2018-09-03, 19:12
Medlem
Ja krimfrågan måste ju till slut lösas genom samtal mellan Ukraina och legala företrädare för krimhalvön.
Som det nu är så är ju krimhalvön i praktiken en statslös och ockuperad halvö där inget riktigt fungerar i förhållande med omvärlden och resultatet blir allt svårare levnadsförhållanden för krimborna. Eftersatt underhåll inom te.x jordbruksnäringen har redan fått skördarna att dala rejält, allt medan moderlandet Ukraina ökar sin export av just jordbruksprodukter.
Och vi vet ju inte än hur krimborna egentligen tänker och tycker förrän ett val kommit till som kan anses spegla krimbornas åsikter och inte är påverkat av utländsk makt, dvs Ryssland.
Inget stat av värde erkänner ju Krim som ryskt territorium eftersom halvön ju inte är det i juridisk mening och kan bara bli det i förhandlingar med Ukrainas regering.
Nya gränsdragningar i fredstid sker i regel genom förhandlingar, inte genom ockupation och aggressivt beteende som ju tyvärr är Rysslands kännemärke sedan flera år. Väst och Östtyskland, Tjeckien och Slovakien, Sverige och Norge, exempel på hur stater och unioner bildats eller upplösts utan krig.
2018-09-03, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja krimfrågan måste ju till slut lösas genom samtal mellan Ukraina och legala företrädare för krimhalvön.
Som det nu är så är ju krimhalvön i praktiken en statslös och ockuperad halvö där inget riktigt fungerar i förhållande med omvärlden och resultatet blir allt svårare levnadsförhållanden för krimborna. Eftersatt underhåll inom te.x jordbruksnäringen har redan fått skördarna att dala rejält, allt medan moderlandet Ukraina ökar sin export av just jordbruksprodukter.
Och vi vet ju inte än hur krimborna egentligen tänker och tycker förrän ett val kommit till som kan anses spegla krimbornas åsikter och inte är påverkat av utländsk makt, dvs Ryssland.
Inget stat av värde erkänner ju Krim som ryskt territorium eftersom halvön ju inte är det i juridisk mening och kan bara bli det i förhandlingar med Ukrainas regering.
Nya gränsdragningar i fredstid sker i regel genom förhandlingar, inte genom ockupation och aggressivt beteende som ju tyvärr är Rysslands kännemärke sedan flera år. Väst och Östtyskland, Tjeckien och Slovakien, Sverige och Norge, exempel på hur stater och unioner bildats eller upplösts utan krig.

Ukraina och politiska lönnmord är väl som ler och långhalm så vad är att utreda. det ärju almämt kännt att politiska motståndare till Bankova eller andra oppositionella i eller som flytt Ukraina ligger risigt till i överlevnadsstatistiken. Och eftersom journalister är under attack i Ukraina så kommer ju inte mycket fram. Fake news is indeed real news in Ukraine.
Visst förekommer lönnmord av politisk karaktär där inte Ukraina är förövaren, Israel nämns ju ofta där, men då handlar det ju om aktiva spioner, inte egna medborgare.
Men att så tvivel, peka ut andra och anse att attack är bästa försvar är ju en ukrainsk specialitet som även flitigt kopieras så visst känns formuleringen igen då den finns i fler trådar där Ukraina är inblandat, inte minst i tråden om Rysslands informationskrig..
2018-09-03, 22:29
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Ukraina och politiska lönnmord är väl som ler och långhalm så vad är att utreda. det ärju almämt kännt att politiska motståndare till Bankova eller andra oppositionella i eller som flytt Ukraina ligger risigt till i överlevnadsstatistiken. Och eftersom journalister är under attack i Ukraina så kommer ju inte mycket fram. Fake news is indeed real news in Ukraine.
Visst förekommer lönnmord av politisk karaktär där inte Ukraina är förövaren, Israel nämns ju ofta där, men då handlar det ju om aktiva spioner, inte egna medborgare.
underbara exempel på putinfjäsk som du frågade efter i en annan tråd. Som sagt, du talar å putinpropagandamaskinens vägar.
Citat:
Men att så tvivel, peka ut andra och anse att attack är bästa försvar är ju en ukrainsk specialitet som även flitigt kopieras så visst känns formuleringen igen då den finns i fler trådar där Ukraina är inblandat, inte minst i tråden om Rysslands informationskrig..
rysk menar du, men OK hyckleri är kanske del av ditt uppdrag ?
2018-09-03, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
underbara exempel på putinfjäsk som du frågade efter i en annan tråd. Som sagt, du talar å putinpropagandamaskinens vägar.rysk menar du, men OK hyckleri är kanske del av ditt uppdrag ?

Haha din rikstönt, jag tog Lucas49:s tidigare inlägg och bytte ut Ryssland mot Ukraina.

Således kan vi vara överens om att Lucas49 talar å Porosjenkopropagandamaskinens vägnar och att hyckleri är en del av hans uppdrag! Här noterar jag dessutom ytterligare ett språkfel från din sida som bevisar att du är ett Porosjenkotroll (med hänvisning till metodiken från de baltiska snillena på EU vs Disinformation och NATO Strategic Communications)
2018-09-03, 23:15
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
jag tog Lucas49:s tidigare inlägg och bytte ut Ryssland mot Ukraina.
Du menar att du skrev ett identiskt inlägg som nån annan men bytte ett ord? vilket tidigare inlägg då?

Sen är det bara att konstatera att du inte kan redovisa i det jag skrivit som visar att jag har med Porosjenko att göra. Du använder, misstänker jag, det som simpelt skällsord och hos vem är det skällsord.
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Som det nu är så är ju krimhalvön i praktiken en statslös och ockuperad halvö där inget riktigt fungerar i förhållande med omvärlden och resultatet blir allt svårare levnadsförhållanden för krimborna. Eftersatt underhåll inom te.x jordbruksnäringen har redan fått skördarna att dala rejält.
Det låter väldigt realistiskt, som jag förstått det har putinregimen spenderat astronomiska siffror på propagandaprojektet med bron som förbinder halvön med fastlandet i ryssland. Sen när kamerateamen gått lämnar ryssen allt där till dess öde, endast militärbaser kommer tillföras finansiella medel. Det är vad jag tror.
2018-09-04, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Förstår inte varför du är så rädd för en RIKTIG omröstning - kan du vara rädd för att folket kommer att rösta proKiev?
Halmdocka. Du har själv fantiserat ihop att jag skulle vara "rädd" för en "riktig" omröstning. Jag har redan meddelat dig att det enda jag har emot en ny omröstning är att det är slöseri med tid och resurser.
2018-09-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
...som jag förstått det har putinregimen spenderat astronomiska siffror på propagandaprojektet med bron som förbinder halvön med fastlandet i ryssland. Sen när kamerateamen gått lämnar ryssen allt där till dess öde, endast militärbaser kommer tillföras finansiella medel. Det är vad jag tror.

Det är vad du tror? Enligt ett inslag i Rapport för någon månad sedan så har Ryssland mycket riktigt satsat enorma summor på att upprusta Krim, för att "flörta" med invånarna som alla som SVT intervjuade lovordade Ryssland, precis som man gjort tidigare sedan Sovjetunionens upplösning då man röstat för att återbördas till Ryssland, efter det vansinniga kommunistiska beslutet om att överföras till Ukraina.
Även vid konfliktens början så var det ett nyhetsinslag där ukrainare fick ge sin syn på saken, de ansåg att händelserna i östra Ukraina var förjävliga men Krim förstod de då det "alltid varit ryskt.."

En fråga, i och med att Krim överfördes 1954 till Ukraina, började alla invånare känna sig som ukrainare då?
Vilka kommunistiska sovjetiska beslut har varit bra, respektive dåliga?
Jag antar att du anser att överflyttning av stora industrier från Ryssland till Ukriana (t.ex. Antonov), samt överflyttning av landområden (Krim) varit bra? Fanns det något dåligt med kommunismen enligt dig?
Eller är du en sådan genomfalsk kålsupare att du tycker att de kommunistiska vansinnesbeslut som gynnat Ukraina varit bra, medan dem som missgynnat varit dåliga?
2018-09-04, 11:13
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
i och med att Krim överfördes 1954 till Ukraina, började alla invånare känna sig som ukrainare då?
shitt alltså, du är ju totalt blåst. 1954 hette hela området Sovjetunionen medan Ukraina var en av unionens delrepubliker, inte en självständig stat.
2018-09-04, 11:19
Medlem
bernad_laws avatar
Trollanklagelser är ALLTID OT. /Mod
2018-09-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Ha ha! Stockmokk, du kanske ska läsa lite av Lucas49's gamla inlägg i tråden så du slipper gå på så enkla förnedringar.
Lucas49's inlägg består utav långa litanior av text som inte är styckesindelad överhuvudtaget.
I princip aldrig någon länk till de mest fantastiska påståenden om framgångar etc. i Ukraina, som till och med västerländsk press förnekar eller skriver om som stora problem.
Återkommande stav- och språkfel som inte verkar vara misstag, utan någon slags maskinöversättning som inte fungerar etc.

Det skojas friskt i tråden med Lucas, (även om han kan vara rätt underhållande att läsa emellanåt).

Och eftersom många läser mina lättförståeliga inlägg och några nickar instämmande men än fler går i taket av ilska så borde jag nog bli krönikör på heltid.
Inte kunde jag ana att verklighetsskildringar om t.ex rysk aktivitet på främmande mark eller Ukrainas relativt framgångsrika politik eller korrupte Trumps politik med allt fler motgångar skulle få en sådan respons.
Man tackar.
Till ordningen igen. Ett tydligt tecken på ukrainarnas större tilltro på bättre tider är som i alla länder hur man spenderar eller konsumerar varor t.ex i form av nybilsinköp. Just där visar siffrorna plus och lägger man då till ökad både export och import med den största marknaden som är EU-länderna, ja då ökar bevisligen handel med omvärlden allt mer för det demokratiska Ukraina och därmed allt mindre beroende av den ryska marknaden som ju är viktig men inte totalt avgörande.
Ukraina har väl också infört nya sanktioner mot specifika ryska varor har jag för mig. Det är att visa stake mot en allt mindre populär Putin.
2018-09-04, 11:21
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
OK, då skall jag vara övertydlig då. 1994 var för inte mindre än 24 år sedan (och 91 var för 27 är sedan), och har förlorat sin aktualitet. Sedan hade omröstningen 2014 brister - som redan diskuterats. Förstår inte varför du är så rädd för en RIKTIG omröstning - kan du vara rädd för att folket kommer att rösta proKiev?

Själv vill jag understryka - har ingen uppfattning i frågan. Det är faktiskt inte min sak utan Krimbornas!

Fel. För att ett område skall få bryta sig ur Ukraina krävs att hela Ukraina röstar om saken. Det har inte skett i detta fall och därmed är omröstningen ogiltig.
2018-09-04, 12:41
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fel. För att ett område skall få bryta sig ur Ukraina krävs att hela Ukraina röstar om saken. Det har inte skett i detta fall och därmed är omröstningen ogiltig.

Korrekt. Ukraina är en del av USSR

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in