Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Finns det ingen som vill kommentera denna synnerligen viktiga principiella fråga?

Det strider mot alla möjliga EU-regler så inget parti kommer att ta upp det. Det ligger dessutom vänster om vänsterpartiets syn på saker och ting. Det är nog helt enkelt så att de här idéerna dog 9:e november 1989 när Berlin-muren föll.
Citera
2018-12-10, 18:58
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
På en nivå är vi ense om att svenska folket är och att klassisk nationalism handlar om att verka politiskt i dess intresse, mer än att filosofera, definiera, reglera eller dissekera.
Vi är väl ense på alla nivåer om att svenska folket är. Men innan vi talar om nationalism måste distinktionen mellan etnisk och medborgerlig nationalitet vara helt klar. Det har den förstås alltid varit för dig, men du argumenterar lite märkligt som om bara den första är verklig.

För egen del menar jag att det skulle vara fullt tillräckligt för AfS att tala bara om nationalitet för alla nationalismens legitima politiska syften. Jag är inte övertygad om att nationalstaten alltid, under alla historiska förhållanden, nödvändigtvis är den enda rätta eller bästa formen för etniska nationers politiska organisation. Däremot gör AfS förstås rätt i att betona vikten av nationalstaten såtillvida som den äger en ny och stor betydelse idag inför det hot som den problematiska typen av globalism utgör. Men samtidigt gör just denna nya historiska situation att mycket i 1800-talets nationalism är irrelevant på ett sätt som jag tycker att partiet också måste beakta. Jag noterar också att du själv gick utöver svenskheten när du talade om Hanif Balis twittrande om våldtäkter av "svenska/europeiska/vita flickor och kvinnor i Sverige, Finland, England".

När du åtskiljer klassiskt nationalistiskt politiskt handlande i folkets intresse från "att filosofera, definiera, reglera eller dissekera", och prioriterar det förra, känner jag igen ditt argument mot problematisering av den svenska etniska nationalitetens realitet och betydelse. Du har naturligtvis rätt i att AfS kan utgå från den som lika självklar som andra folks.

Men samtidigt måste ju alltså partiet också kunna svara på frågor, och som det nya skarpa idépartiet måste det kunna göra det bättre än vad media och motståndare varit vana vid. Etniciteten som självklar får inte leda till bristfällig ideologisk artikulation och explikation. Det går inte att föra någon klarsynt och effektiv politik i någontings intresse utan de teoretiska operationer du nämner. Du filosoferar ju själv om nationalismen, definierar den klassiska, och andra begrepp, reglerar deras användning, dissekerar nationalismen för att skilja klassisk från annan. Sådan teoretisk verksamhet är en del av all politik, vare sig vi är medvetna om det eller ej. Är vi medvetna om det, och om dess betydelse, kan den bli bättre, och därmed också politiken som helhet. Det håller du säkert med om.
Citera
2018-12-10, 19:09
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
99,7 % av Svensson orkar tydligen med daltande i fyra år till. Är så djävulskt trött på dessa vox populi- kommentarer. vilka begränsar sig till skribentens egna tio bekanta.
Ni fick NOLL komma tre %, fatta! Jag-vet-inte-Jimmie fick 17,5 %. 1 % av alla vita grabbar med gymkort röstade AfS, 99 % valde annat. Analys på det? [utebliven]. Ja, inte berodde det på att ni inte kunde citera korrekta sanskrit fraser.
Just det, åtminstone den fördelen hade vi; korrekta sanskritfraser är givetvis helt grundläggande. I övrigt har jag gjort en utförlig eftervalsanalys, åtföljd av förslag på en rad förändringar som jag menar nu är nödvändiga.
Senast redigerad av JOBengtsson 2018-12-10 kl. 19:18.
Citera
2018-12-10, 19:58
Medlem
Många sunda svensknationalistiska krafter som växer (inte Mahatma Jan Olof Bengtsson). Det Fria Sverige (DFS) och AFS borde inleda ett samarbete. AFS tjänar ingenting på att ”ta avstånd” från nationalister och kommer aldrig bli godkända av kulturmarxisterna ialla fall.

Om AFS varit smarta och inte vill cucka ur borde man sparkat Monica Skogman ur styrelsen istället för Hagwall. Falskare och mer ljugande och hysterisk kärring får man leta efter. Räddas av vänskapen med Yvonne Lindholm tyvärr

Skalle-Per Sefastsson är också en tveksam person som jobbade väldigt länge under PS utan att säga ett ord.
Citera
2018-12-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elfenbenstornet
Många sunda svensknationalistiska krafter som växer (inte Mahatma Jan Olof Bengtsson). Det Fria Sverige (DFS) och AFS borde inleda ett samarbete. AFS tjänar ingenting på att ”ta avstånd” från nationalister och kommer aldrig bli godkända av kulturmarxisterna ialla fall.

Om AFS varit smarta och inte vill cucka ur borde man sparkat Monica Skogman ur styrelsen istället för Hagwall. Falskare och mer ljugande och hysterisk kärring får man leta efter. Räddas av vänskapen med Yvonne Lindholm tyvärr

Skalle-Per Sefastsson är också en tveksam person som jobbade väldigt länge under PS utan att säga ett ord.

Och vilka skulle dessa "växande svensknationalistiska krafter" vara?

Skulle Hagwall vara bra för AfS image? Jag säger inte att Skogman är bra, men Hagwall verkar ju retarderad.

Varför är Sefastsson tveksam? Hans ev. tidigare tystnad är väl knappast skäl nog att misstänkliggöra honom!?
Citera
2018-12-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ett avståndstagande går inte ut på att bli godkänd av kulturmarxister, utan av potentiella väljare. Är AfS nöjda med 0,3% behöver de inte ett avståndstagande. Vill de växa måste de ta avstånd, samt liberalisera sin invandringspolitik på så vis att invandrare som är positiva för Sverige får stanna samt att fler får invandra.
Citera
2018-12-10, 20:37
Medlem
Lundellins avatar
Citat:

Jag känner inte Monica Skogman eller Per Sefastsson speciellt bra. Men jag är ju lite skeptiskt till dem då de lämnade SD så sent.

Per är däremot supertrevlig.
Citera
2018-12-10, 20:39
Medlem
Lundellins avatar
Någon som vet mer om Monica Skogman? 6a på riksdagslistan och helt anonym. Vem är hon och vad vill hon åstadkomma?
Citera
2018-12-10, 20:54
Medlem
Citat:

Vad tjänar de på att samarbeta med DFS?
DFS har typ 1000 medlemmar och det är nog ungefär så många som sympatiserar med dem i Sverige.
DFS är inget som har stöd bland folket. AFS måste ge sig in i sådant där folket finns. Då vill man inte behöva svara på varför man har samröre med DFS.
Citera
2018-12-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Ett avståndstagande går inte ut på att bli godkänd av kulturmarxister, utan av potentiella väljare. Är AfS nöjda med 0,3% behöver de inte ett avståndstagande. Vill de växa måste de ta avstånd, samt liberalisera sin invandringspolitik på så vis att invandrare som är positiva för Sverige får stanna samt att fler får invandra.

Jag vill inte vara oförskämd, men är du helt efterbliven eller? Lyder man dina råd blir man bara en grå kopia av SD. Förövrigt har det aldrig varit snack om att utvisa invandrare som är positiva för Sverige. Att du ens nämner att "fler få invandra" visar hur totalt bakom flötet du är. Invandrare kan vi EVENTUELLT ta emot någon gång i framtiden i ytterst begränsad skara, när vi har löst våra nuvarande väldigt grova problem. Du inser att vi har typ minst 60 no-go zoner där polisen har noll koll, och förutom detta granatattacker, skjutningar var o varannan dag? När vi har fixat alla dem väldigt omfattande problemen, då KANSKE vi kan snacka om att ta emot invandrare igen. Men under tiden är det ett minimum att gränsen är stängd, så att vi (förhoppningsvis) kan reda ut situationen här först.

Jag har sett många korkade förslag i denna tråd sedan valet, men att AfS INTE skulle kräva noll invandrare till Sverige de närmaste åren är helt befängt. Jösses.
Citera
2018-12-10, 21:21
Medlem
Ustyugov3s avatar
Citat:

Ursäkta ifall jag är okunnig men vad betyder PS?
Citera
2018-12-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundellin
Jag känner inte Monica Skogman eller Per Sefastsson speciellt bra. Men jag är ju lite skeptiskt till dem då de lämnade SD så sent.

Per är däremot supertrevlig.

Per Sefastsson verkar i vilket fall knappast som den typiske SD-politikern, som är redo med knytnävarna när det krävs. Visst det säger inget om var hans lojalitet eller sanna politiska hemvist ligger... men han är åtminstone ingen grå politruk.

Även jag undrar vad "PS" står för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in