2018-09-03, 14:05
  #16141
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Någon hade ju uppenbarligen fått den, eftersom det bodde någon i den vid ombildningen. Men nu är chansen definitivt borta, om du inte har råd med lån på fem miljoner och en handpenning på en knapp miljon eller så.

Någon hade redan fått den och det var den som hade kontraktet och denne köpte också loss den. Både innan och efter var den alltså bara tillgänglig för den som hade kontraktet.
Citera
2018-09-03, 14:28
  #16142
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Någon hade redan fått den och det var den som hade kontraktet och denne köpte också loss den. Både innan och efter var den alltså bara tillgänglig för den som hade kontraktet.
Du måste väl ändå förstå hur det fungerar med hyresboende? Jag har bott i fler olika hyreslägenheter. När jag flyttat vidare till en annan/större/med annat läge etc, så har en annan person kunnat hyra den lägenheten jag lämnade. Den är tillgänglig för alla som vill köa för den.
En bostadsrätt är bara tillgänglig för den som har råd att köpa den.
Citera
2018-09-03, 14:36
  #16143
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du måste väl ändå förstå hur det fungerar med hyresboende? Jag har bott i fler olika hyreslägenheter. När jag flyttat vidare till en annan/större/med annat läge etc, så har en annan person kunnat hyra den lägenheten jag lämnade. Den är tillgänglig för alla som vill köa för den.
En bostadsrätt är bara tillgänglig för den som har råd att köpa den.

Jag tror inte du tillät att flera andra bodde i den samtidigt som du gjorde och då kan du inte säga att alla kan få billiga HR eftersom det inte finns så det räcker till alla, eller tror du att du är Jesus och kan mata alla med tre fiskar? Det är dessutom få som lämnar ifrån sig attraktiva HR även om de själva inte behöver den.
Citera
2018-09-03, 21:04
  #16144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Tja, i Stockholm finns ju Joakim Larsson som bromskloss.

https://www.stockholmsfria.se/artikel/113214

"Stockholms stora bostadsbolag ska bygga bostadsrätter i områden där hyresrätter dominerar. Enligt ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M) är Rinkeby ett aktuellt område och syftet är att få fler upplåtelseformer som gör områdena ännu mer attraktiva."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/moderaterna-fler-bostadsratter-i-jarva

"– Under den förra mandatperioden, när Moderaterna styrde, satsade man mer än 20 miljoner på konsulter för att övertala folk att ombilda i Järva. Man lyckades få till en ombildning i Tensta. Det visar att människor varken har råd eller vill."

https://fastighetsnytt.se/2018/02/m-kommunal-graddfil-till-bostader/

"– Om staden tränger ut privata aktörer riskerar byggtakten att avta och utbudet att minska, vilket gör att stockholmarna får vänta ännu längre på en hyresrätt, säger Joakim Larsson (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Partiet menar att den politiska majoriteten ger kommunala bolag en gräddfil på bostadsmarknaden."

Ganska uppenbart att Alliansen i allmänhet och moderaterna i synnerhet har en nollvision för
Allmännyttan. Fult ord ? Egennytta låter i vart fall inte bättre
.

1. Har ingen aning om vem mr. Larsson är, sorry, sorry.

2. Det där ligger utanför vad ett kommunalråd har befogenhet att bestämma. Även om alla väljare personkryssade vederbörande så skulle denne inte ha makt att besluta vad som tidningen påstår att denne säger.

3. Lyllo de konsulterna. Var de partikollegor?, hederliga människor kan bli sjuka av att läsa om hur skattebetalarnas pengar spenderas.

4. Det kommunala planmonopolet är någon form av kvarvarande dinosaurie som försöker vara nyttig. Eftersom kommunen inte har några egna resurser kapabla att resa mer än ett egnahemshus av billigare sort torde byggbolagen ha en betydande fördel vid förhandlingsbordet så länge politikerna vill bygga något av mer betydande volymer.

5. Det där är mest ett desperat skrik i mörka natten för att de i opposition upptäckt Mehr:s gamla spel för att socialisera Sverige enligt trotskys lära. Det gick essentiellt ut på att lura de avsevärt mer korkade liberalerna att delta i leken "det kommunala planmonopolet". Eftersom Mehr räknat ut denne vann valkastningstärningskastet ca. 70% av gångerna så var det ju enkelt att räkna ut att Mehr skulle kunna socialisera varje kommun med ca. 90% chans inom två val och med mer än 95% chans inom tre val.
5.1. Poängen är alltså att skrikarna vill att byggbolagen ska stämma kommunen för konkurrensproblematik med hjälp av EU. Detta inträffar inte under Mehrs modell eftersom byggbolagen är fullt sysselsatta med att bygga byggnader som Mehr bestämmer.
5.2. Sedan hade Mehrs modell en hel del "buggar". Riksarkivet har en hemsida om Mehr där de hänvisar till "svårare problem". Sådana förelåg dock inte i de delar av Stockholms stad där arrende förelåg och Konungen överlämnat kontrollen till kommunen.

6. Regleringssystemen har skapat mer problem än nytta. Allmännyttan torde enbart behövas avseende pensionärer, LSS och som buffert för inrikesflyttar samt möjligen avseende rättsverksamhet och egenverksamhet. Det handlar alltså om en ganska liten mängd lägenheter i det stora hela. Hyresverksamheterna skulle precis som tidigare vara en privat sfär med möjligheter till många olika prisområden. Vill sedan någon kommun bygga mer allmännyttiga bostäder än så finns det ingen anledning att hindra den saken - däremot borde planmonopolet tas ifrån kommunerna och överföras på markägarna.

7. Nu är debatten helt över så nu för du debattera med övriga, "för ja e så otroligt uttråkad av detta forum" etc. osv.
Citera
2018-09-03, 22:04
  #16145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om jämförbara lägenheter i området har ett försäljningsvärde på låt säga 5 miljoner, och de aktuelle lägenheterna säljs för 2 miljoner, så kan man ta om en rabatt på 3 miljoner.
Fram då med en försäljning av ett likvärdigt hyreshus till att fastighetsbolag i närheten. Jag accepterar det som marknadspris.

Vi talar om hyreshus med hyresgäster. Var är hyreshuset som såldes för mer?
Citera
2018-09-03, 22:57
  #16146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Ibland tror jag att du är dum på riktigt. Givet att BRF finnes tillåts ingen annan köpa.
Det är en ren lögn. BRF har rätt att vara med i budgivningen. Inget mer.
Fram med lagen som förbjuder fastighetsbolag att köpa. Det kommer du inte att lyckas med för den finns inte.

För BRF är det en bra ide att köpa som högstbjudande. Såvida det inte är presumtionshyra som gäller. Då är prisreduktionen pga hyresregleringen minimal.
Citera
2018-09-04, 08:15
  #16147
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är en ren lögn. BRF har rätt att vara med i budgivningen. Inget mer.
Fram med lagen som förbjuder fastighetsbolag att köpa. Det kommer du inte att lyckas med för den finns inte.
Det förekommer alltså ingen budgivning, den nybildade brf erbjuds köpa till ett fast pris. Som ligger långt under marknadsvärdet. Allmännyttan har helt enkelt reats ut av ideologiska skäl, Alliansen vill avveckla Allmännyttan och bli av med bruksvärdessystemet. Man går fastighetsägarnas ärende.

"Allmännyttan har sålts till underpris....beror till stor del på att de privata bolagen förhandlar om priset med bostadsrättsföreningen medan allmännyttan erbjuder ett fast pris."

http://dittlivsboende.se/2012/03/allmannyttan-har-salts-till-underpris/

"Vi har kommit fram till att allmännyttan i Stockholm har realiserat ut fastigheter i den kommunala allmännyttan till ett värde som uppgår till lite drygt tre miljarder kronor"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4362284
Citera
2018-09-04, 08:21
  #16148
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det förekommer alltså ingen budgivning, den nybildade brf erbjuds köpa till ett fast pris. Som ligger långt under marknadsvärdet. Allmännyttan har helt enkelt reats ut av ideologiska skäl, Alliansen vill avveckla Allmännyttan och bli av med bruksvärdessystemet. Man går fastighetsägarnas ärende.

"Allmännyttan har sålts till underpris....beror till stor del på att de privata bolagen förhandlar om priset med bostadsrättsföreningen medan allmännyttan erbjuder ett fast pris."

http://dittlivsboende.se/2012/03/allmannyttan-har-salts-till-underpris/

"Vi har kommit fram till att allmännyttan i Stockholm har realiserat ut fastigheter i den kommunala allmännyttan till ett värde som uppgår till lite drygt tre miljarder kronor"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4362284

Du kan inte påstå att det är långt under marknadsvärdet när du samtidigt påstår att HR inte har något marknadsvärde. Du slår knut på dig själv, ser du inte det?
Citera
2018-09-04, 08:52
  #16149
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast vänta nu här.

Kvinnan i exemplet har läst en master på 5 ÅR inom drama/teater. Ett område som är NOTORISKT svårt att få jobb inom. På de 5 åren hade hon kunnat utbilda sig till TVÅ olika bristyrken (tex VVS montör eller SSK) där hon hade fått garanterad anställning omedelbart. Eftersom hon klarade av en master finns uppenbarligen kvaliteten där.

Hon sätter sedan barnen i skolor på Sveriges mest exklusiva plats (sthlms innerstad) som de sedan "måste" gå kvar i (sannolikt för att pappan bor i innerstan)

Finns flera möjliga anledningar till hennes situation men mest sannolikt har allt ekonomiskt ansvar lagts på maken vilket är oerhört oansvarigt om man ser det som helt nödvändigt att fortsätta bo på Sveriges mest exklusiva plats vid ett eventuellt uppbrott.

Ska ALLA i Stinas situation "ha rätt" till en våning i innerstan billigt? Hur prioriterar man? Det finns säkert en miljon ansvarslösa människor runt om i Sverige. Ska alla få bo i Sthlms innerstad? Varför ska "samhället" kratta manegen för de som är oansvariga på det sättet? Hur motiverar man det ur ett rättviseperspektiv för de som INTE valde att läsa en 5årig flumutbildning som man vet är omöjlig att få jobb på och blev vvs-montörer istället??

Hur motiverar man för en annan trebarnsmorsa (som inte har delad vårdnad) som bor i Farsta stt Stina ska få särbehandling för att hon tidigare i en period av sitt liv bodde i innerstan?

Vvs - montörer är viktigare än 'flum', alltså konst? Hur tror du världen var utan musik/film/böcker?
Citera
2018-09-04, 09:04
  #16150
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Om man saknar 250 000 till en bostadsrätt så är men bostadslös i Sverige. Det är det enda som står till buds när invandrarna flyttat in i alla hyresrätter. Men det kan nog gå att hyra också på vissa platser om man kan betala 15 000 varje månad i hyra.

Bostadsbristen är relativ, det beror vanligtvis på något annat. Om man däremot har "rätt" till bostad utan motprestation då saknas många miljoner bostäder för alla som vill bo just i ett land där "rättigheter" styr behoven. Pröva res till Venezuela eller Kuba länder där det finns rättigheter i varje fall i propagandan.

Du menar ett jobb? Om det inte finns jobb, då får man vara bostadslös? Jag vill gärna flytta från där jag bor nu, jobb situationen är hel kass, och ser ingen annan utväg än och flytta. När man då söker bostad på Blocket, är det vanligt det står i annonsen;'du får ha fast intäkt'. Hur fri är jag då till och flytta?
Citera
2018-09-04, 10:17
  #16151
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Vvs - montörer är viktigare än 'flum', alltså konst? Hur tror du världen var utan musik/film/böcker?

Vem har sagt att världen ska vara utan musik/film/böcker?
Citera
2018-09-04, 11:11
  #16152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Du menar ett jobb? Om det inte finns jobb, då får man vara bostadslös? Jag vill gärna flytta från där jag bor nu, jobb situationen är hel kass, och ser ingen annan utväg än och flytta. När man då söker bostad på Blocket, är det vanligt det står i annonsen;'du får ha fast intäkt'. Hur fri är jag då till och flytta?


Du får gärna spekulera i hur samhället ska ha råd att bygga bostäder åt alla som inte kan betala själv. En trea kostar i storleksordningen 4,5 miljoner att producera.

Jag har fått betala för min bostad, bostadskön är 6- 8 år så den vägen var utesluten. Varför ska jag betala 100% andra ska inte betala ens 0%?
Några kräver enorma subventioner. Dessutom att de andra ska betala, dels subventionen, dels sitt eget boende.

Total ekonomisk utjämning mellan de som har sparat lite själva och de som inte har det samt enorma mängder som vällt in i landet. Det känns extrem orättvist och extremt kommunistisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in