Citat:
Jag så gick det alltså till förr. Men nu är det det nya Sverige, och det här valet gäller alltså andra (AfS-anpassade) regler.
Ja, med den inställningen behöver man ju inte ha öppen rösträkning med flera deltagare. En ensam sosse skulle kunna räkna allt bakom en låst dörr.
Nu ska man alltså låsa in AfS-rösterna över natten innan man ens börjar räkna dem. Sossen med nyckeln har således goda möjligheter till valfusk.
Man begår nu alltså ett grovt brott mot transparensen och säkerheten i valprocessen av "effektivitetsskäl".
Tack för det! Se till att ni är flera vittnen som har koll på siffran.
Ja, med den inställningen behöver man ju inte ha öppen rösträkning med flera deltagare. En ensam sosse skulle kunna räkna allt bakom en låst dörr.
Nu ska man alltså låsa in AfS-rösterna över natten innan man ens börjar räkna dem. Sossen med nyckeln har således goda möjligheter till valfusk.
Man begår nu alltså ett grovt brott mot transparensen och säkerheten i valprocessen av "effektivitetsskäl".
Tack för det! Se till att ni är flera vittnen som har koll på siffran.
Om det är nya regler för detta val så har åtminstone inte jag blivit informerad om detta, och med tanke på att jag är ordförande för ett valdistrikt så är det ingen särskild vågad gissning att jag skulle fått det om så vore fallet. Så åtminstone i mitt valdistrikt kommer samtliga partier att räknas separat även om sedan "Övriga" naturligtvis kommer att rapporteras till Länsstyrelsen sammanslagna enligt formulären som vi får.
Och sedan tror jag att du missförstår ganska grovt min kommentar angående att jag är extremt skeptisk till valfusk på länsstyrelserna. En av de absolut största anledningarna till detta är just det valsystem med möjlighet till stor insyn som vi har, där risken för upptäckt helt enkelt är för stor. Enda praktiska möjligheten till organiserat fusk med själva rösträknandet utan stor risk för upptäckt är en så gigantisk konspiration att den skulle vara närmast omöjlig att hemlighålla. Det gäller åtminstone delen från valdagen och framåt, vad gäller förtidsrösterna så har jag för dålig insyn i hanteringen av dem för att kunna uttala mig säkert. Men möjligheten till ångerröst borde rimligtvis innebära att risken att bli påkommen med eventuellt fusk finns även där.
Så för att göra en lång historia kort: Åtminstone i mitt valdistrikt så kommer AfS (och övriga partier som ingår i "Övriga" för den delen) att räknas separat, även om de inte rapporteras separat. Sedan kan jag av förklarliga skäl inte ge några personliga garantier för de tusentals andra valdistrikten som jag inte arbetar med själv.