2018-09-06, 11:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Det finns dock ingenting som säger att SD inte kunde varit ännu större utan t.ex. "sista minuten-hitjobs som spelberoendescoopet".
Visst kan det påverka. Jag tror, precis som "Svensk Opposition" att det kan göra 1% ungefär.
I mitt tidigare inlägg påstår forskare att 12-13 procent bestämde sig först på valdagen 2014.

Vissa i denna grupp är naturligtvis möjliga att påverka in i det sista. Om man går & velar in i det sista så kan man givetvis puttas över åt ena eller andra hållet av en "skandal" eller något liknande.

På samma sätt som man väljer en viss typ av vara i butiken, utan att egentligen vara medveten om varför. Då påverkas man, kanske omedvetet, av att man såg en reklamfilm dagen innan.
2018-09-06, 11:28
Medlem
Smoothmans avatar
Antklimax?

Citat:
"Jimmie Åkesson presenterar i dag det som kallas för "en av Sverigedemokraternas största värvningar hittills".

Expressen kan nu avslöja att det handlar om KD-toppen Lars Adaktussons stabschef Charlie Weimers, 35, som tidigare arbetade hos dåvarande socialministern Göran Hägglund i regeringskansliet.

Charlie Weimers var dessutom ordförande för Kristdemokraternas ungdomsförbund mellan 2008-2011."
2018-09-06, 11:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det som riskerar skada SD är snarare att nu när de inte längre har monopol på blotta tanken på minskad invandring så drar det fram andra aspekter i ljuset, och politiska ställningstaganden som tolererades tidigare för att invandringskritiken var en oemotståndlig ”USP” får större uppmärksamhet och granskas mer kritiskt. Swexit och abortgrejen, till exempel, är gamla reliker som funnits i partiprogrammet i evigheter, men det var ingen idé att angripa dem på dessa punkter tidigare. I år funkar det, och det tycks ha överraskat Åkesson.
Och i och med att det överraskat Åkesson så har han hanterat det ganska så tafatt, tyvärr.
Man har lyckats att slå hål i Åkessons annars så hårda sköld. Åkesson har framstått som tafatt och velig, och är det något som många väljare har fått nog av så är det velande politiker.

Tidigare så ingav Åkesson en känsla av trygghet då han var rak ovh obeveklig i sin framtoning. Det har nu krackelerat.

Det är dags för Åkesson att gräva djupare i andra partiers program. Svinhugg går igen, varför inte föra fram och ifrågasätta sossarnas krav på monarkins avskaffande?
2018-09-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Antklimax?

Tung värvning när tidningarna måste inleda med Adaktussons namn före den faktiska värvningen haha.
2018-09-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det verkar vara olika bud om när väljarna bestämmer sig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsvetare-kravs-langsiktig-opinionsbildning-for-att-paverka-val

Men sedan har vi någon annan vid samma universitet som säger så här:

http://archive.is/huvzG
Detta är ren spekulation, men jag tror att det följer samhällsmönstret i övrigt med att man inte behöver vara ute så jäkla tidigt med allting som förr. Man kan fixa en biobiljett på mobilen en kvart innan föreställning, man behöver inte ringa och boka och därefter ta sig till bion för att hämta ut senast klockan XX. Man kan skicka en julhälsning på 3 sekunder, man måste inte gå och handla en bunt kort och frimärken i god tid och posta 2 veckor i förväg för att det ska hinna fram.

Trots att valprocessen i sig är samma antika pappersexercis som förr så tror jag själva mentaliteten färgar av sig och minskar den upplevda pressen att bestämma sig i god tid (om någonting öht).
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Det finns dock ingenting som säger att SD inte kunde varit ännu större utan t.ex. "sista minuten-hitjobs som spelberoendescoopet".
Man kan såklart inte veta säkert, men att säga att det finns ”ingenting” som säger så är en överdrift. Sentios sistamätning 12,7 kom tidigt i september, långt innan spelberoendescoopet. United Minds linje genom september var närmast spikrak med 11,4, 11,1 och 11,1 på tre sista 6/9/12 september. Så idén om att det fanns ett extralyft som punkterades av skandalen har inget stöd i befintlig data.
2018-09-06, 11:36
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bäste herr CrispyKreem - Det finns en bra anledning till att man använder sig av massiv synkroniserad propaganda. Det är att den fungerar.

De senaste veckorna har det helt enkelt varit en skitstorm av negativ information om SD. Det har inte gått att öppna en tidning, lyssna på radio, se på TV eller gå in på nyhetssida utan att mötas av någon typ av negativ information om SD. Sedan är det kändisupprop och fan och hans moster. Jag har helt ärligt aldrig sett något liknande under min livstid. Klart att det påverkar.

Negativt kampanjande fungerar. Det är därför man lägger så mycket pengar på den. Såvitt jag förstår det så är enda sättet att bemöta denna typ av skitstorm att göra en Trump, dvs att förklara att media är fienden och att media ljuger. Men nu valde SD inte denna väg.

Men vi får se på söndag hur långt det bar denna gång. Nu är det bara att hålla tummarna.
Trump kan tillskillnad från ledningen i SD se flera steg framåt och förstår hur man förhandlar för att få fram sin vilja och budskap. Trumps motattack var genial. I många väljares ögon är allt negativt de skriver om Trump lögner och attacker, och det lilla positivt är väldigt positivt. För hur bra måste man inte vara om fienden skriver att man har gjort något bra?
2018-09-06, 11:43
Medlem
Men så här kommer det alltid att bli. SD gick inför förra valet upp till 15% men pressades ned till 13%. I detta valet nu gick man upp till 24% men pressas troligen ned till 22%.

Inför 2022 då oron och förhållandena är ännu värre kommer man att ligga på cirkus 27% men pressas av etablissemanget ned till 25%.

Så här är det smutsiga spelet. Jag vet inte hur SD skall kunna förhindra detta, det är inte lätt att hitta en Trump.
Maktövertagandet i favor för nationella krafter blir troligen 2026 och jag vet inte hur man skall förfara för att få en journalistkår utan pattar, ja menar en journalistkår som är opattisk. Kulturarbetarna och skådespelarna, artisterna, kan man totalt skita i och där det är möjligt, dra in bidragen bara.
2018-09-06, 11:45
Medlem
Det var ingen dålig värvning. Gå ut hårdare och blås upp det. Torskan har seglat i medvind och behöver mothugg.
Kan påverka med någon tiondel i valet.
2018-09-06, 11:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Det har knappt krökt ett hår på SD tidigare och det har inte dykt upp nån ny anledning som skulle göra det mer verksamt denna gång. Det har väl t o m Baas själv konstaterat surt vid nåt tillfälle, att han typ häller vatten på en gås. Tusen varianter av ”Reservledamot på SD-listan i Grythyttan skrev arabjävel på Avpixlat 2012” har samma effekt som ”Upprop med 250 kändisar mot SD” dvs om det ens påverkar är det genom att det ger FLER SD-röster, inte färre. De överträffade alla opinionsmätningar 2014 trots sista minuten-hitjobs som spelberoendescoopet.

Det som riskerar skada SD är snarare att nu när de inte längre har monopol på blotta tanken på minskad invandring så drar det fram andra aspekter i ljuset, och politiska ställningstaganden som tolererades tidigare för att invandringskritiken var en oemotståndlig ”USP” får större uppmärksamhet och granskas mer kritiskt. Swexit och abortgrejen, till exempel, är gamla reliker som funnits i partiprogrammet i evigheter, men det var ingen idé att angripa dem på dessa punkter tidigare. I år funkar det, och det tycks ha överraskat Åkesson.

Yes. Partiledardebatt i TV4 ikväll, i SVT imorgon, sen är det examen.

Frågan är om alla institut underskattade SD förra valet. Du tippade 15% vill jag minnas att du skrev, jag tippad 16,7%. Första OU efter valet fick SD 16.6% av Sentio. Kanske lyckades det vidriga drevet mot SD generellt och JÅ personligen. I partiledaredebatten sa Knutsson att SDs förslag var underfinansierade med åtskilliga miljarder vilket lite ställde JÅ. Efteråt visade det sig att Knutssons siffror kom från regeringskansliet. Gräva i soptunnor eller hacka spelkonton för att avslöja att JÅ spelar på nätet för att karaktärsmörda honom trots att han varken hade skulder eller problem. Skulle inte förvåna mig ett dugg om SD tappade 2-4% på MSM vidriga beteende. 12,9% var kanske rena lyckoresultatet för PK.
2018-09-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Frågan är om alla institut underskattade SD förra valet. Du tippade 15% vill jag minnas att du skrev, jag tippad 16,7%. Första OU efter valet fick SD 16.6% av Sentio. Kanske lyckades det vidriga drevet mot SD generellt och JÅ personligen. I partiledaredebatten sa Knutsson att SDs förslag var underfinansierade med åtskilliga miljarder vilket lite ställde JÅ. Efteråt visade det sig att Knutssons siffror kom från regeringskansliet. Gräva i soptunnor eller hacka spelkonton för att avslöja att JÅ spelar på nätet för att karaktärsmörda honom trots att han varken hade skulder eller problem. Skulle inte förvåna mig ett dugg om SD tappade 2-4% på MSM vidriga beteende. 12,9% var kanske rena lyckoresultatet för PK.
Men den all allmänna tron (medianen) var att resulterat skulle hamna just runt 13%, så panelen gjorde sitt jobb. Minimum median i panelen för detta val ligger väl på 22 nu skulle jag vilja hävda, varav de flesta förefaller mer tro på Yougovs ca 24%.
2018-09-06, 11:59
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

De senaste veckorna har det helt enkelt varit en skitstorm av negativ information om SD. Det har inte gått att öppna en tidning, lyssna på radio, se på TV eller gå in på nyhetssida utan att mötas av någon typ av negativ information om SD. Sedan är det kändisupprop och fan och hans moster. Jag har helt ärligt aldrig sett något liknande under min livstid. Klart att det påverkar.

Negativt kampanjande fungerar. Det är därför man lägger så mycket pengar på den. Såvitt jag förstår det så är enda sättet att bemöta denna typ av skitstorm att göra en Trump, dvs att förklara att media är fienden och att media ljuger. Men nu valde SD inte denna väg.

Men vi får se på söndag hur långt det bar denna gång. Nu är det bara att hålla tummarna.

Ja det fungerar. Men bara kortsiktigt. Som att pinka i brallorna när man fryser.

Efter valet står etablissemanget kanske med ett SD på 23 % istället för ett SD på 25% och ska se svenska folket i ögonen.

Någonstans långt inne i journalisterna och skådespelarna kommer det att börja kännas jävligt olustigt att kollektivt ha mobbat och spytt på de människor som betalar stora delar av deras lön.

Folk gillar inte när personer med makt kollektivt är onda mot sina medmänniskor. Den olustiga känslan av att inte vara omtyckt som Özz Nujen nu känner kommer att börja sprida sig efter valet. Give em hell säger jag.
2018-09-06, 12:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
En sak som kommer att testas i detta val är hur stor efterfrågan egentligen var på ett hårdare SD. Det gamla förment mellanmjölkiga SD som trålade med optimerad upptagningsyta, fångade miljoner 7K-väljare i nätet och slog nya rekord hos olika OI så sent som i somras, valde ju efter sommaren att istället gå all-in med Trump-buffé i form av återvandring, kvotflyktingstopp, klimatskepsis, sänkt abortgräns och Swexit. Budskapen har gått fram med blixtens hastighet i varenda MSM-kanal och debatterats flitigt i alla partiledardebatter. Särskilt aborter, Swexit och klimatet, men även kvotflyktingstoppet som alla 7K-partiledare marknadsförde gratis åt SD genom att förfasa sig över förslaget, från Kristersson och Lööf till Sjöstedt.

Responsen? Well... ett hårdare ”man vill ju inte va cuck”-SD var visst ingen kioskvältare, istället har de tappat runt 3% i flera mätningar. Nåväl, nu är tärningen kastad, och då får vi se – kanske, kanske blir det superskräll för både SD och AfS. Men, om nya tuffare SD floppar samtidigt som AfS blir en flugskit med 0,2... ja, då får vi 4 år med DÖ 3.0 och ett stukat SD i frysboxen. Skicka i så fall räkningen för ytterligare fyra förlorade år till alla som tyckte det var ett genidrag att hetsa Åkesson med ”What’s the matter, McFly? CHICKEN?”.

Jag håller inte alls med om denna analys. Det handlar om ett förlorat monopol samt en hel rad missgrepp från SD's sida när de insåg att monopolet var över.

SD var länge monopolist när det gällde idéen om att invandringen inte skulle vara Sveriges räddning.
Numera är tom Vänstern kritisk till den sinnessjuka invandrings politik som unisont förordades av ett godhetsknarkande Sverige före 2015.
Anledningen till att SD's motor börjar hacka beror inte på budskapet i sig utan på att att SD har fått konkurrens. I vissa fall förordar Moderaterna explicit en hårdare invandringspolitik än vad ens Jimmie vågar mumla om.
En av SD's styrkor har varit dess kursstabilitet. Denna linje övergavs under innevarande mandatperiod genom Jimmies lätt pinsamma friarstråt. Det vinglades än hit och än dit; SD visade sig vara villiga att kompromissa om vad fan som helst, bara de fick komma in i värmen.
Detta var högst sannolikt ett oerhört misstag.

När sedan de andra politiska partierna under ett tår-ackompanjerat triangulerings-rus skärpte sin migrationspolitik, fann SD till sin förvåning att deras 30-åriga invandringskritik-monopol var saga all.

Som grädde på moset dök ett Ghost of Christmas Past upp i form av AfS varpå SD's invandringskritik i denna kontext plötsligt framstod som direkt mjäkig. SD insåg, rätt eller fel, att det var fara å färde varefter de begår samma idiot-misstag som 7K gjorde med SD. Man drog fram rasistkortet! Och inte nog med, i god svensk politisk tradition tilldelade SD det nya partiet en massa fula epitet. AfS - Alternativ för sparkade.
Man behandlade AfS på precis samma sätt som man själv hade blivit behandlad under alla sina år. Mobboffert blev plötsligt mobbare. Det var då, just då, många svenskars förälskelse dog.

När SD tog sig in i Riksdagen var det nog många som, likt mig, beundrade deras kursstabilitet samt deras ovilja att använda sig av triangulering och politisk smutskastning. SD var på något sätt vår allas fantasi om 'den hederliga och rakryggade politikern'.

SD kan idag sägas ha lyckats med sitt uppsåt att bli ett parti som alla andra:
  • Riksdagspolitiker som fifflar med kvitto
  • Ideologilöst maktparti - Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
  • Triangulering
  • Mobbing av 'avvikande partier' som t.ex. AfS

Avslutningsvis, jag påstår defintivt inte att 7-klövern numera har genomgått en metamorfos till att bli 8-klövern. Jag hävdar dock med bestämdhet att 7-klövern numera har en 'prospect' som tycks göra precis vad fan som helst för att få bära lädervästen.
Senast redigerad av vanartad 2018-09-06 kl. 12:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in