enbart en beskrivning av universums expansion. Ateister förslavar ingen i ateismens namn. Ateism är fortfarande att vara utan gud, inget annat.
Citera
2018-09-07, 13:29
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och det är så din god-of-gaps igen.

(Plus bevisbörda-jonglerande, men det är knappast nån idé att försöka få dig att förstå vad det är före du lär dig elementär logik).

Jag har kännt mig lite taskig på sista tiden då ni ateister inte kan erkänna att vi ser bevis för gudarna då ni vore klassade som mentalt sjuka om ni inte har en religion fast ändå tror på "obevisade" saker som att medvetenhet måste sätta ihop cellens alla delar, och DNA som evolutioneras.

Ateister som inte har någon religion kan i princip inte ha någon rätt att tro vad dom vill.
Tillåmed jag skulle nog skrivit under på att ateister som tror på något "obevisat" som gudarnas medvetenhet.. kan klassas som mentalt sjuka och nära på att lämna sekten och därför måste hot om psykvård delas ut till alla som börjar sträva ifrån mainstream teorin om en stor smäll som skapade universum utan syfte vilket tillåter synd utan bestrafffningar genom karmalag.

Skaffa er en religion så att vi kan prata om beviset för gudarna som vi alla kan se lol.

Annars är det bäst att ni inte erkänner att cellen och DNA bevisar medvetna gudar.. för om ni gör det utan religion så är ni nog mentalt sjuka hela bunten.

Religion kan väl ses som ett åsikts-skydd eller ett skydd för att få tro precis vad man vill så länge man inte skadar andra.

Tänk jag kan ju tillåmed erkänna att beviset för gudarna är synligt.. sånnt hade ni fått lov att prata med era sektmedlemmar innan för att avgöra om bevisen är synliga eller inte lol.

Pratar du elementär logik utan att förstå vilket stort element medvetenhet är gällande konstruktionen av ett system? ;P
Citera
2018-09-07, 14:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har kännt mig lite taskig på sista tiden då ni ateister inte kan erkänna att vi ser bevis för gudarna då ni vore klassade som mentalt sjuka om ni inte har en religion fast ändå tror på "obevisade" saker som att medvetenhet måste sätta ihop cellens alla delar, och DNA som evolutioneras.

Ateister som inte har någon religion kan i princip inte ha någon rätt att tro vad dom vill.
Tillåmed jag skulle nog skrivit under på att ateister som tror på något "obevisat" som gudarnas medvetenhet.. kan klassas som mentalt sjuka och nära på att lämna sekten och därför måste hot om psykvård delas ut till alla som börjar sträva ifrån mainstream teorin om en stor smäll som skapade universum utan syfte vilket tillåter synd utan bestrafffningar genom karmalag.

Skaffa er en religion så att vi kan prata om beviset för gudarna som vi alla kan se lol.

Annars är det bäst att ni inte erkänner att cellen och DNA bevisar medvetna gudar.. för om ni gör det utan religion så är ni nog mentalt sjuka hela bunten.

Religion kan väl ses som ett åsikts-skydd eller ett skydd för att få tro precis vad man vill så länge man inte skadar andra.

Tänk jag kan ju tillåmed erkänna att beviset för gudarna är synligt.. sånnt hade ni fått lov att prata med era sektmedlemmar innan för att avgöra om bevisen är synliga eller inte lol.

Pratar du elementär logik utan att förstå vilket stort element medvetenhet är gällande konstruktionen av ett system? ;P

Högtravande ursäkter som vanligt men du har ännu inte producerat några som helst bevis annat än "hur skulle det annars vara" vilket såklart inte är ett bevis utan något ett barn skulle hävda. När ska du argumentera på en vuxen nivå?
Citera
2018-09-07, 14:32
Medlem
Citat:

Vilka gudar? Du borde snart kunna ”peka ut” gudarna, med tanke på hur mycket bevis du ser. När ska du göra detta?
Du är som en polis som hittar ett lik och säger att butlern gjorde det, utan att ens veta om det finns en butler. ”Liket bevisar att det var butlern”.....
Citera
2018-09-07, 18:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag har kännt mig lite taskig på sista tiden då ni ateister inte kan erkänna att vi ser bevis för gudarna
Det finns inget att erkänna angående dina påståenden.

Citat:
då ni vore klassade som mentalt sjuka om ni inte har en religion fast ändå tror på "obevisade" saker som att medvetenhet måste sätta ihop cellens alla delar, och DNA som evolutioneras.
”Vi” tror inte "obevisade" saker som att medvetenhet måste sätta ihop cellens alla delar, och DNA som evolutioneras.

Citat:
Ateism är forfarande enbart avsaknad av tro på gud. I övrigt kan ateister tro på vad ”dom” vill, eftersom det inte har med ateism att göra.

Citat:
ATillåmed jag skulle nog skrivit under på att ateister som tror på något "obevisat" som gudarnas medvetenhet.. kan klassas som mentalt sjuka och nära på att lämna sekten och därför måste hot om psykvård delas ut till alla som börjar sträva ifrån mainstream teorin om en stor smäll som skapade universum utan syfte vilket tillåter synd utan bestrafffningar genom karmalag.
Ateister tror inte på något "obevisat" som gudarnas medvetenhet.
Ateister tror inte heller att en stor smäll skapat universum. bigbang är fortfarande enbart en beskrivning av universums expansion, inte universums uppkomst.

Citat:
utan syfte vilket tillåter synd utan bestrafffningar genom karmalag.
Vilken synd? Vilken karmalag?

Citat:
Du borde kunna presentera bevis även om andra inte ”skaffar” en religion.

Citat:
Vi ”erkänner” inte att cellen och DNA bevisar medvetna gudar. Det är ditt påstående.

Citat:
Visst, det är därför vi har religionsfrihet. Det innebär också rätten till frihet från religion.
Citera
2018-09-07, 18:17
Medlem
Den här debatten är rolig. Ansatsen är således att gud finns och vissa hävdar att gud trots allt inte finns. Vad är bevisen då? Börjar man med att definera gud som livskraft och glödje så måste man bevisa att livsglöden inte alltid finns. Jag anser detta bevisat i och med att folk tappar hoppet. Däremot kan gud komma i framtiden..Så det verkar röra om geografi. Gud är där men inte här. Men inte väderstreck.

Vad som ännu inte kommet behöver inte bevisas att det är borta men det som ska komma och inte är här är verkligen inte här.
Citera
2018-09-07, 20:14
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ateister tror inte på något "obevisat" som gudarnas medvetenhet.
Ateister tror inte heller att en stor smäll skapat universum. bigbang är fortfarande enbart en beskrivning av universums expansion, inte universums uppkomst.

Bang betyder smäll typ pang!
Big bang teorin är INTE bara en teori om universums expansion.. big bang teorin ÄR en hel världsåskådning där allt har skapats utan mening av en stor smäll av skapelse.. för att en dator inte bevisar en medveten skapare.. och inte cellens system eller solsystem heller.

Det enda som vi med säkerhet vet om datorsystem och samhällssystem, är att dom måste designas av någon eller några som är medvetna.. jag tar för givet att ekosystem och solsystem också bevisar medvetenhet.. vilket även ateisten vet att en dator gör, även om ateisten inte visste vad en dator är.

Vet du något obevisat som smäller och skapar system utan att vara medveten?

Tills ateister kan presentera bevis för en smäll av skapelse eller komplexitet ur simplecitet så kommer ALLTID system att bevisa medvetenhet.. i detta fallet gudar.

Klart att du inte kan se bevis för gudar när du är ateist som saknar religion som hade givit dig skyddet som du kanske hade behövt innan du kan erkänna att solsystem bevisar medvetenhet.

Jag tror att dina sektmedlemmar hade sagt att du skulle in på mentalsjukhus om du påstod att universum måste ha designats precis som datorsystem har designats av nån medveten.
Senast redigerad av KungPungPat 2018-09-07 kl. 20:18.
Citera
2018-09-07, 20:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och det är så din god-of-gaps igen.

Citat:
Jag har kännt mig lite taskig på sista tiden då ni ateister inte kan erkänna att vi ser bevis för gudarna ...

"Vi"? Vilka "vi"?

DU ser "bevis" av hemmasnickrat bevis-typ.

Citat:
... då ni vore klassade som mentalt sjuka om ni inte har en religion fast ändå tror på "obevisade" saker som att medvetenhet måste sätta ihop cellens alla delar, och DNA som evolutioneras.

Det är DU som är fixerat vid din god-of-gaps bevisföring.

Citat:

Men överlag "tror" ateister inte heller, så varför skulle vi plötslig skaffa oss en religion?

Citat:

Jag, som är ateist, tror t.ex. inte på "gudarnas medvetenhet".

Citat:
Skaffa er en religion ...

Nej tack.

Citat:
... så att vi kan prata om beviset för gudarna som vi alla kan se lol.

"Vi"?

och

"Bevis"?

Citat:

Falsk dikotomi.

Citat:

Japp, det kan det vara. Men kan vi återgå till bevis/motbevis av 'gud'?

Citat:

Aaah, det är en konspiration.

Citat:
(Plus bevisbörda-jonglerande, men det är knappast nån idé att försöka få dig att förstå vad det är före du lär dig elementär logik).

Citat:
Pratar du elementär logik utan att förstå vilket stort element medvetenhet är gällande konstruktionen av ett system?

Elementär logik fungerar bra utan flummiga hypoteser om medvetenhet.
Citera
2018-09-07, 20:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Den här debatten är rolig. Ansatsen är således att gud finns och vissa hävdar att gud trots allt inte finns. Vad är bevisen då? Börjar man med att definera gud som livskraft och glödje så måste man bevisa att livsglöden inte alltid finns. Jag anser detta bevisat i och med att folk tappar hoppet. Däremot kan gud komma i framtiden..Så det verkar röra om geografi. Gud är där men inte här. Men inte väderstreck.

Vad som ännu inte kommet behöver inte bevisas att det är borta men det som ska komma och inte är här är verkligen inte här.

Japp, detta är en rolig tråd.

Men vad du verkar förbise är, att den på gott och ont i sista hand rör sig om "BEVIS" ... med vilket det torde menas konventionell bevisföring.
Citera
2018-09-07, 20:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Big bang teorin är INTE bara en teori om universums expansion..

Citat:
big bang teorin ÄR en hel världsåskådning där allt har skapats utan mening av en stor smäll av skapelse..

Strawman.

Citat:
... för att en dator inte bevisar en medveten skapare.. och inte cellens system eller solsystem heller.

En falsk analogi innehållande datorer bevisar inte 'gud'.

Citat:
Det enda som vi med säkerhet vet om datorsystem och samhällssystem, är att dom måste designas av någon eller några som är medvetna.. jag tar för givet att ekosystem och solsystem också bevisar medvetenhet.. vilket även ateisten vet att en dator gör, även om ateisten inte visste vad en dator är.

Korrekt, bara du inte skapar en falsk analogi omkring det.

Citat:

Nej, gör du?

Citat:
Tills ateister kan presentera bevis för en smäll av skapelse eller komplexitet ur simplecitet så kommer ALLTID system att bevisa medvetenhet.. i detta fallet gudar.

God-of-gaps ... igen.

Citat:
Klart att du inte kan se bevis för gudar när du är ateist som saknar religion som hade givit dig skyddet som du kanske hade behövt innan du kan erkänna att solsystem bevisar medvetenhet.

Det var en väldans masse ad hoc-premisser.

Citat:
Jag tror att dina sektmedlemmar ...

Vilken sekt?

Citat:
...hade sagt att du skulle in på mentalsjukhus om du påstod att universum måste ha designats precis som datorsystem har designats av nån medveten.

"Intelligent Design" är inte en manifestation av mental dysfunktionalitet. Det är bara ett logikfel.
Citera
2018-09-07, 22:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är möjligt, men i det här fallet gäller är namnet på teorin om universums expansion.

Citat:
Big bang teorin är INTE bara en teori om universums expansion.. big bang teorin ÄR en hel världsåskådning där allt har skapats utan mening av en stor smäll av skapelse.. för att en dator inte bevisar en medveten skapare.. och inte cellens system eller solsystem heller.
Nej, Bigbang säger ingenting om någon skapelse. Den säger ingeting om en "stor smäll av skapelse".
En dator bevisar en medveten skapare eftersom vi vet att datorer är skapade av människor.
Cellens skapelse vet vi ingenting om.

Citat:
Det enda som vi med säkerhet vet om datorsystem och samhällssystem, är att dom måste designas av någon eller några som är medvetna..
Korrekt, vi vet att datorsystem och samhällssystem är skapade av människor.

Citat:
jag tar för givet att ekosystem och solsystem också bevisar medvetenhet..
Det gör inte jag.

Citat:
vilket även ateisten vet att en dator gör, även om ateisten inte visste vad en dator är.
Nej. Ateism betyder fortfarande bara "utan gud".

Citat:
Bigbang är bevisat, någon skapelse eller medvetande ingår inte i Bigbang, det beskriver Universeums expansion.

Citat:
Bigbang är inte en smäll av skapelse eller komplexitet ur simplecitet.

Citat:
Det finns inget att "erkänna" angående dina påståenden.
Att jag inte kan se dina påstådda bevis kan bero på att de inte är bevis.
Hur bevisar solsystem medvetenhet?

Citat:
Jag tror att dina sektmedlemmar hade sagt att du skulle in på mentalsjukhus om du påstod att universum måste ha designats precis som datorsystem har designats av nån medveten.
Jag har inga sektmedlemmar. Jag är inte ens med i någon sekt.
Jag påstår inte att universum har skapats av någon medveten. Jag vet att datorsystem har skapats av medvetna människor.
Citera
2018-09-08, 07:04
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bigbang är bevisat, någon skapelse eller medvetande ingår inte i Bigbang, det beskriver Universeums expansion.

Big bang är lika mycket bevisat som jahweh, så nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in