2018-09-06, 12:54
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
S var en gång i tiden så stora att det var i det interna maktspelet i S som den egentliga politiken utspelade sig. Ungefär som i Kommunistpartiet i Kina. Där de interna falangerna nästan är att betrakta som ett slags partier.

Precis interndemokrati inom partier är egentligen dåligt, partier skall ha en rak och tydlig linje som väljarna kan ta ställning till. De tydligaste nu är SD och V därför ökar de i OU och kanske i valet. I det gamla systemet så vet väljaren aldrig vad den får, det kan bli DÖ eller migratiosuppgörelse med MP om man röstar på M. Partier som SD och V skulle aldrig kompromissa i sina viktigaste kärnfrågor.
2018-09-06, 12:57
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Personligen så är jag för ett SWEXIT men jag anser att det är synnerligen otaktiskt att föra den frågan i nuläget.
Nummer ett för mig är att SD får en dominant ställning i riksdagen. Petandet på aborträtten skrämmer bort en del presumtiva väljare, SWEXIT en del andra och NATO-nekandet ser till att Nya M får behålla vad de har kvar av de konservativa väljarna.

Jag tycker du är ologisk. Invandringskritiken skrämmer också bort presumtiva väljare; lika bra att ta över S partiprogram rätt av.
2018-09-06, 12:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Vet du om SIFO kommer att komma med mätningar på lördag och söndag också? Eller är morgondagens den sista?
Det är oklart. Dom påstod att det skulle vara "dagliga" undersökningar. Men den gångna helgen kom det inget. Så hur det blir i den kommande helgen vet nog bara Sifo själv.
2018-09-06, 12:59
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
16.9% i Sifo.

https://www.svd.se

Är det inte lika bra att Sifo uppger 16,0% för SD en gång för alla nu fram till valdagen och håller fast vid det, så att vi kan skippa det här löjliga hattandet med tiondelar upp och ned i deras s k dagsmätningar?

Den 29 augusti var det all-time-high för SD hos Sifo, med 19,2%, därefter pendlar de vareviga dag mellan 16,9 och 18,1%. Det verkar som att Sifo kommer att göra bort sig ännu mer i detta val när det gäller SD i opinionsundersökningar. Det som pågår nu är direkt löjeväckande.

Sifo, Ipsos, Inizio (och delvis SCB) kommer att få mycket att förklara den 10 september.
2018-09-06, 13:02
Medlem
Citat:
S var en gång i tiden så stora att det var i det interna maktspelet i S som den egentliga politiken utspelade sig. Ungefär som i Kommunistpartiet i Kina. Där de interna falangerna nästan är att betrakta som ett slags partier.

Detta är anledningen till att SAP efter valet 2018 aldrig kommer att frånsäga sig samma makt genom att överlämna den till någon annan.

Sozzarna vill samarbeta över blockgränsen enbart för att säkra sin egen makt. Något som okunniga inte vill eller kan förstå. Efter valet är Stefan körd. En majoritet kommer att avlägsna honom.
2018-09-06, 13:06
Medlem
McAzs avatar
Såg att det självutnämnda oraklet Leif GW Persson, under en intervju med de två tonårsflickorna Filip och Fredrik, hade gissat valresultatet också...

Hans prognos för SD: 11-22%
Haha, vilken jävla precision. Förmodligen kommer han dessutom vara skitnöjd över den prognosen efter valet, alla tänkbara valresultat för SD:s del mellan typ 7-26% kommer han hävda att han hade ”rätt”/”nästan rätt”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Ey4z2/gw-s-gor-samsta-valet-nagonsin
Senast redigerad av McAz 2018-09-06 kl. 13:15.
2018-09-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Såg att det självutnämnda oraklet Leif GW Persson, under en intervju med de två tonårsflickorna Filip och Fredrik, hade gissat valresultatet också...

Haha, vilken jävla precision. Förmodligen kommer han dessutom vara skitnöjd över den prognosen efter valet.

11%, är han på det onyktra halvåret?
2018-09-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
11%, är han på det onyktra halvåret?
Ja under hela året. Han har ju dessutom kommit ut som sosse, den gamla PK-kommunisten.
2018-09-06, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

Haha, vilken jävla precision. Förmodligen kommer han dessutom vara skitnöjd över den prognosen efter valet.

GW's prognos:

Västerpartiet: 10-11 procent

Socialdemokraterna: 25-27 procent

Miljöpartiet: 6 procent

Centerpartiet: 9 procent

Liberalerna: 10 procent

Kristdemoraterna: 4-5 procent

Moderaterna: 17-18 procent

Sverigedemokraterna: 11-22 procent

--------

Nja, att SD hamnar under 20% tror han ju inte ens själv på.
2018-09-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag håller inte alls med om denna analys. Det handlar om ett förlorat monopol samt en hel rad missgrepp från SD's sida när de insåg att monopolet var över.

SD var länge monopolist när det gällde idéen om att invandringen inte skulle vara Sveriges räddning.
Numera är tom Vänstern kritisk till den sinnessjuka invandrings politik som unisont förordades av ett godhetsknarkande Sverige före 2015.
Anledningen till att SD's motor börjar hacka beror inte på budskapet i sig utan på att att SD har fått konkurrens. I vissa fall förordar Moderaterna explicit en hårdare invandringspolitik än vad ens Jimmie vågar mumla om.
En av SD's styrkor har varit dess kursstabilitet. Denna linje övergavs under innevarande mandatperiod genom Jimmies lätt pinsamma friarstråt. Det vinglades än hit och än dit; SD visade sig vara villiga att kompromissa om vad fan som helst, bara de fick komma in i värmen.
Detta var högst sannolikt ett oerhört misstag.

När sedan de andra politiska partierna under ett tår-ackompanjerat triangulerings-rus skärpte sin migrationspolitik, fann SD till sin förvåning att deras 30-åriga invandringskritik-monopol var saga all.

Som grädde på moset dök ett Ghost of Christmas Past upp i form av AfS varpå SD's invandringskritik i denna kontext plötsligt framstod som direkt mjäkig. SD insåg, rätt eller fel, att det var fara å färde varefter de begår samma idiot-misstag som 7K gjorde med SD. Man drog fram rasistkortet! Och inte nog med, i god svensk politisk tradition tilldelade SD det nya partiet en massa fula epitet. AfS - Alternativ för sparkade.
Man behandlade AfS på precis samma sätt som man själv hade blivit behandlad under alla sina år. Mobboffert blev plötsligt mobbare. Det var då, just då, många svenskars förälskelse dog.

När SD tog sig in i Riksdagen var det nog många som, likt mig, beundrade deras kursstabilitet samt deras ovilja att använda sig av triangulering och politisk smutskastning. SD var på något sätt vår allas fantasi om 'den hederliga och rakryggade politikern'.

SD kan idag sägas ha lyckats med sitt uppsåt att bli ett parti som alla andra:
  • Riksdagspolitiker som fifflar med kvitto
  • Ideologilöst maktparti - Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
  • Triangulering
  • Mobbing av 'avvikande partier' som t.ex. AfS

Avslutningsvis, jag påstår defintivt inte att 7-klövern numera har genomgått en metamorfos till att bli 8-klövern. Jag hävdar dock med bestämdhet att 7-klövern numera har en 'prospect' som tycks göra precis vad fan som helst för att få bära lädervästen.
OK, så om jag förstått dig rätt beror SDs nedgång på att de läcker till M och AfS.
Här är problemen jag har med den teorin:

1) M går helt ofattbart uselt. Ofattbart på så sätt att de har AKB-siffror trots att partiledaren leder överlägset i förtroendemätningar och koras till vinnare i alla TV-debatter. I AKB:s fall korrelerade de usla siffrorna med lika usla förtroendesiffror och debattbetyg, men i UK:s fall är det total spagat mellan två oförenliga ting. Så oavsett om man betraktar M som SD light eller som i ditt fall SD heavy, kan man konstatera att deras charmoffensiv mot invandringskritiska väljare inte funkat alls.

2) Ang AfS: När SD skulle mätas 2010 gick det trots trådens historieskrivningar ganska bra. Några tiondelar under men inte värre än vanligt för 5%-partier. Att det gick relativt bra 2010 och fett dåligt 2014 beror enligt Demoskops Santesson på detta: SD-väljarna 2010 var den ”hårda kärnan” som kallade sig nationalister rakt ut i telefonluren och som inte led av just någon skamfaktor alls. Men 2014 kom det ett nytt skikt av väljare som var allmänborgerliga, som skämdes, som inte såg sig som nationalister och som i många fall inte ens gillade SD. För att sammanfatta: Tuffa grabbarna > Lätta att mäta. Fegisarna > Svåra att mäta. Eftersom det finns goda skäl att anta att AfS-väljarna kommer från de tuffa grabbarna och är typ 2010-SD på steroider, kan man därför anta att de borde vara betydligt lättare att mäta än dagens SD med sin oformliga blandning av tuffingar, fegisar, nybörjare och fan vet vad. Ändå gör AfS inget avtryck i OU alls hos 7 av 8 OI, endast hos Yougov men inte så stabilt att det motiverar särredovisning.

Som jag ser det finns fyra ”möjliga” förklaringar:

1) De tuffa grabbarna som är enkla att mäta har stannat hos SD, de blyga fegisarna som är omöjliga att mäta har gått till AfS. Sannolikhet: Extremt låg.

2) AfS-väljarna har en tyst överenskommelse om att vara för balla för att delta i etablissemangets sketna mätningar. Ingen säger ett knyst och sen får alla en stor fet surpriiiiiiise muthafuckas på valnatten. Sannolikhet: Extremt låg.

3) Samtliga OI utöver YG har i hemlighet grymma AfS-siffror i rådata men har kommit överens om att begrava hela skiten och låtsas som ingenting. Sannolikhet: Obefintlig (enligt mig), 134% av 100 möjiga (enligt de konspirationstroende).

4) Det är precis som det ser ut, dvs att AfS får nöja sig med ett resultat i nivå med SD 1998 eller så. Sannolikhet: Hög.

Om mina antaganden stämmer och M, SD, och AfS floppar samtidigt, kommer min analys tentativt att landa ungefär i trakten av att media, partierna och tyckarna har ältat invandring så olidligt intensivt de senaste 4 åren att väljarna med närmast perfekt tajming tröttnade på skiten dagar innan det som skulle bli den stora folkomröstningen om invandring. Men har vi tur så trollar alla opinionsmätningarna och kommer med en biffig överraskning på söndag.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-06 kl. 13:22.
2018-09-06, 13:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Om man ska tro, något ofta visat sej fungera, att medelvärdet av gissningar brukar komma när det korrekta värdet. Så, utifrån tråden "vad får SD i valet", borde det bli 23.27 på söndag

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds

Så här skrev jag 28/8. Se nedan.

SD 23,32%
AfS 5,8%
Sverigevänliga blocket oavsett fördelning: 29,154%
Tappar tex AfS till 4,1% så ökar SD till 25,02%.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
SDs valresultat historiskt
1998 0,4%
2002 1,4%
2006 2,9%
2010 5,7%
2014 12,9%

Ökningen från 2006 till 2010 är 1,96 ggr
Ökningen från 2010 till 2014 är 2,26 ggr
Om ökningen kommer fortsätta accelerera i samma takt 2014-2018 ger det 2,56 ggr, vilket preliminärt skulle ge SD hela 33,024%.

En undersökning visade att var femte SD-väljare kan tänka sig att rösta på AfS.

33,024% x 0,2 = 6,607% för AfS
33,024% x 0,8 = 26.429% för SD

Skulle SD istället bibehålla ökningen om 2,26 ggr inför 2018 så ger det SD preliminärt 29,154%.
Under samma förutsättningar att var femte SD-väljare kan rösta AfS ger det;

29,154 x 0.2 = 5,8% för AfS
29,154x 0,8 = 23,32% för SD

Som opinionsläget är just nu känns SD 23,32% rätt sannolikt. AfS på 5,8% vore fantastiskt!

Med förbehåll att jag får justera innan valet är min preliminära gissning att SD får 23,32%.

Edit: Jag tror på konstanten 29,154%. Tappar tex AfS till 4,1% så ökar SD till 25,02%.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det är möjligt att MSM i backspegeln tyckte att 12,9% var ett "lyckoresultat". Men samtidigt varnade t ex Sören Holmberg redan på valnatten 2014 för vad som skulle kunna hända med SD 2018. 13 procent för SD kan snart ses som låga siffror, om de övriga partierna går ihop och försöker stänga ute SD. De kan komma att ses som det enda oppositionspartiet. Han såg faran och nu fyra år senare kommer vi att få se resultatet av denna politik på valnatten den 9 september 2018.

Siffror under 25% för SD på söndag är jag mycket säker på att vi inte kommer att få se. Det märkliga är att jag känt mig ovanligt lugn de senaste dagarna - även när en gnutta tvivel visat sitt fula tryne som hastigast. Alltför många därute kommer att välja SD för att vi ska få se siffror på 17, 18, 20 eller 23 procent.

Lyssna till vad Sören Holmberg förutspådde på valnatten 2014, innan valresultatet knappt hade hunnit landa - än mindre sjunka in. Det riktigt stora kan ske 2018...

https://youtu.be/cwbfdw7GnpE?t=6h31m40s

Kasselstrand sa på något torgmöte att de siktar på 5-6-7% på söndag. Naturligtvis tar han i eftersom det hör till saken, men det känns ju som ett lätt magplask om de är bland de mest omskrivna på sociala medier och har 4 miljoner visningar eller vad det nu var och sedan får <1%

Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Till er kalenderbitare och räknenissar, skulle man kunna tänka sig att OI underskattningar ökar i motsvarande grad som SD växer , kan den sk Bradley effekten på grund av detta gömma ett ännu större räknefel hos instituten än förut.

Vissa menar att den sjunker när SD normaliseras medan andra menar att den ökar när SD tränger in i tidigare otänkbara nästen. Jag tror omvända Bradley som det brukar refereras till i tråden ökar när partier som SD och AfS växer. Titta bara hur MSM och 7K fortfarande talar om SD. Rapporter i tråden bekräftar också att det är lika med paria att nämna SD på sina arbetsplatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nja, det handlar trots allt om att inte ge motståndarna vatten på kvarn.

Det finns några heliga kor i Sverige, Monarkin och aborträtten är två.
EU ser ut att segla upp och bli ytterligare en kossa.

Då ideologierna får styra trots att verkligheten ser annorlunda ut, då får Sverige en riksdag med olika teoretiska inriktningar där det istället hade varit lämpligare med en verklighetsanpassad politik.

S och M försöker inte att "få med alla åsikter", Nya M har sedan länge vänt sin konservativa väljargrupp ryggen till. Detsamma gäller sossarna, arbetarrörelsen har blivit en aktiviströrelse där väljarna tillslut kommer att utföras av de som lever på andras arbete.

Det var klumpigt och onödigt att peta på aborträtten, även om syftet var gott. Enbart rubriken "inskränkt aborträtt" får en hel del kvinnor att vända ryggen till (även män för den delen).

Personligen så är jag för ett SWEXIT men jag anser att det är synnerligen otaktiskt att föra den frågan i nuläget.
Nummer ett för mig är att SD får en dominant ställning i riksdagen. Petandet på aborträtten skrämmer bort en del presumtiva väljare, SWEXIT en del andra och NATO-nekandet ser till att Nya M får behålla vad de har kvar av de konservativa väljarna.

Monarkin är en helig ko, det håller jag med om.

Bland vissa är EU en helig ko och där borde SD sagt som någon i tråden föreslog att "vi ska vara kvar i EU, men samarbetet måste förändras. Vi måste återfå mer självbestämmanderätt och korruptionen samt nepotismen måste bort. Om det inte går att lösa då kan man folkrösta om Swexit".
SD borde kanske reviderat sin retorik i EU-frågan innan den hamnade i diskussionen.

Likaså abortfrågan. Det är obegripligt att den frågan väcker känslor annat än hos skrikvänstern och vänsterliberalerna. I Sverige är aborträtten till 18:e veckan, 22:a vid undantagsfall. Övriga EU oftast runt 12:e veckan. Hur kan det vara en kontroversiell fråga. Hur många fall kan hamna mellan vecka 12 och 18 för att orsaka krigsrubriker i pressen, i synnerhet när anpassningen sker mot EU-nivå? Samma grupp människor som skriker om kvinnans absoluta rätt till sin kropp är också de som vill förbjuda kvinnor att prostituera sig.

Sverigevänliga rörelsen skulle kunna förklara krig mot MSM precis som Trump, men skillnaden är att Trump har miljarder av egna pengar i ryggen och han är uppbackad av både militären och NSA. Där gissar jag att Sverigevänliga rörelsen i dagsläget kommer kort. I dagsläget!
2018-09-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja under hela året. Han har ju dessutom kommit ut som sosse, den gamla PK-kommunisten.

Kommit ut som sosse? Det är inget nytt att han alltid har röstat S.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in