2018-09-06, 12:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Frågan är om alla institut underskattade SD förra valet. Du tippade 15% vill jag minnas att du skrev, jag tippad 16,7%. Första OU efter valet fick SD 16.6% av Sentio. Kanske lyckades det vidriga drevet mot SD generellt och JÅ personligen. I partiledaredebatten sa Knutsson att SDs förslag var underfinansierade med åtskilliga miljarder vilket lite ställde JÅ. Efteråt visade det sig att Knutssons siffror kom från regeringskansliet. Gräva i soptunnor eller hacka spelkonton för att avslöja att JÅ spelar på nätet för att karaktärsmörda honom trots att han varken hade skulder eller problem. Skulle inte förvåna mig ett dugg om SD tappade 2-4% på MSM vidriga beteende. 12,9% var kanske rena lyckoresultatet för PK.

Det är möjligt att MSM i backspegeln tyckte att 12,9% var ett "lyckoresultat". Men samtidigt varnade t ex Sören Holmberg redan på valnatten 2014 för vad som skulle kunna hända med SD 2018. 13 procent för SD kan snart ses som låga siffror, om de övriga partierna går ihop och försöker stänga ute SD. De kan komma att ses som det enda oppositionspartiet. Han såg faran och nu fyra år senare kommer vi att få se resultatet av denna politik på valnatten den 9 september 2018.

Siffror under 25% för SD på söndag är jag mycket säker på att vi inte kommer att få se. Det märkliga är att jag känt mig ovanligt lugn de senaste dagarna - även när en gnutta tvivel visat sitt fula tryne som hastigast. Alltför många därute kommer att välja SD för att vi ska få se siffror på 17, 18, 20 eller 23 procent.

Lyssna till vad Sören Holmberg förutspådde på valnatten 2014, innan valresultatet knappt hade hunnit landa - än mindre sjunka in. Det riktigt stora kan ske 2018...

https://youtu.be/cwbfdw7GnpE?t=6h31m40s
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-06 kl. 12:41.
2018-09-06, 12:26
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det absolut största problemet med den Svenska politiska arenan under de de senaste regeringarna är att verkligheten har fått ge vika för ideologier.
När kartan inte överensstämmer med terrängen så har det varit kartan som har gällt.

Ett nationalistiskt parti kan mycket väl vara medlem i EU, men med kravet om självbestämmande.
Att gå till val med SWEXIT samtidigt som en majoritet av Svenskarna är för ett fortsatt EU-samarbete, det är att följa kartan istället för terrängen då kartan inte stämmer.

Jag vill att SD tar hem ett storslam, men det kommer inte att ske så länge som det ställs (i mitt tycke) klumpiga politiska krav.
CrispyCream är nog inne å rätt spår, att en del av SD's partiprogram skrevs då det var ett litet parti och innan det hela tog fart.

Vad jag håller emot SD är oviljan att gå med i NATO. Återigen, pga ideologiska skäl så är partiet redo att leka med Sveriges säkerhet.

Skall SD göra storslam så gäller det att justera den ideologiska resan så att den bättre passar verkligheten.

Det hade inte väckt samma uppmärksamhet om SD hade fört fram att man är synnerligen kritisk till det nuvarande EU-bygget, att man kommer att samarbeta med de EU-nationer som vill se ett förändringsarbete och skulle förändringsarbetet inte komma till stånd så finns i slutänden möjligheten att kräva utträde.
Nu så försöker SD att "linda in" sitt SWEXIT-krav enligt ovan, med det är ju inte vad SD menar i sitt ursprungliga partiprogram?

Genom att följa kartan istället för terrängen så har man givit MSM och andra partier en jädrans massa gratischanser.....trist!

Utöver detta, till något helt annat, SD låter övriga partier gräva djupt i SD's partiprogram utan att "ge igen".
SD borde gå hårt åt sossarna som ju kräver att "Republiken Sverige" blir ett faktum. Det är något som S vet att de inte kan gå till val med, men det finns som en grundläggande princip.
Svinhugg går igen heter det ju, så SD borde köra hårt med sossarna!

Att försöka få med alla åsikter i sitt parti gör just M och S; hur tycker du det går? Jag tror tiden är förbi där man kan samla alla i samma parti. Din mer liberala linje finns i MED. Det är bättre med fler nationalistiska partier med lite olika ideologi så finns något för alla men de kan samarbeta i de viktigaste frågorna för Sveriges överlevnad. Skulle vi ha MED, SD och ett nationalistiskt vänsterparti i riksdagen så skulle det finnas majoritet för en nationalistisk politik så kan folk välja parti efter andra sakpolitiska frågor. I ditt fall verkar MED närmast, några som i dag är V skulle vilja ha ett parti mer till vänster etc.
2018-09-06, 12:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja ingen dålig killgissning. Knepigt läge nu, tifrån de spretiga OIs som finns tillgängliga kan man ju dock dra vilka växlar som helst. Jag fortsätter dok med en dåres envishet att hålla mig till de beprövade (av tidigare sagda skäl) och till motsatsen bevisas.
Jag tänker definitivt inte påstå att du har fel.
Min sk 'analys' är blott ett utslag av mina egna funderingar. Jag inbillar mig dock att vi har passerat 'peak SD', vad det nu kan vara. Jag skulle dock inte gråta mig till sömns om det visade sig att jag hade fel.
2018-09-06, 12:31
Medlem
Durgas avatar
Till er kalenderbitare och räknenissar, skulle man kunna tänka sig att OI underskattningar ökar i motsvarande grad som SD växer , kan den sk Bradley effekten på grund av detta gömma ett ännu större räknefel hos instituten än förut.
2018-09-06, 12:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
16.9% i Sifo.

https://www.svd.se
2018-09-06, 12:34
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Att försöka få med alla åsikter i sitt parti gör just M och S; hur tycker du det går? Jag tror tiden är förbi där man kan samla alla i samma parti. Din mer liberala linje finns i MED. Det är bättre med fler nationalistiska partier med lite olika ideologi så finns något för alla men de kan samarbeta i de viktigaste frågorna för Sveriges överlevnad. Skulle vi ha MED, SD och ett nationalistiskt vänsterparti i riksdagen så skulle det finnas majoritet för en nationalistisk politik så kan folk välja parti efter andra sakpolitiska frågor. I ditt fall verkar MED närmast, några som i dag är V skulle vilja ha ett parti mer till vänster etc.

Hear, hear!

S har under årtionden härjats av interna strider mellan dess vänster- och högerfalang. Om vi får fler partier stärks demokratin, då det kommer finnas en större sannolikhet att ett parti befinner sig närmare din personliga preferenser. Detta skulle även innebära att makten förflyttades från enskilda partier till Riksdagen, vilket definitivt skulle vara av godo.
2018-09-06, 12:43
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
16.9% i Sifo.

https://www.svd.se

Självklart. Allt annat vore oväntat. Men vad står SIFO för? Särskilt Infantil Fulmätt Opinionspåverkan? Kan de möjligtvis få ner siffran till 12,9% innan valet? Så de kan säga att SD inte ökat under mandatperioden? Det vore episkt. Åtminstone tills på söndag kväll.
2018-09-06, 12:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Hear, hear!

S har under årtionden härjats av interna strider mellan dess vänster- och högerfalang. Om vi får fler partier stärks demokratin, då det kommer finnas en större sannolikhet att ett parti befinner sig närmare din personliga preferenser. Detta skulle även innebära att makten förflyttades från enskilda partier till Riksdagen, vilket definitivt skulle vara av godo.
S var en gång i tiden så stora att det var i det interna maktspelet i S som den egentliga politiken utspelade sig. Ungefär som i Kommunistpartiet i Kina. Där de interna falangerna nästan är att betrakta som ett slags partier.
2018-09-06, 12:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Självklart. Allt annat vore oväntat. Men vad står SIFO för? Särskilt Infantil Fulmätt Opinionspåverkan? Kan de möjligtvis få ner siffran till 12,9% innan valet? Så de kan säga att SD inte ökat under mandatperioden? Det vore episkt. Åtminstone tills på söndag kväll.
Dom har legat där rätt länge. En uppgång i måndags, på grund av att man inte gör telefonintervjuer på helgerna, utan bara webb. Nu är man tillbaka till den vanliga balansen.
2018-09-06, 12:48
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel

Nja, det handlar trots allt om att inte ge motståndarna vatten på kvarn.

Det finns några heliga kor i Sverige, Monarkin och aborträtten är två.
EU ser ut att segla upp och bli ytterligare en kossa.

Då ideologierna får styra trots att verkligheten ser annorlunda ut, då får Sverige en riksdag med olika teoretiska inriktningar där det istället hade varit lämpligare med en verklighetsanpassad politik.

S och M försöker inte att "få med alla åsikter", Nya M har sedan länge vänt sin konservativa väljargrupp ryggen till. Detsamma gäller sossarna, arbetarrörelsen har blivit en aktiviströrelse där väljarna tillslut kommer att utföras av de som lever på andras arbete.

Det var klumpigt och onödigt att peta på aborträtten, även om syftet var gott. Enbart rubriken "inskränkt aborträtt" får en hel del kvinnor att vända ryggen till (även män för den delen).

Personligen så är jag för ett SWEXIT men jag anser att det är synnerligen otaktiskt att föra den frågan i nuläget.
Nummer ett för mig är att SD får en dominant ställning i riksdagen. Petandet på aborträtten skrämmer bort en del presumtiva väljare, SWEXIT en del andra och NATO-nekandet ser till att Nya M får behålla vad de har kvar av de konservativa väljarna.
2018-09-06, 12:49
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Dom har legat där rätt länge. En uppgång i måndags, på grund av att man inte gör telefonintervjuer på helgerna, utan bara webb. Nu är man tillbaka till den vanliga balansen.
Vet du om SIFO kommer att komma med mätningar på lördag och söndag också? Eller är morgondagens den sista?
2018-09-06, 12:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Detta är nog en kvarleva från blockpolitiken. De som röstade på "de borgerliga" kunde, beroende på dagsaktuella frågor, välja lite olika partier. Knappast så att man övervägde en röst på sossarna.

Men i dagsläget är det nog många gamla moderater som är jävligt tveksamma till sitt parti. Där vissa överväger SD & andra C.
Jag tror att det finns en del konservativa moderater som kan tänka sig att gå till KD. Hade KD meddelat en positiv attityd vad det gäller samarbete med SD så tror jag att KD hade kunna få ganska så många konservativa moderater.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in